Datorer som utvecklar sig själva.

Permalänk
Medlem

Datorer som utvecklar sig själva.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden så la den här.

Med venus projektet i åtanke har jag och en bekant suttit och diskuterat detta ett par gånger nu.

Tror ni att vi kommer till en punkt där robotar får ett medvetande börjar programmerar sig själva. Är det ens möjligt för en robot att utveckla en annan robot som har högre kapacitet än sig själv?

Permalänk
Avstängd

hur många stjärnor finns det? typ lika svårt att svara på det som på din fråga.

Permalänk
Medlem

Givetvis räknar jag inte med att få en sanning levererad till mig.

Permalänk
Avstängd

Bara en kvantdator robot kan göra det.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Har ni kollat på chappie?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Teknologisk singularitet kallas detta ämne. Både Stephen Hawking och Elon Musk har uttryck sin oro kring detta. Jag tror självklart att det är möjligt, men att det är lång dit. Se bara vad som har hänt på 50 år med våra datorer. Vad kommer tror du att vi kommer att ha, om vi fortfarande existerar om 1000 år eller en miljon år? Jag tror att en dator kommer köras någonstans på jorden efter att sista människan har dött på jorden.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Tror helt klart teknologisk singularitet är något som kan komma i framtiden, men det är ett bra tag kvar tills dess.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt så finns möjligheten, men vi har extremt långt kvar dit. Finns väldigt mycket forskning kring detta att gotta ner sig i om man så vill. Möjligt ja, inom en överskådlig framtid nej.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden så la den här.

Med venus projektet i åtanke har jag och en bekant suttit och diskuterat detta ett par gånger nu.

Tror ni att vi kommer till en punkt där robotar får ett medvetande börjar programmerar sig själva. Är det ens möjligt för en robot att utveckla en annan robot som har högre kapacitet än sig själv?

Förr eller senare är det säkert möjligt att göra, dock är den stora frågan vill vi verkligen göra det? Problemet om något vi tillverkar börjar tillverka bättre versioner av sig själv är att vi ganska snabbt tappar kontrollen över det vi tillverkat och det kan göra precis vad det vill.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har ni kollat på chappie?

Eller Terminator, iRobot.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara omöjligt?
Visst kan det finnas hinder som måste programmeras om steg för steg så den kan fortsätta beräkna.
Men det är absolut inte mer avancerat än för dig att lära dig att gå.
Och absolut ska vi se en försiktighet med allt.
Lite som att vi har regler för hantering av bilar.

Ser framimot den dagen då detta nyttjas fullt ut.
Människan är en explorer som nån sagt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag TROR det kommer vara möjligt i framtiden. Tycker självlärande system ser mycket lovande ut. Det ligger relativt långt fram i tiden troligtvis, d.v.s. om det inte kommer något stort tekniskt genombrott som en fungerande kvantdator eller liknande.

Självlärande system används ju redan idag fast i mindre skala. T.ex. används självlärande system i självkörande bilar. Egentligen tror jag det är samma grundläggande principer för att kunna bygga en robot som bygger robotar. Håller du på att köra av vägen blir det minus poäng, gick allt bra får du plus poäng. Kan den nya roboten göra sitt jobb blir det plus, annars minus.

Detta är såklart väldigt förenklat men det algoritmerna gör helt enkelt är att försöka maximera chansen att få bra "betyg/feedback" genom att utnyttja (big) data den redan vet t.ex. utfallet för olika åtgärder som att svänga, gasa, bromsa, osv. i olika situationer. Man kan också t.ex. lära ett system initialt i ett simulator system för att bespara sig både tid och dyrbar utrustning.

Grund principen med det flesta självlärande algoritmer är helt enkelt att programmet får någon typ av feedback av resultatet som läggs till i databasen och kommer därmed hjälpa till att sakta förbättra resultatet. Det är mycket svårt att se var begränsningarna finns. Med tillräcklig beräkningskraft och data kan det nog bli mycket lovande i framtiden och antagligen en viktig del av tekniken för att lyckas bygga komplexa system som successivt förbättrar sig själva.