Ny telefon från jobbet - förslag?

Permalänk
Medlem

Ny telefon från jobbet - förslag?

Jobbet håller på och byter operatör och har då turen att få plocka ut valfri mobil men har väldigt dålig koll på de modeller som finns på marknaden idag. Har använt iPhone de senaste 6 åren och är lite trött på iOS, inte för att det dåligt på något sätt, utan mer för att jag använt det så länge. I dagsläget använder jag en 5s och fördelarna jag ser med den är framförallt byggkvaliteten och storleken. Det enda jag ser som en nackdel med telefonen är att batteriet har en tendens att ta slut ganska fort, fast det kanske mer är användarens fel?

Iallafall, nu tänkte jag höra om någon har tips på lurar att titta på. Då jag börjat tröttna på iOS så lutar det såklart åt en Android-lur, vem använder Windows Phone liksom? Budgeten är i stort sätt oändlig, dock tror jag chefen blir sur om jag köper någon specialbyggd telefon i rent guld eller liknande. Använder telefonen för att ringa/sms, streama musik, som kamera och surfa på nätet.

Har en del behov/krav som bör finnas:

  • Bra byggkvalitet

  • Lång batteritid

  • Minst 32GB minne (Plats för minneskort är ett plus)

  • Bra kamera

  • NFC är ett plus

Vilka telefoner ska jag titta på?

Permalänk
Medlem

Att gå ifrån ett ekosystem, oavsett om det är iOS eller Android, gör att du kommer att förlora nyttan av alla de appar som du har köpt.
Om detta inte är något som hindrar så skulle jag föreslå Sonys lurar.

Använder själv en Z1c då jag vill ha en liten lur som har bra batteritid.
Mitt användarmönster är i snitt att lyssna på podcats till/från jobbet 4 dagar i veckan (ca 30 enkel resa) och sedan blir det upp till en 3-4 timmars teleofonsamtal.
Jag klarar mig 2 dagar på batteriet.
Surfar inte på telefonen så det kanske gör att ditt användarmönster drar mer på batteriet.

Sony har ju kommit med några modeller sedan jag köpte min, mitt förslag är att du tar dig en titt på dem och se om de passar i handen

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en z3 efter liknande resonemang. Slog på batterisparläget vid 80%, dagen efter på eftermiddagen visade telefonen 75% utmärkt skärm, utmärkt kamera, utmärkta högtalare, vattentålig. Ser kanske inte bra ut, men vad tusan, den ska bara in i ett fodral ändå.

Permalänk
Medlem

@n1klass: Personligen hade jag prioriterat mjukvara framför hårdvara. Speciellt då man byter plattform. Så med det sagt så ligger nog nexus 6 rätt högt upp.
Nackdelar = lite väl stor och inte den bästa kameran även fast den har blivit bättre med uppdateringarna vill jag minnas. Sen är det som vanligt med kameror, inte så att nexus 6 tar suddiga bilder. Tycker min nexus 5 tar helt ok bilder tex. Men ska man förstora upp och sätta upp bilden på sidan av en skyskrapa så kan det ju ha rätt stor betydelse.
Fördelar = Rent android utan massa tillverkarbloat, uppdateringar direkt, stor skärm, framåtriktade högtalare och hyffsad batteritid.

Moto x2 är ungefär likadan med mindre skärm med sparsamt ändrat android och snabba uppdateringar hittills. Denna har rätt usel batteritid enligt de flesta, men tänker man att den tex har bättre batteritid än iphone 6 så är den ju inte så dålig som många påstår.

Är inte bloatware osv något problem så finns det väl i princip bara 2 telefoner att välja på och det är samsung galaxy s6 och lg g4 detta år. Här hade valet utan tvekan gått till lg g4 med läderbaksida.

Permalänk
Medlem

Om du vill byta ifrån iOS så skulle jag säga Sony Xperia Z3c då du trivdes med storleken på iPhone 5S.
Z3c har plats för minneskort och sägs ha mycket bra batteritid.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Om du vill byta ifrån iOS så skulle jag säga Sony Xperia Z3c då du trivdes med storleken på iPhone 5S.
Z3c har plats för minneskort och sägs ha mycket bra batteritid.

Z3 eller Z3c, håller med.

Kör idag både LG G3 och Xperia Z3 (skiftar mellan dem), och tycker personligen Z3.an är en kick-ass telefon för vardagligt bruk, speciellt med den långa batteritiden och vattentåligheten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Note 4, men det är 5,7". Sony Z serien skall man helst undvika, om man inte vill ha spruckna skärmar och är rena lotteriet. Finns gott om trådar som tar upp detta spännings problem, som gör att skärmen helt plötsligt spricker och mobilen går inte att använda med minsta spricka.

Här kan du se vilka mobiler har bra batteritid: http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|