970 / i5 vs 980 / i7 - vilket av dessa två paket köper jag

Permalänk
Medlem

970 / i5 vs 980 / i7 - vilket av dessa två paket köper jag

Hej, sitter och hovrar över "beställknappen" men får beslutsångest av dessa två olika paket jag funderar på. Är ett 980 / i7 värt prisskillnaden på fyra lock? Och har jag egentligen någon nytta av en i7, spelmässigt? Är inte ute efter 4k i nuläget, bara bästa möjliga "flyt". Ingen 120hz-monitor heller, kanske senare.

GT-2 (970 / i5) http://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_i...
GT-4 (980 / i7) http://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?category...

Jag vänder mig till proffsen - hjälp mig bestämma please och tackar på förhand.

PS: Jag vet att det är mer prisvärt att bygga själv etc. men i detta läge vill jag bara lägga rabarber på något färdigt som är så pass bra / prisvärt / tidståligt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Varken i7 eller 980 är prisvärda alternativ om man ska vara ärlig. Har själv svårt att rättfärdiga 980 om man inte har budget så det räcker till och blir över såklart. En i7a är vettigare om man har i åtanke på hur längre processorer har stått sig på senare tid samt att fler och fler spel börjar utnyttja fler kärnor.

En i7 + 290x med liknande pris som GT2 hade suttit fint. Tyvärr har inet slut på både 290x och sitt i7 + Asus z97-a paket, annars hade bygge hos de + montering varit ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

I nuläget så är det väldigt onödigt med en i7 för spel. Jag skulle personligen säga att du ska köra på i5 om du ska spela. Du kan beställa enskilda delar och be inet att sätta ihop dem åt dig så får du en billigare och lika bra dator btw!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kpajooh:

Hej, sitter och hovrar över "beställknappen" men får beslutsångest av dessa två olika paket jag funderar på. Är ett 980 / i7 värt prisskillnaden på fyra lock? Och har jag egentligen någon nytta av en i7, spelmässigt? Är inte ute efter 4k i nuläget, bara bästa möjliga "flyt". Ingen 120hz-monitor heller, kanske senare.

GT-2 (970 / i5) http://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_i...
GT-4 (980 / i7) http://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?category...

Jag vänder mig till proffsen - hjälp mig bestämma please och tackar på förhand.

PS: Jag vet att det är mer prisvärt att bygga själv etc. men i detta läge vill jag bara lägga rabarber på något färdigt som är så pass bra / prisvärt / tidståligt som möjligt.

Varför använder sig alla av sådana där skumma sidor?

Inet och andra sidor erbjuder montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Varken i7 eller 980 är prisvärda alternativ om man ska vara ärlig. Har själv svårt att rättfärdiga 980 om man inte har budget så det räcker till och blir över såklart. En i7a är vettigare om man har i åtanke på hur längre processorer har stått sig på senare tid samt att fler och fler spel börjar utnyttja fler kärnor.

En i7 + 290x med liknande pris som GT2 hade suttit fint. Tyvärr har inet slut på både 290x och sitt i7 + Asus z97-a paket, annars hade bygge hos de + montering varit ett bra alternativ.

Du menar nått sånt här då? http://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-3?category_i...

Ursäkta att jag är novis, men när jag kollar på benchmarks tycks ju 290x inte i närheten av en 980?

//MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Varför använder sig alla av sådana där skumma sidor?

Inet och andra sidor erbjuder montering.

Kanske sådana som inte kan tillräckligt mycket om separata delar för att plocka ihop en helhet / inte orkar engagera sig tillräckligt för att göra det.

Sen - oavsett leverantör - så var ju inte ovan några svar på frågan "är i7 / 980 värt relativt mycket extra pengar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kpajooh:

Kanske sådana som inte kan tillräckligt mycket om separata delar för att plocka ihop en helhet / inte orkar engagera sig tillräckligt för att göra det.

Sen - oavsett leverantör - så var ju inte ovan några svar på frågan "är i7 / 980 värt relativt mycket extra pengar".

#1 Därför finns SweClockers och andra forum.

#2 Nej det var det inte. Men jag undrar genuint hur folk hittar dessa sidor. Har sett massa länkar till "greattech", "speldatorn" och liknande sidor och förstår inte hur folk hittar dem. Man tänker att den mindre kunnige borde gå till typ Media Markt eller Elgiganten (vilket i och för sig inte nödvändigtvis är bättre) men istället kommer länkar till en massa olika sidor som endast säljer "speldatorer" (ofta med tveksamt språkbruk).

Kan hålla med dig om att mitt inlägg var ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kpajooh:

Ursäkta att jag är novis, men när jag kollar på benchmarks tycks ju 290x inte i närheten av en 980?

290x kostar under hälften av 980 trots att 980 har lika mycket VRAM och är bara cirka 11% snabbare. En prestanda ökning på 11% för en prisökning på 100% ringer inte så bra i mina öron.

Notera att det där är procent och INTE FPS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

tror att det bästa svaret egentligen är att du klarar dig fint med den billigare.

om du ställer frågan "vad kan jag göra med den dyrare som inte går med den billigare" så är troligtvis svaret "inget". alltså skulle du slänga ut tusenlappar för något som inte ger dig mervärde.

om du är intresserad så är det värt att kolla t ex webhallen, komplett, dustin eller inet, försök bygga ihop exakt samma dator för att sedan byta ut några av komponenterna till billigare eller bättre delar och se var du hamnar i pris. Fördelen blir ju att du kan välja låda, formfaktor osv. Länkar du sedan kundvagnen till tråden så kan du få mer tips och ideer...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op