AMD visar Radeon-grafikkort med dubbla grafikprocessorer Fiji

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

kärnkraftverk för att driva och flytande kväve för att kyla?

Ja, så måste det vara!

http://wccftech.com/amd-intros-project-quantum-powered-dual-f...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

kärnkraftverk för att driva och flytande kväve för att kyla?

Mindre W/GPU än ditt grafikkort. Du kör på kolkraft där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

kärnkraftverk för att driva och flytande kväve för att kyla?

Standard-kommentaren när den slumpmässiga Nvidiafanboyen inte kommer på nått annat att kritisera AMD för.

Allt pekar nu mot att Fiji kommer bli något av en succé och AMD har skrivit historia med den kretsen. Till skillnad mot 970 som hör hemma I historieböckernas latrin. Nvidia fanboys kommer inte vilja minnas den själva om några år för att den påminner dem om att Nvidia är ett bolag som man inte vill ha nått med att göra. Vad var det nu Linus Torvalds sa om dem...

Permalänk
Avstängd

Hoppas att man kan överklocka den till lite över 1,400 MHz vattenkylning är nog ett måste för detta kort.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ifall jag inte har misstagit mig så ska DirectX12 råda bot på det problemet och då bör det ju inte vara något problem.

Er, nej? Du måste fortfarande ha de texturer som används på grafikkortet som ritar dem. Så om inte de båda grafikkorten ska rendrera helt olika scener så kommer du behöva ha texturerna på båda korten. Så samma sätt så behöver båda ha en framebuffer, även om det inte direkt påverkar minnesanvändningen.

Det enda undantaget är om det ena kortet inte rendrerar scenen utan gör t.ex. all postprocessing.

Då kan man spara delar av minnet, eftersom det ena kortet inte behöver några texturer alls, och det andra kortet inte behöver extra framebuffrar (man kan ju t.ex. göra deferred lighting + ssa + lite aa på det andra kortet)

Fast det kommer ju göra det rätt svårt att jämna ut lasten. Man måste också skyffla rätt mycket över PCIe mellan korten. (eftersom bryggor är ute nu för tiden är ju bandvidden mellan korten lägre också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4ME:

http://www.sweclockers.com/nyhet/19999-directx-12-oppnar-for-...

Det är upp till spelutvecklarna att använda split-frame-rendering (SFR). Körs AFR är minnesspegling fortfarande nödvändigt.

Även med SFR måste ju den absoluta merparten av alla texturer delas, så fort du tittar dig runt kommer texturer behövas laddas in till korten allt eftersom delar av scenen ses.

Och SFR är inte helt trivialt att få till bra, heller, så att göra allt det bara får att slippa ladda skyboxen på ena kortet, och kanske någon marktextur eller två på det andra? Och så får man hoppas att spelaren inte tittar uppåt eller neråt...

Permalänk
Medlem

Kraftigt grafikkort minsann... kommer krävas en snabb intel processor för att inte flaska det...

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Intressanta nya kort från AMD, ska bli spännande att se tester på dessa.

Är dock tveksam till denna slutna vattenkylning, som upplagt för krångel, och att det blir problem med den, om inte annat så efter ett tag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

"teoretisk beräkningskraft om inget mindre än 16 TFLOPS" vilket äe SP antar jag. Har nån sett några siffror på den teoretiska beräkningskraften för DP?

Permalänk
Medlem

Tufft! Om det kommer gå att använda 2x4 GB i DX12 och om AMD lyckas få till fungerande Freesync i Crossfire innan året är slut, så kan det nog komma att dofta lite köpsug för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Kraftigt grafikkort minsann... kommer krävas en snabb intel processor för att inte flaska det...

dessa kort är ju knappast för pc böndernas 1080p utan 4K.
du kan använda en simpel i3 i 4K, cpun spelar mindre roll ju högre upplösning du kör.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

dessa kort är ju knappast för pc böndernas 1080p utan 4K.
du kan använda en simpel i3 i 4K, cpun spelar mindre roll ju högre upplösning du kör.

Den spelar mindre roll gentemot GPUn, men med en i3a i 4k lär det inte bli någon hög FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

"teoretisk beräkningskraft om inget mindre än 16 TFLOPS" vilket äe SP antar jag. Har nån sett några siffror på den teoretiska beräkningskraften för DP?

Om AMD gör som de brukar så är det måttlig DP prestanda, krossar Nvidias konsument korts DP prestanda (GK110 undantag, det är numera en gammal krets) men inte i klass med Firepro/quadro. Detta är däremot någonting nytt för AMD, att gå utanför sin vanliga serie. Kan hända att de har 1/4 eller 1/3, man kan alltid hoppas!

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Den spelar mindre roll gentemot GPUn, men med en i3a i 4k lär det inte bli någon hög FPS

Samma potentiella FPS som du skulle få i 480p utan AA med samma inställningar, vilket oftast är över 60FPS, alltså tillräckligt för UHD. Med det sagt så råder jag inte om en i3 och 2st Top-tier kort då kortare CPU tid ger lite mer GPU tid, vilket är otroligt viktigt i UHD.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Kraftigt grafikkort minsann... kommer krävas en snabb intel processor för att inte flaska det...

Skrivet av truedesire:

dessa kort är ju knappast för pc böndernas 1080p utan 4K.
du kan använda en simpel i3 i 4K, cpun spelar mindre roll ju högre upplösning du kör.

Precis, men en I3 är ju fortfarande en Intel processor.. eller hur

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag gillar att strömkontakter som går bakåt är tillbaka igen! Längtar efter att det blir standard igen.

Tror tillverkarna slutade ha den baktill då korten blev så långa att det skulle vara svårt att montera strömkabeln i mindre chassin?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Minst sagt intressant

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jays_swe:

Tror tillverkarna slutade ha den baktill då korten blev så långa att det skulle vara svårt att montera strömkabeln i mindre chassin?

Jo, det stämmer bra det. Det är lite meningslöst nu när korten är så pass korta dock så det hade tagit mindre plats om de sitter bakåt istället för utåt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Häftigt på pappret absolut. Däremot väntar jag fortfarande på prestandatester så vi vet hur dom står sig mot titan x och 980 ti. Samt vad det kostar i svenska butiker med. Papperslanseringar suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Mindre W/GPU än ditt grafikkort. Du kör på kolkraft där eller?

Och levererar mer än 3 gånger så många GFOLPS/GPU, på samma tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Även med SFR måste ju den absoluta merparten av alla texturer delas, så fort du tittar dig runt kommer texturer behövas laddas in till korten allt eftersom delar av scenen ses.

Och SFR är inte helt trivialt att få till bra, heller, så att göra allt det bara får att slippa ladda skyboxen på ena kortet, och kanske någon marktextur eller två på det andra? Och så får man hoppas att spelaren inte tittar uppåt eller neråt...

Texturerna behöver delas. Men texturerna står inte för högre minneskrav i 4K än i 1080P, det som ökar minneskravet med högre upplösningar är om man väljer extremare MSAA trots att man redan har hög upplösning. Utan sådant så drar 4K inte så fasligt mycket mer än 1080P alls. Vetefan vem som kör 8x MSAA i 4K. Men, MSAA borde ju bara belasta varje kort hälften så mycket vid SFR. Eller hur? 4GB räcker riktigt jävla långt om man inte kör med MSAA eller dylikt, och om man kan dela den belastningen mellan minnesbuffrarna.

Permalänk
Medlem

Varför är Day9 med på bilden?!

Permalänk
Medlem

Vi minns gamla fury så kortet ser inte så trevligt ut. 2x 120 radiotet är nog något som inte är så svårt att fixa. Kommer bli intressant på vanliga fury att se VRM, Ingen höjdare på mitt 290x i alla fall. Hoppas på bättre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Texturerna behöver delas. Men texturerna står inte för högre minneskrav i 4K än i 1080P, det som ökar minneskravet med högre upplösningar är om man väljer extremare MSAA trots att man redan har hög upplösning. Utan sådant så drar 4K inte så fasligt mycket mer än 1080P alls. Vetefan vem som kör 8x MSAA i 4K. Men, MSAA borde ju bara belasta varje kort hälften så mycket vid SFR. Eller hur? 4GB räcker riktigt jävla långt om man inte kör med MSAA eller dylikt, och om man kan dela den belastningen mellan minnesbuffrarna.

MSAA kan delas så att bara halva framebufferten är på varje kort, ja.

Men om du räknar lite på det ser du att det inte går åt så många Mb, ens i 5k med 8x och 32 bittar per kanal, om du inte kör med höjd-upplösning-och-nerskalning (8xMSAA gör bara flera samples och tar sedan genomsnittet, med hårdvarusupport då, medans de nya "revolutionerande" AA:na där man rendrerar till en högre upplösning och sedan skalar ner faktiskt ritar hela bilden större och sedan skalas den ner med interpolering. ("revolutionerande" då det är den mest uppenbara och enklaste AA:n att implementera)

MSAA tar inte mer minne (eller, ja, åtta samples, så typ 60-128 bytes) än icke-aa, men det tar mer GPU-resurser eftersom varje pixel i framebufferten är resultatet är ett genomsnitt av åtta beräknade pixlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Almtom:

TDP och strömförbrukning är inte samma sak?

Framförallt inte när AMD och Nvidia faktiskt sitter och uträknar sina TDP värden på två skiljt olika sätt.

Skrivet av truedesire:

dessa kort är ju knappast för pc böndernas 1080p utan 4K.
du kan använda en simpel i3 i 4K, cpun spelar mindre roll ju högre upplösning du kör.

Hört talas om flaskhals? Spelar ingen roll om det är en Ferrari eller Volvo 740 om det är en enfilig väg som är tjockad av trafik? De står stilla båda två ändå. En i3 skulle flaska sönder dessa kort även i DX12.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jays_swe:

Tror tillverkarna slutade ha den baktill då korten blev så långa att det skulle vara svårt att montera strömkabeln i mindre chassin?

Hehe, påminner mig lite om mitt gamla SFF-bygge med ett HD5850 i ett Sugo SG05. Tight:

Blir nog ITX nästa gång igen...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Texturerna behöver delas. Men texturerna står inte för högre minneskrav i 4K än i 1080P, det som ökar minneskravet med högre upplösningar är om man väljer extremare MSAA trots att man redan har hög upplösning. Utan sådant så drar 4K inte så fasligt mycket mer än 1080P alls. Vetefan vem som kör 8x MSAA i 4K. Men, MSAA borde ju bara belasta varje kort hälften så mycket vid SFR. Eller hur? 4GB räcker riktigt jävla långt om man inte kör med MSAA eller dylikt, och om man kan dela den belastningen mellan minnesbuffrarna.

Det är precis en sak jag funderat på: hur kan VRAM-kravet öka så pass mycket bara för att upplösning ökar, absoluta majoriteten av allt VRAM borde vara texturer och om man inte ökar deras storlek med ökad upplösning borde mängden VRAM som krävs ökas minimalt.

Anta att man använder deferred rendering och trippelbuffer (det är typ "worst case"). För 1920x1080 behövs då:

3 (trippel buffer) * 1920 * 1080 (antal pixels) * 4 (antal bytes per pixel) * (1 (frame-buffer) + 1 (z-buffer) + 1 (color g-buffer) + (normal g-buffer)) -> 95MB (63MB om dubbelbuffer)

För 4096 * 2160 behövs

3 (trippel buffer) * 4096 * 2160 (antal pixels) * 4 (antal bytes per pixel) * (1 (frame-buffer) + 1 (z-buffer) + 1 (color g-buffer) + (normal g-buffer)) -> 405MB (270MB om dubbelbuffer)

Det är en skillnad på ca 300MB som direkt följd av högre upplösning, det borde vara ett icke-problem relativt texturer så fort man kommer upp i 3-4GB VRAM.

Så frågan är om det finns något mer som skalar med upplösning. Annars är främst mängden texturer som avgör hur mycket VRAM som behövs. Vill man ha en "open-world" där man i princip aldrig repeterar texturer för att komma riktigt nära "verkligheten" så kommer det gå åt massor med VRAM oavsett upplösning.

Angående MSAA, personligen tycker jag 4x MSAA gör mer positivt för kvalitén på scenen än om man lägger motsvarande kraft på högre upplösning. Anti-aliasing är det enda som verkar kunna fixa en del irriterande artefakter som texture-shimmering och bra rendering av smala objekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är precis en sak jag funderat på: hur kan VRAM-kravet öka så pass mycket bara för att upplösning ökar, absoluta majoriteten av allt VRAM borde vara texturer och om man inte ökar deras storlek med ökad upplösning borde mängden VRAM som krävs ökas minimalt.

Anta att man använder deferred rendering och trippelbuffer (det är typ "worst case"). För 1920x1080 behövs då:

3 (trippel buffer) * 1920 * 1080 (antal pixels) * 4 (antal bytes per pixel) * (1 (frame-buffer) + 1 (z-buffer) + 1 (color g-buffer) + (normal g-buffer)) -> 95MB (63MB om dubbelbuffer)

För 4096 * 2160 behövs

3 (trippel buffer) * 4096 * 2160 (antal pixels) * 4 (antal bytes per pixel) * (1 (frame-buffer) + 1 (z-buffer) + 1 (color g-buffer) + (normal g-buffer)) -> 405MB (270MB om dubbelbuffer)

Det är en skillnad på ca 300MB som direkt följd av högre upplösning, det borde vara ett icke-problem relativt texturer så fort man kommer upp i 3-4GB VRAM.

Så frågan är om det finns något mer som skalar med upplösning. Annars är främst mängden texturer som avgör hur mycket VRAM som behövs. Vill man ha en "open-world" där man i princip aldrig repeterar texturer för att komma riktigt nära "verkligheten" så kommer det gå åt massor med VRAM oavsett upplösning.

Angående MSAA, personligen tycker jag 4x MSAA gör mer positivt för kvalitén på scenen än om man lägger motsvarande kraft på högre upplösning. Anti-aliasing är det enda som verkar kunna fixa en del irriterande artefakter som texture-shimmering och bra rendering av smala objekt.

Det du säger verkar stämma hyfsat bra med Toms siffror:
http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-card-myths,3694-...

Skrivet av cardeci:

MSAA kan delas så att bara halva framebufferten är på varje kort, ja.

Men om du räknar lite på det ser du att det inte går åt så många Mb, ens i 5k med 8x och 32 bittar per kanal, om du inte kör med höjd-upplösning-och-nerskalning (8xMSAA gör bara flera samples och tar sedan genomsnittet, med hårdvarusupport då, medans de nya "revolutionerande" AA:na där man rendrerar till en högre upplösning och sedan skalar ner faktiskt ritar hela bilden större och sedan skalas den ner med interpolering. ("revolutionerande" då det är den mest uppenbara och enklaste AA:n att implementera)

MSAA tar inte mer minne (eller, ja, åtta samples, så typ 60-128 bytes) än icke-aa, men det tar mer GPU-resurser eftersom varje pixel i framebufferten är resultatet är ett genomsnitt av åtta beräknade pixlar.

Varje gång jag ser siffror så är det ju just MSAA som drar upp minnesanvändningen mycket, inte upplösningen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Framförallt inte när AMD och Nvidia faktiskt sitter och uträknar sina TDP värden på två skiljt olika sätt.

Hört talas om flaskhals? Spelar ingen roll om det är en Ferrari eller Volvo 740 om det är en enfilig väg som är tjockad av trafik? De står stilla båda två ändå. En i3 skulle flaska sönder dessa kort även i DX12.

Poängen är, klarar en i3 60FPS i 1080P lär den klara det rätt bra i 4K med, CPU-belastning ökar inte direkt med upplösning. Flaskar CPU så hjälper det inte att sänka upplösning.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Framförallt inte när AMD och Nvidia faktiskt sitter och uträknar sina TDP värden på två skiljt olika sätt.

Hört talas om flaskhals? Spelar ingen roll om det är en Ferrari eller Volvo 740 om det är en enfilig väg som är tjockad av trafik? De står stilla båda två ändå. En i3 skulle flaska sönder dessa kort även i DX12.

inte riktigt så det fungerar, och dra inte paralleller till bilvärlden där det är alldeles för många parametrar som påverkar prestandan, att köra med 0.1 bar i däcken är tex inte jämförbart med 1.2bar för jämföra hur effekten går ner i backen. Vikt på bilen, luftmotstånd den dagen, lufttemp, hur hårda dämparna är ställda,downforce, ska jag fortsätta?

körde med en celeron på 667mhz (med senaste moderkort på den tiden) för länge sedan och ett geforce 4600ti utan problem, även amds 7850K och testade 280x crossfire utan problem i 1080p, så länge man har en modern arkitektur så fungerar det utan problem.

nu hittade jag inte en i3a, men jag hittade amds budget athlon i testerna nedan för jämföra.

1080p

1440p, notera hur cpun börjar redan här spela mindre roll

och för poängtera i 4K nedan: "4K effectively forces a GPU bottleneck, meaning that even the 760K doesn't show as large a performance limit "
även en budget athlon hänger hack i häl (i avg) @4K med ett titanX mot de betydligt dyrare processorerna, 1fps skillnad mot en devil i7K. och det är inte med den nyare steamrollern heller.

det med cpu flaskhals i spel är så sjukt överdrivet, bara för sälja hårdvara. så länge man har en modern quadcore kommer spel fungera smärtfritt. ända sedan de tidiga i7orna har försäljare kommit med "framtidsäkrare" konstant för sedan bli totalt ersatta av en i5 (för spel då) vid näst-nästa generation av plattform, tänk plattformen innan sandybridge exempelvis. det finns inget som är framtidsäkert inom PC världen, allt är gammalt inom 1år. Såg ju bara nvidias 900 serie och nu nya fury från amd/ati.

edit: se här, en i3a som presterar bättre än en gammal i7 som skulle vara så "framtidsäker" , och går hand i hand med intels förra värsting för 10,000kr. detta för poängtera att största prestandalyft inom cpu världen får man när det är en helt ny plattform som kommer med nyare generation processorer etc.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2