MSI Radeon R9 Fury X i svensk prislistning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Samtidigt är det en del som inte klarar sig på 4GB i 1080p, i alla fall vad dom påstår. Beror på spel och SweClockers har ju inte mer än ett par spel man benchar med och vad jag vet har dom inga benchmarks med första Titan i dom senaste spelen.

Jo men folk snackar alltid. Kanske stämmer det, kanske inte. Du hållet säkert med mig om att den källan är aningen bristfällig. Det jag sett på de kända hårdvausiterna där väldokumenterade tester görs på grafikkort är att 4GB verkar räcka rätt väl även för 4K fortfarande när man bara har ett grafikkort i burken.
GPUn viker innan minnet tar slut. Åtminstone upp till GTX 970.

Så den bra frågan från KejN kvarstår.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ibland är Nvidia bättre ibland är AMD bättre. 290/290X var väl tänkta att hålla länge och därav lägger dom mer på att försöka få dom så bra som möjligt med tiden. Släpper man nytt varje år så gör man inte på samma sätt och det kanske kan vara en fördel i sig men samtidigt inte lika mycket bra PR vilket kan ha lite att göra med varför Nvidia är mer populärt.

Samtidigt är det en del som inte klarar sig på 4GB i 1080p, i alla fall vad dom påstår. Beror på spel och SweClockers har ju inte mer än ett par spel man benchar med och vad jag vet har dom inga benchmarks med första Titan i dom senaste spelen.

I Sweclockers senaste test så kör dom lite olika spel där dom jämför med bland annat gamla Titan, 970 och 290. Korten presterade likvärdigt och de med mindre minne presterade till och med bättre ibland. (När dom inte borde)

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-ti...

Här ser du att 290x och presterar som titan/bättre i de senaste spelen.

Sedan går det även åt andra hållet där 980ti presterar bättre än 295x i högre upplösningar.

Det enda jag verkligen undrar är. Spelar det verkligen så stor roll med minnet som de flesta diskuterar. Enligt de tester jag läst så verkar det ju vara bu eller bä när det kommer till minne för 4k spelande med maxade inställningar mellan AMD och Nvidia korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Samtidigt är det en del som inte klarar sig på 4GB i 1080p, i alla fall vad dom påstår.

Ja, osannolikt nog. Vad de underbygger det på förstår jag inte riktigt. Att det cachas texturer osv i VRAM som inte slöar ner kortet ifråga tror jag aldrig de riktigt förstått..kanske tror de att om de inte kommer upp i 140fps på sin single 140Hz 1080p skärm att 3.5 eller 4GB VRAM är boven? Vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgt. Stinger:

Inga AMD-kort behöver crossfirebrygga längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga och inga, 370 kräver det fortfarande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inga och inga, 370 kräver det fortfarande.

Rebrandat gammalt kort det. 290, 290X, 285 med flera bygger på nyare GCN arkitekturer och dessa gjorde av med bryggan.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tysonayt:

Rebrandat gammalt kort det. 290, 290X, 285 med flera bygger på nyare GCN arkitekturer och dessa gjorde av med bryggan.

Ja..? Det hindrar inte det faktum att 370 kräver det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja..? Det hindrar inte det faktum att 370 kräver det.

Faktum kvarstår att AMD frångår bryggan.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tysonayt:

Faktum kvarstår att AMD frångår bryggan.

Fast det spelar ingen roll när jag svarade på frågan "Inga AMD-kort behöver crossfirebrygga längre."

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

En sak är klar R9 Fury X har ingen crosfire tag. Ja jag vet att man kan gå via pci express på vissa moderkort.
Sen vatten kyld har sina risker med liten pump. Vad händer när pumpen lägger av glödhett kort ?

Ett kort med risk att som begagnat vill ingen ha det på grund av att man vet inte hur länge pumpen håller.
Men jag hoppas att den kan visa färg i testerna

Om pumpen går sönder så får man ett nytt kort på garantin precis som man får ett nytt kort om fläkten på ett nvidia kort går sönder.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo men folk snackar alltid. Kanske stämmer det, kanske inte. Du hållet säkert med mig om att den källan är aningen bristfällig. Det jag sett på de kända hårdvausiterna där väldokumenterade tester görs på grafikkort är att 4GB verkar räcka rätt väl även för 4K fortfarande när man bara har ett grafikkort i burken.
GPUn viker innan minnet tar slut. Åtminstone upp till GTX 970.

Så den bra frågan från KejN kvarstår.

Första jag hittade efter en google sökning:
http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2vcepp/discussion_4...

