Gränsen mellan fusk och inte fusk.

Permalänk
Medlem

Gränsen mellan fusk och inte fusk.

Hejsan Sweclockers!

Jag är en snubbe som har spelat onlinespel i många år nu, allt från FPS till MMO i alla dess former och storlekar.

Något som jag undrat på senare tid är vad man kan se som fusk/explolit eller ej.

När man som jag spelat extremt mycket olika spel på nätet(just nu nästan bara counter strike), så är det oudvikligt att stöta på buggar då och då.

Vad drar ni själva gränsen på vad "att fuska" är och inte?

Drar mina 2 exempel jag på senare tid råkat ut för(Det ena är inte csrelaterat).

Första exemplet var på en publicserver i counterstrike. En mospelare gömmer sig bakom en öppningsbar dörr och jag ser hans pipa sticka fram igenom dörren varav jag skjuter honom innan han eller någon annan öppnat, okej eller inte okej? Skulle man backat undan istället då det naturligtvis inte skall synas, eller är det något som är upp till manskaparen att fixa?

Exempel nummer två!

Spelar World of warcraft med några kompisar och slåss mot ett par andra spelare i ett utav spelets områden. Jag blir dödad och spammar med musen på ressurectknappen vilket resulterar i att istället för att hamna död på en kyrkogård som man gör i vanliga fall så hamnar jag där levande istället med fullt liv och detta gör att jag kan rida tillbaka till fighten snabbare samt utan att behöva komma tillbaka till liv med halv HP. Fusk eller inte?

Vore roligt att höra era andras åsikter och hur ni själva ser på fusk/explioits!

Kan tillägga att jag är extremt kännslig mot allt som inte är "working as intended" och kan princip sluta spela ett spel om jag känner att det är något som inte gått helt rätt till.

Vi hörs!

Mvh Andreas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första: Ej fusk
Andra: Fusk

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Första är inte fusk, spelaren för skylla sig själv om det händer. Det händer bland annat i proffsscenen och då tvekar spelarna inte att skjuta and no one blames them

Permalänk
Medlem

När du använder ett tredjeparts program eller modifierar spelets filer för att ge dig själv en fördel i spelet är det fusk.

Att utnyttja en bug eller annat fel som finns i spelet till sin egen fördel är inte att fuska. Det kan dock vara omoraliskt och är inte ett beteende som borde uppmuntras. I ditt exempel med vapen som sticker ut genom dörren så är det något många spel lider av och jag själv brukar utnyttja det. Även om det kanske är fel. Det är dock inte att fuska

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Inget av exemplen är fusk. Om spelet inte funkar rätt så kan man garantera att detta untnyttjas av spelarna som spelar spelet. Alltså är det en del av spelet. Gillar man inte detta så e de ba sluta spela spelet o kräva pengarna tillbaka.

En kul grej:
Strafe-jumping i quake var från början en bugg som alla spelare använde för att få en edge mot andra spelare. Detta blev en del av spelet och uppföljande iterationer.

Permalänk
Medlem

Om du exploitar saker i spela, typ ai pathing i ett MMO så ett monster fastnar i väggen så klassas det som fusk och i många MMO's så kan man få temp banning för sådant. Även att spamma ressurect så du slipper springa tillbaka är att troligtvis exploita en bug och i många spel är inte sånt tillåtet.

I stort sett gör du det på egen risk.

Permalänk
Medlem

Det där i Counter-Strike är ju inte fusk. Men det man oroar sig för är ju att bli reportad alltför mycket och det blir ju mycket skit skrivet i chatten.

Permalänk
Medlem

Kan du bli bannad/varnad för det du gör. Då har du passerat gränsen. Om inte. Då är det fair game. Sen kan jag absolut tycka att det är tråkigt att spelutvecklarna inte gör allt de kan för att fixa buggar som i båda dina exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du exploitar saker i spela, typ ai pathing i ett MMO så ett monster fastnar i väggen så klassas det som fusk och i många MMO's så kan man få temp banning för sådant. Även att spamma ressurect så du slipper springa tillbaka är att troligtvis exploita en bug och i många spel är inte sånt tillåtet.

I stort sett gör du det på egen risk.

Om spelutvecklarna inte vill att man ska nyttja buggen så får de ta och schlita tummen ur röva och fixa buggen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

irriterade mig det grövsta på lvl1 bottar i WoW som sålde guld, så när en bugg kom som gjorde att fire totem gjorde 700 skada på alla om man var utloggad så satt jag i 6timmar och dödade kina-bottarna inne i Orgrimmar. till slut gömde dom sig inne i husen det löstes genom att några hunters/druids hittade dom med "track humanoid" blev spammad på kinesiska "Cao ni ma"

sen skrev GM till mig blev avstängd i 12timmar. fusk ja men inget som skadade nån förutom bottarna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Trevligt med så mycket svar så fort!

Jag kan hålla med om att när man använder tredjepartsprogram eller liknande som AIpathing, ja då är det inte ok. Sedan kanske det mest handlar mycket om man själv anser det omoraliskt eller ej.

@Grönahunden, Det lät ganska kul, det är ju något de borde uppmuntra kommer ihåg när storstäderna var fulla utav bottar som spammade guldförsäljning.

Visa signatur
Permalänk

@Anden88: var nog 3-4år sedan som jag spelade WoW är det inte guld-spam inne i städerna längre ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Att utnyttja ett spels buggar är enligt mig INTE fusk.
Att däremot installera tredjepartsprogram för att ge dig själv fördel, ÄR fusk.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte fusk om du inte modifierar spelet utan bara utnyttjar saker som alla andra också kan utnyttja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden Nej inte direkt, det kan vara något enstaka meddelande i chatten ibland men inte mer än så vad jag märkt av.

Sen kan man nuförtiden köpa något som heter "WoWtoken" i spelets ingameshop for 20 Euro. Dessa kan man sedan sälja på auktionshuset för en fixerad summa som Blizzard reglerar(Runt 43k guld just nu) så man kan säga att det går att köpa guld av Blizzard.

Har man mycket guld istället kan man köpa dessa tokens istället och på så sätt använda dem ingame för att få en månads speltid. Finns mer info här: https://wowtoken.info/

Visa signatur
Permalänk

Fusk håller jag med om att det är att modifiera filer eller använda skript. Saker i spelet får accepteras. En turnering kan ju dock förbjuda vissa saker för att få bättre matcher.

Sedan kan man ju fundera på sportsligt uppträdande (vilket sällan existerar på publika servrar). Till exempel Fnatic som gjode en pixel boost under Dreamhack 2014. Det visade sig att det tekniskt sett inte fanns en regel mot det, men de drog sig ur turneringen då det inte var schysst gjort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd

Finns massor av exploits som kan räknas som fusk från någon kan gömma sig i en vägg eller vad det är så ingen kan se eller sjuta dom t.e.x och kan vara ett problem som borde ganska snabbt patchas bort och oftast en sån sak som dom flesta aktiva spelare vet om men större problemet är bot med skillhack, vachack, speedhack, teleporter hack o.s.v som verkligen förstör spelet samma med aimbots se igenom väggar eller alla fiender på kartan som annars inte är märkt och liknande

Men små exploits är väll mer irriterande men annars är det många spel som är ganska förstörda pga riktiga hacks som day-z dom flesta mmo ,battlefield ligger nästan på den nivån även äldre cs hade mycket fusk vet inte hur GO är då jag inte spelar det men blir bara mer och mer till den gräns då jag oftast inte köper dom flesta online spel pga fusk och är ett riktigt problem som verkligen skulle behöva en rejäl översyn på ett eller annat sätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lizzard8:

Om spelet inte funkar rätt så kan man garantera att detta untnyttjas av spelarna som spelar spelet. Alltså är det en del av spelet. Gillar man inte detta så e de ba sluta spela spelet o kräva pengarna tillbaka.

Skrivet av Yorgo_:

Att utnyttja ett spels buggar är enligt mig INTE fusk.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte fusk om du inte modifierar spelet utan bara utnyttjar saker som alla andra också kan utnyttja.

Vi minns i sammanhanget den redan klassiska matchen mellan Fnatic och LDLC på DreamHack där Fnatic lyckades vända ett 3–13-underläge till vinst med hjälp av pixelwalking, dvs att gå på en osynlig kant. I CS:GO brukar det räknas som fusk att utnyttja sådana buggar i spelet eller banorna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vi minns i sammanhanget den redan klassiska matchen mellan Fnatic och LDLC på DreamHack där Fnatic lyckades vända ett 3–13-underläge till vinst med hjälp av pixelwalking, dvs att gå på en osynlig kant. I CS:GO brukar det räknas som fusk att utnyttja sådana buggar i spelet eller banorna.

Just det, kommer ihåg detta. Folk blev helt galna, haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vi minns i sammanhanget den redan klassiska matchen mellan Fnatic och LDLC på DreamHack där Fnatic lyckades vända ett 3–13-underläge till vinst med hjälp av pixelwalking, dvs att gå på en osynlig kant. I CS:GO brukar det räknas som fusk att utnyttja sådana buggar i spelet eller banorna.

Jag spelade en del cs för i tiden o ser inte varför folk blir upprörda av att de klättrar lite. Jag klappar händerna till laget som hittade stället och utnyttjade de på ett bra sätt först. De förtjänar att vinna den rundan. Sådant man vill se i en match!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vi minns i sammanhanget den redan klassiska matchen mellan Fnatic och LDLC på DreamHack där Fnatic lyckades vända ett 3–13-underläge till vinst med hjälp av pixelwalking, dvs att gå på en osynlig kant. I CS:GO brukar det räknas som fusk att utnyttja sådana buggar i spelet eller banorna.

Det är ju en definitionsfråga, att promenera på en osynlig kant utanför spelet hade stört mig också, men en pipa som sticker ut genom dörren återfinns ju i var o vartannat spel.

Permalänk
Medlem

Imo är det bara fusk om det krävs ett 3e parts program eller filer som inte ingår i spelet av sig själv.
Hitta och använda saker som inte är "working as intended" är ju det som är kul i spel.

@Grönahunden spammas som fan. 90% av trade/general chat är goldspam på frostmane
@Anden88 man får ju dock kring dubbelt så mycket guld för €20 från andra källor så det har inte direkt dödat marknaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Det där med att pipan visas genom dörren skulle jag vilja säga är dennes spelarens fel om han inte visste om det. CS som är något så stort och är på E-sportens värld skulle jag vilja säga att man ska ha rättigheter att veta att sådanna saker händer.

Inte kört WoW, kommer nog aldrig göra det heller, men det lät precis som respawn funktionen på GTA5.

Men buggar som t ex åka igenom en vägg på ett racer spel för att komma långt före andra är ett fusk, tror något sådant fanns på Mario Kart DS.

Sen så finns det inga buggar som jag också skulle vilja kalla för fusk, ta t ex den omtalande "fusket" att välja Oddjobb på Goldeneye multiplayern. Han har ett extremt bra övertag mot resten av karaktärerna vilket är att vara ca hälften så stor, vilket betyder han är svårare att träffa/döda. Finns flera sådanna fall vilket har lett till att man bannar karaktären. Visst använd han för skoj skull, men om någon inte vill någon eller sig själv ska använda en sådan karaktär, gör det då inte.

Sen som många andra har sagt. Mixtra med koden, installera mods (iallafall på flerspelsläget) eller använd 3e parts programm är fusk på högsta nivå som borde få den personen som använder det hammn på ett anstalt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lizzard8:

Jag spelade en del cs för i tiden o ser inte varför folk blir upprörda av att de klättrar lite. Jag klappar händerna till laget som hittade stället och utnyttjade de på ett bra sätt först. De förtjänar att vinna den rundan. Sådant man vill se i en match!

Just därför tog jag upp det fallet: Det finns saker som varken är solklart fusk eller solklart rent spel, utan att modifiera några filer. Jag var där och publiken var helt lyrisk medan det hände, jag själv inkluderad. Vid senare granskning framkom att det inte bara var pixelwalking inblandat, utan även transparenta texturer (nodraw). DreamHack bestämde att matchen skulle spelas om, men Fnatic lämnade walkover pga den stora mängd hat de fick riktad mot sig.

Jag håller spontant med dig om att en sådan boost borde vara legit, men i CS finns det ofta regler som förbjuder att utnyttja "buggar" i spelet. Det är inte helt enkelt att fastslå om det är bra eller dåligt att det är så; alla spel har ju sina mer eller mindre surrealistiska egenheter som flitigt utnyttjas av spelarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

inget av dem är fusk...

i wow var det en bugg, om du exploitar buggen med något script eller liknande som trycker snabbt åt dig så är det fusk, men är du nog snabb att trycka är det absolut inte "fusk" om man nu inte har hittat ett sätt att exploita detta....

antar att detta inte går att göra varje gång du dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

När du använder ett tredjeparts program eller modifierar spelets filer för att ge dig själv en fördel i spelet är det fusk.

Att utnyttja en bug eller annat fel som finns i spelet till sin egen fördel är inte att fuska. Det kan dock vara omoraliskt och är inte ett beteende som borde uppmuntras. I ditt exempel med vapen som sticker ut genom dörren så är det något många spel lider av och jag själv brukar utnyttja det. Även om det kanske är fel. Det är dock inte att fuska

Vad som är fusk och inte bestämmer spelskaparna eller kanske då ägaren utav en dedikerad server. I en del spel räknas utnyttjande av buggar som fusk och en del inte. Blir man bannad eller får en varning för att utnyttja en bugg så är det inte tillåtet helt enkelt, blir man inte det så är det antagligen ok. Tror dom som är hårdast mot detta är dom med MMO spel eller spel där man kan köpa saker för riktiga pengar, t.ex CS, men då syftar jag på buggar som gör att man kanske kan få ett skin eller liknande mha en bugg.

Permalänk
Medlem

Någonstans så handlar det om förväntningar på spelen, när spel visar sig fungera på annat sätt som hen inte trodde så uppstår ofta irritation (som ditt ex med vapen som syns genom dörr).
Jag tyckte själv att crosshair var fusk när jag såg det i doom, idag är det ingen som reagerar över eller ifrågasätter att crosshair finns.

Jag instämmer med ELF ovan att så länge utvecklarna inte får tummen ur och fixar glitcharna så handlar multiplayer mycket om att luska reda på hur spelet FAKTISKT fungerar och nyttja det som fungerar bäst.

Overlayprogram, auto-aim och liknande är på en helt annan nivå.

Permalänk
Medlem

I min åsikt så krävs det att man på något vis använder tredjepartsprogram, modifierar filer. hackar klienten eller använder scripts för att de ska räknas som fusk, att medvetet utnyttja buggar och diverse glitches är rent tekniskt sett inte fusk även om det inte är rent spel eller.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ett exempel som jag kan bjuda på som hände mig för många år sedan.

Ägde då en bärbar HP NX7300 som klarade av att spela CS Source utan några större problem, förutom att jag fick ofrivillig wallhack... Yupp, jag fuskade inte av vilja utan vissa objekt i CS banorna försvann, som t.ex. stora portar, tunnor m.m. så jag kunde se om någon stod bakom en port.

Jag testade installera andra drivrutiner, installera om Windows m.m. utan resultat. Enda jag kunde göra var att sluta spela (gick hur som tillbaka till 1.6 när det väl blev nå CS spel) och rapportera denna bugg till Steam / Valve. Vet inte om de fixade denna bugg då de aldrig svarade på min buggrapport.

Så fusk eller inte? Hade ofrivillig wallhack p.g.a. troligen Intels drivrutiner.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Första exemplet är snarare ett exempel på att kunna spelet eller inte.
Man får ju väldigt ofta ställe sig så att man planerar att pipan inte sticker fram, det är en helt naturlig del av spelet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H