Permalänk
Medlem

Tips om robotgräsklippare

Är lite halvt om halvt sugen på en robotgräsklippare, någon som har ett tips om någon bra/prisvärd?

Vill gärna ha en med någon typ av stöldskydd och från dom lite större tillverkarna.
Bör klara en tomt på minst 1200 kvm, som är utan relativt slät.

Budget upp till 15 tkr men så klart gärna betydligt mindre

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Husqvarna brukar ha bra grejer för det mesta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242140

Finns även test av robotgräsklippare i Råd & Rön.
http://robotnyheter.se/2014/04/08/14-robotgrasklippare-i-stort-test-av-rad-ron/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vi använder en Husqvarna Automower 330x, vi har en liten större gräsyta att hantera. Cirkus 4000 kvm.

Den fungerar ypperligt och Husqvarna's support är fantastisk, dom välkommnar en med öppna armar när man kommer in med maskinen för service eller reparation. Maskinen känns även väldigt robust, stryktålig, inget Jula-plast här inte. Kan inte annat än att föreställa mig att deras mindre maskiner i samma serie håller minst samma standard som 330'n.

Jag installerade även deras LED-kit, då jag fick möjligheten att titta hur den såg ut invändigt. Nu har jag ju hållit på mycket med elektronik och byggt datorer sedan dom unga tonåren, måste dock säga att jag blev imponerad hur den var upplagd invändigt. Man fick helt enkelt ett väldigt proffsigt intryck även där, den var utmärkt förbered för den lilla LED-installationen. Ordentliga kabelhållare fanns redo att använda sig utav, varje liten detalj kändes kvalité.

Dereas Automower serie är fantastiska maskiner, helt klart värt den extra investeringen. (Dvs istället för att köpa en mycket billigare kinesklippare från t.ex Jula.)

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Husqvarna skulle jag också rekommendera.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är Husqvarna som gäller.
Då är det alltså bara börja leta efter en som passar rent storleksmässigt

Tack för alla tips

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Verkar som att det är Husqvarna som gäller.
Då är det alltså bara börja leta efter en som passar rent storleksmässigt

Tack för alla tips

Den jag länkade passar perfekt. Den är ju lite äldre men vann Råd & Röns gamla test. Viking Garden MI632 passar också (med råge) men är lite dyrare men även kanske modernare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

En snabb fråga. Funkar dessa robotar bra? är det så att man aldrig behöver klippa gräsmattan om den går hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

En snabb fråga. Funkar dessa robotar bra? är det så att man aldrig behöver klippa gräsmattan om den går hela tiden?

Nej, du behöver inte klippa så mycket, bara runt kanterna för där är det lite sådär att den kommer åt. Om jag förstått det går den dagligen och klipper så lite varje gång att man inte behöver samla upp plus att den lämnar kvar gräset som gödning. Första gången kan man behöva klippa manuellt eller att man sänker sakta en nivå i taget.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av robbotklippare: kolla först när du köper vad den klipper med för om den har rakbladsliknade klipp så får du räkna med att byta ofta, kanske varannmånad och de kostar. Sedan gräver man ner en lina runt trädgården - gräver man för djupt fingerar det dåligt och för kort så kan linan komma upp och bli avklippt. I övrigt om du inte har några kottar eller stenar på gräset så tror jag du blir nöjd med klipparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Mina erfarenheter av robbotklippare: kolla först när du köper vad den klipper med för om den har rakbladsliknade klipp så får du räkna med att byta ofta, kanske varannmånad och de kostar. Sedan gräver man ner en lina runt trädgården - gräver man för djupt fingerar det dåligt och för kort så kan linan komma upp och bli avklippt. I övrigt om du inte har några kottar eller stenar på gräset så tror jag du blir nöjd med klipparen.

Nu för tiden är kottar och liknande inte ett problem för Husqvarna klippare och liknande. Ang. Linan så gräver man inte ner den längre utan lägger den på gräsmattan och fäster den i marken.

Permalänk
Medlem

Testfakta testade klippare i dagens upplaga av lokaltidningen. Förstår dock inte hur de valt modeller när klipp-arean ligger mellan 1000-3000.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Testfakta testade klippare i dagens upplaga av lokaltidningen. Förstår dock inte hur de valt modeller när klipp-arean ligger mellan 1000-3000.

1000-3000 m2 skulle nog ses som normal tomten idag i städer.

Permalänk
Medlem

Haft min Husqvarna i 7 år går fortfarande som en klocka. Bästa köpet jag någonsin gjort. Tips är att köpa en storlek större om du inte vill att den ska klippa väldigt ofta.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Robomow (Svärmor har en RS622).
Den har inte knivar av rakbladstyp, så man slipper oroa sig för att någon ska få ett halvt rakblad i foten när de springer på gräsmattan.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

1000-3000 m2 skulle nog ses som normal tomten idag i städer.

Jag menar att det inte är en rättvis jämförelse mellan en tillverkares värsting och en annans minsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loffemega:

Vi använder en Husqvarna Automower 330x, vi har en liten större gräsyta att hantera. Cirkus 4000 kvm.

Den fungerar ypperligt och Husqvarna's support är fantastisk, dom välkommnar en med öppna armar när man kommer in med maskinen för service eller reparation. Maskinen känns även väldigt robust, stryktålig, inget Jula-plast här inte. Kan inte annat än att föreställa mig att deras mindre maskiner i samma serie håller minst samma standard som 330'n.

Jag installerade även deras LED-kit, då jag fick möjligheten att titta hur den såg ut invändigt. Nu har jag ju hållit på mycket med elektronik och byggt datorer sedan dom unga tonåren, måste dock säga att jag blev imponerad hur den var upplagd invändigt. Man fick helt enkelt ett väldigt proffsigt intryck även där, den var utmärkt förbered för den lilla LED-installationen. Ordentliga kabelhållare fanns redo att använda sig utav, varje liten detalj kändes kvalité.

Dereas Automower serie är fantastiska maskiner, helt klart värt den extra investeringen. (Dvs istället för att köpa en mycket billigare kinesklippare från t.ex Jula.)

Har haft en 230X till 3600 kvm i några år nu och rent prismässigt tycker jag att man kan välja en billig kina-klippare och byta ut den oftare. Åskknallar som slår ut laddstationen, om den inte är personligt övervakad med tång för att dra ut ledningarna, och dyr service/reparationer gör inte Husqvarna prisvärda.

EX:
Kinaklippare 10 000 X 3 över 6 år = 30 000
Husqvarna 26 000 + 3000 X 6 över 6 år = 44 000

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har haft en 230X till 3600 kvm i några år nu och rent prismässigt tycker jag att man kan välja en billig kina-klippare och byta ut den oftare. Åskknallar som slår ut laddstationen, om den inte är personligt övervakad med tång för att dra ut ledningarna, och dyr service/reparationer gör inte Husqvarna prisvärda.

EX:
Kinaklippare 10 000 X 3 över 6 år = 30 000
Husqvarna 26 000 + 3000 X 6 över 6 år = 44 000

Ja, det fungerar ju naturligtvis också, gör man som man vill helt enkelt.

Vi har behövt lämna in våran maskin två gånger ännu så länge, en gång första året och en ytterligare gång nu i år. Åsksmäll, utslagen maskin samt laddstation första gången, utsliten motor den andra. Båda gick på garantin som tur var.

Kommer kanske att märka av dessa dyra service/reparationer senare också när garantin har löpt ut, vem vet. Jag har dock alltid föredragit att köpa lite dyrare samt mer ordentliga maskiner, är väl en smaksak.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Avstängd

@Loffemega: Då har jag haft otur.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)