Söka universitet efter sommarskola?

Permalänk
Medlem

Söka universitet efter sommarskola?

Hej

Jag tåg studenten i år men jag har F i fysik 2 och alla utbildningar jag sökte till behöver fysik 2. Så jag tänkte gå sommarskola men då fick jag höra av någon att man ändå inte kan söka till universitet om man har gått sommarskola. Är detta sant och varför är det så?

Finns det något sätt så att man kan börja i på universitet nu i år?, Det är inte som jag är en lat elev som bara skippade skolan och plugget. De senaste två åren har varit ett helvete för mig på grund av min hälsa. Men jag kämpade på med att plugga hemma och på sjukhus på egen hand men det räckte inte för att klara fysiken.

Finns det nåt jag kan göra?

Tack

Permalänk
Medlem

Sista anmälningsdag var den 15e april, så jag misstänker att det inte går att söka till den här höstterminen.

Möjligen om du hade sökt ändå trots att du inte skulle komma in, eftersom det går att komplettera fram till den 18e juni (dock vet jag inte om det är möjligt att komplettera gymnasiebetyg).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inget om att komplettera, jag tycker det borde gå men i så fall kommer väl de nya betygen in i systemet alldeles för sent för att de ska kunna användas till höstterminen kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vet inget om att komplettera, jag tycker det borde gå men i så fall kommer väl de nya betygen in i systemet alldeles för sent för att de ska kunna användas till höstterminen kan jag tänka mig.

Helvete jag blir så arg. Jag skulle acceptera det om jag skolkade men nu är det fan inte mitt fel!!!!!

Permalänk
Medlem

om du verkligen vill plugga på universitet till hösten så ring det universitet du vill plugga på och kolla om det finns någon möjlighet att fixa det hela. Till nästa gång tänk på att, vad det än är, sök/anmäl dig och sedan dra tillbaka anmälan om något händer istället för att inte anmäla till en början och sedan försöka fixa det. lärde mig det själv då jag har dyslexi och därför går inte som jag vill alla gånger. Men finns du i systemet brukar det gå att hitta en lösning men att komma en efterhand kan vara svårt. vet att inte hjälper nu men kan vara något att tänka på för framtiden. hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej

Jag tåg studenten i år men jag har F i fysik 2 och alla utbildningar jag sökte till behöver fysik 2. Så jag tänkte gå sommarskola men då fick jag höra av någon att man ändå inte kan söka till universitet om man har gått sommarskola. Är detta sant och varför är det så?

Finns det något sätt så att man kan börja i på universitet nu i år?, Det är inte som jag är en lat elev som bara skippade skolan och plugget. De senaste två åren har varit ett helvete för mig på grund av min hälsa. Men jag kämpade på med att plugga hemma och på sjukhus på egen hand men det räckte inte för att klara fysiken.

Finns det nåt jag kan göra?

Tack

Skrivet av TsExi:

Helvete jag blir så arg. Jag skulle acceptera det om jag skolkade men nu är det fan inte mitt fel!!!!!

Har du inte sökt så har du inte sökt. Om en utbildning kräver Fysik 2 så måste du ha denna kurs klar innan du börjar eller blir antagen. Med hjälp av en googling så hittade jag detta.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-kol...

Betyget måste vara klar 18 juni. Och krävs ytterligare betyg som krävs för behörighet så måste du kontakta dem och berätta när betyget kommer in.

Så har du sökt utbildningarna du var intresserad av?

(Om du inte sökt för du trodde de inte gick så kan du inte vara sur på någon annan) Med det sagt så är de ett väldigt bra tips att sitta ner och skaffa lite perspektiv på gymnasiet och sig själv innan man ger sig på högskolan.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liandrin:

om du verkligen vill plugga på universitet till hösten så ring det universitet du vill plugga på och kolla om det finns någon möjlighet att fixa det hela. Till nästa gång tänk på att, vad det än är, sök/anmäl dig och sedan dra tillbaka anmälan om något händer istället för att inte anmäla till en början och sedan försöka fixa det. lärde mig det själv då jag har dyslexi och därför går inte som jag vill alla gånger. Men finns du i systemet brukar det gå att hitta en lösning men att komma en efterhand kan vara svårt. vet att inte hjälper nu men kan vara något att tänka på för framtiden. hoppas det löser sig!

Jag har anmält mig till en utbildning i tid och jag trodde verkligen att jag skulle kunna klara av alla kurser jag har i gymnasiet själv. Men det blev bara för mycket. Jag var 25% hemma 25% i sjukhuset och de 50% som är kvar försökte jag plugga. Jag lyckades med matte 4 och kemi 1 med ganska bra betyg. Men fysiken kan man inte plugga till själv.

Jag är ledsen för missförståndet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Har du inte sökt så har du inte sökt. Om en utbildning kräver Fysik 2 så måste du ha denna kurs klar innan du börjar eller blir antagen. Med hjälp av en googling så hittade jag detta.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-kol...

Betyget måste vara klar 18 juni. Och krävs ytterligare betyg som krävs för behörighet så måste du kontakta dem och berätta när betyget kommer in.

Så har du sökt utbildningarna du var intresserad av?

(Om du inte sökt för du trodde de inte gick så kan du inte vara sur på någon annan) Med det sagt så är de ett väldigt bra tips att sitta ner och skaffa lite perspektiv på gymnasiet och sig själv innan man ger sig på högskolan.

Jag sökte utbildning i tid och jag var så säker att jag kunde plugga hemma och när jag var i sjukhuset men det räckte inte när det kom till fysiken.

Jag är hemskt ledsen för all missförstånd.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går inte att söka den utbildningen till våren när du har läst upp betygen? Så lägger du hösten på att skriva högskoleprov och kanske läsa någon fristående kurs som eventuellt har öppet för sen anmälan (har inte kollat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej

Jag tåg studenten i år men jag har F i fysik 2 och alla utbildningar jag sökte till behöver fysik 2. Så jag tänkte gå sommarskola men då fick jag höra av någon att man ändå inte kan söka till universitet om man har gått sommarskola. Är detta sant och varför är det så?

Finns det något sätt så att man kan börja i på universitet nu i år?, Det är inte som jag är en lat elev som bara skippade skolan och plugget. De senaste två åren har varit ett helvete för mig på grund av min hälsa. Men jag kämpade på med att plugga hemma och på sjukhus på egen hand men det räckte inte för att klara fysiken.

Finns det nåt jag kan göra?

Tack

Du kan göra sen anmälan till en hel del kurser https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-kol...

Finns det platser över så kommer du in. Speciellt matematik burkar ha några platser över. Frågan är snarare vad du vill plugga.

Edit: Här har du KTHs program med sen anmälan https://www.antagning.se/se/search?period=HT_2015&freeText=KT...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det går inte att söka den utbildningen till våren när du har läst upp betygen? Så lägger du hösten på att skriva högskoleprov och kanske läsa någon fristående kurs som eventuellt har öppet för sen anmälan (har inte kollat).

Jag har 1 i högskoleprovet men jag vill inte vänta 1 år sen söka igen. Känns bara slöseri med tid. Men jag ska försöka kontakta KTH och förklara hur det ligger till och hoppas att de känner sympati

Permalänk
Proffsmobbare

Det är möjligt att jag missat något, men är det inte ett tekniskt basår du har nytta av?

https://www.kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/for-dig-s...

Vissa skolor har haft något slags system för att sedan forsla dessa elever vidare in i utbildningarna man läst kurser till, vet inte om det gäller KTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är möjligt att jag missat något, men är det inte ett tekniskt basår du har nytta av?

https://www.kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/for-dig-s...

Vissa skolor har haft något slags system för att sedan forsla dessa elever vidare in i utbildningarna man läst kurser till, vet inte om det gäller KTH.

Kan jag läsa ett tekniskt basår ändå om jag inte har sökt till det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Jag har 1 i högskoleprovet men jag vill inte vänta 1 år sen söka igen. Känns bara slöseri med tid. Men jag ska försöka kontakta KTH och förklara hur det ligger till och hoppas att de känner sympati

Äh, stressa inte över det. Kommer du inte in i höst så har du ett helt år att fixa fysiken och chilla. Sen är du sjukt taggad nästa höst. Om du inte ändrar dig, just första året efter gymnasiet förändrar mänskors perspektiv en hel del i min erfarenhet.

Fast om du måste ha CSN i höst av någon anledning finns alltid platser på de mindre populära kurserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Jag sökte utbildning i tid och jag var så säker att jag kunde plugga hemma och när jag var i sjukhuset men det räckte inte när det kom till fysiken.

Jag är hemskt ledsen för all missförstånd.

Hoppas du läste min länk!

LÄS!!

"!Sen komplettering
Om du är struken på grund av obehörighet och skickar in en sen komplettering så måste du kontakta oss via mejl eller brev för att vi ska återanmäla dig. Läs mer på sidan Anmäl dig igen. "

Du kan komplettera din fysik under sommaren! Även om du inte är klar till den 18 Juni. MEN du måste kontakta antagning.se och meddela detta! GÖR DETTA NU. Så kan du studera till hösten och ditt problem är löst (förutom att du måste plugga fysik... men de fixar du. Eller du bör i vart fall fixa de, för på högskolan blir det tuffare. Lycka till)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Kan jag läsa ett tekniskt basår ändå om jag inte har sökt till det nu?

Basårsutbildningar med sen anmälan

https://www.antagning.se/se/search?period=HT_2015&freeText=ba...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av TsExi:

Kan jag läsa ett tekniskt basår ändå om jag inte har sökt till det nu?

KTH har stängt för sen anmälan, men ett par högskolor har fortfarande öppen anmälan.

Permalänk
Medlem

Förmodligen försent om inte basår erbjuder sen anmälan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Jag har 1 i högskoleprovet men jag vill inte vänta 1 år sen söka igen. Känns bara slöseri med tid. Men jag ska försöka kontakta KTH och förklara hur det ligger till och hoppas att de känner sympati

Absolut inte.

Sålänge du kompletterar och verkligen söker in är det inte bortkastat. Ta ett jobb och spara all inkomst tills när du börjar plugga. Jag levde bra på studielån ett tag och det fungerar, men att ha egna extra pengar som inte är lån är alltid en trygghet.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Absolut inte.

Sålänge du kompletterar och verkligen söker in är det inte bortkastat. Ta ett jobb och spara all inkomst tills när du börjar plugga. Jag levde bra på studielån ett tag och det fungerar, men att ha egna extra pengar som inte är lån är alltid en trygghet.

Iofs det enda lånet som är någorlunda okej inklusive bostad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Hoppas du läste min länk!

LÄS!!

"!Sen komplettering
Om du är struken på grund av obehörighet och skickar in en sen komplettering så måste du kontakta oss via mejl eller brev för att vi ska återanmäla dig. Läs mer på sidan Anmäl dig igen. "

Du kan komplettera din fysik under sommaren! Även om du inte är klar till den 18 Juni. MEN du måste kontakta antagning.se och meddela detta! GÖR DETTA NU. Så kan du studera till hösten och ditt problem är löst (förutom att du måste plugga fysik... men de fixar du. Eller du bör i vart fall fixa de, för på högskolan blir det tuffare. Lycka till)

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Så jag ska kontakta antagning.se inte KTH?, och förklara min situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Så jag ska kontakta antagning.se inte KTH?, och förklara min situation?

Jag vet faktiskt inte mer än det som står. Men det står på Antagning.se att du ska kontakta dem. Jag vet så pass mycket att antagningar sköts centralt så bör vara rimligt att kontakta antagning.se. Och skulle de vara så att du ska kontakta KTH så borde de berätta de för dig. Men se till att göra detta genast så du hinner få besked innan den 18/6.

Lycka till!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om det fungerar likadant från gymnasiet till högskolan men jag har kommit in på en del utbildningar (eller delkurser) med exempelvis krav på ett visst antal poäng programmering som jag inte hade förrän efter jag läst färdigt sommarens sommarkurser. Är du antagen till en sommarutbildning som innebär att du motsvarar kraven för en viss utbildning när den börjar så brukar de vara rätt så flexibla.

Permalänk
Medlem

Även om antagningen är stängd etc.. så prova att ringa.
Själv ringde jag 1 dag _efter_ det att utbildningen hade börjat(högskoleingenjör) och frågade om det fanns några lediga platser kvar. Det gjorde det så jag åkte till universitetet i fråga med gymnasiebetygen för att bekräfta min behörighet. 5 minuter senare var jag student och inskriven

Jag hade förmodligen tur att utbildningen inte var full, hade den varit det hade det givetvis inte gått.
Det jag vill säga är att ring och prata med antagningen på universitetet som du är intresserad av. Säg att du ska läsa Fysik under sommaren och kan komplettera med betyg när du är färdig med sommarkursen.