MSI Radeon R9 Fury X i svensk prislistning

Permalänk
Avstängd

Inet bild.

Trodde priset skulle ligger något med över 10k.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

På den tiden var det mycket

Visst var det, men inte jämfört med konkurrensen

Både 9800 XT och X800 XT/Pro drog lika mycket och lite till. Men samtidigt var ju AMDs prestanda mycket bättre.

Men ja, det var mer ett sidospår för intressets skull

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sebbepojken:

Fast SweClockers släppte sin recension av GTX 980 Ti kl 00:01 (http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-ti). Skulle inte det kunna betyda att det blir samma för Fury X?

Så man det mycket väl vara, verkar även finnas andra bud på vilken tid som gäller. Var därför jag garderade med ett "gissar"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visst var det, men inte jämfört med konkurrensen

Både 9800 XT och X800 XT/Pro drog lika mycket och lite till. Men samtidigt var ju AMDs prestanda mycket bättre.

Men ja, det var mer ett sidospår för intressets skull

Stämmer, men tog inte bara med strömkonsumption i bilden, utan helheten med prestanda/w/ljudnivå. Få hade dom problem som FX5800 användare tack vare lövblåsen och en misslyckad 130nm process genererade för mkt värme på en för hög densitet.

Tagit bort citat och svar i enlighet med §1.5 (flamebait) /moderator
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@PalmiNio:

Jag har dammat av spåkulan och gör lite spådomar på dina punkter...:

1. Den kommer prestera 5-10% bättre än 980ti

2. Den kommer inte påverkas alls av 4gb minne i speltesterna, möjligt nån enstaka gång i 4k upplösning på nått spel, men det kommer vara knappt. I speltester på 6k+ kommer det synas en skillnad.

3. Den kommer vara sjukt tyst och gå mellan 50-55C i load.

4 . Den kommer att överklocka som en best! Från standard nivåerna kommer det gå att skrämma upp gpun 30-35% med ännu större ökningar på max turbo frekvensen.

Det är vad jag ser i min spåkula, hoppas jag har rätt för jag vill verkligen pensionera mitt 680!

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk

@Daark: Tack för att du fick mig att googla Dodge Challenger Hellcat. Är nästan lite kär i den bilen nu.

Permalänk
Skrivet av thadriem:

Också kört Nvidia i några år nu, mest pga att jag ansett att de gett mig "mest för pengarna" och generellt sett (EVGA iaf) varit effektiva kort med låg temp-/ljudnivå. Men skit samma för mig vilket märke hårdvaran i min burk har.

Det åsido är jag faktiskt riktigt taggad på att se vad Fury X har att erbjuda när recensioner släpps imorgon. Lever det inte upp till AMD-triggade (via "läckta benchmarks") hypen så gör det inte mig något, men vore skoj om Nvidia för en gångs skull fick sig en törn. Alltid nyttigt med konkurrens för oss konsumenter!

Den som lever får se.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem

En fråga till alla "mer minne = mer fps i 4k" predikare.

Varför presterar 970/290 likvärdigt/bättre än titan i 4k upplösningar med uppdragna inställningar i de flesta fallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ni skrev tidigare att det skulle kosta över 10k SEK...
Nu blir det nog ett köp, för runt 8k så ska jag köpa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndraBullar:

Räknar kallt med ett test här kl 00:01. Uppesittarkväll!

Samma här måste upp klockan 5 i morgon men fury X worth waiting for.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

En fråga till alla "mer minne = mer fps i 4k" predikare.

Varför presterar 970/290 likvärdigt/bättre än titan i 4k upplösningar med uppdragna inställningar i de flesta fallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Första Titan är från 2013. Det är 2015 idag. Första Titan var väl inte heller marknadsfört (alltså kanske man inte satsade på gamingprestandan) som gaming på samma sätt som Titan X är idag.

Om du vill veta hur mycket spel kräver i 4K så får du allt titta efter tester i max inställningar i 4K. Det är ju inte kul att köpa ett dyrt kort för att sedan ligga precis vid gränsen av tillräckligt med minne. Jag har legat vid ca 3GB som max eller så och det i 1080p

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att läsa tester sen med R9 Fury X

§1
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Första Titan är från 2013. Det är 2015 idag. Första Titan var väl inte heller marknadsfört (alltså kanske man inte satsade på gamingprestandan) som gaming på samma sätt som Titan X är idag.

Om du vill veta hur mycket spel kräver i 4K så får du allt titta efter tester i max inställningar i 4K. Det är ju inte kul att köpa ett dyrt kort för att sedan ligga precis vid gränsen av tillräckligt med minne. Jag har legat vid ca 3GB som max eller så och det i 1080p

Förstår inte riktigt vad du menar. Är inte 290 ifrån samma år? Så varför skulle det prestera likvärdigt med titan med mer minne vid högre upplösningar och maxade inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Förstår inte riktigt vad du menar. Är inte 290 ifrån samma år? Så varför skulle det prestera likvärdigt med titan med mer minne vid högre upplösningar och maxade inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Fram tills nu har AMDs toppkort varit 290/290X vilket betyder att man har varit tvungen att satsa hårt på drivrutiner, tweaka lite osv. När 970 släpptes var det bättre än 290X, idag så är det tvärtom i många titlar. AMD har inte som Nvidia haft nya GPUs att släppa så man har fått förbättra sina äldre istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

tror dock inte dom kommer prestera så mycket bättre än dom borde men vad vet jag kan ha helt fel. tror även att det är HBM minnena som gör att dem slår nvidia i dags läge och inte någon ny genombrytande teknologi i deras gpu. Vilket kommer resultera i att när Nvidia släpper sin nästa serie med HBM kommer AMD inte ha något att säga till dom.

Hur definierar du "borde" om det nu skulle slå 980 TI och Titan till en billigare peng så har det väl uppfyllt sitt syfte?

Om nu rykten stämmer att den körs sjukt svalt

Att HBM är det big shit är väl inget nytt men men det räcker väl om prestanda, effekt/watt och pris slår moståndet? nVidias Pascal ligger MINST 6 månader bort vilket betyder att AMD har en rätt bra shot på tronen med Fury X för att sen släppa Fury Nano, Fury X x2 samt bara Fury.

Sen kan du väl aldrig utgå från att AMD har nu gjort HBM och allt är klart? Glöm aldrig att vara först kan ge en fördel i utvecklingen då man lär sig brister/möjligheter tidigare.

Oavsett, alla svar får vi inom 24h. Är AMDs chans att ge nVidia en chans eller är det en flopp och därmed ganska ute för AMD.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Orkade inte vänta själv, hoppas det presterar bra hur som helst för de som har bättre tålamod än mig! Fanboy attityden som så många har tjänar ingen på, åtminstonde inte vi konsumenter. Konkurrens är bra både för de som av någon konstig anledning märket är viktigast för och för de som köper det med mest prestanda i sin prisklass eller för de som köper det värsta som går att få tag på oavsett vad. Tror "fanboy" attityden ofta mildras med åren, hör till småglin att tvunget tillhöra ett lag eller en grupp. Sommarlov är det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fram tills nu har AMDs toppkort varit 290/290X vilket betyder att man har varit tvungen att satsa hårt på drivrutiner, tweaka lite osv. När 970 släpptes var det bättre än 290X, idag så är det tvärtom i många titlar. AMD har inte som Nvidia haft nya GPUs att släppa så man har fått förbättra sina äldre istället.

Så det du säger är att AMD är bättre på det här med drivrutiner än Nvidia? Låter ju fantastiskt att kunna köpa ett AMD-kort och sen se det bli bättre med åren jämfört med sina konkurrenter trots att hårdvaran är densamma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Fram tills nu har AMDs toppkort varit 290/290X vilket betyder att man har varit tvungen att satsa hårt på drivrutiner, tweaka lite osv. När 970 släpptes var det bättre än 290X, idag så är det tvärtom i många titlar. AMD har inte som Nvidia haft nya GPUs att släppa så man har fått förbättra sina äldre istället.

Tror du har kommit ifrån grundfrågan lite.
Frågan som KejN ställde handlade väl snarare om det här:
Första titankortet och GTX 970 är rätt lika i prestanda men Titan har mer minne.
Om det nu hade varit en stor nackdel med 3,5GB ram redan i dagsläget så borde flera speltester i 4K visa på tydliga fördelar för titankortet där 970-kortets minne tar slut. Men så ser det ju inte ut på särskilt många tester än så länge. Visst går det att hitta specialsituationer där minnet tar slut men generellt så verkar det ju inte vara några konstigheter so far.
Sedan kan jag hålla med om att man bör tänka en vända till om man tänkt skaffa fler likadana kort i dagsläget.
Men inget av sweclockers speltester i 4k verkar ha slagit i taket på 3,5GB minne ännu. Eller har jag missat ett gäng tester månne? Jag kan ju ha missat en del speltester ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Hur får de 7400kr från $649? Gör om, gör rätt!

Det är Ingves fel!

Permalänk
Avstängd

Ska bli roligt att läsa recensionen i morgon. Skoj med någonting nytt. Ser mest framemot luftkylt Fury utan X. Man kan ju hoppas på att det släpps samtidigt men det kan ju komma senare.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror du har kommit ifrån grundfrågan lite.
Frågan som KejN ställde handlade väl snarare om det här:
Första titankortet och GTX 970 är rätt lika i prestanda men Titan har mer minne.
Om det nu hade varit en stor nackdel med 3,5GB ram redan i dagsläget så borde flera speltester i 4K visa på tydliga fördelar för titankortet där 970-kortets minne tar slut. Men så ser det ju inte ut på särskilt många tester än så länge. Visst går det att hitta specialsituationer där minnet tar slut men generellt så verkar det ju inte vara några konstigheter so far.
Sedan kan jag hålla med om att man bör tänka en vända till om man tänkt skaffa fler likadana kort i dagsläget.
Men inget av sweclockers speltester i 4k verkar ha slagit i taket på 3,5GB minne ännu. Eller har jag missat ett gäng tester månne? Jag kan ju ha missat en del speltester ;).

Tack för att du formulerade min fråga mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

Mamma mia, en daks i baken skulle göra gott här… AMD! NVIDIA! AMD! NVIDIA! Nvidias referenskylare är grym, snygg, tyst(ish), relativt kall och luftkyld. AMD kommer med denna best få vattenkylning, för och nackdelar med det såklart… Prestandan lär ju finnas där och sniffa Titan X i Mumindalen och som många andra tror - klocka som ett freak!

Ska bli otroligt kul att få ned priserna lite Mer kraft åt konsumenterna!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ska bli roligt att läsa recensionen i morgon. Skoj med någonting nytt. Ser mest framemot luftkylt Fury utan X. Man kan ju hoppas på att det släpps samtidigt men det kan ju komma senare.

Håller helt med.
R9 Fury X är ett väldigt intressant kort i sig, samtidigt som det är "helt ointressant" för min egen del då det är vattenkylt (ja, det finns faktiskt personer som inte vill ha vatten i sina datorer), men det ska däremot bli riktigt intressant att se hur R9 Fury utan X med en vettig eftermarknadskylare presterar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Minsc S2:

Håller helt med.
R9 Fury X är "helt ointressant" för min egen del då det är vattenkylt (ja, det finns faktiskt personer som inte vill ha vatten i sina datorer), men det ska däremot bli riktigt intressant att se hur R9 Fury utan X med en vettig eftermarknadskylare presterar.

Det är nog den som kommer springa iväg till många burkar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd massivt rensad*

Tagit bort massor flamebait/trams då tråden höll på att spåra ur. Argumentera gärna, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En sak är klar R9 Fury X har ingen crosfire tag. Ja jag vet att man kan gå via pci express på vissa moderkort.
Sen vatten kyld har sina risker med liten pump. Vad händer när pumpen lägger av glödhett kort ?

Ett kort med risk att som begagnat vill ingen ha det på grund av att man vet inte hur länge pumpen håller.
Men jag hoppas att den kan visa färg i testerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En sak är klar R9 Fury X har ingen crosfire tag. Ja jag vet att man kan gå via pci express på vissa moderkort.
Sen vatten kyld har sina risker med liten pump. Vad händer när pumpen lägger av glödhett kort ?

Ett kort med risk att som begagnat vill ingen ha det på grund av att man vet inte hur länge pumpen håller.
Men jag hoppas att den kan visa färg i testerna

Varför skulle de sätta CF kontakt på Fury? De plockade ju bort de med GCN släppet, sitter ingen på mitt 290X heller.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En sak är klar R9 Fury X har ingen crosfire tag. Ja jag vet att man kan gå via pci express på vissa moderkort.
Sen vatten kyld har sina risker med liten pump. Vad händer när pumpen lägger av glödhett kort ?

Ett kort med risk att som begagnat vill ingen ha det på grund av att man vet inte hur länge pumpen håller.
Men jag hoppas att den kan visa färg i testerna

Inga AMD-kort behöver crossfirebrygga längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Så det du säger är att AMD är bättre på det här med drivrutiner än Nvidia? Låter ju fantastiskt att kunna köpa ett AMD-kort och sen se det bli bättre med åren jämfört med sina konkurrenter trots att hårdvaran är densamma.

Ibland är Nvidia bättre ibland är AMD bättre. 290/290X var väl tänkta att hålla länge och därav lägger dom mer på att försöka få dom så bra som möjligt med tiden. Släpper man nytt varje år så gör man inte på samma sätt och det kanske kan vara en fördel i sig men samtidigt inte lika mycket bra PR vilket kan ha lite att göra med varför Nvidia är mer populärt.

Skrivet av Söderbäck:

Tror du har kommit ifrån grundfrågan lite.
Frågan som KejN ställde handlade väl snarare om det här:
Första titankortet och GTX 970 är rätt lika i prestanda men Titan har mer minne.
Om det nu hade varit en stor nackdel med 3,5GB ram redan i dagsläget så borde flera speltester i 4K visa på tydliga fördelar för titankortet där 970-kortets minne tar slut. Men så ser det ju inte ut på särskilt många tester än så länge. Visst går det att hitta specialsituationer där minnet tar slut men generellt så verkar det ju inte vara några konstigheter so far.
Sedan kan jag hålla med om att man bör tänka en vända till om man tänkt skaffa fler likadana kort i dagsläget.
Men inget av sweclockers speltester i 4k verkar ha slagit i taket på 3,5GB minne ännu. Eller har jag missat ett gäng tester månne? Jag kan ju ha missat en del speltester ;).

Samtidigt är det en del som inte klarar sig på 4GB i 1080p, i alla fall vad dom påstår. Beror på spel och SweClockers har ju inte mer än ett par spel man benchar med och vad jag vet har dom inga benchmarks med första Titan i dom senaste spelen.

Permalänk
Hjälpsam

Läst att AMD håller på att se över minneshanteringen i sina drivrutiner, det fanns tydligen en hel del att göra.
Såg också detta, AMD Compress, släpptes 5e Maj.
Möjligt att AMD:s Ingenjörer inte är fullt så korkade, som vi på Sweclockers tror.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |