Sista kollen innan beställning och ber om ert sista råd för förbättring.

Permalänk
Medlem

Sista kollen innan beställning och ber om ert sista råd för förbättring.

Hej igen!, jag minns att jag postade i vintras om råd vid ett datorköp och det var under lärningsperiod för att få mig en bättre inblick i att slänga ihop delar.
Det har gått ett par månader sedan dess och det har kommit fram till att jag ska skicka iväg en beställning. Jag behöver ert sista råd innan beställning om detta paketet är värt pengarna elr om jag ska vänta ännu längre innan beställing.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6857083-00.png

Datorn ska användas mest till WOW, GTA5, NFS, DOTA2, HON, COD spelen även det kommande och även lagring av serier och filmer.
Kanske överklockning i framtiden inte säkert.
Ska inte använda mig utav SLI.

Processorn och Windowset 8.1 kommer förhoppningsvis i lager före den fria monterings deadline.

Så min fråga är om jag ska vänta på nya komponenter eller om jag ska byta ut något eller bara att skicka beställningen den 26/6.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ta asus z97a atx istället, och nu skulle jag väl egentligen rekommendera evga g2 750w men de verkar vara helt slut.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem

ändrade till det nya, jag ville också ha evga men dem kommer inte ens förens i slutet på året.

Permalänk
Medlem

Kör på NZXT h440 chassi istället Då kommer din dator i princip se ut som min http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem

Har hört att Windows 8.1 också inte är super nice, har en polare som har det. Windows 7 kostar 10 spän mindre, mest en smak sak!

Permalänk
Avstängd

Lägg till Sweclockers fri frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncGG:

Har hört att Windows 8.1 också inte är super nice, har en polare som har det. Windows 7 kostar 10 spän mindre, mest en smak sak!

Vad är det du hört som inte är najs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Lägg till Sweclockers fri frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det gäller för montering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Vad är det du hört som inte är najs ?

Jag vill med veta, jag ska med nog ta windows 7 men undrar över om det kommer vara lika uppdaterat om 5år som det är nu eftersom jag är väldigt noga med uppdateringarna o säkerheten?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 tycker jag nog du ska ta, mycket bättre optimerat än windows 8. Spel fungerar bättre också pågrund av att win 8 har stöd för directx 11.2 och snart 12. Du kan fortfarane ha en startmeny som förut och inte behöva bry dig om den där andra tablet vyn som finns.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Windows 8.1 tycker jag nog du ska ta, mycket bättre optimerat än windows 8. Spel fungerar bättre också pågrund av att win 8 har stöd för directx 11.2 och snart 12. Du kan fortfarane ha en startmeny som förut och inte behöva bry dig om den där andra tablet vyn som finns.

Okej, då kan jag köra på den istället

Permalänk

Innan du köper
Det är inte tillåtet att starta nya ämnen för en "sista koll" eller dylikt om du redan har en existerande fråga i forumet. Fortsätt istället diskussionen i samma tråd så att samma användare som har hjälpt dig med råd och tips ser din fråga, och övriga medlemmar får en chans att synas i frågelistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raw1:

Hej igen!, jag minns att jag postade i vintras om råd vid ett datorköp och det var under lärningsperiod för att få mig en bättre inblick i att slänga ihop delar.
Det har gått ett par månader sedan dess och det har kommit fram till att jag ska skicka iväg en beställning. Jag behöver ert sista råd innan beställning om detta paketet är värt pengarna elr om jag ska vänta ännu längre innan beställing.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6857083-00.png

Datorn ska användas mest till WOW, GTA5, NFS, DOTA2, HON, COD spelen även det kommande och även lagring av serier och filmer.
Kanske överklockning i framtiden inte säkert.
Ska inte använda mig utav SLI.

Processorn och Windowset 8.1 kommer förhoppningsvis i lager före den fria monterings deadline.

Så min fråga är om jag ska vänta på nya komponenter eller om jag ska byta ut något eller bara att skicka beställningen den 26/6.

Tack på förhand!

Sitter i samma köpartag - fick tipset om detta ramet i "min" frågetråd. http://www.inet.se/produkt/5308848/kingston-8gb-2x4gb-cl9-186...

100kronor mer, men snabbare

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Sitter i samma köpartag - fick tipset om detta ramet i "min" frågetråd. http://www.inet.se/produkt/5308848/kingston-8gb-2x4gb-cl9-186...

100kronor mer, men snabbare

Intel monterar inte minnen snabbare än 1600mhz har jag för mig

Permalänk
Medlem

Nepp enda kraven på montering är 1600mhz minnen och under 650g på kylaren.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raw1:

Intel monterar inte minnen snabbare än 1600mhz har jag för mig

Är det jag som är dum i huvudet, men det är väl moderkortet som ska lira ihop med ramen inte processorn primärt?

Samtidigt blir jag lite förvirrad av infon här: http://ark.intel.com/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Proce...

står samma för i5, därför postar jag den länken.

Sorry för OT.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Är det jag som är dum i huvudet, men det är väl moderkortet som ska lira ihop med ramen inte processorn primärt?

Samtidigt blir jag lite förvirrad av infon här: http://ark.intel.com/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Proce...

står samma för i5, därför postar jag den länken.

Sorry för OT.

nu förstår jag inte riktigt vad du menar xD

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Okej nu har det alltså gått 1 år med datorn och allt funkar prima men jag har tyvärr lagt märkte till en sak vet ej hur det kunde gå så långt utan märka av det men jag har märkt att fläkten på framsidan av Define R4 inte snurrar alls och undrar om jag måste starta den eller vad som kan vara problem? Jag har en fläktkontroll också på framsidan men prövat dem 3 olika volten men funkar ändå inte :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raw1:

Okej nu har det alltså gått 1 år med datorn och allt funkar prima men jag har tyvärr lagt märkte till en sak vet ej hur det kunde gå så långt utan märka av det men jag har märkt att fläkten på framsidan av Define R4 inte snurrar alls och undrar om jag måste starta den eller vad som kan vara problem? Jag har en fläktkontroll också på framsidan men prövat dem 3 olika volten men funkar ändå inte :/

Kontrollerat att fläkten är inkopplad? Antingen på moderkortet eller fläktkontrollen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jag kom inte åt det men det kan nog vara så jag får väl skruva loss ännu mer

Permalänk
Skrivet av Raw1:

@Peppar2014: Jag kom inte åt det men det kan nog vara så jag får väl skruva loss ännu mer

Du ska inte behöva skruva loss mer än de två sidopanelerna. Se följer du bara kablen från fläkten och se vad den tar vägen. Sitter den ikopplad i fläktkontrollen så får du i sin tur kolla så att den är kopplad till nätaggregatet...

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Jag skruvade loss båda och själva fläkten var kopplad till fläktkontrollen och fläktkontrollen satt i nätaggregatet och jag bytte även till en reserv intag/del men den funkar ändå inte:(

Permalänk
Skrivet av Raw1:

@StuntmanMike: Jag skruvade loss båda och själva fläkten var kopplad till fläktkontrollen och fläktkontrollen satt i nätaggregatet och jag bytte även till en reserv intag/del men den funkar ändå inte:(

Testa att sätta fläkten direkt på moderkortet. Funkar inte det så får du börja leta efter en ny fläkt och/eller reklamera den om du fortfarande har garanti kvar.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Japp det funkade perfekt, tror att jag råkat göra ngt med kabeln från moderkort till fancontrollen den vägrar läsa denna fläkten men tack för jhjälpen

Permalänk
Medlem

Fläkt problem?

Jo när jag fixar ett problem sen så kommer det flera..
Undrar om någon vet om detta:
Jag beställde hem 2 nya fläktar fractal design r2, satte båda två på moderkortet (har även 1 till via moderkortet och max är 4st) och dem funkade perfekt (jag har även fantunat med al suite 3) tills idag, dem startar som vanligt och plötsligt stannar dem och startar och stannar och går så hela dagen och undrar vad som kan vara fel?

Ska noteras att när jag sitter i bios så körs dem på 70% så som jag har satt dem till utan några som helst problem.