Mediamarkt Lurar medvetet kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

Minns att jag köpte Empire Earth III där för några år sedan nu när det var nytt, på en av fodralen stod det 499:- på andra stod det 399:-. Tyckte det var riktigt märkligt.

Nä de har ju glömt bort ta bort en prislapp bara.

Mänskliga faktorn inte tycker jag det är särskilt märkligt.

Skulle va intressant få den andra sidan av storyn här. Jag har aldrig lyckats stöta på något liknande. Någon gång har man hittat ett lir i en rea binge där den inte hör hemma. Oddsen att det är någon konsument som vart där tidigare och lekt med rea lapparna är mycket lägre än att affärn försöker lura mig att betala normalpris för StarCraft genom att felmärka med 99 kr och kräva 499 i kassan.

Kanske skulle leka dumdryg och krävt liret för de pengarna prislappen gav sken av. Men de har ju ingen skyldighet att sälja för det priset varan är deras tills du tillåtits betalat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Chefer

"Bra chefer" ska ju vara lite psykopat för att få de anställda på golvet att utföra oetiska saker o sånt som strider mot vanligt förnuft.
Såna chefer passar inte överallt dock men passar finfint på konsumentföretag som säljer till den stora massan.

Sen så är ju ett företags främsta mål att sälja, tjäna pengar och överta kunder från konkurrenterna.
O nånstans där så kommer ju kundnöjdhet in så de kan ju inte gå för hårt åt kunderna och lura/bedra osv men ju större de är desto fler råkar ju ut för det.

Själv har jag lovat mig att aldrig handla på El-Giganten efter en låååångbänk med en ny smartphone som strulade direkt när jag börjat använda den. Många otrevliga besök hos deras servicedesk o tjafs. Fick inget gratis där kan jag säga.
Tog saken i egna händer o fick kontakt med den tekniker på det externa serviceföretaget som telefonen skickades till o till slut fick jag pengarna tillbaka efter sisådär 2-3 månader av otaliga servicetillfällen.

Har jag handlat på El-Giganten sen dess? Nej
Har jag handlat på media markt? Ja
Har jag hållit på och utnyttjat prisgaranti och snålat? Nej

Senaste köpet jag gjorde på media markt var en dyrare laptop som jag började använda. Sen efter några veckor så kom jag på att prestandan inte motsvarade priset och att min gamla laptop fortfarande var nästan lika bra. Så jag lämnade tillbaka den på öppet köp utan några knussel. Bra öppet köp villkor hos MM mås jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Här kan det dock faktiskt vara extrema skillnader på kabel och kabel.
Att kvalite'n verkligen kan ha betydelse blev jag varse när jag köpte antennsladd till tv:n. Köpte två billigare icke-fancy varianter av sladdar, vilket innebar att jag knappt kunde få in någon kanal alls pga störningar i mottagningen.
Med en dyrare kabel med extra legering för att skärma av störningar fick jag sedan in varenda kanal utan några som helst problem.
Hade jag trott att det går lika bra med "sladd som sladd", vilket jag gjorde innan, hade problemet aldrig löst sig.

Ofta är det dock naturligtvis så att butiker försöker sälja dyrare produkter där billigare egentligen fungerar lika bra. Just detta verkar vara ett tydligt undantag dock.

Det är en analog kabel.

Permalänk
Medlem

Kollade priset på Destiny på mediamarkt online. Där stod det ~300kr men när jag kommer till butiken så står det 599kr. Jag frågar deras "support" kassa och efter att ha varit tvungna att kolla upp det så rabatterade de spelet manuellt.

Kommer tillbaka typ en vecka senare och ser då att priset fortfarande är 599kr. ( Och nej, det var inte en rea )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av H1bbe:

Kollade priset på Destiny på mediamarkt online. Där stod det ~300kr men när jag kommer till butiken så står det 599kr. Jag frågar deras "support" kassa och efter att ha varit tvungna att kolla upp det så rabatterade de spelet manuellt.

Kommer tillbaka typ en vecka senare och ser då att priset fortfarande är 599kr. ( Och nej, det var inte en rea )

Som jag skrev tidigare i tråden:

Skrivet av twit:

MediaMarkts butiker drivs på lokal basis, med inköp, marknadsföring, prissättning etc. som kan variera över landet. Därför skiljer sig också priserna mellan deras fysiska butiker och nätbutiken, de gör (till skillnad från vissa andra kedjor) inte heller någon utfästelse att det inte skall vara så.
Du förutsätter att priserna borde vara desamma men det är inte så MM fungerar.
Däremot matchar de priserna mot lokala konkurrenter, och som du skriver säkerligen ofta även mot hemsidan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av H1bbe:

Kollade priset på Destiny på mediamarkt online. Där stod det ~300kr men när jag kommer till butiken så står det 599kr. Jag frågar deras "support" kassa och efter att ha varit tvungna att kolla upp det så rabatterade de spelet manuellt.

Kommer tillbaka typ en vecka senare och ser då att priset fortfarande är 599kr. ( Och nej, det var inte en rea )

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle köpa en kaffemaskin hos MediaMarkt... "Melitta Caffeo Solo & Milk". På deras sida är angivet pris 3299 kr.

På lappen i butiken stod det 6999 kr... vilket ungefär är priset för den dyrare modellen "Melitta Caffeo CI" hos konkurrenter.

Så undrade givetvis om det var en förväxling/felmärkning de hade gjort där och visade dem deras egen hemsida. De kunde inte se något fel?!

Men givetvis fick jag köpa den för det lägre priset.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Media Markt är nice när man vill åka och klämma på produkter innan man beställer dem från annan ÅF online.