kluven mellan köp av grafikkort, budget 5500kr
Tja,
Har länge behövt ett nytt grafikkort och nu är det äntligen läge för det. Har jämfört olika tester och benchmarks och allt möjligt men är inte säker på om ett 980 är värt det. Ska jag ta ett 970 istället, kostar mycket mindre, jag vet att 980 är mer komplett krets än 970 men i prestandatester skiljer det inte så extremt mycket.
De grafikkort jag har funderat på är 290X, 970 och 980.
Vill egentligen inte lägga mer än 4000, men kan gå upp till 5300 som ett EVGA 980 superclocked ligger på nu.
Jag kommer spela i 1080p, kommer kanske köpa en till skärm så att det blir 3840*1080 istället, men kommer nog mest ha den andra skärmen för mumble, TS och sådant. Jag skulle vilja kunna streama lite också, antingen till Twitch eller till hårddisk, och processorn kommer inte klara det utan överklockning så vill kunna göra det via grafikkortet. Har ingen aning vad som krävs här.
Har följande komponenter idag:
Moderkort Asus P8H77-M PRO
Processor 3570k med standardkylare och oklockad.
Minnen Corsair 16GB 4*4GB 1600Mhz
grafikkort Asus GTX 650Ti 1GB
PSU Fractal design integra 650W 80+
Chassi Fractal Design R4
Grafikkortet är det som flaskar idag och vill ha något som håller i minst två år. Grafikkortet flaskade från inköpet. Köpte medvetet en bättre processor och PSU för att kunna uppgradera senare, blev bara mycket senare än vad jag hade hoppats på....
Kom gärna med tips och motiveringar mot vilket som är mest rimligt. Vet att ett 980 kommer vara bäst alternativ av de jag har funderat på men det är också 1500-2000kr dyrare, vilket är en väldigt stor skillnad. Undrar mest om det är värt det och om det finns fler alternativ som jag inte har tänkt på....
Tack på förhand!