Dator slocknade under spelsession - Luktar bränd elektronik

Permalänk
Medlem

Dator slocknade under spelsession - Luktar bränd elektronik

Hej

Jag satt och spelade GTA 5 som vanligt och som jag gjort i över 1 månad med dator i sign. Dock så började det lukta bränd elektronik och då slänger jag mig mot strömbrytaren för att slå av strömmen. Datorn hann slockna av sig själv först dock.

Jag väntade 10min sen tog jag ut alla kontakter och började undersöka vad som gått fel. Luktade mig fram(i know) till att CPU kylaren luktar precis som om att det är där problemet är.
Har aldrig haft det varmare än 70-75 grader på CPU.

Tror ni att det är CPU som pajat, eller vågar man starta upp system utan att pilla där?

Annars får jag plocka ut den och se hur den ser ut och möjligen göra RMA på den.
Mobo, CPU och RAM inköpt på Inet i mars i år.

Edit: Tog lite bilder om det hjälper. http://imgur.com/a/xbmf0

Tack

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ta isär datorn och lukta igen på varje del igen för att vara säker vilken som luktar.

Permalänk
Medlem

Processorn i sig lär du inte känt lukten av. VRM-komponenterna runt CPU-sockeln kanske inte mår bra? Plocka bort kylaren så att du kan se.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/HWQ3A

Plockade bort den men kan inte se något direkt. CPU tirnet är fortfarande det som luktar mest. Antar att det som kan ha pajat är de som det står "1R2"(VRM?).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

http://imgur.com/a/HWQ3A

Plockade bort den men kan inte se något direkt. CPU tirnet är fortfarande det som luktar mest. Antar att det som kan ha pajat är de som det står "1R2"(VRM?).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inget konstigt där, förutom alldeles för mycket pasta.

Exakt vad är det som luktar menar du? Gav datorn ifrån sig något ljud? Luktade det väldigt starkt, eller kände du bara igen lukten och tänkte att det där kanske inte är bra? Såg du någon rök?

edit: Troligare (än 1R2) är nog att det som sitter under kylflänsarna går sönder. Men jag ser ingen konkret indikation på det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag ser inget konstigt där, förutom alldeles för mycket pasta.

Exakt vad är det som luktar menar du? Gav datorn ifrån sig något ljud? Luktade det väldigt starkt, eller kände du bara igen lukten och tänkte att det där kanske inte är bra? Såg du någon rök?

Såg ingen rök. Kände av lukten under spelets gång och kopplade direkt att det nog var datorn. Den hann stänga av sig själv innan jag kunde dock.
Inget lät, inte högt iaf då jag hade hörlurar på mig.
Luktar helt enkelt som någon slags elektronik har bränts upp. Kan för mycket kylpasta leda till att något pajar?
Har som sagt inte haft problem med för varm CPU.

Vore bra att veta vad man ska reklamera.
Tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Som du säger, kylflänsarna som sitter brevid "1R2" kan vara det som gått åt fanders. Jag startar upp ett ärende med Inet så får vi se om dom kan fixa detta. Tror inte att det ska vara fel på annat än mobo.
Återkommer när jag kan klargöra vad som gått sönder.
Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

Såg ingen rök. Kände av lukten under spelets gång och kopplade direkt att det nog var datorn. Den hann stänga av sig själv innan jag kunde dock.
Inget lät, inte högt iaf då jag hade hörlurar på mig.
Luktar helt enkelt som någon slags elektronik har bränts upp. Kan för mycket kylpasta leda till att något pajar?
Har som sagt inte haft problem med för varm CPU.

Vore bra att veta vad man ska reklamera.
Tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. svårt att säga vad jag skulle gjort utan att ha varit närvarande..
Vågar du kanske testa att starta den igen efter att ha kopplat ur det du kan koppla ur?
Har du möjlighet att testa delar i ett annat system? Kan du inte lokalisera lukten bättre?

edit: Ja, om du är säker på att lukten kommer från området runt sockeln, och lukten var stark så är det nog dom som luktar.

edit2: För mycket pasta gör att processorn blir onödigt varm. Du behöver inte ens hälften av den där mängden.

Permalänk

Hur var graderna på gpun då? 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hur var graderna på gpun då? 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Under spelets gång vet jag ej men är vanligtvis 65 grader som max.

Stavning
Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hmm.. svårt att säga vad jag skulle gjort utan att ha varit närvarande..
Vågar du kanske testa att starta den igen efter att ha kopplat ur det du kan koppla ur?
Har du möjlighet att testa delar i ett annat system? Kan du inte lokalisera lukten bättre?

edit: Ja, om du är säker på att lukten kommer från området runt sockeln, och lukten var stark så är det nog dom som luktar.

edit2: För mycket pasta gör att processorn blir onödigt varm. Du behöver inte ens hälften av den där mängden.

Precis, luktar starkt runt sockeln samt kylflänsarna på CPU kylare.
Sicken miss på kylpasta, ska bara ta en "ärta" nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

Precis, luktar starkt runt sockeln samt kylflänsarna på CPU kylare.
Sicken miss på kylpasta, ska bara ta en "ärta" nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att folk brukar skriva "som en ärta", men även det är faktiskt onödigt mycket. Jag skulle säga att riskorn är närmare.

Om du ser att pastan nått hela vägen ut till kanten på IHSen (om du lyfter kylaren och kollar) så har du applicerat onödigt mycket.
Det kan du använda för att få en idé om den nödvändiga mängden.

Permalänk
Medlem

GTA V är ju känd för att lasta CPUer till max, vilket då lastar VRMer och andra delar till max.
Kan ju vara så att dessa inte har tillräckligt bra dimensionerad kylning och har bränt, men kolla med butiken först. Så får de avgöra vad du bör göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

GTA V är ju känd för att lasta CPUer till max, vilket då lastar VRMer och andra delar till max.
Kan ju vara så att dessa inte har tillräckligt bra dimensionerad kylning och har bränt, men kolla med butiken först. Så får de avgöra vad du bör göra.

Riktigt kasst moderkort isf, iom att processorn inte blir varmare än 75°C.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

GTA V är ju känd för att lasta CPUer till max, vilket då lastar VRMer och andra delar till max.
Kan ju vara så att dessa inte har tillräckligt bra dimensionerad kylning och har bränt, men kolla med butiken först. Så får de avgöra vad du bör göra.

Gta maxar inte min CPU? Är väl minst lika grafikkrävande om inte mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Har skickat in returanmälan till Inet så hoppas jag att det kan lösas. Tycker mig ha haft bra kylning med 3st in och 3st ut, CPU kylare ej inräknad. Nåväl, hoppas på det bästa nu så jag slipper punga ut pengar för nytt mobo.
Tack för era svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Gta maxar inte min CPU? Är väl minst lika grafikkrävande om inte mer

Skickades från m.sweclockers.com

Jo i ditt fall är 660 nog flaskhalsen, men sätter du in typ 290 eller 970 (eller bättre) så blir CPUn snabbt flasken. Testa läst runt forum, tester mm. Sweclockers själva kunde inte få all prestanda ur 980 kortet med en rätt kraftigt överklockad 4 kärning haswell. Behövde minst 6 kärnor, helst 8 för att kunna släppa lös GPUn. (4 core med HT räcker dock)

GTA V är lite unik på det sättet, för det är också ett spel som många med överklockade CPUer har fått massor med krasher. Alla andra spel fungerar, men GTA V sätter så stor press på CPUn att en minsta lilla ostabil överklockning visar sig.

Skrivet av Najj:

Har skickat in returanmälan till Inet så hoppas jag att det kan lösas. Tycker mig ha haft bra kylning med 3st in och 3st ut, CPU kylare ej inräknad. Nåväl, hoppas på det bästa nu så jag slipper punga ut pengar för nytt mobo.
Tack för era svar

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas det.
Alla tillverkare kan ju ha måndags ex. Du kanske råkade få ett med en del som inte riktigt var 100% frisk, och efter nån månads hård last så gav den upp.

Har du lyckats testa så inga andra delar tog skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo i ditt fall är 660 nog flaskhalsen, men sätter du in typ 290 eller 970 (eller bättre) så blir CPUn snabbt flasken. Testa läst runt forum, tester mm. Sweclockers själva kunde inte få all prestanda ur 980 kortet med en rätt kraftigt överklockad 4 kärning haswell. Behövde minst 6 kärnor, helst 8 för att kunna släppa lös GPUn. (4 core med HT räcker dock)

GTA V är lite unik på det sättet, för det är också ett spel som många med överklockade CPUer har fått massor med krasher. Alla andra spel fungerar, men GTA V sätter så stor press på CPUn att en minsta lilla ostabil överklockning visar sig.

Får hoppas det.
Alla tillverkare kan ju ha måndags ex. Du kanske råkade få ett med en del som inte riktigt var 100% frisk, och efter nån månads hård last så gav den upp.

Har du lyckats testa så inga andra delar tog skada?

Har inte haft möjlighet att göra det, tyvärr.
Är det något som man bör göra innan man trycker in ett nytt moderkort?

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

Har inte haft möjlighet att göra det, tyvärr.
Är det något som man bör göra innan man trycker in ett nytt moderkort?

Nja, om du kan så. Du vill ju inte skada ett nytt moderkort heller men har du inget att testa med så är det inte mycket att göra mer än att hoppas. Se bara till att testa allt 100% när du väl sätter ihop den igen.
Stabilitets tester, minnes tester, GPU tester (Memtest86+ och OCCT kan hjälpa dig med en del iaf och är gratis för privat bruk.)

Håll under testerna koll på temps och ev tecken på problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

GTA V är ju känd för att lasta CPUer till max, vilket då lastar VRMer och andra delar till max.
Kan ju vara så att dessa inte har tillräckligt bra dimensionerad kylning och har bränt, men kolla med butiken först. Så får de avgöra vad du bör göra.

Min 2600k pendlar mellan cirka 40-60% på GTA V med 970.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Min 2600k pendlar mellan cirka 40-60% på GTA V med 970.

Du har också 8 trådar... och det är enorm skillnad mellan 4 och 8 trådar.
I teorin kan inte 4 trådar komma upp till mer än ca 45% av 8 trådar, innan du får "köer" i operationerna och du får problem med prestanda dippar. Så när du "bara" får 60% så är du långt över vad en 2500k kan klara.

Så som sagt ovan 6+ trådar men nog med kraft funkar bra, men väldigt få 4 kärniga räcker till detta spel när grafiken börjar ställas upp.