Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agitax:

Jag har en klurigare fråga jag kör med projektor och har bbb fiber paket med iptv i hyran. Måste jag betala då jag har ett abonnemang även om jag lägger mottagren på vinden eller tvingas jag betala bara jag har abonnemanget. Det står inte specifierat om den ska finnas i bostaden eller om man ägde

Skickades från m.sweclockers.com

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19890041.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19890041.htm

Så istället för att lägga den på vinden ska jag sälja den till morsan för 1kr och skriva kvitto och sen lägga den på vinden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agitax:

Så istället för att lägga den på vinden ska jag sälja den till morsan för 1kr och skriva kvitto

Skickades från m.sweclockers.com

Om hon bor i ditt hushåll och vill betala så kan du göra så om hon går med på det, men om du bor i ett eget hushåll och bara försöker bluffa bort avgiften så bryter du mot lagen om du inte betalar så länge du innehar en mottagare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Du betalar inte TV licens för att du har en bredbandsuppkoppling, det kvittar även om man har en fungerande antenn eller inte, så länge du har en TV mottagare (dvs en TV eller för den delen en gammal VHS) innanför dina väggar så ska du betala TV licens sen kvittar det ifall den är trasig eller inte så länge den finns i ditt hem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Jag har en liknande fråga men tycker inte jag behöver starta en ny tråd. Hur är det med skärmar som marknadsförs som tv-apparater men som helt saknar mottagare.

t.ex
http://www.proshop.se/TV-LCD-LED/NEC-MultiSync-E464-46-Lysdio...

Om man söker på prisjakt efter datorskärmar över 40 tum. Så säljs alla träffar (nästan) man får som TV-apparat utan mottagare

Jag är på jakt efter en stor skärm som jag kan se film på. Jag är inte intresserad av tv och har ingen avsikt att betala licensen. Kan jag köpa en sån utan att bryta mot lagen?

Finns det ingen Tuner i den kan den inte ta emot tv sändningar, således avgiftsbefriad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om hon bor i ditt hushåll och vill betala så kan du göra så om hon går med på det, men om du bor i ett eget hushåll och bara försöker bluffa bort avgiften så bryter du mot lagen om du inte betalar så länge du innehar en mottagare.

Eget hushåll men handlar inte att bluffa bort handlar om att slippa då det varken ska eller vill användas. Som jag skrev innan är väl helt regelmässigt korrekt sätt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agitax:

Eget hushåll men handlar inte att bluffa bort handlar om att slippa då det varken ska eller vill användas. Som jag skrev innan är väl helt regelmässigt korrekt sätt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du innehar en mottagare så ska du enligt lagen betala avgiften, oavsett om du använder den eller inte, oavsett om den fungerar eller är trasig, det är innehavet som är avgiftspliktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Jag har en klurigare fråga jag kör med projektor och har bbb fiber paket med iptv i hyran. Måste jag betala då jag har ett abonnemang även om jag lägger mottagren på vinden eller tvingas jag betala bara jag har abonnemanget. Det står inte specifierat om den ska finnas i bostaden eller om man ägde

Om vinden är i direkt anslutning till boytan, som exempelvis i en villa, så är det fortfarande licenspliktigt, men fristående byggnad, exempelvis garage, eller redskaps bod, så är det inte längre ett problem.
Och det gäller oavsett om du har projektor eller inte. Det är din digitala låda som är licenspliktig. Det faller under varaktigt undanställd.

Man tycker att mrqaffe borde ha koll på det eftersom det står just varaktigt undanstäld i hans länkade text:

Citat:

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Äger du en TV eller en digitalbox (eller något annat som räknas som TV-mottagare) som du kan titta på TV med så ska du betala TV-avgift. TV-mottagare är något som kan ta emot tv-sändningar t.ex. via luften, kabeltv eller iptv. Det gäller även om grejerna inte är inkopplade.

Du kan däremot komma ifrån det genom att inneha tjänster som inte räknas som TV-mottagare och inte behöver TV-mottagare för att användas så som Magine, C More, TV4 Play Premium, Filmnet, Viaplay osv. Men du kan inte använda en TV för att se på något av dessa över internet om du ska slippa betala radio- och tv-avgift. Dessutom är det poänglöst att betala för massor tjänster om poängen var att slippa betala för det. Billigast är nog att sätta upp en antenn och nöja dig med SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen/SVT24, TV4 och TV6. Vill du ha TV via Telia börjar väl deras paket på 198kr – som snart höjs till 229kr, men Play+paketen går att teckna utan TV-abonnemang om du är kund hos dem. Har du bara ADSL är det inte säkert du kan se på HD-kanaler över Telia. En TV-antenn eller parabol är i sig ingen mottagare och om du säger till radiotjänst att du inte har någon TV, tv-kort till datorn, tv-box osv så går de på detta. De får vänta tills lagarna ändras för att fler ska vara avgiftsskyldiga.

Permalänk
Medlem

Det är för övrigt bara att installera Silverlight på valfri Windows eller Mac-dator om du behöver det för tjänsterna. Det får du från Microsoft. Chrome fungerar inte längre med sådana insticks/plugin-program däremot utan att ställa in undantag. Undantaget/inställningen kommer bara fungera fram till Chrome 45 däremot. Du kan fortsätta köra Silverlight i IE, Safari eller Firefox däremot. Se KB3058254 eller Googles egna information om du behöver aktivera det.

Vad det gäller företag och reglerna som finns för dem idag så gäller en licens hela organisationsnumret. Det är därför ingen vits i att plombera mottagare idag, men trotts att de flesta företag har TV-mottagare är det få företag som anmält tv-innehav och de var helt friade från jakten när de fick för sig att använda tolkningar som specifikt blev nekade när de hade lämna in sina remissvar tidigare, för att att jaga folk med enbart internet/dator under deras laglösa period fram tills att domstolen slog ner dem. För företag är det billigare att betala licensen än att plombera tiotals eller hundratals TVs. Förr betalade de per mottagare, och det var därför möjligheten att plombera fanns. Då kunde en firma göra de obrukbara som mottagare och ge ett intyg/underlag som skickas till radiotjänst för att slippa betala avgiften, men idag så måste alla tv-apparater vara plomberade för att slippa det hela och det blir ju inte heller lika dyrt, det finns ingen risk för att det blir flera hundra tusen som det kunde bli förr. Det normala är istället att företag aldrig anmäler TV-innehav och därför slipper undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Äger du en TV eller en digitalbox

Under förutsättning att det inte hamnar under ovanstående undantag.
Med andra ord, du kan ha förrådsbyggnaden på baksidan full med TV apparater, digital-TV boxar, osv, eftersom de är just varaktigt undanställda.

Att exempelvis Telia anmäler att de skickat ut en box till dig, så att Radiotjänst hör av sig betyder inte heller att du är skyldig att betala licens. (Det är du så klart om boxen står i ditt hushåll) Du kan lugnt stå på ett abonnemang åt någon annan utan att bli tvingad att betala licens. Det lite märkliga i sammanhanget är att Telia i det fallet har anmälningsplikt, men du som privatperson är inte ens skyldig att uppge vem det är du står på abonnemanget åt.
Hela bevisbördan ligger på Radiotjänst, och du är inte skyldig att hjälpa dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Klapparen:

Bokstavligen, nej. men har du uppkoppling så har du oftast en dator? en dator kan ta emot en signal, därav måste du pröjsa. det var svaret jag fick av dem.

Dom vela ju ha igenom skiten om att alla med en smartphone/dator/surfplatta eller dator med eller utan tillgång till tv skulle betala tvlicens, enbart för att det finns så många sätt att se på tv genom tidigare nämnda saker.

men dom torskade i rätten om jag inte minns fel.

Är bara om du har en Tv-mottagare du behöver betala. var inte länge sen det skrevs om detta i tidningarna.

Men köper du en tv-mottagare från låt oss säga Elgiganten, så är Elgiganten skyldiga att rapportera ditt köp till radiotjänsten.
Samma gäller väl Telia, tar du en mottagare genom dom så måste dom nog mest troligt rapportera det.

Min farbror som köpte en mottagare som gåva blev uppringd av Radiotjänsten "Hej vi ser här att du nyligen köpt en tv-mottagare"..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

men dom torskade i rätten om jag inte minns fel.

Precis. Så är det. Och det blev ett attans liv eftersom de hävdade att de inte kunde se i sitt system vem som hade betalat för att de hade "TV" och vem som betalade för att de hade "dator". Och därför skulle ingen få tillbaka något. Tog bara någon dag så gick (samma rätt?) ut med att det var minsann inte acceptabelt. Och därefter fick alla som ringde in och hävdade att de betalat för en "dator" tillbaka sitt guld.

Skrivet av Lineri:

Min farbror som köpte en mottagare som gåva blev uppringd av Radiotjänsten "Hej vi ser här att du nyligen köpt en tv-mottagare"..

"Hej Radiotjänst. Jo, det stämmer. Jag var med min son/dotter och köpte en TV till ett av mina barnbarn, som en gemensam utflyttningspresent till honom / henne. Vem det var? Ni vet, jag har faktiskt ingen skyldighet att uppge det, så ni får väl ringa runt lite. Jag har 5 barn, alla har i sin tur gett mig barnbarn, och någon/några i varje flock är i utflyttningsbar ålder. Mycket nöje, tack för att ni ringde."

Även om ovanstående är helt okaj, om man nu faktiskt inte köpte TV'n till sig själv, så föredrar jag, speciellt om jag inte köper till mig själv, att medge innehav, och ringa dagen efter och säga upp licensen med anledning att jag inte "längre" har någon licenspliktig utrustning. Som jag nämnt tidigare minimerar det risken för att få obehagliga överraskning i form av licensavgift påförd sedan veckor, ibland månader, för att kontrollanten sett / hört en TV som inte finns. Jag ser betydligt hellre att de får arbeta lite extra för att administrera mitt felaktiga medgivande, och sen igen för att plocka bort mig ur systemet, än att jag får arbeta lite extra för att betala räkningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det lite märkliga i sammanhanget är att Telia i det fallet har anmälningsplikt, men du som privatperson är inte ens skyldig att uppge vem det är du står på abonnemanget åt.
Hela bevisbördan ligger på Radiotjänst, och du är inte skyldig att hjälpa dem.
B!

Fel. Du är enligt lag skyldig att lämna korrekta uppgifter till säljaren, så denne kan lämna riktiga uppgifter till Radiotjänst.

8 § i Lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst innehåller följande:

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Även om ovanstående är helt okaj, om man nu faktiskt inte köpte TV'n till sig själv, så föredrar jag, speciellt om jag inte köper till mig själv, att medge innehav, och ringa dagen efter och säga upp licensen med anledning att jag inte "längre" har någon licenspliktig utrustning. Som jag nämnt tidigare minimerar det risken för att få obehagliga överraskning i form av licensavgift påförd sedan veckor, ibland månader, för att kontrollanten sett / hört en TV som inte finns. Jag ser betydligt hellre att de får arbeta lite extra för att administrera mitt felaktiga medgivande, och sen igen för att plocka bort mig ur systemet, än att jag får arbeta lite extra för att betala räkningen.
B!

Eller så lämnar man rätt uppgifter vid köpet. Din metod är ju urdum.
Det är ju dessutom bättre med hänsyn till garanti, eventuell reklamation etc, om den du köper TV:n åt står i butikens system som köpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fel. Du är enligt lag skyldig att lämna korrekta uppgifter till säljaren, så denne kan lämna riktiga uppgifter till Radiotjänst.

Skrivet av nackskägg:

Eller så lämnar man rätt uppgifter vid köpet.

Eftersom jag är "fabrorn", och jag betalar med mitt kort, svarar jag så klart på frågan om vad jag heter, med vad jag faktiskt heter.
Eller så betalar jag kontant, och får ett kvitto utan namn på, där de slår in mitt namn i systemet för att kunna anmäla försäljningen, och uppger fullt avsiktligt mitt namn för att barnbarnet själv ska få ta beslut om huruvida de vill betala licensen. Resultatet är att jag är 100% laglydig.

Jag ser inte riktigt vad du har med det att göra, i heller. Fast det verkar reta dig som fan att jag inte betalar någon TV-licens. Det är kanske en tröst att jag inte har någon TV?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Under förutsättning att det inte hamnar under ovanstående undantag.
Med andra ord, du kan ha förrådsbyggnaden på baksidan full med TV apparater, digital-TV boxar, osv, eftersom de är just varaktigt undanställda.

Att exempelvis Telia anmäler att de skickat ut en box till dig, så att Radiotjänst hör av sig betyder inte heller att du är skyldig att betala licens. (Det är du så klart om boxen står i ditt hushåll) Du kan lugnt stå på ett abonnemang åt någon annan utan att bli tvingad att betala licens. Det lite märkliga i sammanhanget är att Telia i det fallet har anmälningsplikt, men du som privatperson är inte ens skyldig att uppge vem det är du står på abonnemanget åt.
Hela bevisbördan ligger på Radiotjänst, och du är inte skyldig att hjälpa dem.
B!

Det är innehav i hushållet som är avgiftsskyldigt, så man kan såklart ställa lådan hos grannen om man så vill. De flesta har säkert sin förvaring i hushållet. Men man behöver inte heller köpa någon box från Telia till att börja med om man inte ska använda den. Du kan säkert skicka tillbaka den också. Det går att t.ex. köpa Play+ med bara mobilabonnemang hos dem. Radiotjänst måste gå på dina uppgifter som sagt, de får inte kontrollera dem ändå så gör du dig av med mottagare så får ju de lov att lita på det.

Permalänk
Medlem

Blivit uppringd två ggr efter jag köpt tv, en gång till morsan och en gång till bror. bägge gångerna var det i mitt namn eftersom vi använde mitt konto i affären vi köpte ifrån. Inga problem alls, sa bara som det var till personen som ringde. Tv.na var födelse present samt julklapp andra gången.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Haha, va fan.
Jag har aldrig uppgett information om min person vid köp av TV-apparater, jag skulle bli mycket förvånad om det hände faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Haha, va fan.
Jag har aldrig uppgett information om min person vid köp av TV-apparater, jag skulle bli mycket förvånad om det hände faktiskt.

Eftersom de har anmälningsplikt är de skyldiga att samla in uppgifterna. Har du "kundkort" elelr betalar med mredit / debit kort behöver de antagligen inte fråga, utan systemet knyter automatiskt din identitet till köpet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom jag är "fabrorn", och jag betalar med mitt kort, svarar jag så klart på frågan om vad jag heter, med vad jag faktiskt heter.
Eller så betalar jag kontant, och får ett kvitto utan namn på, där de slår in mitt namn i systemet för att kunna anmäla försäljningen, och uppger fullt avsiktligt mitt namn för att barnbarnet själv ska få ta beslut om huruvida de vill betala licensen. Resultatet är att jag är 100% laglydig.

Jag ser inte riktigt vad du har med det att göra, i heller. Fast det verkar reta dig som fan att jag inte betalar någon TV-licens. Det är kanske en tröst att jag inte har någon TV?
B!

Jag skiter fullständigt i vad du gör, det är felaktiga påståenden jag är emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jag skiter fullständigt i vad du gör, det är felaktiga påståenden jag är emot.

Att du ens orkar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du innehar en mottagare så ska du enligt lagen betala avgiften, oavsett om du använder den eller inte, oavsett om den fungerar eller är trasig, det är innehavet som är avgiftspliktigt.

Nej, är mottagaren trasig är den avgiftsfri, likaså om du packar undan den i en kartong på vinden.

Citat:

Undantag från avgiftsskyldigheten

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Nej, är mottagaren trasig är den avgiftsfri, likaså om du packar undan den i en kartong på vinden.

Om mottagaren är reparerbar är den avgiftspliktig för privatpersoner enligt praxis, tidigare kunde man stänga av "plombera" mottagare även som privatperson men det får numera bara företag göra.

Måste jag betala radio- och tv-avgift för en trasig tv-mottagare?
Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att tv-apparaten, videon, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin tv-mottagare.
Tv-mottagaren behöver vara ohjälplig obrukbar för att inte vara avgiftspliktig. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Kan jag ta bort kanalväljaren och på så vis inte behöva betala radio- och tv-avgift?
SVAR: Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. (T ex om man använder en tv endast som skärm för elektroniska presentationer). Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.
Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om mottagaren är reparerbar är den avgiftspliktig för privatpersoner enligt praxis, tidigare kunde man stänga av "plombera" mottagare även som privatperson men det får numera bara företag göra.

Måste jag betala radio- och tv-avgift för en trasig tv-mottagare?
Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att tv-apparaten, videon, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin tv-mottagare.
Tv-mottagaren behöver vara ohjälplig obrukbar för att inte vara avgiftspliktig. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Det där är inget annat än Radiotjänsts tolkning, och inte vad lagen säger (och det vet vi ju hur bra det gick när det gällde datorer och mobiler/plattor).

Dra fram ett rättsfall som fastställt att trasig != obrukbar. Att den måste vara "ohjälpligt obrukbar", som Radiotjänst skriver står det ingenting om i lagen. Drämmer jag en hammare rätt genom TV:n är den garanterat avgiftsfri.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom de har anmälningsplikt är de skyldiga att samla in uppgifterna. Har du "kundkort" elelr betalar med mredit / debit kort behöver de antagligen inte fråga, utan systemet knyter automatiskt din identitet till köpet.
B!

Jag kan nämna två saker som visar att sådant informationsutbyte, i vart fall inte ofta, äger rum.

Sist jag köpte en TV, 2014. Så betalades den kontant hos en stor elkedja, inga kort, rabatter eller liknande. En har pengar, den andre har kvitto på kontantköp.

Den andra saken måste man använda sig av en uteslutningsmetod för att förstå men det är nog den starkaste punkten sammanfattningsvis.
Om butiken skickar köpinformation till Radiotjänst så ska myndigheten fatta ett beslut? Antingen att kontakt ska tas eller att de skiter i det.
Det beslutet omfattas i sin tur av av förvaltningslagen och ska delges till den berörda personen.
Eftersom jag inte mottog någon delgivning -gången dessförinnan- när jag köpte TV så fattades inget beslut angående mig hos Radiotjänst.
Även om jag betalar TV-avgift så är det inte relevant, då ett beslut måste fattas ändå, och delgivningen skickas till mig.

Fast jag kanske är undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag kan nämna två saker som visar att sådant informationsutbyte, i vart fall inte ofta, äger rum.

Jag kan inte svara på varför det inte sker, men lagen säger att det SKA ske, så det kanske inte är något du ska skylta med. Återförsäljare har som sagt anmälningsplikt.

Skrivet av SoilBleed:

Om butiken skickar köpinformation till Radiotjänst så ska myndigheten fatta ett beslut?

Vilken myndighet? Radiotjänst? Radiotjänst är inte en myndighet. De skickar dock hem ett litet informationskort där det framgår att man blivit påförd licensavgiften. Den sitter ihop med räkningen.

Skrivet av SoilBleed:

Eftersom jag inte mottog någon delgivning -gången dessförinnan- när jag köpte TV så fattades inget beslut angående mig hos Radiotjänst.
Även om jag betalar TV-avgift så är det inte relevant, då ett beslut måste fattas ändå, och delgivningen skickas till mig.

Det är så det fungerar. Du anses veta att du ska betala licensen om du har licenspliktig utrustning. Det behövs inget myndighetsbeslut för det. Däremot är räkningen ett resultat av att Radiotjänst utövar myndighet å statens vägnar, och går därför inte att bestrida. Sjukt, men så ser det ut.
"Delgivningen" om man vill kalla det så, sker muntligen, antingen i telefon, eller i din dörr, när kontrollanten påför licensen, och medföljande avgift.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att sweclockers inte stoppat denna tråd redan från början då TS ber om råd om hur han ska begå en kriminell handling. Har man möjlighet att ta emot signal och utnyttjar den ska man betala för det oavsett vad folk tycker är lämpligt eller inte.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Det där är inget annat än Radiotjänsts tolkning, och inte vad lagen säger (och det vet vi ju hur bra det gick när det gällde datorer och mobiler/plattor).

Dra fram ett rättsfall som fastställt att trasig != obrukbar. Att den måste vara "ohjälpligt obrukbar", som Radiotjänst skriver står det ingenting om i lagen. Drämmer jag en hammare rätt genom TV:n är den garanterat avgiftsfri.

Tror säkert man skulle förlora om det hamnade i rätten.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan inte svara på varför det inte sker, men lagen säger att det SKA ske, så det kanske inte är något du ska skylta med. Återförsäljare har som sagt anmälningsplikt.

Vilken myndighet? Radiotjänst? Radiotjänst är inte en myndighet. De skickar dock hem ett litet informationskort där det framgår att man blivit påförd licensavgiften. Den sitter ihop med räkningen.

Det är så det fungerar. Du anses veta att du ska betala licensen om du har licenspliktig utrustning. Det behövs inget myndighetsbeslut för det. Däremot är räkningen ett resultat av att Radiotjänst utövar myndighet å statens vägnar, och går därför inte att bestrida. Sjukt, men så ser det ut.
"Delgivningen" om man vill kalla det så, sker muntligen, antingen i telefon, eller i din dörr, när kontrollanten påför licensen, och medföljande avgift.
B!

Jag har inget att förlora på att någon annan gör fel, så varför skulle jag inte skylta med det?

Jag tänkte att det var en myndighet. Men okej, då gäller såklart inte förvaltningslagen.

[Delgivning enligt förvaltningslagen har inget med beslut i sig att göra utan det betyder helt enkelt att beslutet inte kan verkställas innan delgivning har skett. Två myndigheter undantagna från den regeln.]