Permalänk

Lego HTPC

Tjenare!

Har i dagarna städat lite här hemma och hittat diverse dator delar och tänkte för mig själv att jag kunde ju faktiskt slänga ihop en rätt hyffsad HTPC med dessa. Problemet med Chassit kvarstod dock och det var då jag fick syn på legolådan och kom å tänka på de projekten man tidigare sett där lego använts. Så tycker vi kör på det

Delarna:
CPU: Intel i5-3350P (Stjärnskottet i datorn helt klart)
Moderkort: MSI Z77A-G41
GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB
Ram: 2x ADATA XPG Gaming Series 2GB (Tror jag)
PSU: Ace AC-420RD+ TBA
HDD: WD-Green 1TB 7500rpm (Kommer sitta i en vibrationsdämpad vagga från Silverstone Raven RV03)

Vet att detta kanske inte är något nytt eller spännande men det är mitt första men inte sista projekt

Delarna

Lego lådan (Så mycket kul man haft med detta)

Permalänk
Medlem

Det här projektet blir kul att följa...

Permalänk
Skrivet av fufuheo:

Det här projektet blir kul att följa...

förväntar mig inte direkt att det ska vara något roligt eller spännande som sagt.
Det är mitt första projekt, Jag har inte mycket till ekonomi men har velat göra något eget projekt ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Lego är alltid kul och spännande!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Lego är alltid kul och spännande!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Permalänk

Det här ska bli kul att se!

Permalänk

Passningen för Backplaten blev faktiskt mycket enklare än väntat, Om Backplaten satt ett block upp och moderkortet 1block och 1platta upp så blev det i mer eller mindre jämnhöjd.

(Och den obligatoriska Smileyn)

Den röda plattan är för att stötta upp grafikkortet

*EDIT*

Ser ut som att jag hade fel, moderkortet och backplaten skulle båda vara på samma nivå.

Permalänk
Medlem

Va kul! Ska följa det här! ^^

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Byt ut nätagget!
Ace är verkligen inget att ha. http://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-of...

Roligt projekt annars

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Byt ut nätagget!
Ace är verkligen inget att ha. http://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-of...

Roligt projekt annars

aj fan, hade jag ingen aning om....
Får se om jag inte har något annat här eller om jag blir så illa tvungen att köpa ett nytt >.<

Tack för infon i vart fall

Permalänk

i jakten på nytt nätagg hittade jag;
Power LED och Knapp
HDD LED
Resetknapp
Front Audio och USB

Då var ett problem löst, men ett annat nätagg kvarstår...

Permalänk
Medlem

Det här kommer jag följa! Kul idé

Permalänk

När bitar saknas får man..... hoppas lego gudarna förlåter mig.... KLIPPA till en egen del

Hittade även ett Asus PCE-AC68

Permalänk

Här har vi bredden på hur det kommer vara (Blev bredare än vad jag tänkt mig, men jag tar vad jag har

La även till utblås på vänstersidan, och på höger ser ni mitt påbörjade luftinsug till PSU'n (Nuvarande psu är endast som modell)

Nätverkskortet tvingade mig också att bygga om lite så den kunde sticka ut

Permalänk

HTPC'n kommer vara uppdelad i Tre (typ) kammare, PSU+HDD, CPU+RAM och GPU+Nätverk.

Baksidan's layout är i det stora hela klar.

Permalänk

Det nätagget jag hittade verkar inte funka tyvärr....

blir å vänta tills jag har pengarna för ett nytt

Permalänk

Testkörde med ACE nätagget

Power knapp, Power LED och HDD LED

*EDIT*

Kommer ej till POST, Vet inte om det är att moderkortet kräver 8pins till CPU'n eller om något annat felar...