Copyswede vinner mot Sony i hovrätten

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så svårt att förstå dessa besluten. En statlig dom utfärdat av en grupp människor som troligtvis knappt vet hur man startar en dator (läs: ingen teknisk begåvning). Detta i följd av en organisation som tydligen har alla Sveriges instanser i ett järngrepp. Vad det sistnämnda beror på, förbluffar mig.

Begreppet "särskilt ägnad åt" behöver dessutom ses över. En mobiltelefon är inte "särskilt ägnad åt" privatkopiering; vilket även det är ett begrepp som i rättslig mening måste ses över.

Om man tittar på Svensk filmindustri, som förhoppningsvis följer svensk lag om begreppet 'privatkopiering', så borde man få kopiera filmer för eget bruk från just dessa utgivare.

Så är inte fallet.

Filmer från Svensk Filmindustri bemöter tittaren med en stor varningstext att filmen ej får kopieras, ens för privat bruk.

Så vem, eller vad, har rätt stöd enligt lagens långa arm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, om Sony slutar skicka med en mp3-spelare i mjukvaran..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Signerat.

Tyvärr lär det inte få någon större effekt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, vilka korrupta domare.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Done

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Underskrivet

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen uruselt. Varför händer det ingenting på regeringsnivå?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

underskrivet å skckat

Så jävla mutade...

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Underskrivet

Underskrivet.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av edda123:

Det här är verkligen uruselt. Varför händer det ingenting på regeringsnivå?

För dom är säkert lika korrupta...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

ett bevis på hur korrupt detta landet är

Nej. Hade systemet varit korrupt hade bolagen vunnit mot copyswede. Det är ett bevis på långsam lagstiftningsprocess samt politisk ovilja.

Det fanns en tanke bakom lagen på LP- och kassett-tiden, men den tekniska utvecklingen strömning mm har har ju för många gjort själva lagringen av materialet onödig.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Vilken minister i regeringsnivå är det som landar närmast detta området i sitt ämbete?
När jag tittar på listan av kategorier av ministrar och deras området hittade jag inget som kändes intuitivt.

Skrivet av Kevlarheart:

För dom är säkert lika korrupta...

Utgå inte från att de är korrupta. Utgå istället från att de är oinformerade. Det är ju trots allt huvudsakligen teknikintresserade och branschorganisationerna som bedrövar sig över Copyswede och deras skrattretande avgifter. Hade avgiften publicerats på varje kvitto, likt moms, så hade folk säkert reagerat i större utsträckning då den faktiska avgiften blir mer konkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Klart!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vilken minister i regeringsnivå är det som landar närmast detta området i sitt ämbete?
När jag tittar på listan av kategorier av ministrar och deras området hittade jag inget som kändes intuitivt.

"Hovrätt" och "domstol" klingar ju ganska nära "justitieminister", så där hamnar min gissning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Copyswede är ett skämt dom borde sitta i fängelse för att ha lura till sig pengar.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Klart.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Sony står bakom Antipiratbyrån, så jag tycker det är rätt åt dem. Visar bara att det är ren girighet bakom Sony och inget annat. De vill med ena handen straffa piratkopierare och sen med andra handen komma undan själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

. Detta i följd av en organisation som tydligen har alla Sveriges instanser i ett järngrepp. Vad det sistnämnda beror på, förbluffar mig.

Här är en hint:
Copyswede har ingen redovisningsplikt

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Klart att Copyswede vinner i hovrätten (?)
Dom vinner ju överallt.

Det är helt dj*vla sinnessjukt.

Ska bli så kul o se COPYGATE a documentary about the Swedish organisation Copyswede and copyright levies. som ligger på kickstarter.

Vi här vet vad Copyswede är, ett fåtal utanför vet inte alls vad det är. (prova själv o fråga på jobbet om dom vet vad Copyswede är)

Glömt bort denna, gick in och donerade 130 spänn. Luktar sånt jävla mygel om detta, precis som med Piratebay och påtryckningar ifrån lobbyorganisationer och myndigheter ifrån USA.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Att Copyswede vinner mot just w710 är väll inte så konstigt då den marknadsfördes just som en musik telefon med mp3 spelare.
Bästa sättet att lagligt få tag på mp3:or är just privatkopiering.

Målet mot samsung är mycket mer intressant då det mer handlar om generell lagring som i marknadsföring inte är riktad mot musik. Möjligen då streamad musik då spotify ingår i många svenska abonemang.

Sedan att Copyswede i grunden är ett blufföretag som utnyttjar en gammal lag är en annan fråga.
Jag anser bara att utfallet i denna dommen var väntad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Done

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy:

Vansinnet fortsätter i Sveriges domstolar...

Vet inte om man kan klandra domstolarna för det här. De ska följa lagen, inte skapa den.
Och copyswede gör väl vad de kan för att dra in slantar. Det är deras uppdrag.

Jag skulle nog snarare vilja klandra våra politiker för det här. Det är regeringens uppdrag att skapa/revidera befintliga lagar.
Ställ alla frågor ni kan till våra politiker kring det här. Får de inte in frågor kring copyswede så kommer det inte uppmärksammas och remiss för lagförslag kommer då inte heller komma på tal.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Påskrivet, enkelt och effektiv.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:
Skrivet av tvelander:
Skrivet av Marticus:
Skrivet av Kakann:

Done. Det här är löjligt.

Skrivet av Sunshine914:
Skrivet av Minsc S2:

Signerat.

Tyvärr lär det inte få någon större effekt.

Skrivet av thomson:
Skrivet av Lucifer1978:

Underskrivet

Skrivet av vi0lat0r:

underskrivet å skckat

Så jävla mutade...

Skrivet av Blazter:

Underskrivet.

Presic som Minsc S2 skriver, så tror jag med att det inte får någon större effekt med en "underskrift" på Stoppa CopySwede Jag skrev själv på där för några år sen.

En sak som jag tror kan slå hårdare är CopyGate där Daniel Bramme har gått in i kickstarter för att göra en "true" film om Copyswede.

Gör han allt rätt, så tror jag att det kan bli "Dokument inifrån" material. D v s att skiten kommer ut i etern.

felstavning o radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte om man kan klandra domstolarna för det här. De ska följa lagen, inte skapa den.
Och copyswede gör väl vad de kan för att dra in slantar. Det är deras uppdrag.

Jag skulle nog snarare vilja klandra våra politiker för det här. Det är regeringens uppdrag att skapa/revidera befintliga lagar.
Ställ alla frågor ni kan till våra politiker kring det här. Får de inte in frågor kring copyswede så kommer det inte uppmärksammas och remiss för lagförslag kommer då inte heller komma på tal.

Jag förstod att någon skulle peka ut det här, men läs mitt inlägg mer som att "situationen av vansinne bedrivs i Sveriges domstolar".
Det är som du säger, domstolarna tolkar bara lagen som är felaktigt formulerad av staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Hovrätt" och "domstol" klingar ju ganska nära "justitieminister", så där hamnar min gissning.

Jag tänker inte direkt på själva domen i sig utan mer en minister som har med teknik, telekom och/eller marknad att göra. Domarna dömer ju efter rådande lagstiftning. Justitieministern är ju såklart skäligt, jag tror jag letade efter någon med ett mer begränsat område av inflytande som rör just detta tekniska område. Något som antagligen inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Done.
Detta har gått för långt... By far

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Hur stor artist måste man vara för att få en del av kakan? Får bara svenska artister pengar? Tror inte jag har några låtar av svenska artister... Känns som en väldigt flummig avgift.

det krävs typ att du är med i ett program som sänds på svt eller SR för att få ut några pengar då i princip alla utdelade pengar går dit.
Så lite krasst går avgiften för att köpa mobiler och hårddiskar till att sponsra artisterna i allsång på skansen och lotta på Liseberg

Permalänk
Snusfri

Hoppas nästan att företagen slutar sin säljande verksamhet i Sverige så att copyswede inte får ett jävla öre och att politikerna ser hur detta skadar landet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Vad i hela...

Skrivet av Santrik:

Done!