Permalänk
Medlem

Bygger mitt eget skrivbord

Tjenare!

Jag har under en längre tid velat gjort ett eget skrivbord och äntligen fick jag chansen att göra det.
Planen från början var att bygga bordet helt själv; Att köpa in material och lägga upp det precis som jag ville ha det, men tyvärr hittade jag ingen plats för att kunna arbeta med det då lägenheten är för liten(såga etc inomhus är inte så najs) och vårt hobbyrum är för allmänheten och jag tvivlar på att sakerna skulle få vara ifred.

Jag valde att ge ritningen till en god bekant i Ockelbo som snickrade ihop det åt mig.
Därför visar jag nu istället upp hur jag ville ha bordet från början när jag designade det i Sketchup till resultatet när bordet är helt färdigt.

Bilderna kommer uppdateras allt eftersom.

Så! Lite bilder på ursprungsdesignen i SketchUp:

Benen gick inte att göra sa snickaren då det skulle skapa allt för mycket obalans i bordet.

Jag har alltid tyckt om mörkt trä och bestämde mig för att köra på en torr träsort(björk detta fall) och betsa det efteråt. Jag ville bryta den mörka nyansen med en ljus list runt om bordet.

Och detta är då måtten på bordet. Känn er välkomna att använda dem.

-----------------
Jag fick hem skivan igår, Torsdag den 7e och körde ner den direkt till "skolan" jag går i. Jag pluggar att bli fastighetstekniker och vi har en lokal med en stor verkstad som jag kunde använda. Jag stack iväg till Colorama idag(Fredag) och köpte träbets, maskeringstejp och pensel. Personalen var väldigt trevlig och hjälpte mig med allt jag frågade om. Riktigt najs!

Så, jag kom tillbaks under lunchen och satte igång och maskera listerna.

Betsen:

Halva sidan gjord:

Hela skivan betsad:

Jag låter nu skivan torka tills imorgon eller så innan jag stryker på ett till lager.
Än så länge är jag väldigt nöjd! Synd att jag inte hade tillgång till lokalen tidigare eftersom jag då kunnat gjort allt själv.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Kommer bli kanon detta tror jag, är själv inne på tankar om ett "custom" skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Kommer bli kanon detta tror jag, är själv inne på tankar om ett "custom" skrivbord.

Tycker jag verkligen du ska göra. Personligen så tycker jag det ger mer feeling på något sätt.
När betsningen är gjord ska jag köpa någon matt klarlack och stryka på hade jag tänkt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Wow, detta verkar kunna bli riktigt nice! Blir ju nästan (läs väldigt) sugen på att byta ut mitt bajsbruna Ikea-hemnes bord....

Visa signatur

Citera mig om du vill få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Kommer bli kanon detta tror jag, är själv inne på tankar om ett "custom" skrivbord.

Kör hårt! Byggt två olika efter jag fått tummen ur! Sjukt kul för det första sen äre skönt att få exakt de måtten man själv vill ha, vad för material och så. Behöver inte vara svårare än att fixa till en ordentlig skiva och köpa färdiga ben

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Byggde också ett eget skriv- och DJ-bord för ett tag sedan.
Ek, betsad med en rödaktig toning. Blev både billigare och mer funktionellt än att försöka hitta något färdigt.

Ursäkta kassa bilder, men det fick bli mobilen. Och kablarna är inte dragna korrekt, men jag möblerade precis om DJ-grejerna, och har inte riktigt orkat organisera kablarna ännu.

Hela hörnan.

Den hemma-böjda hörlurshållaren

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Byggde också ett eget skriv- och DJ-bord för ett tag sedan.
Ek, betsad med en rödaktig toning. Blev både billigare och mer funktionellt än att försöka hitta något färdigt.

Ursäkta kassa bilder, men det fick bli mobilen. Och kablarna är inte dragna korrekt, men jag möblerade precis om DJ-grejerna, och har inte riktigt orkat organisera kablarna ännu.

http://s8.postimg.org/d76nia6rn/Foto_2015_05_08_18_58_31.png

Hela hörnan.

http://s16.postimg.org/pfbqdvbcj/Foto_2015_05_08_19_00_05.png

Den hemma-böjda hörlurshållaren

Riktigt snyggt! Gillar sidobänken du gjort där till vänster.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Update!
Jag var ner till lokalen idag och drog på ett till lager med bets. Det såg riktigt bra ut efter igår när det torkat och dragit in i träet.

Jag betsade halva skivan igen och det syns en lagom skillnad. Höger sidan (långsidan) är nyligen betsad och vänster är sedan igår.

Dragit på hela skivan nu:

Listen vs skivan:

Efter jag var färdig drog jag ner till vattnet som ligger alldeles bredvid och fiskade lite medans jag njöt i solen.
Drog på ett snabbt lager innan jag drog hem också.

Jag är väldigt nöjd än så länge. Nästa steg är troligtvis ett till lager, sen lacka det med matt klarlack. Sen så är det bara på med benen!
För de som är intresserade av att betsa men inte vet hur så är det inte speciellt svårt.

Ta en pensel och stryk ut lite på skivan > Ta en trasa och sprid ut. That's it.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ser bra ut

Har färdigställt designen på mitt nu, kommer förhoppningsvis börja bygga i slutet av månaden.
3 olika träslag, mörka. Får se vad som passar bäst i verkligheten,

1500x800x35mm
700/500/300x40x35mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Ser bra ut

Har färdigställt designen på mitt nu, kommer förhoppningsvis börja bygga i slutet av månaden.
3 olika träslag, mörka. Får se vad som passar bäst i verkligheten,

1500x800x35mm
700/500/300x40x35mm

http://i.imgur.com/oiugUwD.jpg

Ser riktigt trevligt ut! Vad för material hade du tänkt använda?
En liten update för mig själv: Jag har betsat färdigt skivan nu och ska försöka få tag på matt klarlack som jag ska stryka på. Efter det är skivan färdig och kan flyttas hem och få benen ditsatta!

Jag tror jag betsade allt som allt fyra gånger innan jag fick nyansen som jag ville ha den.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Vet inte än, har mailat ett företag som tar in lite ädelträ och kan hyvla/kapa osv men har en känsla av att det kommer bli alldeles för dyrt.

Blir nog mer vanliga träslag som jag sen får betsa osv för att få den looken jag är ute efter.

Ser fram emot framtida uppdateringar, keep it up

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

snyggt!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

Tja! Dags för en update då!

Jag har betsat tre gånger sammanlagt och resultatet är jag grymt nöjd med.

Bordet har stått i pannrummet i lokalen så jag tog fram skivan och la fram det på arbetsbänkarna igen:

Märkte att jag råkat slarva lite och spillt bets runt listen

Löste detta ganska snabbt med lite sandpapper!

Införskaffade även lite matt klarlack när jag fick mina skattepengar.

Så detta är slutdelen av skivan really.. Har lackat tre gånger nu och detta är strax efter jag lackerat tredje gången.

Nästa sak jag ska göra är att lackera undersidan en runda och sen är skivan färdig. Då ska jag på med benen och yay, jag har ett nytt bord!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Kommer bli snyggt det här!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du valde 75cm djupt?
Mitt jag har nu(hemmabygge) är 1m djupt, kommer bli nå liknande när det byts ut. Börjar vara lite slitet nu efter 20år utan omvårdnad

Mycket fint bord dock, är fint med hemmabyggen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur kommer det sig att du valde 75cm djupt?
Mitt jag har nu(hemmabygge) är 1m djupt, kommer bli nå liknande när det byts ut. Börjar vara lite slitet nu efter 20år utan omvårdnad

Mycket fint bord dock, är fint med hemmabyggen.

Jag valde 75cm eftersom mitt nuvarande också är 75cm vilket jag tycker är helt perfekt.
Tack för feedback!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Oj, glömde totalt att uppdatera tråden!
Bordet är färdigt och uppställt i lägenheten.

TYvärr glömde jag ta lite snyggare bilder innan jag fyllde bordet med skit, men såhär blev det i alla fall! ;P

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt snyggt skrivbord, känner för ett själv.

Men... har du.. packningstejpat högtalarna till TV:n? Nästa projekt?

Permalänk

Riktigt snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Väldigt snyggt skrivbord, känner för ett själv.

Men... har du.. packningstejpat högtalarna till TV:n? Nästa projekt?

Hahah! Jag fick ingen fot till TV:n och blev tvungen att ha den på väggen och jag har ju inget direkt ljudsystem förutom datorhögtalarna, så jag gjorde en liten fuling!

Det är inte det enda projektet i denna lägenhet kan jag säga.. Förra ägaren var missnöjd med tapeterna, runt 3 gånger, så hen tapetsera 3 gånger utanpå grundtapeten. Sååå, yay!

Tack för kommentaren förresten!

Skrivet av RipperReptile:

Riktigt snyggt jobbat!

Tack så mycket!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop