Grannen nedanför klagar (Ljudisolera hur?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det krävs lite mer för att bli vräkt. Framför allt upprepade anmälningar. Ett brev från dig räcker inte. Visserligen brukar det stå i stadgarna att det ska vara tyst efter kl 22, men är du så pass känslig att fotsteg väcker dig kan öronproppar vara något att fundera på.

Sedan det här jävla lappskrivandet är förbannat fjantigt. Har du något att säga, så är det bättre att göra det i person.

Nej givetvis blir man inte vräkt hux flux men det kan leda till det om man missköter sig upprepade gånger.

Man har rätt att inte bli väckt efter 22 och man är självklart inte tvingad att använda öronproppar (det finns många som inte kan använda öronproppar ändå, som jag), fotsteg kan visst räcka, det beror på fotstegen och hur lyhört det är.

Jag tyckte att det var bättre att lämna en lapp då en konfrontation hade kunnat leda till en polisanmälan om hot då jag inte var på direkt strålande humör...

Tillräckligt fjantigt för dig?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Klarar grannen inte av "normala oljud" så får denne flytta till en mer ljudisolerad lägenhet.

Man kan inte montera ihop alla möbler ljudlöst. Borra hål för hyllor/tavlor låter lite det också. Gör man detta under normal arbetstid på dagen så ska inte grannarna klaga, om man inte för oväsen under en alltför överdrivet lång period såklart.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Usch gnälliga grannar har man haft. Bästa för oss var en morgon c.a 08-09 en vardag då vi skulle få vår lägenhetsdörr utbytt till en säkerhetsdörr, och som de flesta av er vet så krävs det en del förstärkning för att säkra upp för den dörren. Då installatören är i full rulle så kommer en kille i 20års åldern under oss upp och frågar installatören om han kan göra det där lite senare - varpå installatören frågar "Tycker du det är en bra idé att lämna den utan ytterdörr?"

Killen gick ner skamset ner till sig - ska tillägga att han själv var hantverkare.

Ontopic: Anpassa inte ihjäl din lägenhet till en klagande granne, men snacka med styrelsen och förklara läget om det spårar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nej givetvis blir man inte vräkt hux flux men det kan leda till det om man missköter sig upprepade gånger.

Man har rätt att inte bli väckt efter 22 och man är självklart inte tvingad att använda öronproppar (det finns många som inte kan använda öronproppar ändå, som jag), fotsteg kan visst räcka, det beror på fotstegen och hur lyhört det är.

Jag tyckte att det var bättre att lämna en lapp då en konfrontation hade kunnat leda till en polisanmälan om hot då jag inte var på direkt strålande humör...

Tillräckligt fjantigt för dig?

Absolut ska man inte behöva använda öronproppar, men är man överkänslig för ljud är det ett alternativ. Fotsteg(förutsatt att personen inte hoppar omkring med betonggalosher) ligger innanför ramen om normalt ljud.

Att du inte kan föra en vanlig konversation för att du inte är på strålande humör, är enligt mig väldigt fjantigt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Entusiast

Beroende på hur situationen ser ut och hur lägenheterna är byggda kan en stol som rullar runt låta väldigt mycket. Efter 22 eller när folk nu går och lägger sig en vardag så kommer ju sådana ljud fram tydligare också.

Personligen tycker jag att många här på Sweclockers låter väldigt skadeglada. "Du ska fan inte behöva skaffa någon heltäckningsmatta, låt den överkänsliga jäveln lida!"
Jag tycker att det är otroligt hänsynsfullt och schysst av dig att behandla dina grannar med respekt, om det kan lösas med att inköpa en matta för att grannen ska ha det lugnt med ljud ifrån stolar efter 22, känslig eller ej, så tycker jag att det låter som en ganska vettig sak att göra.

Börjar han däremot styra och ställa efter det och kommer med helt orimliga krav är det ju något du kan ta upp med hyresvärden eller liknande, eller bara säga åt honom att knipa käft.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Sitter läser på ang lagar, störning etc. Tror det är extremt svårt att ge "korrekt" råd, såvida man inte har en advokat som livnär sig inom just denna typ av område. Dock så verkar det finnas en hel del hål och luckor som man kan spela på från båda parter. Man verkar ha rätt att i stort sett klaga på vad som helst, även under dagtid så länge man blir "störd" av sin granne inom fastigheten boende till allmäna utrymmen, i praktiken ofta hela fastigheten inte bara lägenheten och det gör i stort sett ingen juridisk skillnad om det är på dagen eller natten. Det verkar väldigt luddigt, lagen verkar lika robust som att det på Island var lagligt att ha ihjäl Basker (Spanjor), från -1615 till -2015.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Min granne renoverade lägenheten här och det lät som fanken (kakla badrum etc.. etc..), dom höll på i långt över 1 månad i sträck Måndag som Söndag, morgon till kväll.
Höll på bli galen på slutet men sa inte ett ord för grannarna var bra folk så stod ut helt enkelt, har andra ungdomar i trappan som spelar högt och festar lite då och då på helgerna ibland till tidig morgon och det säger jag aldrig ett ord om man minns ju själv hur det var i 20 årsåldern med festandet fast så igen jag har lätt för att sova.

Som sagt alla är olika men det där låter ju smått sjukt i min mening karln får ju ta och inse att han bor i lägenhet, så jobbigt med såna där personer och trist att du fick en sån granne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Absolut ska man inte behöva använda öronproppar, men är man överkänslig för ljud är det ett alternativ. Fotsteg(förutsatt att personen inte hoppar omkring med betonggalosher) ligger innanför ramen om normalt ljud.

Att du inte kan föra en vanlig konversation för att du inte är på strålande humör, är enligt mig väldigt fjantigt.

Ja ifall man använder dem helt frivilligt så visst.

Du har uppenbart inte upplevt hur klampande på ett tunt golv låter mitt i natten...

Dalai Lama är säkert stolt över dig som kan vara go och glad när du är skitförbannad, det kan inte oftast inte vanliga människor.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

mitt datorrum ligger förmodligen rakt över hans rum. Kanske "flyttandet av stolar" är min datorstol? Därav undrar jag hur jag kan ljudisolera nedåt? En heltäckningsmatta borde väl vara ett bra steg på vägen, då borde ju knappast min stol höras iaf, och den borde ju ljuddämpa väldigt bra också, eller ska man köpa en mindre matta som bara täcker stolen? Vad mer kan jag göra?

Är det ett hårt golv? Om man har en stol med hjul på parkettgolv så kan det låta som in i helvete för personen under. En matta som täcke "rull-området" funkar.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att vill man ha det knäpptyst och störs av minsta ljud får man ljudisolera sin egen lägenhet eller flytta till villa. Att bo i ett vanligt flerfamiljshus innebär att det förekommer ljud, folk får vara vakna på natten och ta en dusch om de vill. Ibland är det folk som har fest och då kan det självklart höras in till andra. Det betyder inte att grannen får ha fest och ha på högsta volym och hoppa med träskor men det är självklart att folk skall få ha gäster över.

På samma sätt skall ju folk få renovera men får då förlägga det till dagtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja ifall man använder dem helt frivilligt så visst.

Du har uppenbart inte upplevt hur klampande på ett tunt golv låter mitt i natten...

Dalai Lama är säkert stolt över dig som kan vara go och glad när du är skitförbannad, det kan inte oftast inte vanliga människor.

Absolut har jag det. Men Jag har också upplevt hur det är att vara bland de första inflyttade i helt nya lägenhetskomplex, där 50 lägenheter skall inredas och renoveras. Visst var det inte trevligt, speciellt inte när man satt och försökte plugga i takt med slagborrar i betongväggarna.

Grannarna över mig kan ha hetsiga bråk, flytta möbler, klampa runt som elefanter efter kl 22, men jag springer inte och skriver en lapp och ber dom att vara tysta. Mest för att det är människor, de går att prata med. Men framför allt för att det inte stör mig.

Du menar att de ska smyga omkring för att gå på tex toa i sitt egna hem? Än en gång, att gå runt i sin lägenhet(än en gång, utan betonggalosherna) tillhör normal ljud.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå där!
Flyttade nyligen in i lägenhet efter att ha bott hemma hela livet (hus).

Det är jag och min sambo, vi båda är otroligt lugna personer. Har bott här i ungefär en månad nu! Renoverat och skruvat upp grejer ganska mycket, inte direkt konstigt. Ingenting då det blir sent på kvällen, normalt sett går vi in och kollar TV runt 22 tills vi somnar.

Med andra ord, vi har inte fört mycket oväsen. Dock för 2 dagar sedan kom grannen under upp, aldrig hälsat på mig. Fruktansvärt oförskämd säger han bara "Nu får de vara nog!!! Jag kan inte sova på nätterna, ni för sånt jävla oväsen." "Vad är det som låter?" "Inte vet jag, det låter som att ni drar runt stolar om nätterna! Jag måste höja på TVn!" "Okej, när brukar ni gå och lägga er, så kan jag försöka ta hänsyn till det?" "Det är inte det de handlar om!"

Ja, typ så här gick konversationen till. Det ironiska är att han kom upp klockan 16:30 på en söndag då jag monterade ihop en stor jävla TV-bänk. Känns som att det var det han irriterade sig på. Jag förklarade ju även för han att vi är ju nyinflyttade så att vi håller ju på och monterar ihop massa grejer, dock ej sent. Helt ärligt så förstår jag inte vad hans problem är, och varför han inte kunde berätta när han ska sova då jag hade kunnat tänkt på de om han lägger sig klockan 21:00. Dock vägrade han ju berätta det.

Hur som helst, mitt datorrum ligger förmodligen rakt över hans rum. Kanske "flyttandet av stolar" är min datorstol? Därav undrar jag hur jag kan ljudisolera nedåt? En heltäckningsmatta borde väl vara ett bra steg på vägen, då borde ju knappast min stol höras iaf, och den borde ju ljuddämpa väldigt bra också, eller ska man köpa en mindre matta som bara täcker stolen? Vad mer kan jag göra?

Bodde också ovanför en granne som klagade ibland, men inte extremt. Jag är rätt tyst av mig, försöker leva normalt men inte dunsa i alltind, det var inte mer än att han undrade hur länge jag skulle hålla på när jag monterade osv så var det inte mer än så men han var trevlig.

Nu har jag flyttat och bodde under ett par som hälgick i golvet, sen blev det en flytt till och dom som bor ovanför mig nu måste nog fan ta i när dom slår hälarna i golvet. Har själv tidigare alltid bott högst upp och har väll antagit att det låter neråt men det här är rätt extremt men orkar inte bry mig :), stör jag mig på det kan jag slå en kvast i taket på natten som en gammal surgubbe lite då och då (inte hänt ännu)

Men iaf du har rätt att leva ett normalt liv, sen får du visa hänsyn det låter ju som att du gör det då behöver du inte göra så mycket.
Gällande ljudisolering
Svenska hus suger på ljudisolering, kraven är superdåliga typ uppnår man max så testar man bara vissa frekvenser men dom frekvenser som människan stör sig på mest tror jag inte ingår i det intervallet där kommer pratljud, gångljud, pruttar osv (vad jag har läst iaf)
Det alltid bättre att ljudisolera golv istället för tak, billigare och mycket bättre resultat, en matta kommer säkert en bra bit på vägen men du kommer nog aldrig att få det helt bra om du inte gör ett större ingrepp i lägenheten.

Hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hur gammal är lägenheten?

1950, 260 till tak och hela lägenheten är i betong.

Skrivet av xpanterx:

@kwame:
Har en granne som var likadan som dig typ (gissar jag), de klampade runt fram till midnatt, lät som han släppte ett bowlingklot i golvet ibland, drog runt möbler och annat. Helt omöjligt att sova och höll på förlora mitt jobb på grund av sömnbrist.

Då det var efter 22 och så tänkte jag först anmäla honom till styrelsen och få han vräkt, men jag lugnade mig och skrev en lapp och lade i hans brevlåda där jag bad honom snällt att vara tyst efter 22 på vardagskvällarna. Det var allt som behövdes, nu är det lugnt ovanför :).

Så, jag tror knappast ni behöver ljudisolera, visa lite hänsyn bara! (i alla fall efter 22 annars kan ni bli vräkta...).

Vet inte om du läste mitt inlägg, jag skrev tydligt att vi inte gör saker med lägenheten på kvällarna. Samt att våran renovering har enbart bestått av att vi har målat om och tapetserat, sedan satt upp några speglar och tavlor. Detta har vi gjort mitt på dagen. Ingen renovering har skett efter 20:00.

Normalt sett så rör vi oss inte ens på golvet efter klockan 22:00!
Och trots att jag bott i hus hela mitt liv så är jag själv väldigt ljudkänslig så försöker vara respektfull.

Men då är frågan - ska man få sitta och spela datorspel efter klockan 22:00 och prata med helt vanlig röst, aldrig skrika (då man dör osv)? Om han nu hör detta, ska jag börja viska eller tycker ni att man ska få leva med det? Alltså, känns ju på ett vis konstigt om jag inte ska få prata efter klockan 22.

En matta kommer att inhandlas så han slipper höra min datorstol iaf, en heltäckningsmatta kanske vore det bästa även om det blir betydligt dyrare. Men det borde ju ljuddämpa även min röst (om han nu hör den).

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Men då är frågan - ska man få sitta och spela datorspel efter klockan 22:00 och prata med helt vanlig röst, aldrig skrika (då man dör osv)? Om han nu hör detta, ska jag börja viska eller tycker ni att man ska få leva med det? Alltså, känns ju på ett vis konstigt om jag inte ska få prata efter klockan 22.

En matta kommer att inhandlas så han slipper höra min datorstol iaf, en heltäckningsmatta kanske vore det bästa även om det blir betydligt dyrare. Men det borde ju ljuddämpa även min röst (om han nu hör den).

Du har rätt att prata med normal ton även på natten, du får även duscha och laga mat på natten, det är samma ljudkrav på dagarna som på nätterna med det är vedertaget att man försöker visa lite mer hänsyn på nätterna.
En matta kommer inte att dämpa rösten, däremot kanske du slipper lite duns från stolen om den rullar omkring. Byggahus.se har ett bra forum, verkar finnas några fackmän på ljudisolering, har själv funderat på att göra lite ingrepp i min lägenhet men då är det väggar och tak, du har det betydligt lättare om det nu är golvet (dock problem med grannen istället, tycker att du borde fråga runt vad den kan kosta och hur stora ingrepp det behövs för att dämpa prat och steg ljud för petig granne undertill)
När det gäller tak så rekommenderade dom en luftspalt på 15cm sen ljudisolering och tak under det och varnade också att det inte kommer att ljudisolera prat och steg helt och hållet, alltid bättre att utgå ifrån källan/golvet

Bor du i hyresrätt så skiter du i det och pratar med hyresvärden, dom kommer nog inte att göra något men det är ju bra att nämna att du inte kan göra mycket mer och antingen gör dom något eller så får grannen gilla läget
Frågar du på byggahus kanske du kan få ett kostnadsförslag att printa ut och ge till hyresvärden, gör inte hyresvärden något så ger du nummer och mail till områdesansvarig så får han gnälla dit istället

EDIT: Såg nu att du bodde i bostadsrätt du kan ju fortfarande kolla med byggahus om kostnadsförslag, skicka förslaget till styrelsen/grannen om alla 3 kan dela på kostnaden alternativt bara du och grannen, du ska inte behöva betala för det själv såvidare du visar hänsyn och inte anser dig behöva ljudisolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du har rätt att prata med normal ton även på natten, du får även duscha och laga mat på natten, det är samma ljudkrav på dagarna som på nätterna med det är vedertaget att man försöker visa lite mer hänsyn på nätterna.
En matta kommer inte att dämpa rösten, däremot kanske du slipper lite duns från stolen om den rullar omkring. Byggahus.se har ett bra forum, verkar finnas några fackmän på ljudisolering, har själv funderat på att göra lite ingrepp i min lägenhet men då är det väggar och tak, du har det betydligt lättare om det nu är golvet (dock problem med grannen istället, tycker att du borde fråga runt vad den kan kosta och hur stora ingrepp det behövs för att dämpa prat och steg ljud för petig granne undertill)
När det gäller tak så rekommenderade dom en luftspalt på 15cm sen ljudisolering och tak under det och varnade också att det inte kommer att ljudisolera prat och steg helt och hållet, alltid bättre att utgå ifrån källan/golvet

Bor du i hyresrätt så skiter du i det och pratar med hyresvärden, dom kommer nog inte att göra något men det är ju bra att nämna att du inte kan göra mycket mer och antingen gör dom något eller så får grannen gilla läget
Frågar du på byggahus kanske du kan få ett kostnadsförslag att printa ut och ge till hyresvärden, gör inte hyresvärden något så ger du nummer och mail till områdesansvarig så får han gnälla dit istället

Bor i bostadsrätt, men blir att köpa en vanlig matta 120 x 170cm för att dämpa stolen och eventuell rundgång (eko) i rummet. Förhoppningsvis räcker detta, har ingen lust att lägga ner pengar och energi på en heltäckningsmatta, tycker inte det ska behövas. Förövrigt inte så snyggt heller!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Min brors granne var arg på oss när jag besökte för vi sörplade i oss kaffet ta det med ro säger jag. Spela inte musik på dåliga tider bara. Typ efter 20

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

@Hultman:

Dags att leta efter peepholes i väggarna. Vore kul om du svarat, "jag sörplar för att stänga ute mina röster", troligen sista gången den grannen klagar, for the lulz. Annars kan man ju skoja till det och spinna vidare, "eller är det så att ni (grannen) hör röster så bjuder jag dig ner att sörpla med oss", då det utan tvekan är en vaneföreställning om grannen nu hörde ert sörplande

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Bor i bostadsrätt, men blir att köpa en vanlig matta 120 x 170cm för att dämpa stolen och eventuell rundgång (eko) i rummet. Förhoppningsvis räcker detta, har ingen lust att lägga ner pengar och energi på en heltäckningsmatta, tycker inte det ska behövas. Förövrigt inte så snyggt heller!

Om du har en renovering på g
https://www.byggahus.se/forum/isolering/61598-golvisolering-i...

Dock ska du ju inte behöva bekosta det själv då du visar hänsyn (huset som dom flesta husen dåligt ljudisolerade, konstruerade) , kanske du och grannen kan göra det, eller prata med styrelsen
Samt att han får lägga in egen ljudisolering i taket för prat ljud

Finns mer trådar, om du gör något skriv gärna har själv gått i samma tankar , jag hör mina grannar rätt extremt men det är inte det jag stör mig på vill veta att jag inte hörs / känna att jag är själv i lägenheten utan att alla andra hör mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Absolut har jag det. Men Jag har också upplevt hur det är att vara bland de första inflyttade i helt nya lägenhetskomplex, där 50 lägenheter skall inredas och renoveras. Visst var det inte trevligt, speciellt inte när man satt och försökte plugga i takt med slagborrar i betongväggarna.

Grannarna över mig kan ha hetsiga bråk, flytta möbler, klampa runt som elefanter efter kl 22, men jag springer inte och skriver en lapp och ber dom att vara tysta. Mest för att det är människor, de går att prata med. Men framför allt för att det inte stör mig.

Du menar att de ska smyga omkring för att gå på tex toa i sitt egna hem? Än en gång, att gå runt i sin lägenhet(än en gång, utan betonggalosherna) tillhör normal ljud.

Att inte du störs av dina grannar är väl bra för dig då, men det hindrar inte andra som störs från att anmäla.

Man anmäler oftast inte på skoj.... utanför att man störs och har ett jobb att sköta
(själv kliver jag upp 06.00 så måste kunna sova från 22.00 för att få mina 8 timmar)

Normal, ej störande (vilket är helt omöjligt att avgöra generellt) aktivitet är alltid ok, självklart får man gå på toa...

Skrivet av kwame:

1950, 260 till tak och hela lägenheten är i betong.

Vet inte om du läste mitt inlägg, jag skrev tydligt att vi inte gör saker med lägenheten på kvällarna. Samt att våran renovering har enbart bestått av att vi har målat om och tapetserat, sedan satt upp några speglar och tavlor. Detta har vi gjort mitt på dagen. Ingen renovering har skett efter 20:00.

Normalt sett så rör vi oss inte ens på golvet efter klockan 22:00!
Och trots att jag bott i hus hela mitt liv så är jag själv väldigt ljudkänslig så försöker vara respektfull.

Men då är frågan - ska man få sitta och spela datorspel efter klockan 22:00 och prata med helt vanlig röst, aldrig skrika (då man dör osv)? Om han nu hör detta, ska jag börja viska eller tycker ni att man ska få leva med det? Alltså, känns ju på ett vis konstigt om jag inte ska få prata efter klockan 22.

En matta kommer att inhandlas så han slipper höra min datorstol iaf, en heltäckningsmatta kanske vore det bästa även om det blir betydligt dyrare. Men det borde ju ljuddämpa även min röst (om han nu hör den).

Nej läste ej så noga, men ska du skrika mitt i natten lär folk nog ringa polisen, även dina grannar ovanför och på sidorna...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Yeah_Right:

Tycker du det gynnar grannsämjan om en person förtrycker sitt sätt att leva och går på äggskal för att vara en "bra" granne?
Om en person inte accepterar att grannar ger ifrån sig ljud när man bor i lägenhet så har man inget i en lägenhet att göra och har man inget annat alternativ så får man acceptera ljuden som blir när man bor vägg i vägg eller hitta egna lösningar på problemen så som öronproppar, osv. Men med det så menar jag inte att man ska acceptera en slagborrmaskin på fulla varv klockan 02 på natten eller tokhög musik oavsett tid på dygnet. Utan man måste acceptera vanliga ljud så som gång, dusch, matlagning, inflyttning, djur, barn, tv-tittande (på normal volym), osv.
Kan det inte kompromissas med dessa oskrivna regler så måste man faktiskt gå till de faktiska lagarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån granne när jag flyttade in i min lägenhet för 10+ år sen och få saker gör en lika uppmärksam på ljud som nån som ringer på och klagar för att man typ har spolat i toaletten efter tiosnåret.
Jag pratade med min förening innan grannen han med det, efter som jag upplevde mig trakasserad. Ingen av mina andra grannar hade några problem, så hon hade inget case.

När jag hade fest (vilket hände exakt två gånger på tre år) ringde hon på på eftermiddagen innan, vid sex snåret och sen varje halvtimme efter klockan åtta. Till slut började hon komma med påpekanden som att de luktade rök i hennes lägenhet för att vi rökte inne när jag hade folk över(det är och för sig sant. En nyinflyttad granne röker gräs på nätterna, så det luktar weed i mitt badrum ganska ofta från 23 och frammåt)

Till slut kunde jag hitta henne gråtande i trappen utanför min lägenhet för att jag kollade på teve eller hade nån vän över. långt innan klockan 22.

Jag slutade helt spela instrument. Har fortfarande intagit upp det igen.
Jag hör nu allt mina grannar gör.
Jag kan avgöra vilken granne som ser vad på tv.
Jag sänker volymen till minimum på nätterna och kan bara se på film och teve med text.

och hon flyttade vidare, för att störa sig på någon annan i stället.
Kvar blev jag som den nya störiga grannen, så jag har svurit ett dyrt och heligt löfte att aldrig gnälla på vardagliga grejer.

Permalänk
Medlem

Först och främst, alla svar du fått i tråden som går ut på att du "inte ska begränsa ditt liv", etc, glöm dom! Både du och grannen måste visa hänsyn och ni måste båda tolerera ett visst mått av ljud från varandra, så enkelt är det.

Jag har genom åren både varit den som stört och den som varit störd. Jag kan av egen erfarenhet säga att när jag stört så har jag inte fattat att det jag gjorde kunde störa och när jag blivit störd så har det varit jävligt irriterande. Min erfarenhet är att det aldrig någonsin blir bättre av att ignorera problemet, oavsett om man är den som stör eller den som blir störd. Varje gång någon blir störd så minskar tåligheten och nästa gång krävs det mindre för att bli störd och problemet eskalerar fort.

Mitt råd är att du försöker luska ut vad det är som stör, det är kanske inte ens du som stör! Snacka med grannen och försök få till en dialog. Saker som kommer fram, som verkar rimliga och som du kan påverka försöker du göra nåt åt. Om det verkar helt orimligt eller om det inte funkar att snacka med grannen så kan du försöka diskutera saken med föreningen också.

Om du får till en bra dialog med grannen så kan det tom räcka för att upplevelsen av att vara störd ska minska. En del av upplevelsen med störningar ligger i att man störs plötsligt, vid tillfällen som man inte har någon förvarning om, och att man upplever att man inte kan påverka sin situation. Om du t.ex. kommer överens med grannen att det är ok att komma upp närsomhelst och säga till när det är nåt som stör och dessutom lägger fram det så att han verkligen tror på det, så kan ni dels kanske klura ut exakt vad det är som stör och dels har du precis gett honom ett sätt att påverka sin situation på.

Sen kan det finnas en del del saker i huset och ombyggnader som påverkar hur ljud fortplantar sig och hörs och det på sätt som man kanske inte förväntar sig.

En Brf jag bodde i hade trossbotten av stänggjuten betong och ljud fortplantade sig rätt mysko i dom husen. Om nån klampade på golvet kunde det låta fan i en lägenhet två portar bort, men givetvis trodde folk att det var dom ovanför som klampade. Vissa tyckte det var najs med klinkers i hallen och la den direkt på betongen. Funkade fint tills dom sålde och nån hälgångare flyttade in och då blev det livat.

En poppis grej i gamla lägenheter är att ta fram "det fina gamla ursprungliga trägolvet" vid "renoveringar". Vid försäljningar brukar det tom framhållas som nåt positivt. Det är hur som haver urbota korkat eftersom det man tagit fram ofta inte är golvet utan trossbotten och då har man mao plockat bort all stegdämpning och all ljudisolering.

Poängen jag försöker göra här är att det kan finnas saker i husets konstruktion och i ombyggnader som gör att vissa saker som du gör låter fan i andra lägenheter. Vissa typer av ombyggnader (som de jag nämner ovan) kan du tom bli skyldig att återställa.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur som helst, mitt datorrum ligger förmodligen rakt över hans rum. Kanske "flyttandet av stolar" är min datorstol? Därav undrar jag hur jag kan ljudisolera nedåt? En heltäckningsmatta borde väl vara ett bra steg på vägen, då borde ju knappast min stol höras iaf, och den borde ju ljuddämpa väldigt bra också, eller ska man köpa en mindre matta som bara täcker stolen? Vad mer kan jag göra?

Har du hjul på stolen, eller är det typ en vanlig "köksstol"? Om det är en vanlig stol kan det låta rejält i lägenheten under när den dras mot golvet. Kontorsstolar med dåliga hjul kan låta rätt illa dom med om hjulen inte vill rulla. En matta är säkert ingen dum idé, men du har en vanlig stol kan du prova att sätta tassar under också.

Vad är det för typ av golv och vet du något om golvkonstruktionen?

Edit: Såg att huset var byggt ca 1950, så jag tog bort den frågan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du hjul på stolen, eller är det typ en vanlig "köksstol"? Om det är en vanlig stol kan det låta rejält i lägenheten under när den dras mot golvet. Kontorsstolar med dåliga hjul kan låta rätt illa dom med om hjulen inte vill rulla. En matta är säkert ingen dum idé, men du har en vanlig stol kan du prova att sätta tassar under också.

Vad är det för typ av golv och vet du något om golvkonstruktionen?

Edit: Såg att huset var byggt ca 1950, så jag tog bort den frågan.

Har en Herman Miller Aeron, en riktigt dyr stol som rullar enligt mig fruktansvärt friktionsfritt haha. Har hur som helst köpt en ganska tjock matta nu som stolen står på, den lär dämpa en hel del

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Så länge ni håller er tysta under de tiderna det ska vara tyst.

Vilken tur att det inte är så det fungerar i Sverige. Du får nämligen inte alls föra hur mycket oväsen som helst bara för att "du håller dig tyst under de tiderna det ska vara tyst". Det får fortfarande inte vara störande, beroende på hur frekvent ljudet är och hur högt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att bo i ett vanligt flerfamiljshus innebär att det förekommer ljud, folk får vara vakna på natten och ta en dusch om de vill.

Nja, bott i lägenhet där du ej fick använda toa eller dusch efter 22:00.
Beror på vad som står i kontrakten

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Fan vad glad jag är för att bo i en förort just nu när jag läser detta.
Invandrare rent generellt klagar fan inte på mycket som gör ljud, Förra stället jag bodde på så hade jag en invandrar familj under mig, "klagade" 3 ggr av fullt rimliga skäl och jag har absolut inget emot att sänka musiken om någon säger till.

Där jag bor nu, Inget har klagat på snart 2 år, kan dra på musik på högsta volym utan klagomål.(brukar ha ganska högt när jag diskar/lagar mat).

Enda problemet jag har är grannarna över mig.. Ingen tidsuppfattning alls så deras barn kan börja banka i golvet/leka med studsbollar eller vad fan dem gör vid 12 på natten en vanlig vardag..(jag håller mig inom tidsramar i alla fall, sänker volymen runt 21-22)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Så länge ni håller er tysta under de tiderna det ska vara tyst.

Det finns inga tidpunkter då man får lov att störa sina grannar. Socialtjänstlagen styr och ställer, och hyresvärden är skyldig att åtgärda, även om "störningen" sker klockan 14:00-14:05.
Det är dock frågan var gränsen för en "störning" dras. De flesta större hyresvärdar har någon form för avtal med ett bevakningsbolag som vid klagomål på störande ljud åker ut och gör en "rapport" baserat på sin uppfattning. Eftersom städer låter mer dagtid är ljudnivån man kan hålla automatiskt något högre än nattetid när de flesta sover, och trafiken mattas av. Men det finns inget underlag för att det ska vara tyst vissa tider, men att det är fritt fram andra.

Och bara för sakens skull. Lapparna man brukar sätta i trappuppgången för att man vill informera grannarna om att man ska ha fest? Slöseri med tid. De kan möjligen påverka grannsämjan något, men har man en sur-apa som vill bråka, så meddelar de hyresvärden, som skickar ut bevakningsbolaget. Det enda du gjort då är gett sur-apan en möjlighet att i förväg rapportera ett tillfälle då du faktiskt kommer kunna bli rapporterad, och få en påstötning från hyresvärden. Så det får bli något av en av-vägning. Själv satte jag under en tid upp lappar nästan varje helg, eftersom grannen vägg i vägg med mitt storarum klagade på allt. Eftersom jag inte faktiskt hade fest, utan det bara var lapparna, så tröttnade hyresvärden på henne och förklarade att man bor i en lägenhet. Man kan inte ha knäpp tyst, och sitta med hörapparaten på max, bara för att få ringa in och prata med kundtjänst i en timma.
Vilket ledde till att hon flyttade till ett mer anpassat boende, och de nya grannarna och jag kommer klart bättre överens. Faktum är att jag aldrig hört dem, de aldrig hört mig, och grannarna rakt under konstaterar glatt att "Tvättmaskin i badrummet? Har du det, det har vi aldrig hört. Nä, den stör absolut inte."
Och då jobbar killen natt, så om den faktiskt störde, är det när han faktiskt hade blivit frustrerad av att bli väckt, eller så hade det varit när hon är hemkommen från jobb. Så jag misstänker att jag hade fått höra det. Genom båda öronen, så att säga. Vad jag vill få fram är att lägenheterna här inte är speciellt lyhörda, men det hjälper inte, somliga klagar bara för att ha något att göra. Ge dem inte chansen att få vatten på sin kvarn i onödan. Vill du informera grannar du har en bra relation till, gör det personligen. Inte med en lapp i trappen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en granne ovanför som tycker tiden runt halv två på natten passar utmärkt för dammsugning...och hjulen på hennes dammsugarmunstycke är troligtvis blockerade av skit för det skrapar som fan när hon håller på. Ok om det hänt i enstaka fall (t.ex. om hon råkat välta en krukväxt eller nåt), men ett par tre ggr i veckan!? Det finns alltså störande personer, inte bara överkänsliga dito. Tycker dock TS hanterade det bra som försökte initiera en dialog...även om han skulle råka vara ovanligt störande så verkar han ju villig att göra något åt det...men då måste han ju få veta vad han gör "fel".

På den tiden jag pluggade, och därmed satt vid skrivbordet halva nätterna, så lade jag en centimetertjock svart gummimatta, liknande de man ofta ser på gym, i mitt skrivbordshörn för att tysta ner ljudet av stolens rullande. Inte snyggt, men funkade bra.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja, bott i lägenhet där du ej fick använda toa eller dusch efter 22:00.
Beror på vad som står i kontrakten

Njae, kontraktsvillkor måste vara skäliga. Det finns inte chans att ett hyresvillkor som begränsar toalettanvändning till vissa tider skulle hålla rättsligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD