Permalänk
Medlem

Projekt Överdriven CaseLabs SMA8

Tja,

Jag är i processen av att uppdatera min dator "lite", så tänkte jag drar upp en bygglogg också när jag ändå håller på

Chassit är ett CaseLabs SMA8 som jag har två piedestal till. Det kommer alltså bli en ganska stor dator. =P

Planen/layout är som så att i huvud delen finns moderkortet, cpu ram och allt sånt där (jag går igenom mer specifikt sen). När det gäller vattenkylningsdelar här har jag skaffat två stycken reservoarer från FrozenQ, deras X4 modell med UV-blått glas. Reservoarerna kommer vara sammankopplade så jag kör "single loop". Bredvid dem kommer jag ha mina två pumpar i ett "Bitspower dual pump mod top".
I fronten av chassi har jag två Cougar fläktar som kommer dra in färsk luft + en Aquaero 6XT, i toppen har jag en Alphacool NexXxos UT60 480 radiator med Noctua Industrial fläktar, och till sist där bak har jag en NoiseBlocker E-loop fläkt som tar ut varmluften. Kommer även vattenkyla hårddiskarna.

Dold text

Sen är det 3 delar kvar av chassit, I den översta delen, har jag mitt nätagg, sen en Alphacool NexXxos UT60 560 radiator med Noctua Industrial fläktar, sen eventuellt en Alphacool NexXxos ST30 240 radiator som jag har liggandes.

I nästa del kommer jag ha två Alphacool NexXxos UT60 med Parvums fina F1-0 fläktar. Mellan radiatorerna har jag en Mod my Toys 8vägs splitter för PWM fläktar, och en T fitting som går ner i nästa del, det är genom denna jag kommer tömma vattnet om det så behövs.

Dold text

I den sista delen kommer jag ha allt skit som man har bakom datorn, ethernet switch, powerbricks osv, allt som skräpar bakom datorn egentligen.

Planen är att radiatorerna med Parvum fläktarna kommer göra det mesta, när jag jobbar, kollar på TV eller liknande kommer dessa fläktar snurra på låga varvtal och Noctua fläktarna kommer vara avstängda. Sen när jag spelar kommer Parvum fläktarna öka allt eftersom temperaturen stiger, dem kommer gå på max 1200 rpm, när detta har hänt och det fortfarande blir varmt så går Noctua fläktarna igång, dessa på max 1100 rpm då de låter som satan vid högre än så.

Nästa steg för mig är att vänta på att få en ny radiator då den ena var trasig, sen installera reservoarerna, dra tuben (16mm OD acrylic) med Bitspower Silver Shining.

Här är alla (tror jag) komponenter jag kommer använda:

Components:
Mobo: ASUS Rampage IV Black Edition
CPU: Intel i7-4930K
GPU: 2x EVGA 980 SC
RAM: 4x Corsair Dominator Platinum 8GB. (Total 32GB)
PSU: EVGA SuperNova P2 1200
SSD: Samsung 840 EVO 120GB
HDD1: WD Black 2 TB.
HDD2: WD Green 4 TB

Watercooling components:
3x Alphacool NexXxos UT60 480
1x Alphacool NexXxos UT60 560
4x Noctua Industrial 120mm fans
4x Notcua Industrial 140mm fans
8x Parvum F1-0 120mm fans.
2x Cougar 120mm fans
1x Noiseblocker Eloop 120mm fan
2x D5 pwm pumps
1x Bitspower dual pump mod top.
1x Aquaero 6 XT
2x FrozenQ X4 reservoirs (UV-Blue)
1x EK Monoblock for Asus Rampage IV Black Edition
2x EVGA HydroCopper waterblocks for 980 cards
2x Bitspower Black Freezer (Matt black) HDD waterblock
Coolant: Mayhems UV-Blue

Jag tror detta var allt, säkert något jag missat, lämna gärna en kommentar om det är något ni undrar eller nått
Några bilder på Grafikkorten och HydroCopper Blocken:

Dold text

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd

Ett bygge helt i min smak ser det ut som!
Bra val av chassi.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett bygge helt i min smak ser det ut som!
Bra val av chassi.

Tack
Ja det är verkligen ett fantastiskt chassi, de har verkligen tänkt på allt när de ritade det
Det blir 3e gången jag bygger i den nu.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd

Ja kylningen räcker nog till tror jag , bör nog inte stiga över 50 grader på någon komponent

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Mindre uppdatering:

En av skruvarna på grafikkortet gick inte att få av så var tvungen att gå inom Kjell och köpa lite smörjmedel, fungerade utmärkt och nu är båda korten utrustade med vattenblock, satte även dit SLI bryggan

Sen har jag fått den nya radiatorn så den är också uppe nu

Imorgon efter jobbet hade jag tänkte att jag skulle dra all slang för den nedre delen, sätta upp reservoarerna, sätta vattenblock på hårddiskarna och eventuellt börja med den hårda tuben i "det riktiga utrymmet". Kanske inte hinner så långt men jag ska åtminstone hinna dra så att parallell rören mellan grafikkorten är inne

Dold text
Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Reservoarerna är uppe, hårddiskarna är uppe, har fixat den mjuka slangen. Nästa steg är att börja såga till och sandpappra tuben som ska gå mellan resten av komponenterna, måste även borra ett hål ner till radiatorerna

Dold text
Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Har nu börjat testa systemet så att det inte börja spruta vatten överallt =P

Det är några ställen jag behöver byta ut lite rör mot extenders istället men det funkar iaf

Dold text
Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd

Lovly!
En klar femma säger jag.
Som ni kanske gissat är jag en stor vän av groteskt höga, men smala tornchassin av någon anledning...
Vet inte riktigt varför men har alltid älskat det utförandet, tycker även de är praktiska att bygga i och att placera i rummet då man kan använda chassit i sig som en del av inredningen likt en möbel i ställetför att försöka gömma det eller hitta någonstans att ställa det ur vägen, kommer man över en viss höjd tycker jag faktiskt att det vänder och chassit blir mer lättplacerat om det är snyggt och välbyggt och man slippe problem med utrymmesbrist som det ofta blir när någon försker knöka in en monstermaskin i ett minichassi, det blir sällan bra, dessutom är det att be om tekniska problem...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Lovly!
En klar femma säger jag.
Som ni kanske gissat är jag en stor vän av groteskt höga, men smala tornchassin av någon anledning...
Vet inte riktigt varför men har alltid älskat det utförandet, tycker även de är praktiska att bygga i och att placera i rummet då man kan använda chassit i sig som en del av inredningen likt en möbel i ställetför att försöka gömma det eller hitta någonstans att ställa det ur vägen, kommer man över en viss höjd tycker jag faktiskt att det vänder och chassit blir mer lättplacerat om det är snyggt och välbyggt och man slippe problem med utrymmesbrist som det ofta blir när någon försker knöka in en monstermaskin i ett minichassi, det blir sällan bra, dessutom är det att be om tekniska problem...

Tack

Jag är likadan
Men det finns en del mindre chassin som också är fina, jag har en Parvum S2.0 (extended) som jag ska bygga i nu om nån vecka

Allting är egentligen klart med datorn nu. Har kört igenom Mayhems Blitz Pro kit. Men biten ut från moderkortet blev lite sned så jag har beställt en extender så det blir bättre där Men jag ska iväg från torsdag så kommer inte hinna arbeta något mer på datorn tills måndag eller tisdag igen. Men då är det enda jag behöver göra installera en anslutning och nån sladd sen är allt klart Givetvis hälla i vattnet också

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd

Spännande!
Jo, jag har också något mindre chassi också... Har länge funderat över caselab chassina.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number