kluven mellan köp av grafikkort, budget 5500kr

Permalänk
Geeks Gaming

kluven mellan köp av grafikkort, budget 5500kr

Tja,

Har länge behövt ett nytt grafikkort och nu är det äntligen läge för det. Har jämfört olika tester och benchmarks och allt möjligt men är inte säker på om ett 980 är värt det. Ska jag ta ett 970 istället, kostar mycket mindre, jag vet att 980 är mer komplett krets än 970 men i prestandatester skiljer det inte så extremt mycket.

De grafikkort jag har funderat på är 290X, 970 och 980.
Vill egentligen inte lägga mer än 4000, men kan gå upp till 5300 som ett EVGA 980 superclocked ligger på nu.

Jag kommer spela i 1080p, kommer kanske köpa en till skärm så att det blir 3840*1080 istället, men kommer nog mest ha den andra skärmen för mumble, TS och sådant. Jag skulle vilja kunna streama lite också, antingen till Twitch eller till hårddisk, och processorn kommer inte klara det utan överklockning så vill kunna göra det via grafikkortet. Har ingen aning vad som krävs här.

Har följande komponenter idag:

• Moderkort Asus P8H77-M PRO

• Processor 3570k med standardkylare och oklockad.

• Minnen Corsair 16GB 4*4GB 1600Mhz

• grafikkort Asus GTX 650Ti 1GB

• PSU Fractal design integra 650W 80+

• Chassi Fractal Design R4

Grafikkortet är det som flaskar idag och vill ha något som håller i minst två år. Grafikkortet flaskade från inköpet. Köpte medvetet en bättre processor och PSU för att kunna uppgradera senare, blev bara mycket senare än vad jag hade hoppats på....

Kom gärna med tips och motiveringar mot vilket som är mest rimligt. Vet att ett 980 kommer vara bäst alternativ av de jag har funderat på men det är också 1500-2000kr dyrare, vilket är en väldigt stor skillnad. Undrar mest om det är värt det och om det finns fler alternativ som jag inte har tänkt på....

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

290x och 970 känns som de mest vettiga alternativen, speciellt för 1080p.
De presterar likartat, 290x drar mer ström än 970, 970 har 3.5+0.5GB minne, vilket är lite sådär, men känns inte som ett jätte problem.
Så helt ärligt känns det som att det hänger ganska mycket på priset. 2500kr för 290x är mycket bra, men tveksamt om det trillar ner dit igen. 970 går ibland att hitta för 2990kr vilket känns vettigt, och det är inte svårt att hitta 970 för ~3300 med schysst/tyst kylare (Typ strix)
Personligen hade jag valt ett 970 för ~3300 snarare än ett 290x för 2990.

980 känns tämligen ovärt med tanke på prisskillnaden och 1080p. I min åsikt är det inte super nice att spela på två skärmar heller då man har en tendens att få ramen precis i mitten (och det händer viktiga saker i mitten av skärmen i regel). Kör själv två skärmar och använder alltid den andra till annat än spel.

Permalänk
Geeks Gaming

funderar på att skaffa en occulus eller liknande till nästa vår o hade gärna sluppit att behöva fixa ny grafikkort då. Men håller nog med i ditt resonemang, ett 970 känns mer värt, även om 290x kanske har bättre prestanda så känns det som ett bättre kort. Ett bra 970 brukar ligga runt 3300 vilket lär gå att överklocka också...

Det snackas en del om en prisdump på nvidia kort, vill helst köpa ett nytt kort nu, men bör man vänta två-tre veckor?

en till skärm och ett 970 känns som en bra idé...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av TheMadPanda:

Tja,

Har länge behövt ett nytt grafikkort och nu är det äntligen läge för det. Har jämfört olika tester och benchmarks och allt möjligt men är inte säker på om ett 980 är värt det. Ska jag ta ett 970 istället, kostar mycket mindre, jag vet att 980 är mer komplett krets än 970 men i prestandatester skiljer det inte så extremt mycket.

De grafikkort jag har funderat på är 290X, 970 och 980.
Vill egentligen inte lägga mer än 4000, men kan gå upp till 5300 som ett EVGA 980 superclocked ligger på nu.

Jag kommer spela i 1080p, kommer kanske köpa en till skärm så att det blir 3840*1080 istället, men kommer nog mest ha den andra skärmen för mumble, TS och sådant. Jag skulle vilja kunna streama lite också, antingen till Twitch eller till hårddisk, och processorn kommer inte klara det utan överklockning så vill kunna göra det via grafikkortet. Har ingen aning vad som krävs här.

Har följande komponenter idag:

• Moderkort Asus P8H77-M PRO

• Processor 3570k med standardkylare och oklockad.

• Minnen Corsair 16GB 4*4GB 1600Mhz

• grafikkort Asus GTX 650Ti 1GB

• PSU Fractal design integra 650W 80+

• Chassi Fractal Design R4

Grafikkortet är det som flaskar idag och vill ha något som håller i minst två år. Grafikkortet flaskade från inköpet. Köpte medvetet en bättre processor och PSU för att kunna uppgradera senare, blev bara mycket senare än vad jag hade hoppats på....

Kom gärna med tips och motiveringar mot vilket som är mest rimligt. Vet att ett 980 kommer vara bäst alternativ av de jag har funderat på men det är också 1500-2000kr dyrare, vilket är en väldigt stor skillnad. Undrar mest om det är värt det och om det finns fler alternativ som jag inte har tänkt på....

Tack på förhand!

Kolla efter 2x970 beg eller 980 begagnade med den budgeten

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop