Byte av ett gammalt 6950 med bibehållen konfiguration?

Permalänk
Medlem

Byte av ett gammalt 6950 med bibehållen konfiguration?

G'morgon...

Väl medveten om att det finns flera köprådstrådar men tänkte ställa min fråga lite mer specifikt, därav att jag skapar en ny...

Familjen har en, numer gammal, spel-PC som står placerad i vardagsrummet bredvid TV'n. Denna är för närvarande bestyckad med ett Gigabyte P67A-UD4-B3, Intel i5 2500K, AMD 6950 (2 GB), 8 GB minne och ett modulärt 750 W nätagg.

Min fråga är egentligen bara - finns det nåt bra alternativ till mitt förlegade grafikkort, ett "drop in replacement", som skulle ge mig möjlighet att orka med några av de nyare speltitlarna eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera rubbet? Då TV'n är min skärm har jag inget annat behov än 1080p och jag har heller ingen böjelse för att köra alla inställningar maxade.

Eller - om man formulerar frågan på ett lite annat sätt - hur högt kan jag gå på grafikkortssidan innan resten av mitt system flaskar?

/GeDe

Edit: typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gede_:

G'morgon...

Väl medveten om att det finns flera köprådstrådar men tänkte ställa min fråga lite mer specifikt, därav att jag skapar en ny...

Familjen har en, numer gammal, spel-PC som står placerad i vardagsrummet bredvid TV'n. Denna är för närvarande bestyckad med ett Gigabyte P67A-UD4-B3, Intel i5 2500K, AMD 6950 (2 GB), 8 GB minne och ett modulärt 750 W nätagg.

Min fråga är egentligen bara - finns det nåt bra alternativ till mitt förlegade grafikkort, ett "drop in replacement", som skulle ge mig möjlighet att orka med några av de nyare speltitlarna eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera rubbet? Då TV'n är min skärm har jag inget annat behov än 1080p och jag har heller ingen böjelse för att köra alla inställningar maxade.

Eller - om man formulerar frågan på ett lite annat sätt - hur högt kan jag gå på grafikkortssidan innan resten av mitt system flaskar?

/GeDe

Edit: typo

Om du klockar processorn kan du gå upp till toppen.
Vad är din budget?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _gede_:

G'morgon...

Väl medveten om att det finns flera köprådstrådar men tänkte ställa min fråga lite mer specifikt, därav att jag skapar en ny...

Familjen har en, numer gammal, spel-PC som står placerad i vardagsrummet bredvid TV'n. Denna är för närvarande bestyckad med ett Gigabyte P67A-UD4-B3, Intel i5 2500K, AMD 6950 (2 GB), 8 GB minne och ett modulärt 750 W nätagg.

Min fråga är egentligen bara - finns det nåt bra alternativ till mitt förlegade grafikkort, ett "drop in replacement", som skulle ge mig möjlighet att orka med några av de nyare speltitlarna eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera rubbet? Då TV'n är min skärm har jag inget annat behov än 1080p och jag har heller ingen böjelse för att köra alla inställningar maxade.

Eller - om man formulerar frågan på ett lite annat sätt - hur högt kan jag gå på grafikkortssidan innan resten av mitt system flaskar?

/GeDe

Edit: typo

Du kan gå jävligt högt, vissa titlar är CPU krävande, så där kommer kanske din I 2500k begränsa, men i de flesta fall kommer den räcka bra.
Ett R9 390 8GB eller ett GRX970 3,5 GB är båda bra uppgraderingar som kommer att ge dig mer än dubbla prestandan.
Jag skulle också köpt till 8 GiB mer minne, så att du får 16 GiB, då klarar du dig länge till.

Nu skall sägas att HD6950 var ett riktigt prisvärt kort, som fortfarande går ganska jämnt med ett GTX750Ti, eller ett R7 260x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _gede_:

G'morgon...

Väl medveten om att det finns flera köprådstrådar men tänkte ställa min fråga lite mer specifikt, därav att jag skapar en ny...

Familjen har en, numer gammal, spel-PC som står placerad i vardagsrummet bredvid TV'n. Denna är för närvarande bestyckad med ett Gigabyte P67A-UD4-B3, Intel i5 2500K, AMD 6950 (2 GB), 8 GB minne och ett modulärt 750 W nätagg.

Min fråga är egentligen bara - finns det nåt bra alternativ till mitt förlegade grafikkort, ett "drop in replacement", som skulle ge mig möjlighet att orka med några av de nyare speltitlarna eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera rubbet? Då TV'n är min skärm har jag inget annat behov än 1080p och jag har heller ingen böjelse för att köra alla inställningar maxade.

Eller - om man formulerar frågan på ett lite annat sätt - hur högt kan jag gå på grafikkortssidan innan resten av mitt system flaskar?

/GeDe

Edit: typo

Så högt du önskar, skall krävas mycket innan din processor blir en flaskhals.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för er input...

Skrivet av ArcticFire:

Om du klockar processorn kan du gå upp till toppen.
Vad är din budget?

Typiskt mellanklass, som så många andra vill man väl ha så mycket som möjligt för pengen - kanske 2.5k - 3k SEK. Kanske till och med 3.5k om det visar sig ge längre "livslängd".

Skrivet av Ratatosk:

Du kan gå jävligt högt, vissa titlar är CPU krävande, så där kommer kanske din I 2500k begränsa, men i de flesta fall kommer den räcka bra.
Ett R9 390 8GB eller ett GRX970 3,5 GB är båda bra uppgraderingar som kommer att ge dig mer än dubbla prestandan.
Jag skulle också köpt till 8 GiB mer minne, så att du får 16 GiB, då klarar du dig länge till.

Nu skall sägas att HD6950 var ett riktigt prisvärt kort, som fortfarande går ganska jämnt med ett GTX750Ti, eller ett R7 260x.

Mmm, var grymt nöjd då jag plockade upp mitt HD6950, tror att det då låg runt 2.3k SEK. Det är ju ett tidigt referenskort så jag tror att möjligheten finns låsa upp det till ett 6970 men jag har aldrig riktigt tagit tag i det, vet inte hur mycket det skulle öka prestandan och hur länge det skulle "räcka"... Känns ju som det är dags för ett nytt kort nu ändå.

En av anledningarna till att jag valde AMD då var energieffektiviteten - mindre värme, mindre väsen - som jag förstått det nu är det nVidia som står för det?

Permalänk
Medlem

GTX970 är ett bra kort när det kommer till strömhantering/förbruk. Har hänt en del dem senaste åren, numera är det AMD's kort som drar mest ström (gäller såklart inte alla serier och modeller). Kommer inte att flaska. Jag kör en i5 750 i 4.2ghz från 2011 och den håller fortfarande och flaskar inte i 1080p i dom spelen jag spelar. Har inte lyckats maxa CPU i spelen jag spelar. Har GTX970.

Om du inte ska ha högre upplösning än 1080P kommer processorn inte att vare en flaskhals.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

GTX970 är ett bra kort när det kommer till strömhantering/förbruk. Har hänt en del dem senaste åren, numera är det AMD's kort som drar mest ström (gäller såklart inte alla serier och modeller). Kommer inte att flaska. Jag kör en i5 750 i 4.2ghz från 2011 och den håller fortfarande och flaskar inte i 1080p i dom spelen jag spelar. Har inte lyckats maxa CPU i spelen jag spelar. Har GTX970.

Om du inte ska ha högre upplösning än 1080P kommer processorn inte att vare en flaskhals.

Det är just i lägre upplösningar som processorn kan flaska speciellt om man har en 120/144 Hz-skärm. Högre upplösningar är nästan alltid GPU-bundna, speciellt med Intel.
Som sagt kommer en klockad 2500k troligtvis att räcka ett par/några år till om man kör ett kort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Rädslan för flaskhals är oftast överdriven. En flaskhals innebär inte att prestandan blir sämre än innan, det innebär däremot att prestandan inte blir bättre. Med ett bättre grafikkort kan man iaf ändå nästan alltid höja grafikinställningarna.

Exempel: I 720p klarar Titan X säkert hundratals FPS i varje spel, men i 4k klarar kortet bara 80 FPS. (påhittade siffror)
Ens processor kanske däremot bara klarar 100 FPS. Så processorn flaskar i 720p, men inte alls i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det är just i lägre upplösningar som processorn kan flaska speciellt om man har en 120/144 Hz-skärm. Högre upplösningar är nästan alltid GPU-bundna, speciellt med Intel.
Som sagt kommer en klockad 2500k troligtvis att räcka ett par/några år till om man kör ett kort.

I speciella miljöer med underdimensionerad GPU ja, det kan jag hålla med om. Säger dock inget om vad det gör för faktiskt dagligt användande, eller hur ett system byggt för spel skal optimeras. Trådskaparen har inte en paketlösning från HP utan diskret GPU.

Du talar om specifika miljöer och inget som faktiskt ankrar sig i verkligheten för trådskaparen. Dom flesta spelar i 1080p och inte lägre än native upplösning på skärmen.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

I speciella miljöer med underdimensionerad GPU ja, det kan jag hålla med om. Säger dock inget om vad det gör för faktiskt dagligt användande, eller hur ett system byggt för spel skal optimeras. Trådskaparen har inte en paketlösning från HP utan diskret GPU.

Du talar om specifika miljöer och inget som faktiskt ankrar sig i verkligheten för trådskaparen. Dom flesta spelar i 1080p och inte lägre än native upplösning på skärmen.

Med en underdimensionerad GPU flaskar ju processorn aldrig. Förstår inte din poäng.

Du skriver ju att om man kör i 1080p istället för 1440p/4k så räcker processorn till. Det är ju precis motsatsen. I högre upplösningar är det ju grafikkortet som tar emot. T.ex. processorn klarar 100 fps i alla upplösningar om grafikinställningarna är de samma, men grafikkortet lyckas med 100 fps i 1080p (110 fps med en snabbare processor), 75 fps i 1440p och 45 fps i 4k. Alltså är det i 1080p och lägre som processorn flaskar. Gör ingenting om man bara har 60 Hz, men har betydelse med 120/144 Hz. I högre upplösningar har processorn mindre betydelse då grafikkortet ändå är för långsamt.

Jag tror att du kan ha citerat fel inlägg.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du kan gå jävligt högt, vissa titlar är CPU krävande, så där kommer kanske din I 2500k begränsa, men i de flesta fall kommer den räcka bra.
Ett R9 390 8GB eller ett GRX970 3,5 GB är båda bra uppgraderingar som kommer att ge dig mer än dubbla prestandan.
Jag skulle också köpt till 8 GiB mer minne, så att du får 16 GiB, då klarar du dig länge till.

Nu skall sägas att HD6950 var ett riktigt prisvärt kort, som fortfarande går ganska jämnt med ett GTX750Ti, eller ett R7 260x.

Tack alla för inputen! Som jag tolkar det kan jag med gott samvete köpa ett nytt grafikkort och låta övriga komponenter vara... (kanske med undantag för mer minne)

Då återstår väl bara den klassiska frågan - rött eller grönt?! Men en tänkt budget på 2.5 - 3.5k SEK så hamnar ju rekommendationerna ovan något utanför det spannet. Är det värt att lägga de extra hundralapparna och plocka upp ett 390/970 eller hur stor blir prestandaförlusten om jag väljer 380/960 (som ju ligger mer i min tänkta budget)?

Vilka tredjepartsleverantörer har den bästa (mest effektiva) kylarlösningen?

Dessutom - kan introduktionen av 950 och Fury påverka prisbilden positivt, dvs skall jag vänta något?

Tack på förhand och trevlig helg!

/GeDe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _gede_:

Tack alla för inputen! Som jag tolkar det kan jag med gott samvete köpa ett nytt grafikkort och låta övriga komponenter vara... (kanske med undantag för mer minne)

Då återstår väl bara den klassiska frågan - rött eller grönt?! Men en tänkt budget på 2.5 - 3.5k SEK så hamnar ju rekommendationerna ovan något utanför det spannet. Är det värt att lägga de extra hundralapparna och plocka upp ett 390/970 eller hur stor blir prestandaförlusten om jag väljer 380/960 (som ju ligger mer i min tänkta budget)?

Vilka tredjepartsleverantörer har den bästa (mest effektiva) kylarlösningen?

Dessutom - kan introduktionen av 950 och Fury påverka prisbilden positivt, dvs skall jag vänta något?

Tack på förhand och trevlig helg!

/GeDe

Nej, förvänta dig ingen prissänkning varken för rött eller grönt. AMD har valt att rikta in sig på de högre upplösningarna, Nvidia täcker hela spannet med sina kort. MSI och Sapphire är de tillverkare med tysta kort på AMD sidan, på Nvidia sidan rekommenderar jag oftast EVGA SSC/SC. Vilken modell bör du välja? Läs på med review och låt plånboken bestämma därefter, men 390/GTX 970 kan väl klassas som "framtidssäkert" mot 380/960.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gede_:

Tack alla för inputen! Som jag tolkar det kan jag med gott samvete köpa ett nytt grafikkort och låta övriga komponenter vara... (kanske med undantag för mer minne)

Då återstår väl bara den klassiska frågan - rött eller grönt?! Men en tänkt budget på 2.5 - 3.5k SEK så hamnar ju rekommendationerna ovan något utanför det spannet. Är det värt att lägga de extra hundralapparna och plocka upp ett 390/970 eller hur stor blir prestandaförlusten om jag väljer 380/960 (som ju ligger mer i min tänkta budget)?

Vilka tredjepartsleverantörer har den bästa (mest effektiva) kylarlösningen?

Dessutom - kan introduktionen av 950 och Fury påverka prisbilden positivt, dvs skall jag vänta något?

Tack på förhand och trevlig helg!

/GeDe

950 kommer nog inte att ändra priset något. Jag gissar att det ersätter 750 Ti och får 5 kluster och att 950 Ti får 6 kluster. 960 har 8 kluster. Bara min spekulation men det låter vettigt.

Fury kommer troligtvis att sänkas i pris eftersom 980 och t.o.m. 980 Ti har bättre prestanda per krona. Fury är dessutom dåligt i 1080p som du använder. Men tror nog inte att 380/390/960/970 kommer att påverkas då de inte tävlar mot Fury.

Jag skulle säga att 390/970 är värt det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv

gammal dator? du har en skit bra processor

använd turbo boost och överklocka till 4.3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _gede_:

Tack alla för inputen! Som jag tolkar det kan jag med gott samvete köpa ett nytt grafikkort och låta övriga komponenter vara... (kanske med undantag för mer minne)

Då återstår väl bara den klassiska frågan - rött eller grönt?! Men en tänkt budget på 2.5 - 3.5k SEK så hamnar ju rekommendationerna ovan något utanför det spannet. Är det värt att lägga de extra hundralapparna och plocka upp ett 390/970 eller hur stor blir prestandaförlusten om jag väljer 380/960 (som ju ligger mer i min tänkta budget)?

Vilka tredjepartsleverantörer har den bästa (mest effektiva) kylarlösningen?

Dessutom - kan introduktionen av 950 och Fury påverka prisbilden positivt, dvs skall jag vänta något?

Tack på förhand och trevlig helg!

/GeDe

Att gå lägre än 390 eller GTX970 tycker jag inte är lönt, med tanke på att ditt kort, än så länge klarar av det mesta.
Kika även efter R9 290, säljs till bra priser.
Eller varför inte avvakta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |