Permalänk

Project Snowflake restarted - [scratch build]

Hi! I´m glad you found your way here, welcome to this project!

I started this project way back in December of last year and I had a vision about how I wanted to create my own “ultimate case” and build a really cool system in it. I made a thread about it here on the forums and started working. The problem was that I underestimated how much work and time it takes to do something like this, and I didn´t have time at the moment. School and other things got in the way and my posts here became few and far between, so I decided to put the project on ice until the summer. Now I have just had my last exam and I want to get this going again!

So what’s is all this about then? I´m going to run you through the idea for this project and also where we are right now!
As I wrote earlier the main point of this project is to realize my vision about my “ultimate case”. After many hours of thinking and also my experience during past builds I have decided what I think represents the perfect case for me right now, in my current situation in life. This will probably change in the future and I guess I´ll have to build new cases when the time comes.

Anyway, the case I’m working on right now is an m-ITX case made from scratch in Plexiglas. It has an inverted motherboard with the graphics card then being on top, visible through the transparent top panel. The right side panel also has a transparent window and the rest of the case is all white. It will feature a full size ATX power supply and up to 28cm GPU. Everything will be water cooled with a double 120mm (240) rad in the front and a single 120mm rad in the back. Most of the components are already bought and some modded to suite the color theme, I´ll write a list further down the post and also some pics!

I´m also thinking about making some videos about some of the steps in the process, like installing different water blocks, working with acrylic or just computer building in general. Please let me know what you think about that!

Here follows some short info about me. If you want to read more about the earlier process of the project, feel free to read through the old thread if you want. The link is here:
LINK TO OLD THREAD

About me: My name is Axel, a 20 years old guy studying Industrial Engineering at the Royal Institute of Technology in Stockholm Sweden. I’ve been into computers since my dad bought our first computer about 10 years ago. A few years later when we decided to get a new machine, I did get a chance to disassemble the old one and in that moment I was caught. I have now built about 10 systems and have gathered all the experience, knowledge and inspiration I think I need for this project! You can find my last two builds here:
http://www.sweclockers.com/galleri/12766-corsair-350d
http://www.sweclockers.com/galleri/12506-mitt-250d-delid

Specifications:
Intel i7 4770K (delidded)
MSI Z97I-ACK
XFX XTR 650W PSU
2x8GB Corsair DDR3 RAM
2x500GB Samsung 850 EVO
Asus R9 290X DCII

Cooling:
EK DDC pump
EK X-RES v3 res/pump top
Black Ice GTS 240 and 120 mm rads
Koolance 380i CPU block
EK Monarch RAM block
EK R9 290X Fullcover block + backplate

PS. Jag kommer att skriva huvudinläggen på engelska då jag har projektloggar på engelskspråkiga forum också men kommentera gärna på svenska om ni vill! DS.

Permalänk

ÄNTLIGEN KLART! Ja det är sant, det gick till slut! :P

Det blev klart nu i helgen men jag hann inte lägga upp några bilder eller skriva nåt så jag slänger upp en hel drös lite blandade bilder från sista spurten.

Allt gick typ som jag tänkt mig, men en jäkla massa pillande för att allt skulle gå ihop. Inga marginaler någonstans... hehe. Nu väntar överklockning, stabilitetstester osv. och förhoppningsvis så funkar allt som det ska. Återkommer med mer info om det senare!

Jag är hur som helst sjukt nöjd med resultatet och väldigt glad att jag lyckades med att bygga allt från scratch, trots många stunder av tvivel och egentligen inga avancerade verktyg eller maskiner. Ska bli kul att höra vad ni tycker!

Permalänk
Medlem

Kul, detta följer jag nog scratchbyggen gillar man alltid.. Blir det att bygg allt för hand ? (hoppas)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare

Ser mycket bra ut hittills, men om jag ska vara ärlig så får jag ingen direkt lust att följa ett projekt om du som byggare inte har orken att översätta inläggen istället för att bara klippa och klistra. Det känns väldigt opersonligt och kallt.

Permalänk
Medlem

Kul att se någon som pluggar indek på KTH som faktiskt är intresserade av datorer och inte bara deras kära mac. Kommer följas!

Skrivet av Laine:

Ser mycket bra ut hittills, men om jag ska vara ärlig så får jag ingen direkt lust att följa ett projekt om du som byggare inte har orken att översätta inläggen istället för att bara klippa och klistra. Det känns väldigt opersonligt och kallt.

Känns väldigt onödigt att skriva det två gånger, alla bör kunna läsa engelska på SweC hursomhelst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Kul, detta följer jag nog scratchbyggen gillar man alltid.. Blir det att bygg allt för hand ? (hoppas)

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart blir det för hand! Välkommen!

Skrivet av Laine:

Ser mycket bra ut hittills, men om jag ska vara ärlig så får jag ingen direkt lust att följa ett projekt om du som byggare inte har orken att översätta inläggen istället för att bara klippa och klistra. Det känns väldigt opersonligt och kallt.

Va kul att du tycker det ser bra ut! Uppskattar alltid att höra vad andra tycker och jag kan absolut skriva på svenska om det uppskattas av många. När jag valde att skriva på engelska tänka jag inte att det spelade så stor roll utan att det var viktigare att skapa en personlig känsla med innehållet i texten. Svenska it is!

Skrivet av Pelegrino:

Kul att se någon som pluggar indek på KTH som faktiskt är intresserade av datorer och inte bara deras kära mac. Kommer följas!

Känns väldigt onödigt att skriva det två gånger, alla bör kunna läsa engelska på SweC hursomhelst.

Haha, ja det är verkligen som att leva i en mac-djungel... Men vad gör man? Apple gör ju trots allt bra laptops, inget snack om saken. Har man pengar så att det blir över är det väl bara att sälja sin själ till det stora äpplet antar jag.

Permalänk

Hej!

Här kommer ett lite bilder på hur chassit ser ut just nu. Fortfarande en hel del att göra när det gäller detaljer men jag tycker att helheten ser bra ut. Hittade också ett av mina gamla chassin som jag tänkte plocka isär och kanske använda lite delar från, t.ex. USB och ljud för fronten samt PCI och MB-I/O plåten där bak. Får se hur det går!

Till sist en bild på fötterna till chassit som jag hittade på E-bay

Permalänk
Proffsmobbare

Vilken konstruktion! Häftigt!

Permalänk

@Laine: Tack! Jätteroligt att hör från dig som är så grymt duktig på modding!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Haha, ja det är verkligen som att leva i en mac-djungel... Men vad gör man? Apple gör ju trots allt bra laptops, inget snack om saken. Har man pengar så att det blir över är det väl bara att sälja sin själ till det stora äpplet antar jag.

Deras laptops är helt underbara, hade inte kunnat leva utan min MBP men har två kompisar som förmodligen läser samma år som du gör och den ena av dem kan inget annat än mac och skulle inte ha en aning vad en sata kabel är

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Deras laptops är helt underbara, hade inte kunnat leva utan min MBP men har två kompisar som förmodligen läser samma år som du gör och den ena av dem kan inget annat än mac och skulle inte ha en aning vad en sata kabel är

Jag har gått första året nu så ska börja tvåan till hösten! Får man fråga vilka det är du känner?

Permalänk

Hej igen!

Blev en hel del gjort igår så här kommer några bilder!

Jag byggde nyligen ihop en ny dator till min bror så vi hade ett chassi stående som var på väg till tippen. Onödigt att inte ta vara på det tänkte jag, bara att montera isär och se om något kan vara till nytta i det här projektet! Eftersom det var ett ganska billigt chassi (CM Elite nånting) så var det pop-nitar överallt, skitjobbigt med andra ord... Men det är ju bara att plocka fram dremeln!

Insåg snabbt att det som kan vara till mest nytta är PCI och MB-I/O plåten. Efter att ha fixat till den lite så kan det bli riktigt bra tror jag, men kul att höra vad ni tror! Kommer antagligen färga den vit om jag bestämmer mig för att använda den.

Permalänk

Ser riktigt bra ut

Permalänk

@RatusDesigns:

Va kul att du tycker det!

Permalänk
Medlem

kör på!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Det börjar närma sig nu... Chassit är nästan klart, sen blir det en liten paus över midsommar innan det är dags att börja pussla med komponenter nästa vecka. Har tagit en hel del bilder så jag slänger ut några nu direkt. Kommer mer inom kort. Om det är nån som har frågor är det bara att hojta till så kan jag kanske svara på det!

Först och främst så har har jag gjort en "front cover" för att ge framsidan lite snyggare utseende och för att inte fläktarna ska vara helt blottade.

Jag har även lyckats få till USB och ljud i fronten genom att använda delar från det gamla chassit jag tog isär tidigare!

Till sist så är sidopanelerna i princip klara och jag har en plan för hur jag ska få fast MB-I/O plåten

Permalänk

Hej igen!

Nu är chassit äntligen klart! Jag är så glad att det blev så bra trots att det tagit så lång tid och jag ändrat så mycket under resans gång. Allt är såklart inte perfekt och det är en del detaljer som jag ska fila lite mer på innan jag känner mig helt nöjd, men i det stora hela så är det klart!

Nu ska jag fira midsommar några dagar i skärgården så det blir en liten paus i moddandet men nästa vecka är det nya tag och dags för komponenter! Hoppas ni vill se mer och är nyfikna på hur det ska bli när allt är klart!

Jag vill gärna höra vad ni tycker om allt än så länge, båda bra och mindre bra saker, så skriv gärna om ni har några tankar kring projektet!

Här kommer bilder, ha det bra!

/Axel

Permalänk
Permalänk

@Corsair Johan: Tack! Glad midsommar!

Permalänk
Proffsmobbare

Wow, riktigt coolt! Gillar fronten, förvandlar en vanlig kub till en intressant design.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul att följa! intressant koncept

Permalänk
Skrivet av Laine:

Wow, riktigt coolt! Gillar fronten, förvandlar en vanlig kub till en intressant design.

Skrivet av August L:

Ska bli riktigt kul att följa! intressant koncept

Tack så jättemycket, roligt att få så positiv kritik! Hoppas att det kommer bli lika bra med komponenter i!

Permalänk
Medlem

Hallå! Händer det något ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Hallå! Händer det något ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå! Jag äter, vad gör du?

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Hallå! Händer det något ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Särskrivaren:

Hallå! Jag äter, vad gör du?

Lugn bara lugn, det kommer mer snart. Blev tyvärr tvungen att hoppa in och jobba extra den här veckan. Trode jag skulle vara ledig... Men imorgon ska jag nog kunna få nåt gjort tror jag! Håll ut!

Permalänk

Hej! Nu kommer en ny liten uppdatering, tyvärr mycket senare än jag hoppats. :/

Jag har börjat testa komponenter inför montering av vattenblock och ommålning för att inte börja modda något som är DOA...

Utöver det så har jag nu bestämt mig att att behålla mitt 290X och använda det i detta systemet. Fick det för 2390kr vilket var ett riktigt kap men trots det har jag velat lite fram och tillbaka. Hade hoppats på att AMDS Fury skulle vara lite vassare alternativt billigare men nu blev det ju som det blev med den lanseringen. Tror hur som helst att jag landat i att jag kör på 290X, det duger ju gott och väl i nuläget. Känns som att det är bättre att satsa på något nytt när HBM 2.0 kommer till nästa år.

Här kommer lite bilder på några av komponenterna till det kommande systemet.

Testade GPU och SSDer i mitt temporära bygga...

Fyller på med mer bilder framöver, håll utkik efter det!

Permalänk
Proffsmobbare

Toksnyggt, fan vad bra det blir!

Permalänk

Här kommer en liten teaser, snart dags att börja montera!

Permalänk
Permalänk

Hej igen!

Efter att ha testat att montera moderkortet så inser jag att jag måste ändra lite på hålet för moderkortets och grafikkortets I/O. Alltid tråkigt att behöva gå tillbaka ett steg men det är sånt som händer. Bättre att göra det direkt än att behöva ta isär allt senare! Hur som helst så tog jag lite bilder innan jag tog isär chassit igen. Tycker det ser sjukt bra ut med det svartvita temat måste jag säga! Vad tycker ni?