Permalänk
Avstängd
Skrivet av Korpen9:

Så tipsa mig om hur jag ska gå till väga. Tackar i förväg!!

1. Gå hit och fyll i en avanmälan: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Skicka-ett-meddeland...
2. Färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag blir inte heller förvånad ifall Telia meddelar radiotjänsten angående ditt innehav vid köp.

Lagen säger att återförsäljare, och uthyrningsaktörer har anmälningsplikt på licenspliktig utrustning. Med andra ord. Telia anmäler att de skickar ut en box.
Om man väljer att ställa den lådan i förrådet, är den licensbefriad. Med andra ord, varaktigt undanställd. Lagen sträcker sig inte längre än just anmälningsplikten, Telia har ingen skyldighet att rapportera om du faktiskt använder den, och Radiotjänst har hela ansvaret för att bevisa att du har licenspliktig utrustning.
Att hävda att man inte har någon licenspliktig utrustning i hushållet, trots att man har det, är straffbart. Det är rent teoretiskt bedrägeri. Det man i realiteten döms till i stället är en straff-avgift på 2000:- + att man blir påförd licensavgift från det datumet Radiotjänst bevisat att man har licenspliktig utrustning. 2000:- motsvarar något mindre än 1 år's licensavgift.

Skrivet av anon214822:

Du tittar på TV-paket. Då får du ett TV-paket och då är du avgiftspliktig. Frågan är om du har tillgång till traditionella kanaler eller inte. Du slipper inte avgiften bara för att du använder en dataskärm för att titta på alla de vanliga kanalerna.

Fel. I dagsläget är alla relevanta TV-kanaler strömmade, och kräver inte annat än en uppkoppling, och en dator. Det är dock inte licenspliktigt. Om han behöver ett "kanalpaket" från Telia, där det ingår licenspliktig utrustning, kan han ställa den utrustningen i förrådet, och slippa licensen, om allt han gör är använder inloggningen i deras portal för att titta på "TV" via datorn.

Mindre riktat mot någon specifikt, och mer allmänt om tråden:

Eftersom reglerna för forumet klart och tydligt säger att man inte får uppmana till olagligheter, så ska alltså ovanstående inte tas som en uppmaning att avanmäla TV-licensen, om man har en. Däremot kan man konstatera att Radiotjänst's verksamhet går ut på att få dig att medge innehav, för deras möjlighet att bevisa att du har licenspliktig utrustning är i princip obefintlig. Den "bevisning" de jobbar med i dag är "såg TV" eller "hörde TV" vilket i det närmaste är löjligt då det inte går att se skillnad på en stor plattskärm, eller en stor platt-TV på avstånd, och kan någon HÖRA skillnaden mellan PC-ljud, och TV-ljud i stereon, då vet jag inte var världen är på väg...

Apropå något närbesläktat. Om en kontrollant bankar på dörren, och vill att man ska medge TV-innehav. Gör det. Även om du inte har någon. Kontrollanter har provisionsbaserad ersättning, vilket innebär att de gärna hör saker som inte finns, för "alla" har ju TV, och få protesterar när räkningen hamnar i brevlådan. Du anmäler dig för licens, och dagen efter säger du upp den via hemsidan, eller per telefon. Skulle de bråka för att du inte har någon licens i deras system än (vilket du så klart inte har) så är de skyldiga att ta emot din avanmälan i alla fall, enligt JO:1094-2012. Skulle du trots det få en räkning hemskickad lite senare, så är det bara till att hänvisa till att du sagt upp licensen.
Det låter omständligt, så varför rekommenderar jag det?
Därför om du nekar, och kontrollanten väljer att ha "hört / sett" TV'n som inte finns, så går det 2-6 veckor innan räkningen trillar in. Du kan iofs säga upp licensen vid den tidpunkten, men då får du betala för förfluten tid. Om du inte säger upp inom 3 veckor från att kontrollanten påfört licensen, får han sin provision. Datumet kontrollanten skriver är grund för när licensavgiften påförs, men han kan skicka in den senare... Gissa hur mycket senare som är "normalt" ?
Man kan, när räkningen kommer, välja att bestrida den. Under tiden får man inte avsluta licensen, för då har man medgivit att man haft licenspliktig utrustning under tiden. (Radiotjänsts tolkning, de ger sig själv tolkningsföreträde. Märkligt, inte sant?) Det innebär att man måste fortsätta betala licensen, för något man inte har. OM man vinner i rätten, vilket man högst troligt inte gör i de lägre instanserna, så blir Radiotjänst återbetalningsskyldiga. Om inte, är slantarna borta, och man får avanmäla där och då. Rätten tycker oftast att det är fullt naturligt att kontrollanten kan se att det är en TV, och inte en monitor, eller höra att det är en TV, och inte en monitor. Man tillmäter även kontrollanten betydligt högre trovärdighet än dig, eftersom han inte anses ha något att vinna på att ljuga... Provisionen glömmer man påpassligt bort här.

Och vad ni än gör. Tro inte att ni kan bestrida räkningen. Radiotjänst är ett bolag som getts i uppgift att utöva en statlig myndighet. Deras räkningar är baserade på myndighetsbeslut, och kan inte bestridas. De SKA betalas, och om så inte sker, går de till kronofogden. Direkt. Inget snack om påminnelser, inget hattande, och duttande.
Beslutet kan bestridas, och under tiden ska räkningarna betalas. Får man rätt om beslutet återbetalas den felaktiga avgiften.

Långt inlägg. Kontentan. Medge innehav även om det inte är så, och avanmäl. Det kostar inget, de skickar inte ut räkningar på småpengar, och de är skyldiga att ta emot din avanmälan, även om de inte fått in anmälningen än. Man slipper obehagliga överraskningar, och, om man vill se det så, ger Radiotjänst något att göra, så att de kan fortsätta med sin verksamhet. De är tydligen en av de största arbetsgivarna i Kiruna. Medges, stora delar av deras personal är inte fastanställda, heltidsanställda, eller ens bofasta i Kiruna, men i alla fall. Staten gör något åt arbetslösheten, på sitt eget lilla sätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

<klipp>
I dagsläget är alla relevanta TV-kanaler strömmade, och kräver inte annat än en uppkoppling, och en dator. Det är dock inte licenspliktigt. Om han behöver ett "kanalpaket" från Telia, där det ingår licenspliktig utrustning, kan han ställa den utrustningen i förrådet, och slippa licensen, om allt han gör är använder inloggningen i deras portal för att titta på "TV" via datorn.

Nja, jag har alltså Telia fiber och där ingår möjligheten att använda uppkopplingen som ett kabelmodem och är då avgiftspliktigt. Telia har prackat på mig en box/router men jag har tackat nej till TV-delen och slipper då avgift (och går miste om alla 57 kanalerna ...). Det är lite lurigt när du säger "relevanta" kanaler, är det samma som de som är tillgängliga i strömmad form, typ SVT Play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Förmodar att du inte kan beställa enbart "play"-kanaler från Telia, utan det krävs att du har ett vanligt tv-paket också - då är det tv-mottagare i boxen du får och du ska alltså betala tv-licens.

Man kan bocka bort den där HD boxen vid beställningen,men då kommer man säkert inte åt tv-paketet å allt det man faktiskt beställt å betalar för sen,eller HD boxen är väl bara för att kunna ta emot HD, just för att det är i HD? Vad jag vet så kan jag ändå inte ta emot det i HD,då jag inte bor i ett stadsnät....därför har jag inget behov av en HD-box heller ...den där krypteringsavgiften på 49 kr betalar jag redan via bredbandskostnaden om jag har fattat rätt.... text från telia:

Tv från Telia
Telias tv-tjänst förutsätter bredband via telejacket från Telia (finns från 269 kr/mån) eller att din bostad är ansluten till Telias fibernät (då krävs inget bredbandsabonnemang). Tekniska begränsningar gör att vår tv-tjänst inte kan levereras till alla adresser.

Krypteringsavgift (49 kr/mån) är en administrativ avgift för tv-distributionen av det programinnehåll som du abonnerar på. Du betalar aldrig fler än en (1) krypteringsavgift oavsett hur många tv-paket du har, eller om du har Extra- eller Tvillingabonnemang.

För att se på tv i hd-kvalitet måste du ha möjlighet att ta emot hd-sändningar. Med tv via fiber kan du alltid ta emot hd-sändningar. Tekniska begränsningar gör att vi inte kan leverera hdtv till alla tv-kunder via telejacket. Sök på din adress för att se om du kan få hdtv.

Ditt tv-utbud ingår i Play+
När du köper tv från Telia ingår ditt tv-utbud i Play+. Med Play+ får du tillgång till tv på alla skärmar, till exempel i mobilen, surfplattan och på datorn. Du kan titta på tv precis var och när du vill och se på program, filmer och serier när de sänds enligt tv-tablån eller starta från playtjänsterna när det passar dig

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

L
Långt inlägg. Kontentan. Medge innehav även om det inte är så, och avanmäl. Det kostar inget, de skickar inte ut räkningar på småpengar, och de är skyldiga att ta emot din avanmälan, även om de inte fått in anmälningen än. Man slipper obehagliga överraskningar, och, om man vill se det så, ger Radiotjänst något att göra, så att de kan fortsätta med sin verksamhet. De är tydligen en av de största arbetsgivarna i Kiruna. Medges, stora delar av deras personal är inte fastanställda, heltidsanställda, eller ens bofasta i Kiruna, men i alla fall. Staten gör något åt arbetslösheten, på sitt eget lilla sätt.

Trams.

Permalänk
Medlem

Man måste installera Silverlight i datan för att se telia play+ ,fast det har jag redan,men den är ej aktiv enligt ett test ,sedan så stod detta också: En eller flera datorinställningar uppfyller inte kraven för Play+.Se Systemguide för att få mer information om vilka datorinställningar som fungerar ihop med Play+. Önskar du hjälp med datorinställningar kan du kontakta
Telia Premium Support.

Hmmm jag kanske inte ens kan skaffa tv från telia..:(

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Telias IPTV fungerar, men https://magine.com/se/splash kanske skulle kunna vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet inte hur Telias IPTV fungerar, men https://magine.com/se/splash kanske skulle kunna vara något.

Ja kanske det

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är lite lurigt när du säger "relevanta" kanaler, är det samma som de som är tillgängliga i strömmad form, typ SVT Play?

Man utgår i grunden från Sveriges Telivisions, och Sveriges Radios utbud. Men Radiotjänsts tolkning har alltid varit att om du kan ta emot någon kanal, oavsett vilken, så är det nog. Varför en del slutna videoinspelnings-anläggningar är licenspliktiga, exempelvis. Men det jag syftade på är att "alla" kanaler man vill se, går att strömma, om man köper rätt tjänst. Hårdvaran för att se ett kanalpaket är inte längre nödvändig, det räcker med "vilken dator som helst" och in inloggning till tjänsteleverantörens portal. Det finns säkert någon TV-kanal som ingen leverantör har i sitt programpaket, och därför går den inte att nå online i heller, men troligare är det att det är på andra hållet. Kanaler som inte går att få på vanlig TV i det här landet, går att komma åt via olika leverantörers portaler på nätet. Licens, men inte avgiftsfritt.

Skrivet av nackskägg:

Säg det till staten som håller på med det...

Skrivet av Korpen9:

Hmmm jag kanske inte ens kan skaffa tv från telia..

Gör som det står i ditt citat, ta kontakt med supporten. Har du inte redan hadlat är det troligt att du inte har "premium support" tillgängligt, men å andra sidan torde det ligga i deras intresse att lösa ditt problem, om de vill sälja sin tjänst till dig... Så de har nog en support"kille" till övers.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Se upp attans noga med HD-boxen. Den kan betraktas som ett kabelmodem, dvs att du tittar på kabel-TV. Då är du avgiftspliktig. Är det *bara* ett rent bredband så klarar du dig. Kan bero på vilka tjänster du har kopplat till boxen. Jag har en sådan box men har tackat nej till att få TV-kanaler via den, kör bara bredband. Kastade iofs ut den och ersatte den med vad som kallas för "router", en standardpryl i nätverkssammanhang..

Det är en typ av extra dekoder (inget du behöver för bredband). Utan är separat box, som inte hör ihop med modemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

eller varför inte bara baka in tv licensen i skatten,eftersom nu alla måste betala skiten i hela sitt liv i stort sett,så slipper man allt krångel,å sen betalar man bara för de kanaler/kvalité man vill se, vore det enklaste,men det får ju sällan vara enkelt nånstans. men e väl säkrast att betala så länge huset har en parabol på väggen,ett antal dvd-spelare/tv-apparater,mm.

Lite mer text från radiotjänst:

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.
Använder du bara tv:n som en skärm till din dator? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

Radio- och tv-avgiften är lika för alla hushåll. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt.
--------------------
Jag tycker det orimligt att behöva betala för någonting jag inte använder. Hur kan ni ändå kräva betalning av mig?
Radio- och tv-avgiften är kopplad till själva innehavet av en tv-mottagare, så om du inte tittar på till exempel SVT:s utbud spelar ingen roll. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet. Detta gäller trots att man inte tar del av utbudet och så har det varit ända sedan lagen infördes.

Bakgrunden till avgiftsfinansieringens uppkomst är en demokratisk process där vi gemensamt genom våra folkvalda politiker bestämt att det är viktigt att vi i Sverige har public service, dvs. en gemensam tv och radio som är oberoende av kommersiella och politiska intressen. Sverige är inte ensam om systemet med radio- och tv-avgift, utan flera andra europeiska länder har samma system.

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Inaktiv

Man håller på att avskaffa TV-avgiften. Det har tillsatts en utredning med instruktion att titta på ett skattefinansierat alternativ.

Hela grundprincipen att man skall betala för det man nyttjar samtidigt som man *inte* använder betalvägg, har bara havererat. Samtidigt är det orimligt med Public Service bakom en betalvägg. Det förs också diskussioner om att SVT verkligen skall bli Public Service, att satsa mer på information och folkbildning.

Det håller på att ordna sig. Politikerna är bara i sin vanliga roll, man gör rätt först när alla andra möjligheter är uttömda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man håller på att avskaffa TV-avgiften. Det har tillsatts en utredning med instruktion att titta på ett skattefinansierat alternativ.

Inte för första, eller sista gången. Möjligen mest för att man tittar på en grotesk höjning av avgiften samtidigt som man vill flytta över den till skatten. Senast man snackade om det var summan som skulle läggas på skatten bara någon hundring under dagens årsavgift. Med tanke på att det i ett hushåll finns minst en skattebetalare, men många gånger både 3 & 4, så är det en brutal höjning. Verkligheten är sådan att "höjningen" är de pengar staten redan i dag skjuter till för att verksamheten ska fungera, men vem tror att den "vanliga" skatten går ner i motsvarande utsträckning, när man flyttar över avgiften till skattsedeln? Jag skulle inte säga att det är politiskt självmord att vara den som lanserar iden, men det ligger bra nära till hands. Så därför har det inte blivit något av.

SVT, SR & UR hävdar gärna att det är ogenomförbart, de kan inte vara "skattefinansierade" för då förlorar de sitt politiska oberoende. Verkligheten där är redan att de har inget politiskt oberoende, och de är redan finansierade via skattemedel, pengar som årligen budgeteras, och kommer med krav, och pekpinnar.
Den enda trösten är att om det blir på skattlappen, så kommer bidragstagare, och pensionärer högst troligtvis vara undantagna, bidragstagare eftersom de inte har någon inkomst, och pensionärer för att... de är pensionärer, helt enkelt. Det skulle kunna underlätta deras liv betydligt. Men ställer till det för studenter som jobbar extra, ganska ordentligt i stället. Jag vet inte riktigt om det känns rimligt.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag mejlade och sa att jag vägrade stödja en medieorganisation som inte tar tillräckligt ställning mot nazism/rasism. Det var i kölvattnet av att en av SR anställd öppet tyckte att de franska/danska judarna själva hade ansvar för att de blev mördade av islamistiska terrorister i Frankrike respektive Danmark. Hon fick inte sparken och behövde inte be om ursäkt. De godtog inte min anledning, så jag meddelade då att jag inte längre äger någon TV. Nu betalar jag ingen TV-licens =).

Permalänk
Medlem

Som sagts tusen gånger innan är det bara o ringa och säga man inte har en tv så poof behöver man inte betala, svårare än så är det inte.
Såvida man inte har Tv för då MÅSTE man ju betala.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

juni 2014 förklarar vrf jag missat detta(var inte ens i Europa ett par månader där) då hade jag fel hehe, kan ta på mig det. Får ta och ringa dem på måndag.

Det är en del pengar där alltså. Hoppas du får det tillbaka, inte kul att betala så mycket för något man inte behöver betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Radiotjänsten gick ut med felaktig information till sina kunder. Det påstående höll inte i högsta förvaltningsdomstolen. En internetuppkoppling räknas inte som en tv-mottagare. Du har rätt att få igen pengarna för den tiden som du har felaktigt betalt tv-licens för. Bara att skylla på Radiotjänsten för felaktig information.

Stämmer bra. Jag fick till och med ett brev med information om hur jag skulle gå tillväga för att Radiotjänst kunde betala tillbaka den tvavgift jag hade betalat för att enbart ha en internetuppkoppling/dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Har du missat detta?

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/P...

edit: läste senare genom tråden och ser att folk redan påpekat Bara att ringa på måndag och få tillbaka en härlig sommarbonus

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara möjligt att disabla tv-mottagaren i tvn med en modifierad firmware? Vet att tidigare kunde man lämna in tvn och få mottagardelen avlägsnad, men vem orkar det idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Borde det inte vara möjligt att disabla tv-mottagaren i tvn med en modifierad firmware? Vet att tidigare kunde man lämna in tvn och få mottagardelen avlägsnad, men vem orkar det idag?

Gick förr, men inte idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gick förr, men inte idag.

Går inte eller hjälper inte om man disablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Går inte eller hjälper inte om man disablar?

Radiotjänst godkänner inte det längre. Så du får i så fall köpa en skärm som inte marknadsförs som TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Radiotjänst godkänner inte det längre. Så du får i så fall köpa en skärm som inte marknadsförs som TV.

Det finns egentligen inget i lagtexten som ger stöd för Radiotjänsts tolkning, att det ska vara ett undantag för privatpersoner här. Så i teorin kan man göra så, och slåss i rätten för att få det prövat. Företag får, men i praktiken använder de sig av samma lösning som privatpersoner. Det är så mycket enklare att bara köpa en skärm utan mottagare.
Och som sagt, en del system för sluten video-upptagning har ingen som helst möjlighet att ta emot "TV" men har närbesläktad utrustning för att kunna spela in på externa enheter, och är därför licenspliktiga. Som tur är har man nästan helt gått över till DVR-system, som är licensfria, i stort sett alltid.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som tur är har man nästan helt gått över till DVR-system, som är licensfria, i stort sett alltid.
B!

Alla tv-mottagare är licensfria, men innehavet är avgiftsbelagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Däremot så kan du ansluta ett tv-kort till din dator som fungerar som en tv-mottagare.

Detta tv-kort innehåller en tv-mottagare dock.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Lägg in det på skatten så jag slipper betala för alla som inte betalar. Jag kollar knappt på tv har tv som datorskärm pga pris per tum och bildkvalitet är i regel högre än pc monitorer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Lägg in det på skatten så jag slipper betala för alla som inte betalar. Jag kollar knappt på tv har tv som datorskärm pga pris per tum och bildkvalitet är i regel högre än pc monitorer.

Avskaffa avgiften och gör det reklamfinansierat eller betalvägg om man vill köra över datorn och slippa reklamen, tycker jag.

Permalänk
Medlem

TV utan mottagare?

Jag har en liknande fråga men tycker inte jag behöver starta en ny tråd. Hur är det med skärmar som marknadsförs som tv-apparater men som helt saknar mottagare.

t.ex
http://www.proshop.se/TV-LCD-LED/NEC-MultiSync-E464-46-Lysdio...

Om man söker på prisjakt efter datorskärmar över 40 tum. Så säljs alla träffar (nästan) man får som TV-apparat utan mottagare

Jag är på jakt efter en stor skärm som jag kan se film på. Jag är inte intresserad av tv och har ingen avsikt att betala licensen. Kan jag köpa en sån utan att bryta mot lagen?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Jag har en liknande fråga men tycker inte jag behöver starta en ny tråd. Hur är det med skärmar som marknadsförs som tv-apparater men som helt saknar mottagare.

t.ex
http://www.proshop.se/TV-LCD-LED/NEC-MultiSync-E464-46-Lysdio...

Om man söker på prisjakt efter datorskärmar över 40 tum. Så säljs alla träffar (nästan) man får som TV-apparat utan mottagare

Jag är på jakt efter en stor skärm som jag kan se film på. Jag är inte intresserad av tv och har ingen avsikt att betala licensen. Kan jag köpa en sån utan att bryta mot lagen?

Du betalar bara om du har en mottagare så svaret är Nej

Permalänk
Medlem

Jag har en klurigare fråga jag kör med projektor och har bbb fiber paket med iptv i hyran. Måste jag betala då jag har ett abonnemang även om jag lägger mottagren på vinden eller tvingas jag betala bara jag har abonnemanget. Det står inte specifierat om den ska finnas i bostaden eller om man ägde