Ett konto per spel på Steam?

Permalänk
Medlem

Ett konto per spel på Steam?

En tanke slog mig. Det går mig veterligen inte att byta spel på Steam. Men man skulle väl rent tekniskt kunna ha ett konto per spel?

Eller har Steam en gräns för antalet konton per e-post/ip-adress eller liknande? Jag känner till Family Sharing men det begränsas ofta av tillverkaren och låter bara en person per konto spela.
För att ta ett exempel på en handling som jag skulle vilja göra och skulle kunna göra om jag ägde spelet fysiskt.

Jag spelar spelet någon månad. Klarar det. Min bror vet jag är intresserad av det. Jag vill således låta honom spela det också. Han kommer förbi och hämtar spelet.

Istället hade jag kunnat ge honom inloggningsuppgifter till ett Steam-konto som bara har det spelet. Jag inser att det i längden blir rörigt om man har några hundra spel, inget en Excel-fil inte skulle klara av dock. Men om man begränsar sig till dyrare AAA-titlar så rör det sig kanske om en handfull på ett år?

Vad tror ni om ovanstående?

Hoppas att diskussionen inte bryter mot några generella regler. I så fall får mod ta bort inlägget.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det står nånstans att ett konto är personligt och därmed får du inte ge bort / sälja kontouppgifterna (inloggning etc). Du får nog ha hur många konton du vill men inte dela med dig av dem (förutom family sharing).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att göra men man får egentligen inte överlåta sitt konto men hur ska de kolla det. I praktiken är det inga problem förutom många konton att hantera.

Permalänk
Medlem

Har ingen större koll rent juridiskt, men här går det få en översikt av avtalet om du inte läste igenom hela, https://tosdr.org/ .

Det största problemet är väl som du säger att det blir oproportionerligt jobbigt i jämförelse med vinsten.
mittlillakonto1
mittlillakonto2
mittlillakonto3
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Har ingen större koll rent juridiskt, men här går det få en översikt av avtalet om du inte läste igenom hela, https://tosdr.org/ .

Det största problemet är väl som du säger att det blir oproportionerligt jobbigt i jämförelse med vinsten.
mittlillakonto1
mittlillakonto2
mittlillakonto3
...

Fast är det verkligen det? Att skriva 3-4 rader i ett Excelark som delas via typ Dropbox eller liknande? I min mening låter det inte jobbigt eller omständigt. Men jag är student och har ekonomin som kommer med det så jag ser vinsten i det på ett sätt som man kanske inte gör om man har en bättre inkomst

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Det dåliga med family sharing är att om en i familjen vill spela ett spel från ditt spelbibliotek på Steam så kan du inte spela något annat spel. T.ex om jag ska spela Dota 2 på mitt konto kan inte min brorsa använda family sharing för att spela Cod. Detta är vad som gör family sharing totalt meningslöst imo.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Det dåliga med family sharing är att om en i familjen vill spela ett spel från ditt spelbibliotek på Steam så kan du inte spela något annat spel. T.ex om jag ska spela Dota 2 på mitt konto kan inte min brorsa använda family sharing för att spela Cod. Detta är vad som gör family sharing totalt meningslöst imo.

Meningslöst är det ju bara om du spelar dygnet runt, vilket man får hoppas att du inte gör...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Meningslöst är det ju bara om du spelar dygnet runt, vilket man får hoppas att du inte gör...

Självklart är det meningslöst i många fall, ofta så blir det att man spelar samtidigt (därför som vi har flera speldatorer hemma). Alltså man borde ju kunna få spela från samma bibliotek sålänge det inte är samma spel, men nepp så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart är det meningslöst i många fall, ofta så blir det att man spelar samtidigt (därför som vi har flera speldatorer hemma). Alltså man borde ju kunna få spela från samma bibliotek sålänge det inte är samma spel, men nepp så är det inte.

Har aldrig provat Family sharing. Vad händer om du sätter ditt Steam i Offline-läget? Kan den andra personen inte spela då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har aldrig provat Family sharing. Vad händer om du sätter ditt Steam i Offline-läget? Kan den andra personen inte spela då?

Om du har tillåtit ett annat konto att spela dina spel via family sharing så kan denne göra det oavsett om du är inloggad eller ej. Dock kan bara en användare spela från spelbiblioteket åt gången, även om man ska spela olika spel vilket gör hela idén meningslös som sagt. Det är väl möjligt att du kan spela båda två om den ene då inte har Steam uppkopplat till nätet men då är det ju singleplayer som gäller för den användaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om du har tillåtit ett annat konto att spela dina spel via family sharing så kan denne göra det oavsett om du är inloggad eller ej. Dock kan bara en användare spela från spelbiblioteket åt gången, även om man ska spela olika spel vilket gör hela idén meningslös som sagt. Det är väl möjligt att du kan spela båda två om den ene då inte har Steam uppkopplat till nätet men då är det ju singleplayer som gäller för den användaren

Du behvöer ju inte rycka sladden, man kan köra Steam i Offline-läge. Visst, CSGO eller nåt kanske inte fungerar, men spel som har egna servrar lär väl fungera hur bra som helst?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Självklart är det meningslöst i många fall, ofta så blir det att man spelar samtidigt (därför som vi har flera speldatorer hemma). Alltså man borde ju kunna få spela från samma bibliotek sålänge det inte är samma spel, men nepp så är det inte.

Och lika självklart är det inte meningslöst i lika många fall

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dock så kan man fula sig med family sharing och spela samtidigt. Jag och min bror gjorde det när han köpte automation och jag ville prova det. Nu kommer jag inte ihåg vem av oss som satte steam i offline läge, om det var han eller jag, tror det var han, men vi kunde i alla fall spela spelet samtidigt. Dock så kommer det troligtvis inte fungera med alla spel, typ CS:GO eller annat steam online spel.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du behvöer ju inte rycka sladden, man kan köra Steam i Offline-läge. Visst, CSGO eller nåt kanske inte fungerar, men spel som har egna servrar lär väl fungera hur bra som helst?

Vet inte om det går, man får väl pröva i så fall.