Att GPUn viker innan minnet tar slut för 970 har ju ingenting med Fury X att göra.

Skrivet av KejN:

I Sweclockers senaste test så kör dom lite olika spel där dom jämför med bland annat gamla Titan, 970 och 290. Korten presterade likvärdigt och de med mindre minne presterade till och med bättre ibland. (När dom inte borde)

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-ti...

Här ser du att 290x och presterar som titan/bättre i de senaste spelen.

Sedan går det även åt andra hållet där 980ti presterar bättre än 295x i högre upplösningar.

Det enda jag verkligen undrar är. Spelar det verkligen så stor roll med minnet som de flesta diskuterar. Enligt de tester jag läst så verkar det ju vara bu eller bä när det kommer till minne för 4k spelande med maxade inställningar mellan AMD och Nvidia korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Att 290X/970 presterar bättre än första Titan är ingen nyhet. Det bevisar inte att mer än 4GB inte skulle vara nödvändigt för 4K upplösning i spel idag. Ska du jämföra får du ta ett kort med mer än 4GB, köra i högsta med 4K. Spelet som kräver mest är väl The Witcher 3 och kanske Shadow of Mordor.

https://www.youtube.com/watch?v=_xNOrILLNSE

Skrivet av retro123:

Ja, osannolikt nog. Vad de underbygger det på förstår jag inte riktigt. Att det cachas texturer osv i VRAM som inte slöar ner kortet ifråga tror jag aldrig de riktigt förstått..kanske tror de att om de inte kommer upp i 140fps på sin single 140Hz 1080p skärm att 3.5 eller 4GB VRAM är boven? Vad vet jag.

Någon skrev att i Shadow of Mordor så kan man inte välja extrema texturer om man inte har tillräckligt med VRAM. Om det är sant vet jag inte men inte helt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En mer relevant fråga är kanske i vilka situationer man kan tänkas behöva mer än 4GB VRAM i dagsläget.

Och det är just detta folk misstolkar när dom ser hur spel tar upp mer än 4 GB i vram på t.ex. Titan X. Vram funkar som ram. Finns det utrymme kommer spelet lägga in så mycket det kan i minnet. Detta inte sagt att du skulle märka om det la in mindre. Det är bara så moderna grafikmotorer fungerar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

PowerColor hävdar tydligen att deras Fury X kommer ha hdmi 2.0 och hdcp 2.2.

Förvirringen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thadriem:

Ta 649 dollar, släng på VAT/moms och konvertera till kronor. Blir inte helt off.

Nu är inte dollarn värd 10:- per dollar utan det är den summa du har runt medräknat med moms och avgifter. Alltså borde priset bli kring 6500:- plus minus någon hundring.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

@PalmiNio:

Jag har dammat av spåkulan och gör lite spådomar på dina punkter...:

1. Den kommer prestera 5-10% bättre än 980ti

2. Den kommer inte påverkas alls av 4gb minne i speltesterna, möjligt nån enstaka gång i 4k upplösning på nått spel, men det kommer vara knappt. I speltester på 6k+ kommer det synas en skillnad.

3. Den kommer vara sjukt tyst och gå mellan 50-55C i load.

4 . Den kommer att överklocka som en best! Från standard nivåerna kommer det gå att skrämma upp gpun 30-35% med ännu större ökningar på max turbo frekvensen.

Det är vad jag ser i min spåkula, hoppas jag har rätt för jag vill verkligen pensionera mitt 680!

Min alldeles egna spåkula säger att Fury inte kommer nå några 30-35% över stock frekvenser, hoppas innerligen att din spåkula stämmer bättre överens med verkligheten än min?

Allt såklart rena spekulationer från min sida helt utan verklighetsförankring, än iaf, den som lever imorrn får se. Hoppas i vilket fall på en ren och städad Fury tråd för har en känsla av moderatorerna kommer få jobba på högtryck imorrn, från båda hållen då så många verkar ha svårt för att hålla sig neutrala och bara avnjuta hårdvaru reviews idag?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Läst att AMD håller på att se över minneshanteringen i sina drivrutiner, det fanns tydligen en hel del att göra.
Såg också detta, AMD Compress, släpptes 5e Maj.
Möjligt att AMD:s Ingenjörer inte är fullt så korkade, som vi på Sweclockers tror.

Ganska mycket är numera känt kring tekniken i Fury X, men information kring vad man eventuell gjort som eventuellt skulle påverka hur mycket VRAM som texturer tar. Länken du postar till verkar vara något verktyg för att konvertera texturer till olika DX-format för textur komprimering. Men Radeon sedan HD5000-serien och GeForce sedan 400-serien har ju stöd för alla, av DX11, definierade format (har inte sett att det skulle finnas några nya i DX12, men kan ju ha missat något).

Vad Fiji och Tonga har är komprimering av frame/g-buffers (något även Maxwell har). Det är främst en teknik för att minska mängden data man skyfflar över minnesbussen, något som borde vara av tvivelaktigt värde om man har HBM, men visst minskar detta minnesåtgången en del när man kör riktigt höga upplösningar och/eller höga MSAA nivåer.

Är det någon som känner till någon mer information kring vad man eventuellt gjort för att minska mängden VRAM som används?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Jag sa att jag får mer för pengarna inte bara fps. Sweclockers prestandaindex är väldigt bra om man är ute efter fps/kr men som jag sa tidigare känns det som jag får så mycket mer av nvidia kort som deras prestandaindex inte täcker..

Absolut HBM är något nytt dock inget dom gjort själva. Nvidia satsar väldigt mycket på forskning och ny teknik själva.
Tvivlar på att AMDs nya serie hade kunnat stå upp mot Nvidia om dem inte haft HBM.

Tror inte dom har sparkat alla gamla kodare eller support för drivrutiner för Fury X eller ändra sitt drivrutins släpp.
Tror dock AMDs nya kort kommer vinna över Nvidias kort absolut men känns som dom vinner nätt och jämt (återstår att se) är det så mycket att hurra över för en ny serie? inge hdmi 2.0,låsta klock frekvenser osv.

Har inte med minnet att göra eftersom få applikationer utnyttjar det fullt ut. Presterar Fiji som GTX 980Ti så beror det att GPUn är nog stark och inte enbart minnet. Så din spekulation faller på sig själv. Sedan låser AMD minnet och inte GPU klocken. Vilket är den klockning som ger mest prestanda. Klock av minnet har inte gjort något nämnvärt på ett bra tag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

PowerColor hävdar tydligen att deras Fury X kommer ha hdmi 2.0 och hdcp 2.2.
http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2191/1313/original.jpg
Förvirringen!

Tjao, fast det där är väl en Photoshoppad bild? Ska man vara petig är väl den röda texten inte 100% parallell heller mot den andra texten. (Sen ser det bara lite skumt ut).

PS: Lite snabb googling visar att den är förfalskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Tjao, fast det där är väl en Photoshoppad bild? Ska man vara petig är väl den röda texten inte 100% parallell heller mot den andra texten. (Sen ser det bara lite skumt ut).

PS: Lite snabb googling visar att den är förfalskad.

haha, mycket märkligt fenomen det där. Jag tänkte inte ens så långt, det är så bisarrt att vissa människor lägger energi på nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Räknar kallt med ett test här kl 00:01. Uppesittarkväll!

inget test uppe ännu

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Första jag hittade efter en google sökning:
http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2vcepp/discussion_4...

Att GPUn viker innan minnet tar slut för 970 har ju ingenting med Fury X att göra.

Nu verkade du tappa frågeställningen igen ;).

Läs mitt förra svar en gång till. Där förtydligar jag frågeställningen.
#15492380

För det första så är det just exakt den typen av test du länkar som är irrelevant för frågeställningen. Testet visar ju inte på att GTX 970 får några problem utan beskriver istället att det inte verkar vara några problem för det kortet. Men framförallt är inte testet till för att mäta spelprestanda utan specifikt gjort för att testa minnesmängd vilket gör det ointressant för frågeställningen. Det blir bara ett relevant problem med minnesmängden om det börjar dyka upp problem i andra sammanhang än för specifika minnesmängdstester och några sådana resultat ser vi ju inte i väl utförda hårdvarureviews generellt.
Vi saknar ju som sagt det här problemet i sweclockers tester exempelvis. Kanske kommer det dyka upp snart, vem vet. Men i nuläget verkar det ju inte vara några problem. Man får inte reella problem med det, ellerhur?
Vi ville ju istället veta i vilka verkliga situationer det faktiskt blir problem med ett kort som har 4GB VRAM.

För det andra så har GPUkraft i förhållande till minnesmängd med frågeställningen att göra. Och frågan innehöll ju även både GTX 970 och första titankortet. Så eftersom de var med i frågeställningen så blir ju de korten rätt relevanta om man vill försöka sig på ett svar på frågan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu verkade du tappa frågeställningen igen ;).

Läs mitt förra svar en gång till. Där förtydligar jag frågeställningen.
#15492380

För det första så är det just exakt den typen av test du länkar som är irrelevant för frågeställningen. Testet visar ju inte på att GTX 970 får några problem utan beskriver istället att det inte verkar vara några problem för det kortet. Men framförallt är inte testet till för att mäta spelprestanda utan specifikt gjort för att testa minnesmängd vilket gör det ointressant för frågeställningen. Det blir bara ett relevant problem med minnesmängden om det börjar dyka upp problem i andra sammanhang än för specifika minnesmängdstester och några sådana resultat ser vi ju inte i väl utförda hårdvarureviews generellt.
Vi saknar ju som sagt det här problemet i sweclockers tester exempelvis. Kanske kommer det dyka upp snart, vem vet. Men i nuläget verkar det ju inte vara några problem. Man får inte reella problem med det, ellerhur?
Vi ville ju istället veta i vilka verkliga situationer det faktiskt blir problem med ett kort som har 4GB VRAM.

För det andra så har GPUkraft i förhållande till minnesmängd med frågeställningen att göra. Och frågan innehöll ju även både GTX 970 och första titankortet. Så eftersom de var med i frågeställningen så blir ju de korten rätt relevanta om man vill försöka sig på ett svar på frågan ;).

Och du tittade inte videon heller då antar jag. Det handlade om hurivida man behöver mer än 4GB eller ej i 4K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Och du tittade inte videon heller då antar jag. Det handlade om hurivida man behöver mer än 4GB eller ej i 4K.

You are right. Den kollade jag inte på. Jag kollade bara på det du svarade till mig ;).

Den här videon börjar närma sig ämnet och bli intressant. Här kommer ju någpöon upp i en väldans massatmimnesmängd.
Fast här har jag ytterligare invändningar för personen som spelat in det här beskriver ju också sin förvåning över att det verkar fungera bra. Inte att minnesmängden verkar bli ett problem utan tvärt om.
Men främst är väl frågan hur många som vill köra så uppskruvat att man hamnar på ca 35 fps med ett så dyrt kort? Troligen kommer man sänka några inställningar tills man kommer upp till iaf 60hz vilket också kommer minska belastningen på minnet. Här är ett exempel på att GPUn viker innan minnet.
Du kan säkert hitta fler specialfall där minnesanvändningen går upp, men frågeställningen ser inte riktigt ut så. Jag tror dig. Jag vet sedan innan att det går att sätta upp specialscenarion där minnesmängden används flitigt.

Svaret blir inte relevant förrän verkliga problem dyker upp i vardaglig användning. Det är som sagt inte intressant med tester som är specialanpassade för att belasta VRAM för det är inte något jag kommer köra så de scenarierna är i dagsläget inget reellt problem.

Det verkar ju onekligen fortfarande vara så att man inte stöter på några problem med 4gig i dagsläget om man inte faktiskt letar efter dem specifik med specialtester för ändamålet, ellerhur?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

You are right. Den kollade jag inte på. Jag kollade bara på det du svarade till mig ;).

Den här videon börjar närma sig ämnet och bli intressant. Här kommer ju någpöon upp i en väldans massatmimnesmängd.
Fast här har jag ytterligare invändningar för personen som spelat in det här beskriver ju också sin förvåning över att det verkar fungera bra. Inte att minnesmängden verkar bli ett problem utan tvärt om.
Men främst är väl frågan hur många som vill köra så uppskruvat att man hamnar på ca 35 fps med ett så dyrt kort? Troligen kommer man sänka några inställningar tills man kommer upp till iaf 60hz vilket också kommer minska belastningen på minnet. Här är ett exempel på att GPUn viker innan minnet.
Du kan säkert hitta fler specialfall där minnesanvändningen går upp, men frågeställningen ser inte riktigt ut så. Jag tror dig. Jag vet sedan innan att det går att sätta upp specialscenarion där minnesmängden används flitigt.

Svaret blir inte relevant förrän verkliga problem dyker upp i vardaglig användning. Det är som sagt inte intressant med tester som är specialanpassade för att belasta VRAM för det är inte något jag kommer köra så de scenarierna är i dagsläget inget reellt problem.

Det verkar ju onekligen fortfarande vara så att man inte stöter på några problem med 4gig i dagsläget om man inte faktiskt letar efter dem specifik med specialtester för ändamålet, ellerhur?

Du ligger på gränsen med 4GB vilket är problemet. Köper man ett dyrt kort förväntar man sig att det inte bara ska ligga helt efter några månader eller ett år senare när ännu mer krävande spel kommit. Spelen kräver bara mer och mer och med tanke på hur spelkonsolerna fungerar så är det bra med en del VRAM. 60fps är inget krav för många utan högre fps kanske man bryr sig om mer när man kör snabba spel samt tävlingsinriktade spel. Dessa saftiga kort köper man ju för just ögongodiset i första hand trots allt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Ganska mycket är numera känt kring tekniken i Fury X, men information kring vad man eventuell gjort som eventuellt skulle påverka hur mycket VRAM som texturer tar. Länken du postar till verkar vara något verktyg för att konvertera texturer till olika DX-format för textur komprimering. Men Radeon sedan HD5000-serien och GeForce sedan 400-serien har ju stöd för alla, av DX11, definierade format (har inte sett att det skulle finnas några nya i DX12, men kan ju ha missat något).

Vad Fiji och Tonga har är komprimering av frame/g-buffers (något även Maxwell har). Det är främst en teknik för att minska mängden data man skyfflar över minnesbussen, något som borde vara av tvivelaktigt värde om man har HBM, men visst minskar detta minnesåtgången en del när man kör riktigt höga upplösningar och/eller höga MSAA nivåer.

Är det någon som känner till någon mer information kring vad man eventuellt gjort för att minska mängden VRAM som används?

Kompressionstekniken bör ju även kunna användas, för att skyffla texturer över PCIe bussen, något snabbare.

Hur de kan minska mängden använt VRAM vet jag inget om, men vad de kommer göra, är tydligen att effektivisera användningen av VRAM, kan bara gissa hur, smartare algoritm över vad som kastas?, bättre gissningar om vilka texturer som "hänger ihop", vilket gör det möjligt att ladda i förväg?

Något kommer de i alla fall göra.

Skrivet av Techreport; om Joe Macri från AMD:

Macri classified the utilization of memory capacity in current Radeon operation as "exceedingly poor" and said the "amount of data that gets touched sitting in there is embarrassing."
With HBM, he said, "we threw a couple of engineers at that problem," which will be addressed solely via the operating system and Radeon driver software. "We're not asking anybody to change their games."

Techreport

Rekommenderar också denna tråd, mycket är Grekiska för mig även om jag hittat en del guldkorn, du kan säkert vaska fram betydligt fler, eftersom du är bättre på "Grekiska" än vad jag är.
Beyond3D forum

Ett "guldkorn" är, att DX12 kommer att få något liknande Windows "Page Swaping", men då mellan vram och ram, i stället för ram och disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Kom igen med recensionen nu då. Första grafikkortslanseringen jag sett framemot på länge.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av chipw00t:

Kom igen med recensionen nu då. Första grafikkortslanseringen jag sett framemot på länge.

Som någon nämnde här i tråden - runt 09.00

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Som någon nämnde här i tråden - runt 09.00

Det håller jag tummarna för!
Har suttit och tryckt f5 i över en timme nu

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Du ligger på gränsen med 4GB vilket är problemet. Köper man ett dyrt kort förväntar man sig att det inte bara ska ligga helt efter några månader eller ett år senare när ännu mer krävande spel kommit. Spelen kräver bara mer och mer och med tanke på hur spelkonsolerna fungerar så är det bra med en del VRAM. 60fps är inget krav för många utan högre fps kanske man bryr sig om mer när man kör snabba spel samt tävlingsinriktade spel. Dessa saftiga kort köper man ju för just ögongodiset i första hand trots allt

Ja att sia om att framtidens mjukvara ställer högre krav är säkerligen rätt. Men det är återigen svar på en fråga som inte har ställts. Du vet var frågan finns om du vill läsa den igen ;).

Men vi får väl se vad som händer de kommande dagarna. Med tanke på Furys specifikationer så lär den här frågan stötas och blötas och testas av redaktionerna närmsta tiden och då kanske det kommer komma fram lite mer fasta svar på den här frågeställningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av flukke:

Det håller jag tummarna för!
Har suttit och tryckt f5 i över en timme nu

Och andra säger 14.00. Bara att vänta och se!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Kom igen med recensionen nu då. Första grafikkortslanseringen jag sett framemot på länge.

Skrivet av XHI:

Som någon nämnde här i tråden - runt 09.00

Skrivet av flukke:

Det håller jag tummarna för!
Har suttit och tryckt f5 i över en timme nu

Skrivet av XHI:

Och andra säger 14.00. Bara att vänta och se!

Från diskussionstråden.

Skrivet av 2good4you:
Släpps tester på korten 00:00 svensk tid hos er eller 09:00 svensk tid imorgon?

Skrivet av emilakared:
Inget av de två! Mer exakt än så kan jag inte vara, men skulle gå och lägga mig ikväll utan att tänka två gånger på saken.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB