Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem

Ovanstående objektiv på lite större sensorer för att kolla hur "fishy" den blir.

M4/3

APS-C

Full Format

Permalänk
Medlem

Test av ett $12 Zeiss 50mm f2.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Konica Hexanon AR 50 f/1.7 anses vara en av de bättre normalerna bland gammelgluggarna. Dock, som de flesta andra, är den mjuktecknande på högsta öppning, vilket försvinner efter ett par stegs nedbländning.

Antireflexbehandlingen (MultiCoating) på somliga gammelgluggar är inte den bästa vilket gör dem känsliga för ströljus (flare). Kan mildras med motsljusskydd. Till min Konica Hexanon AR 50 f/1.7 shoppade jag en stepupring (55->58 mm) samt ett motljussskydd i metall (58mm) för <100:- på ebay.

Ja lyckas man bara sätta fokus rätt så blir det helt OK bilder när man bländat ner ett par snäpp så jag håller med dig. Var dock osäker på om just mitt exemplar var OK eller inte men antar det är vad man ska förvänta sig. Min adapter kanske inte är helt perfekt heller för sätter man objektivet på oändligt så hamnar fokus strax bortanför oändligt (man får alltså backa tillbaka en aning på fokusringen). Detta problem verkar inte finnas när man sätter objektivet på den gamla konica-kameran som objektivet såldes ihop med så jag skyller det på adaptern. Märkte också att bländaröppningen blir aningen oval istället för cirkulär när man bländar ner men jag tror inte det spelar någon större roll.

Men fokusringen har jättefin känsla och objektivet känns gediget och rejält på något sätt. Kräver nog lite övning att fokusera manuellt, särskilt om man ska filma samtidigt. Tyvärr har min kamera ingen fokus peaking så jag tycker det är svårt att fokusera. Med mitt Panasonic-objektiv får jag automatisk förstoring av bilden när jag fokuserar manuellt men med ett gammalt manuellt objektiv så funkar ju inte det (kameran vet inte om jag fokuserar eller inte). Kanske går att dedikera någon snabbknapp för detta på min GH2 men jag har inte forkat vidare i detta. Mitt kitobjektiv åkte på igen för det kändes som jag får minst lika bra bilder med detta.

Permalänk
Medlem

Somliga budgetadaptrar kan fokusera förbi oändligt. Irriterande, visst, men med focus peaking och/eller nedbländning går det att fixa.

Fördelarna med vissa (bra) gammelgluggar vs nyglugg är pris/prestanda. Sen kan man ju alltid diskutera om en 300:- glugg är mer "värt" än en 3k glugg. Var gränsen/avvägningen går är upp till var och en att ta ställning till.

Sen är det skillnad på FF och APS-C med gammelglugg eftersom de är gjorda för FF får du med APS-C en avbildning (crop faktor) på sensorn som vinkelmässigt blir mindre än på FF. Så, söker du en vidvinkel för APS-C med samma avbildningsvinkel på sensorn som för FF får du dividera med crop faktorn.

Ex. 28mm för FF ger samma bildvinkel på en APS-C sensor med crop faktorn 1.6: 28/1.6=18mm. 18mm gammelglugg för FF är sällsynta och dyra.

Tvärtom gäller om du söker en teleglugg. En 100mm gammelglugg: 1.6x100=160mm

Själv har jag begränsad erfarenhet av gammelgluggar på APS-C eftersom jag föredrar att använda FF till dessa.

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju m4/3 så 50 mm motsvarar 100 mm fullformat med min kamera och eventuella brister förstoras ju upp. Men visst har det gett viss mersmak. Ska nog skaffa någon till gammelglugg så man har något mer att jämföra mot.

Permalänk
Medlem

Fyndade precis ett 25mm f2.8.
60spänn var inget att orda om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fyndade precis ett 25mm f2.8.
60spänn var inget att orda om.

http://forumbilder.no/images/2015/07/22/IMG_20150722_165116.md.jpg

Vikken fin gammal goding - annat än dagens plastvrak - perfa till filmning på A7II.

Minolta eller Konica?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vikken fin gammal goding - annat än dagens plastvrak - perfa till filmning på A7II.

Minolta eller Konica?

Miranda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Åfan, dom e ovanliga.
https://www.youtube.com/watch?v=KFJqhmUbJ5Y

http://allphotolenses.com/lenses/item/c_2448.html

Permalänk
Medlem

Sådär nu vann jag budgivningen på Konica Hexanon 40 mm f1.8 och ett Vivitar zoomobjektiv 100-200 mm f4. 199 kr plus frakt för hela paketet känns OK. Lite nyfiken på den där zoomen för den har 90 cm närgräns och då lär man kunna ta närbilder på blommor och liknande. Förväntar mig inte så mycket så slipper jag bli besviken. Kan ändå vara roliga "leksaker" för ett par hundralappar. Var väl mest 40mm jag var ute efter då den ska vara skarp och trevlig.

Permalänk
Medlem

40mm är nice. Väldigt liten och smidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sådär nu vann jag budgivningen på Konica Hexanon 40 mm f1.8 och ett Vivitar zoomobjektiv 100-200 mm f4. 199 kr plus frakt för hela paketet känns OK. Lite nyfiken på den där zoomen för den har 90 cm närgräns och då lär man kunna ta närbilder på blommor och liknande. Förväntar mig inte så mycket så slipper jag bli besviken. Kan ändå vara roliga "leksaker" för ett par hundralappar. Var väl mest 40mm jag var ute efter då den ska vara skarp och trevlig.

Ligger själv å budar stort på ett par Konica Hexanon 40 mm f1.8, har ett knippe redan men är ute efter ett i mint condition.

Vivatars finaste heter Vivitar Series 1, pro gluggar, de bästa gjorda av Kiron eller Komine, har testat några såna å en av värstingrna är Vivitar Series 1 90mm f/2.5 macro - oöverträffad byggkvalitet - starkt köp på den.

Permalänk
Medlem

Fick precis adaptern till Miranda Gluggen.
25mm f2.8 på A7ii

Permalänk
Medlem

Tittat lite på mitt nya Konica 40 mm f1.8 och det var i kanonfint skick enligt vad jag kunde se! Gav alltså 199 kr för detta och det där zoomobjektivet. Zoomen var väl sådär med glappet men får kolla mer sedan. Provfotade lite och första intrycket är att denna 40 mm 1.8 är mycket skarpare och renare på något sätt än min 50 mm så antagligen var 50 mm objektivet inte i bästa skick.

Så 40 mm 1.8 kändes som ett riktigt fynd!

Permalänk
Medlem

Insåg att typ alla mina objektiv funkar även på Canon så va fan.

Sjukt billiga nu för tiden.
Btw, jag ville minnas att optisk sökare ändå kunde vara bra ibland.
Snacka om förskönande minnen, optisk sökare är ju sjuuukt sugit på en digital kamera.
På mina Analoga är en sak. Men att på en hyfsat modern kamera varken se fokus eller exponeringen... Känns handikappat.

Permalänk
Medlem

Väldigt inspirerande tråd — till den grad att jag kände mig så illa tvungen att buda hem en adapter för att sätta farsgubbens gamla Ricoh-objektiv på Fujikameran: XR Rikenon 50mm f2 och Soligor C/D 80-200 f4.5 MC.

Rikenon 50mm f2

Soligor 80-200 f4.5

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Väldigt inspirerande tråd — till den grad att jag kände mig så illa tvungen att buda hem en adapter för att sätta farsgubbens gamla Ricoh-objektiv på Fujikameran: XR Rikenon 50mm f2 och Soligor C/D 80-200 f4.5 MC.

http://i.imgur.com/lib3DTc.jpg
Rikenon 50mm f2
http://i.imgur.com/Si2e0iu.jpg
Soligor 80-200 f4.5
http://i.imgur.com/aGCz1Qd.jpg

50-gluggen blev ju riktigt fint, vilket fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

50-gluggen blev ju riktigt fint, vilket fynd

Blev riktigt överraskad när bilderna väl kom in i datorn, och bättre verkar det bli om man bländar ned något steg eller två.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Avstängd

Vad passar till en Nikon D5300 tror jag det är? Sambon som har detta intresse.
Bor också i Västerås

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Visserligen inget nytt objektiv, har haft det ett tag, men det är ändå en liten favorit bland mina 50mm-objektiv.

Supertakumar 50mm f1.4

Supertakumar 50mm

Supertakumar 50mm

Supertakumar 50mm, fullt flås - massivt ljusinsläpp på f1.4

Supertakumar 50mm, nerstoppad till f2.8

Slutligen en bild med objektivet, på min tomatplanta som aldrig vill ge mig några tomater.
Fotat med vidöppen bländare (f1.4), 3200/1 s slutartid och ISO på 50 - med en Canon 6D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusB:

Visserligen inget nytt objektiv, har haft det ett tag, men det är ändå en liten favorit bland mina 50mm-objektiv.

Supertakumar 50mm f1.4

https://farm1.staticflickr.com/297/20160410739_7b9a070a75_o.jpg
Supertakumar 50mm
https://farm1.staticflickr.com/382/20338567922_61e67124a3_o.jpg
Supertakumar 50mm
https://farm4.staticflickr.com/3756/20338566972_4e216ceef8_o.jpg
Supertakumar 50mm, fullt flås - massivt ljusinsläpp på f1.4
https://farm1.staticflickr.com/562/19726089833_bc04fd130b_o.jpg
Supertakumar 50mm, nerstoppad till f2.8
https://farm1.staticflickr.com/403/20353133041_0b1116b8b5_o.jpg
Slutligen en bild med objektivet, på min tomatplanta som aldrig vill ge mig några tomater.
Fotat med vidöppen bländare (f1.4), 3200/1 s slutartid och ISO på 50 - med en Canon 6D.

Nu är inte jag någon utbildad tomatodlare men på bilden så ser jag faktiskt en liten grön rund tomat, de ser ut så innan de mognar 😊
Ett annat tips kan vara att dutta lite på blommorna när de kommer så de pollinerar varandra. Mitt första sommarjobb när jag var 15 år var på en trädgårdsodlare. Då hade vi en så kallad durr som man höll mot blomman, går lika bra med ett par lätta knäpp på blomman eller använd sambons dildo. 😀
Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är inte jag någon utbildad tomatodlare men på bilden så ser jag faktiskt en liten grön rund tomat, de ser ut så innan de mognar 😊
Ett annat tips kan vara att dutta lite på blommorna när de kommer så de pollinerar varandra. Mitt första sommarjobb när jag var 15 år var på en trädgårdsodlare. Då hade vi en så kallad durr som man höll mot blomman, går lika bra med ett par lätta knäpp på blomman eller använd sambons dildo. 😀
Lycka till.

Haha, jag vet att där är tomater. Problemet är väl bara att de inte får på långa vägar så mycket sol som de behöver för att faktiskt mogna, den där gröna lilla jäveln har varit sådan i flera veckor nu - mina tomatmackor kan inte vänta på att den skall bli grön!

Permalänk
Expertgissare

Promenerade i skogen idag och tog denna bilden med min Minolta MD rokkor 50mm f1.7, tillsammans med min A6000

Inte bilden som lutan, det är miljön ^^

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

åH NEJ! Skulle inte kollat in i den här tråden! Nu blev jag sugen på att sälja min nex 6 med några objektiv å köpa en A7!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

åH NEJ! Skulle inte kollat in i den här tråden! Nu blev jag sugen på att sälja min nex 6 med några objektiv å köpa en A7!

Ha ha, köp mer vintageobjektiv objektiv till den istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ha ha, köp mer vintageobjektiv objektiv till den istället

Jag har redan 10 kg vintageobjektiv till den i diverse brännvidder haha

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Jag har redan 10 kg vintageobjektiv till den i diverse brännvidder haha

Ja då är det bara att slå till. Om pengar inte är ett problem så tycker jag personligen extra kostnaden för A7ii är värt det för den med 10kg gluggar. Att få stabilisering i allihop känns mäktigt
Men vanliga A7 är ju väldigt prisvärd.

Själv fick jag fason på en billig 5d2 igår med Magic Lantern. Fortfarande ingen EVF men att ha Zebra, Waveform, Histogram och Peaking gör den till och med lättare att exponera än en A7.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Vad passar till en Nikon D5300 tror jag det är? Sambon som har detta intresse.
Bor också i Västerås

Jag fick tidigare dessa svar, tyvärr:

Skrivet av Tinardirith:

Har du nåt tips på rolig äldre glugg som skulle kunna användas vettigt (med adapter) på en modern D5500? Eller bara tips på vilka faktorer jag ska titta efter?

Skrivet av Holck:

I princip inget kan sättas på en Nikon.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kan med lite pill använda Helios som är en riktig cool, rysk och robust glugg med fantastisk "Swirly Bokeh".
Googla "Helios on Nikon", läs på och sedan jaga på tradera och ebay.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig utan stabilisering. Än så länge skakar jag inte i händerna. Kanske om 30 år
Och om jag köper a7 lär det bli beggad.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Jag klarar mig utan stabilisering. Än så länge skakar jag inte i händerna. Kanske om 30 år
Och om jag köper a7 lär det bli beggad.

He he, det gör inte jag heller. Men att kunna ta 1-2 sekunder exponering handhållet ger ganska mycket kreativa möjligheter.