Permalänk

Passar allt med varandra?

Hej!
Min polare vill skaffa en ny dator och det kommer bli vår sommar projekt. Datorn ska kunna överleva de kommande 5-10 åren därmed vill vi ha en stabil burk som även har goda möjligheter till viss uppgradering.
Vi har valt följande delar, se länken.
Vad tror ni, kommer allting fungera bra ihop?

Chassi tänkte vi köra på en InWin 901
Då vi ska ha ett cleant bygge.

Tackar för alla feedback!

SKRIK i trådrubriken raderat [mod]
Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Orkar inte gå igenom, men det ser vid snabb överblick ut att passa, dock 2 saker;

1. För 14k får du/ni/han en bättre pc med intels i7.4790k alt i5.4690k där 4690k är det bättre valet eftersom det låter som att ni är i åldern där spel är allt på en dator. Finns hur många som helst kundvagnar i den prisklassen här på forumet om du söker runt lite

2. Asså ju mer jag tänker på det så är hela paketet liksom, felprioriterat
Hursom, byt iaf minst ut ssdn (strul-disk), satsa mer krut (cash) på prolle & GPU om det ska spelas helt enkelt.

edit

Är för trött & ska sova, men lite snabbt ser det ut såhär;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8120948/2015-05-25

Det som går att göra här är ju att ta bort 3TB disken & byta upp Grafikkortet 970 -> 980 men det beror lite på hur man vill ha det osv. Som sagt, kolla tester här på swec på framför allt GPU & CPU och jämför pris vs prestanda. GPU beror till stor del i vilket upplösning osv det ska spelas i, om man vill kunna uppgradera i framtiden med ett till grafikort osv. Detta är väl ungefär vad som rekomenderas i denna prisklass här, men invänta svar från fler. Rätt trött som sagt, godnatt & lycka till

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Hej!
Min polare vill skaffa en ny dator och det kommer bli vår sommar projekt.
Vi har valt följande delar, se länken.
Vad tror ni, kommer allting fungera bra ihop?

Chassi tänkte vi köra på en InWin 901
Då vi ska ha ett cleant bygge.

Tackar för alla feedback!

hmm det här ser inte jätte optimalt ut. Du behöver verkligen inte 16gb minne, och är det tänkt att ni ska spela spel på den där 4k skärmen? Med det grafikkortet kommer ni inte få många FPS... satsa istället på en 1440p skärm och låt oss göra om bygget lite granna för best bang for the buck.

Skrivet av Ramsam:

[...] Hursom, byt iaf minst ut ssdn (strul-disk) [...]

Sen när är det där en strul-disk?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Orkar inte gå igenom, men det ser vid snabb överblick ut att passa, dock 2 saker;

1. För 14k får du/ni/han en bättre pc med intels i7.4790k alt i5.4690k där 4690k är det bättre valet eftersom det låter som att ni är i åldern där spel är allt på en dator. Finns hur många som helst kundvagnar i den prisklassen här på forumet om du söker runt lite

2. Asså ju mer jag tänker på det så är hela paketet liksom, felprioriterat
Hursom, byt iaf minst ut ssdn (strul-disk), satsa mer krut (cash) på prolle & GPU om det ska spelas helt enkelt.

Skrivet av ggalaxyy:

hmm det här ser inte jätte optimalt ut. Du behöver verkligen inte 16gb minne, och är det tänkt att ni ska spela spel på den där 4k skärmen? Med det grafikkortet kommer ni inte få många FPS...

Sen när är det där en strul-disk?

Kanske var lite otydligt i min förklaring där, vi kommer inte spela, kanske inte alls. Men vill ha en stabil dator som kan fungera till allt - spel, redigering av enklare slag, titta på filmer och vanlig hemma bruk helt enkelt.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

Moderkortet är för fm2+ och cpu är för Am3+ 2 helt olika saker.
Kommer inte att funka

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ferdi2050:

Moderkortet funkar inte med den processorn, det passar inte i chassit ni har tänkt er (ATX moderkort FM2+ och mini ITX chassi).

Grafikkortet är inte så bra, det finns bättre och billigare kort. 290 eller 280x är bättre.

Det beror ju sedan på vad han ska göra med den, den kommer vara halvbra för det mesta. Om den ska användas till redigerin så bör han hellre ha en i7, om den skall vara till spel så funkar det, men skaffa ett bättre grafikkort. Dessutom är 850W alldeles för mycket, 550 räcker gott och väl...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Sen när är det där en strul-disk?

På riktigt?

Jag orkar inte nu, men sök på google så får du se. Vet inte hur det var, men det finns olika samsung diskar där "PRO" är dom enda (?) relativt felfria. Ännu bättre, sök här på swec förresten.

Har för mig dom bytte controller med, utan större förbättring...

fast å andra sidan tror jag inte du orkar, så jag gör det i vilket fall åt dig

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1321571-samsung-840-evo...

http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=b607c955-ed55-4...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

@ferdi2050:

Moderkortet funkar inte med den processorn, det passar inte i chassit ni har tänkt er (ATX moderkort FM2+ och mini ITX chassi).

Grafikkortet är inte så bra, det finns bättre och billigare kort. 290 eller 280x är bättre.

Det beror ju sedan på vad han ska göra med den, den kommer vara halvbra för det mesta. Om den ska användas till redigerin så bör han hellre ha en i7, om den skall vara till spel så funkar det, men skaffa ett bättre grafikkort. Dessutom är 850W alldeles för mycket, 550 räcker gott och väl...

jaaa det är sant, fail där!! =D
men då kan man lika gärna ta ett mindre mobo

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

På riktigt?

Jag orkar inte nu, men sök på google så får du se. Vet inte hur det var, men det finns olika samsung diskar där "PRO" är dom enda (?) relativt felfria. Ännu bättre, sök här på swec förresten.

Har för mig dom bytte controller med, utan större förbättring...

fast å andra sidan tror jag inte du orkar, så jag gör det i vilket fall åt dig

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1321571-samsung-840-evo...

http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=b607c955-ed55-4...

Ah men va fan jag trodde det var en PRO disk jag valt? My bad.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ramsam:

På riktigt?

Jag orkar inte nu, men sök på google så får du se. Vet inte hur det var, men det finns olika samsung diskar där "PRO" är dom enda (?) relativt felfria. Ännu bättre, sök här på swec förresten.

Har för mig dom bytte controller med, utan större förbättring...

fast å andra sidan tror jag inte du orkar, så jag gör det i vilket fall åt dig

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1321571-samsung-840-evo...

http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=b607c955-ed55-4...

Detta gäller 840 EVO. Det är 850 EVO som TS har i sin kundvagn. Det är en helt annan SSD som bygger på en helt annan NAND teknik.

Till TS: Skippa 4K skärmen. Jag skulle ha stannat på 1080p och kört med en i5 intel CPU, 8 GB RAM, z98 moderkort i lagom prisklass med funktioner som du kan tänkas behöva samt ett grafikkort som passar till budget.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Jag orkar inte nu, men sök på google så får du se. Vet inte hur det var, men det finns olika samsung diskar där "PRO" är dom enda (?) relativt felfria. Ännu bättre, sök här på swec förresten.

Det är endast 840/840 EVO som har/hade prestandaproblem. 840 EVO har fått ett nytt firmware som fixar problemet, 840 är fortfarande utan fix vad känner till. 840 PRO lider däremot inte av prestandaproblem, och hela 850-serien är helt andra diskar som inte heller har några kända problem.

Du får för tillfället en 850 EVO 256 GB för 990 kr hos Netonnet, dvs. dubbelt så mycket utrymme och bättre prestanda till samma pris jämfört med Intel 530 120 GB som du rekommenderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

hela 850-serien är helt andra diskar som inte heller har några kända problem.

Nja... Missförstå mig rätt. Jag favoriserar Samsung, och 850 Pro 1Tb är disken som blir min nästa uppgradering på lagringssidan, men.. 850 Pro hade en ganska katastrofal glitch med en firmware uppdatering. De löste det, men helt utan problem har de inte varit. Å andra sidan, säg vad som är, egentligen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ferdi2050:

Hej!
Min polare vill skaffa en ny dator och det kommer bli vår sommar projekt. Datorn ska kunna överleva de kommande 5-10 åren därmed vill vi ha en stabil burk som även har goda möjligheter till viss uppgradering.
Vi har valt följande delar, se länken.
Vad tror ni, kommer allting fungera bra ihop?

Chassi tänkte vi köra på en InWin 901
Då vi ska ha ett cleant bygge.

Tackar för alla feedback!

Moderkort och processor är 2 helt olika sockets och fungerar inte med varandra. In-Win 901 är ett mITX chassi och kräver mITX moderkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8122448/2015-06-25

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Vad säger ni om dessa då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8473766/ett-nytt-bygge

Skärm och burk har jag redan valt ut, det kommer bli en InWin 901 mITX mobo.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Vad säger ni om dessa då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8473766/ett-nytt-bygge

Skärm och burk har jag redan valt ut, det kommer bli en InWin 901 mITX mobo.

ska de spelas på datorn eller? du har valt ett väldigt svagt grafikkort och burken ser allmänt skumt komponerad ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ska de spelas på datorn eller? du har valt ett väldigt svagt grafikkort och burken ser allmänt skumt komponerad ut

Om det ska spelar - svar väldigt sällan, men det vore bra om man kunde lira lite någon gång om året
Polaren o jag valde ut burken pga dess eleganta design, den är stil ren.

Vad föreslår du för grafikkort?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Om det ska spelar - svar väldigt sällan, men det vore bra om man kunde lira lite någon gång om året
Polaren o jag valde ut burken pga dess eleganta design, den är stil ren.

Vad föreslår du för grafikkort?

något likt detta? http://www.inet.se/kundvagn/visa/8483017/2015-09-16

nätagget du hade valt var av lägre kvalitet och moderkortet och minnena du hade valt var onödigt dyra och jag lyckades få ner kostnaderna samtidigt som jag valde ett rejält mycket bättre grafikkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

något likt detta? http://www.inet.se/kundvagn/visa/8483017/2015-09-16

nätagget du hade valt var av lägre kvalitet och moderkortet och minnena du hade valt var onödigt dyra och jag lyckades få ner kostnaderna samtidigt som jag valde ett rejält mycket bättre grafikkort

Jag gillade moderkortet du valt, snyggt. Samma sak med grafikkortet.
Vill dock helst hålla ett färg tema så det hela blir clean och snygg då sidopanelen är härdat glas kommer i princip allt synas o då vill man att det ska vara fräsch

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Jag gillade moderkortet du valt, snyggt. Samma sak med grafikkortet.
Vill dock helst hålla ett färg tema så det hela blir clean och snygg då sidopanelen är härdat glas kommer i princip allt synas o då vill man att det ska vara fräsch

svart är alltid fint

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

svart är alltid fint

Vad föreslår ni för kylning då?
Jag står mellan Noctua NH-C14 (Corsair fläktar), Phanteks PH-TC14CS och Corsair Hydro H75.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Vad föreslår ni för kylning då?
Jag står mellan Noctua NH-C14 (Corsair fläktar), Phanteks PH-TC14CS och Corsair Hydro H75.

Skulle inte bytt ut fläktarna på noctua kylaren, det är inte värt det eftersom fläktarna som följer med är high-end. Är du ute efter en snyggare kylare så kör på phanteks istället. Kyler lika bra och ser betydligt bättre ut i de flesta byggen.

AIO-kylaren(Hydro H75) skulle jag inte ens byta ut min stock-kylare mot Inte för den summan iaf.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Skulle inte bytt ut fläktarna på noctua kylaren, det är inte värt det eftersom fläktarna som följer med är high-end. Är du ute efter en snyggare kylare så kör på phanteks istället. Kyler lika bra och ser betydligt bättre ut i de flesta byggen.

AIO-kylaren(Hydro H75) skulle jag inte ens byta ut min stock-kylare mot Inte för den summan iaf.

Håller med dig om att Noctua fläktarna är High-End, men de ser rätt osnygga ut
Jag kommer iaf köra på Phanteks istället, få bli en röd

Tackar för alla svar!!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Skulle inte bytt ut fläktarna på noctua kylaren, det är inte värt det eftersom fläktarna som följer med är high-end. Är du ute efter en snyggare kylare så kör på phanteks istället. Kyler lika bra och ser betydligt bättre ut i de flesta byggen.

AIO-kylaren(Hydro H75) skulle jag inte ens byta ut min stock-kylare mot Inte för den summan iaf.

Just Phanteks PH-TC14CS är rätt stor kylare, frågan är då om den får plats i min burk? Kommer då den inte blockera/ (nudda) minnena/grafikkortet eller vara i väg för något annat?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Just Phanteks PH-TC14CS är rätt stor kylare, frågan är då om den får plats i min burk? Kommer då den inte blockera/ (nudda) minnena/grafikkortet eller vara i väg för något annat?

Vad är det för minnen som du har valt?
Länka gärna kundvagnen så jag vet vilka delar.. orkar inte scrolla igenom alla kommentarer och lista ut vad du valt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för minnen som du har valt?
Länka gärna kundvagnen så jag vet vilka delar.. orkar inte scrolla igenom alla kommentarer och lista ut vad du valt

Självklart här är allt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8484088/2015-09-16-kawa

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Hmn.. som du ser på moderkortet är cpu-sockeln väldigt långt ner mot pci-e slotten. Jag har själv haft detta moderkort och böt det ganska snabbt. Hade då en betydligt mindre kylare som jag blev tvungen att vrida 90 grader, och då kunde jag endast använda 1 fläkt.
Har ritat en riktigt stilig bild i paint som visar problemet.

Dina ram-minnen är även för höga.. det krävs "LP"-minnen för att använda kylaren. LP står för Low-profile och saknar denna "fräsiga" kylflänsen som sitter på. (Kylflänsen på ett ram-minne gör i princip ingenting, och är endast där för utseendets skull)
Här har du ett par röda som jag tycker ser bra ut, den kommer även passa under din kylare utan större problem.

När det kommer till moderkortet så skulle jag ha bytt till antingen ASUS Z97I-PLUS eller Gigabyte GA-Z97N
Båda har trådlöst nätverkskort samt bättre plats på cpu-sockeln. Om du tänkte överklocka (som jag antar du ska med tanke på kylaren) så skulle jag personligen ha gått på asus-kortet. Högre strömförsörjning till processorn kan vara bra att ha om du tänker överklocka

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB