Nvidia istället för AMD?

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Som jag förstod det så missade samtliga journalister minnesbuggen i gtx970. Det är alltså MINST lika pinsamt för journalistkåren som för Nvidia. Min poäng är att det är löjligt att prata om GPU, journalister och integritet samt kompetens i samma stycke just nu. Han du gillar kanske är relativt bra men är ändå inte duktig nog. Bevisligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visar inte det @Dinoman postade ovan att 960, tvärt om vad man typiskt läser i dess trådar, faktiskt är väldigt prisvärt sett till prestanda/pris?

Nu kanske 290/970 är bättre val totalt sett om man vill köra allt med maximala i 1920x1080, men enbart sett till prisvärdhet håller 960 samma nivå.

Den kanske har kommit ner i pris, men den bör komma ner till typ 1500kr för att vara "prisvärt" imho.
Men den har ju fördelen att vara strömsnål.

Dock är 2GB VRAM fortfarande ett problem... :=/ Därför kan jag inte rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt prisjakt är 290 35% dyrare, fast det är bara en leveratör som har kortet till priset 2615:- och status är "inte i lager". Tar man billigaste varianten av båda korten där de är i lager är 290 45% dyrare.

Men din poäng kvarstår om prestandaskillnaden är 75%. Relativt sett så är prestanda/pris på 960 sämre i Sverige än vad verkar vara fallet i USA. Kanske har något att göra med att vi relativt sett tydligen väljer dyrare grafikkort än de flesta andra västländer.

Man kan beställa fast det inte är i lager, lite längre leveranstid dock. Det billigaste 960'it kostar 2019 kronor. 2615/2019 är ganska exakt lika med 1.3.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Pudeln:

@Yoshman

Som jag förstod det så missade samtliga journalister minnesbuggen i gtx970. Det är alltså MINST lika pinsamt för journalistkåren som för Nvidia. Min poäng är att det är löjligt att prata om GPU, journalister och integritet samt kompetens i samma stycke just nu. Han du gillar kanske är relativt bra men är ändå inte duktig nog. Bevisligen.

Kan ju ha att göra med att det är ett problem som inte visade sig i det titlar som testades. Alltså var det inte ett problem mer än på en teoretisk nivå. Ja och det lilla faktumet att nVidia ljög om specifikationerna.

Att det är en bugg är ju vad många populärt kallar det. Jag anser inte det vara en bugg, då det är fullt medveten konstruktion av nVidia. En bugg är ett omedvetet och oväntat problem. Jag anser inte att minneshanteringen på 970 är en sådan.

Jag har själv ett 970 som man kan utläsa av min signatur nedan och kan meddela att det inte finns ett spel som "hackar" eller "mikro-fryser" som vissa användare rapporterade. Jag spelar visserligen i 1920x1200 så minnet blir sällan använt upp till 4GB. Den titel som använder mest är Dying Light och den stannar på 3.5GB. Flyter på precis som det ska.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt