Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk

Fick hem m34 -> Konica AR adaptern idag och jösses vad imponerad jag blev på både byggkvalité och resultat. (Gentemot billigare sigma linser som jag har testat)

Fick inte riktigt fokus till oändligt med min 200mm. Samtidigt så vet jag inte riktigt när jag lär behöva en lins med 400mm (FF)

Snackade med en arbetskamrat som köpte en Pentax under 70-talet som redan då var gammal enligt honom. Skulle få se kameran och 2 linser senare för att se om det är någonting att köpa. Jaja, då fick man officiellt en ny hobby verkar det som..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Fick hem m34 -> Konica AR adaptern idag och jösses vad imponerad jag blev på både byggkvalité och resultat. (Gentemot billigare sigma linser som jag har testat)

Fick inte riktigt fokus till oändligt med min 200mm. Samtidigt så vet jag inte riktigt när jag lär behöva en lins med 400mm (FF)

Snackade med en arbetskamrat som köpte en Pentax under 70-talet som redan då var gammal enligt honom. Skulle få se kameran och 2 linser senare för att se om det är någonting att köpa. Jaja, då fick man officiellt en ny hobby verkar det som..

Kul,
ja det är rätt beroendeframkallande

Permalänk
Medlem

Mer till samlingen

Permalänk

3 objektiv på en kamera? Fungerar den även som en riskabel objektivväska?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

3 objektiv på en kamera? Fungerar den även som en riskabel objektivväska?

Den är ivartfall en cool inredningsdetalj och hållare för objektiv
Planerar att använda den också. Har tre burkar film på ingång.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nu är min Zeiss lineup komplett
10, 16, 25, 28, 35 och 50mm.

http://forumbilder.no/images/2015/05/12/IMG_20150512_193326.md.jpg

Otroligt snyggt med gamla "ordentliga" grejer. Ingen plastig känsla där kan jag tänka mig Har du nåt tips på rolig äldre glugg som skulle kunna användas vettigt (med adapter) på en modern D5500? Eller bara tips på vilka faktorer jag ska titta efter?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Otroligt snyggt med gamla "ordentliga" grejer. Ingen plastig känsla där kan jag tänka mig Har du nåt tips på rolig äldre glugg som skulle kunna användas vettigt (med adapter) på en modern D5500? Eller bara tips på vilka faktorer jag ska titta efter?

I princip inget kan sättas på en Nikon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

I princip inget kan sättas på en Nikon.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det så illa alltså? Tröök.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Är det så illa alltså? Tröök.

Du kan med lite pill använda Helios som är en riktig cool, rysk och robust glugg med fantastisk "Swirly Bokeh".
Googla "Helios on Nikon", läs på och sedan jaga på tradera och ebay.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kan med lite pill använda Helios som är en riktig cool, rysk och robust glugg med fantastisk "Swirly Bokeh".
Googla "Helios on Nikon", läs på och sedan jaga på tradera och ebay.

Tackar will do.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sexigt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite testrutor från ovanstående Kern-Paillard Objektiv.

Permalänk
Medlem

Lite video från ovanstående objektiv.

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag köpt en "ny" kamera på tradera. En Konica AUTOREFLEX TC med tillhörande Hexanon AR 50 mm f1.7 objektiv. Kostade 355 kr inklusive frakt. Kanske lite dyrt kan tyckas men objektivet går på ungefär lika mycket utan kamera. Sedan en adapter Konica AR till m43 för 229 kr inklusive frakt (orkade inte vänta på ebay så det blev Tradera för dubbla priset). Vem vet, jag kanske provar fota lite analogt också...

Dröjer drygt 1 vecka innan jag kan testa för jag reser bort lite. Men det ska bli kul, första objektivet jag köper förutom kitobjektivet Panasonic 14-140 mm till min GH2.

Permalänk
Medlem

Grymt, nu är du inne i det och då är snart beroendet ett faktum
Konica 40/1.8 är trevlig också, har köpt två på tradera kring hundralappen genom att köpa kamera.

Klart du ska fota analogt, mycket kul och att framkalla hemma i köket är väldigt meditativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sådär nu har jag köpt en "ny" kamera på tradera. En Konica AUTOREFLEX TC med tillhörande Hexanon AR 50 mm f1.7 objektiv. Kostade 355 kr inklusive frakt. Kanske lite dyrt kan tyckas men objektivet går på ungefär lika mycket utan kamera. Sedan en adapter Konica AR till m43 för 229 kr inklusive frakt (orkade inte vänta på ebay så det blev Tradera för dubbla priset). Vem vet, jag kanske provar fota lite analogt också...

Dröjer drygt 1 vecka innan jag kan testa för jag reser bort lite. Men det ska bli kul, första objektivet jag köper förutom kitobjektivet Panasonic 14-140 mm till min GH2.

Åfan, så det va du som budade över mig, aaargh. Jaja, det går fler tåg. Hexanon AR 50 mm f1.7 anses vara ruggigt bra, tänkte testa det på A7:an. Som sagt, priserna är uppåt på fina gammelgluggar. Japp, adaptrar är dyra på tradera, <halva priset på ebay för den som orkar vänta 3 veckor.

Välkommen till gammelgluggsgänget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Åfan, så det va du som budade över mig, aaargh. Jaja, det går fler tåg. Hexanon AR 50 mm f1.7 anses vara ruggigt bra, tänkte testa det på A7:an. Som sagt, priserna är uppåt på fina gammelgluggar. Japp, adaptrar är dyra på tradera, <halva priset på ebay för den som orkar vänta 3 veckor.

Välkommen till gammelgluggsgänget!

Nej jag kan inte ha budat över dig för det var "köp nu" (alltså fast pris) på den kameran med objektiv.
http://gamla.tradera.com/konica-autoreflex-tc-med-hexanon-ar-...
Möjligen var du för långsam med att köpa den bara men jag väntade ändå ganska länge innan jag bestämde mig knappt en timme innan annonsen avslutades.

"Befintligt skick" är ju en chansning, men annars får jag väl ha den som prydnad om den inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej jag kan inte ha budat över dig för det var "köp nu" (alltså fast pris) på den kameran med objektiv.
http://gamla.tradera.com/konica-autoreflex-tc-med-hexanon-ar-...
Möjligen var du för långsam med att köpa den bara men jag väntade ändå ganska länge innan jag bestämde mig knappt en timme innan annonsen avslutades.

"Befintligt skick" är ju en chansning, men annars får jag väl ha den som prydnad om den inte duger.

Åfan2, ligger ständigt å budar på 15-20 objekt, kan ha blandat ihop korten...

Japp, man tar som köpare vissa risker, tex. olja på bländarlamellerna vill ingen ha.

Permalänk

Ett litet tips till er alla som handlar på loppisar och vintage butiker;

Det finns en app som heter "All Photo Lenses" som är gratis. Där kan du se reviews, prisuppgifter (ta det med en nypa salt) med mera. Appen är perfekt om man är en nybörjare som jag och inte har koll på alla objektiv som finns tillgängliga. Mycket smidigare än att googla!

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Vilken rolig tråd! Blev biten av intresset i våras och det har spårat lite sedan dess, det är ju så billigt att leka runt med!

Samlingen hittills är följande;

M42 Helios 44-2 58mm F/2.0
M42 Soligor 135mm F/2.8
CCTV Fujian 35mm F/1.7

Vad tycker ni fattas? Funderar på ett 50mm F/1,4 av något slag. Någon speciell att hålla utkik efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vilken rolig tråd! Blev biten av intresset i våras och det har spårat lite sedan dess, det är ju så billigt att leka runt med!

Samlingen hittills är följande;

M42 Helios 44-2 58mm F/2.0
M42 Soligor 135mm F/2.8
CCTV Fujian 35mm F/1.7

Vad tycker ni fattas? Funderar på ett 50mm F/1,4 av något slag. Någon speciell att hålla utkik efter?

De är inte 1.4 men Yashinon 50/1.9 och Rokkor 50/1.7 är jäkligt trevliga. Kostade under hundralappen bägge två.
Köper du en sliten Minolta SRT101 på tradera eller ebay så sitter det i 9 av 10 fall ett Rokkor på.

Två test,

Rokkor på A7, denna funkar inte till Canon.

Yashinon på BMPC, denna funkar till typ allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Funderar på ett 50mm F/1,4 av något slag. Någon speciell att hålla utkik efter?

Japp. Canon FD 50 f/1.4 har fått fina omdömen, både FD och FDn. Har ett knippe av båda och dom e helt ok.

http://erphotoreview.com/wordpress/?p=4352
http://allphotolenses.com/lenses/item/c_619.html
http://allphotolenses.com/lenses/item/c_1512.html

Skillnaden på FD (äldre) och FDn e att FD är lite större och tyngre (endast metall och glas) medan FDn har vissa delar av hårdplast. Båda mycket välbyggda.

De senaste FD har S.S.C ingraverat (Canons beteckning på sin multicoating) - inga FDn har detta ingraverat men har det i alla fall.

Har även andra 50/1.4 från bla. Minolta och Konica men rekar Canon då jag tycker överlag att dom är snäppet vassare avseende bygg- och optisk kvalitet. Därtill kan du på Canons adaptrar vrida upp bländaren till högsta öppning där du ställer in skärpan och därefter vrida adapterringen så du får in förvald bländare innan du knäpper.

Priserna varierar men hittar du en i hyfsat skick för <800:- ->klipp till.

Följer inte motljusskydd med: Hör av dig så fixar vi det.

Permalänk
Medlem

Lite lek med Zeiss Jena Tevidon 25mm f1.4.

Permalänk
Medlem

Tja, den är väl värd 300 kr men tyckte den kändes lite "smetig" på något sätt om man inte bländar ner den en del.
Men visst går det att få OK bilder ändå.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8526537/P1000618.JPG

Permalänk
Medlem

Konica Hexanon AR 50 f/1.7 anses vara en av de bättre normalerna bland gammelgluggarna. Dock, som de flesta andra, är den mjuktecknande på högsta öppning, vilket försvinner efter ett par stegs nedbländning.

Antireflexbehandlingen (MultiCoating) på somliga gammelgluggar är inte den bästa vilket gör dem känsliga för ströljus (flare). Kan mildras med motsljusskydd. Till min Konica Hexanon AR 50 f/1.7 shoppade jag en stepupring (55->58 mm) samt ett motljussskydd i metall (58mm) för <100:- på ebay.

Permalänk

Nya objektiv!

Liten uppdatering! Har nyligen införskaffat

Konica Hexagon 85mm 1.8
Konica Hexar 135mm 3.5
Minolta MC Rokkor 50mm 1.7

Återkommer med bilder när jag testar 135 och 85mm men det får vänta tills monsunperioden avtar där jag bor..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag kom denna, återkommer med test.

Permalänk
Medlem

Lite test.