Permalänk

6 skärmar - hur gör ni?

Är det någon som kör med 6 skämar?
Aldrig kört SLI/crossfire g-kort.

Om man kör med SLI/crossfire kan man väl endast utnyttja ena kortets kontakter.
Hur är det om man kör med 2 kort(ej kopplade)?

Finns ju 1 år gamla Radeon 7870 eyefinity 6 utomlands(USA). Lär väl landa på 4500kr med tull och moms.
Lite surt för 1 år gammalt kort.

Permalänk
Medlem

@ExtremeZero: Om du kör två grafikkort som inte är sammankopplade i SLI/CF är det bara mata in så många skärmar du kan i båda korten.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

@ExtremeZero: Om du kör två grafikkort som inte är sammankopplade i SLI/CF är det bara mata in så många skärmar du kan i båda korten.

Hur påverkar d prestandan? Samma kort?

Permalänk
Medlem

Oftast går det väl också att köra två skärmar i moderkortet sen fyra i grafikkortet. I teorin ska det gå på min dator iaf.
Har då kört fyra skärmar så för många år sen (3+1).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skall du spela eller arbeta/surfa på alla sex ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Lite gammalt kort men AMD hade ju sina eyefinity-kort typ

http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/r...

Permalänk

Läste på ett forum(Matrox) att man ska använda samma kontakter med. Har man 6 st skärmar av samma model kan bilden se olika ut om man kopplar in de med olika kontakter(HDMI, DP, DVI). Även om de har samma upplösning, Hz, osv.

Därför tycker jag det är märkligt att man ska behöva köpa flera kort för att driva flera skärmar.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Skall du spela eller arbeta/surfa på alla sex ?

Spela på en skärm(main) och på övriga blir det annat icke krävande. Som nedan.

XXX
XMX

Permalänk
Skrivet av boomhowler:

Lite gammalt kort men AMD hade ju sina eyefinity-kort typ

http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/r...

Ja, det är det kortet jag pratar om i mitt första inlägg. Antingen Activision eller Club3D Radeon 7870. Ca 3000kr+1/3 moms och tull
RADEON HD7870 Eyefinity 6
Vill inte betala 4500 för ett gammalt kort. Dessutom köpa kortet från USA.
Finns även 7850 för ca 2500kr här hemma. Också ett äldre kort

Nvidia kör ju bara mainstream. Därför jag aldrig gillat de.

Permalänk
Medlem

@ExtremeZero:
Här är ett exempel på när en mst hub används: https://www.youtube.com/watch?v=jMmIDkCVOs8 om jag inte har förstått helt fel så delar den upp en displayport signal till tre.
Med en sådan och de tre vanliga utgångarna på grafikortet så borde totalt 6 skärmar kunna användas. Dock har jag ingen aning om vilka upplöningar och uppdateringsfrekvenser det handlar om. Men skulle tro att det är 1920*1080 60 hz
Om jag inte minns helt fel så var det detta alternativet eller ett eyefinnity kort, så ett r9290x är ju en angning fräschare än 7878 och billigare

Mvh

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för skärmar men med vissa skärman kan man köra flera skärmar från en display port, brukar kallas daisy chain. Om du har en sådan uppställning ska det räcka med ett kort med 3 display port utgångar(GTX 960 tex). Vet inte om det faktiskt fungerar, men det borde gå.

Permalänk
Medlem

Vill du kunna spela riktigt bra så tag 2st 290x. Grym prestanda när du behöver det och stödjer 6st skärmar när du behöver det. Inte säker om du kan spela däremot medans dem andra är igång iom CFX. Detta är däremot INTE en billig lösning men imo en utav dem mest prisvärda när prestandan räknas in. Prestandan blir topp notch och skärmarna fungerar utmärkt. Pris: 4998kr om du köper från CDON.

Prestanda:

Dold text

Notera att CF & SLI är alltså två grafikkort, precis som jag rekommenderar.

Problemet med MST hub är priset, de kostar nästan lika mycket som ett 260x :/ (eller iaf gjorde)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

@ExtremeZero:
Här är ett exempel på när en mst hub används: https://www.youtube.com/watch?v=jMmIDkCVOs8 om jag inte har förstått helt fel så delar den upp en displayport signal till tre.
Med en sådan och de tre vanliga utgångarna på grafikortet så borde totalt 6 skärmar kunna användas. Dock har jag ingen aning om vilka upplöningar och uppdateringsfrekvenser det handlar om. Men skulle tro att det är 1920*1080 60 hz
Om jag inte minns helt fel så var det detta alternativet eller ett eyefinnity kort, så ett r9290x är ju en angning fräschare än 7878 och billigare
Mvh

Ju, jag har tittat på den lösningen med. Heter Multi Stream Transport (MST) Hub DisplayPort 1-3(1500kr). Finns även 1-4(2000kr).
http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/m...
http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/m...

Skrivet av rotkiv42:

Vet inte vad du har för skärmar men med vissa skärman kan man köra flera skärmar från en display port, brukar kallas daisy chain. Om du har en sådan uppställning ska det räcka med ett kort med 3 display port utgångar(GTX 960 tex). Vet inte om det faktiskt fungerar, men det borde gå.

Jag har precis beställt mina skärmar. 5st x Benq GL2460. De klarar inte det. Jag kommer att byta ut min main senare iår
Ja, jag såg den lösningen med tidigare idag här
https://www.youtube.com/watch?v=icj1UEZu9Eg

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Vill du kunna spela riktigt bra så tag 2st 290x. Grym prestanda när du behöver det och stödjer 6st skärmar när du behöver det. Inte säker om du kan spela däremot medans dem andra är igång iom CFX. Detta är däremot INTE en billig lösning men imo en utav dem mest prisvärda när prestandan räknas in. Prestandan blir topp notch och skärmarna fungerar utmärkt. Pris: 4998kr om du köper från CDON.

Prestanda:

Notera att CF & SLI är alltså två grafikkort, precis som jag rekommenderar.

Problemet med MST hub är priset, de kostar nästan lika mycket som ett 260x :/ (eller iaf gjorde)

Köper nog en MST hub till och börja med. Vill gärna se vad AMD släpper om 2 veckor(Fiji/Fury).
Stämmer uppgifterna om $600 så köper jag en sån istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Köper nog en MST hub till och börja med. Vill gärna se vad AMD släpper om 2 veckor(Fiji/Fury).
Stämmer uppgifterna om $600 så köper jag en sån istället.

Då kan det definitivt vara ett alternativ, tänk bara på att det kan tag ett tag att få tag på ett, speciellt om priset blir bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Då kan det definitivt vara ett alternativ, tänk bara på att det kan tag ett tag att få tag på ett, speciellt om priset blir bra.

Vilken butik brukar vara snabbast med att få in nya produkter?
Någon som vet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExtremeZero:

Vilken butik brukar vara snabbast med att få in nya produkter?
Någon som vet?

Inet och komplett brukar vara snabba.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Inet och komplett brukar vara snabba.

Tack! Rör inte Komplett med en tång. Ska hålla utkik på Inet då