Data och kommunikations inriktningen

Permalänk

Data och kommunikations inriktningen

Slår vad om att det är många här på Sweclockers som gått denna inriktning och jag tänkte fråga alla här vad man kan bli efter att ha gått den inriktningen samt högskolan som är ett måste (?)

Iallafall, jag har valt el inriktningen men anledningen till det är bara för att jag inte har någon aning alls om vad man kan bli om man går data och kommunikation.

Så... Vad kan man bli? gärna lite info om jobbet då också.

Permalänk
Medlem

På gymnasiet, antar jag?

Tja, det är lite extra IT-kurser, inget avancerat och inget som är väldigt eftertraktat. Du kan väl ta ett jobb som support-tekniker efter gymnasiet, men det är nog allt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Inriktningen kvalificerar en att söka socialbidrag.

Men TS skrev "samt högskolan som är ett måste (?)" och då beror det helt på vilket program du läser. Ingen arbetsgivare kommer att bry sig vad du gjorde i gymnasiet (bortsett från språk som tyska och franska), men det är ej fel att välja sånt som ger en bäst förutsättningar.
Har du då läst all mattematik, kemi och fysik samt språk som du vill ha, så är det självklart då inte fel av att få lära sig grundläggande datakommunikation. Vilka jobb man senare får beror helt på vad man senare läser och hur det går för en..

*edit*
Jag har själv gått några utbildningar på högskolan och insåg att man saknar väldigt mycket praktik inom precis allt. Så visst kan det ej vara fel att ha en sådan inriktning på gymnasiet, såvida det inte blir på bekostnad av mattematik eller liknande.

Permalänk

Det jag vill veta mest är ju vad man kan bli, jag läser ju gärna extra kurser om det är så att det behövs men jag har inte fått någon riktig information på vad man kan bli (ska gå till syv när skolan börjar för dem undrar) ville bara vara lite mera säker innan skolan börjar.

Men går jag el inriktningen så är det ju i stort sätt -> elektriker

Går jag data och kommunikation -> ... Jag vet inte nånting som jag kan bli om jag går den inriktningen :s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darkboot:

Det jag vill veta mest är ju vad man kan bli, jag läser ju gärna extra kurser om det är så att det behövs men jag har inte fått någon riktig information på vad man kan bli (ska gå till syv när skolan börjar för dem undrar) ville bara vara lite mera säker innan skolan börjar.

Syo är generellt inte mycket att rådfråga nom IT, data. De kan ofta inte ett skvatt om ämnet, de har heller inte en susning om vad som krävs. Det enda de går på är trender och det är ej fel om man följer dessa bra. -Alltså kolla upp vilka jobb som eleverna fick efter skolan, så får man en bra indikation om vilka jobb utbildningarna leder till utan att behöva förstå sig på vad utbildningarna innehåller.
Ett problem är dock att Syo även är säljare, gå till en högskola och fråga om Syon där rekommenderar en att läsa en utbildning på deras skola eller en annan och se hur bra säljare de är.

Skrivet av Darkboot:

Men går jag el inriktningen så är det ju i stort sätt -> elektriker

Går jag data och kommunikation -> ... Jag vet inte nånting som jag kan bli om jag går den inriktningen :s

Socialbidragstagare blir man som jag tidigare nämnde

El inriktningen är skitbra, även om lärlingsplats kan vara svårt att få. Men vissa (många?) som går denna inriktning får ett bra jobb efter skolan.

De andra inriktningarna blir man dock inget av utan man måste läsa vidare, för en 20år sedan var automatiktionsgrenen bra, idag så är den tyvärr inte det och man måste läsa vidare och ha tur. Grenen data och kommunikation skulle jag påstå är ännu värre.

Men de andra el-grenarna än installation är inte skit för det, man lär sig förhoppningsvis bra saker men ej tillräckligt mycket. Sedan visst finns det exempel på folk som direkt ifrån gymnasiet har blivit något inom data även nu på 2010 talet, men det beror inte på vad de lärde sig i gymnasiet utan vad de gjorde på frtiden.

*edit*
Det är den sista utbildningen efter gymnasiet som oftast är 2-6år bestämmer i princip helt vad man blir och vilket jobb man får. (sett från rent utbildningsperspektiv, för personliga faktorer m.m väger tungt)
Detta innebär att det inte är någon vits att säga att om man går el gren automation, el, data på gymnasiet så blir man det ena eller andra.

Permalänk

@anon159643: säg att jag söker vidare till högskola, vad kan man bli då? Om du vet något arbete efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

@Johan86c: säg att jag söker vidare till högskola, vad kan man bli då? Om du vet något arbete efter det

Låter som Data/IT med kanske fokus på nätverk, troligtvis läser du Cisco CCNA inom någon kapacitet. Det beror lite på vilka kurser som ingår men du kan arbeta som Support Tekniker, Drift Tekniker, 3rd line tekniker som åker ut och byter eller konfigurerar i nätverks utrustning, eller att du arbetar mot privata kunder.

Om du bor i Uppsala så kanske företaget IP-Only skulle vara mest lämpligt.

Det är mycket möjligt att du kan få jobb efter gymnasie om du t.ex tar 3 månader praktik och sommar jobb nästan direkt efter och om du är duktig och har en bra positiv attityd så kan du få jobb utan högskola, beror helt på hur seriöst du tar dina studier.

Men högskola är att rekommendera eller åtminstone att du går en 2-årig Yrkes-högskola(YH) om du inte kommer in på KTH eller liknande.

Vad gäller lön, så får du nog i dagsläget runt 25.000kr i månaden som ingångslön i större städer som Stockholm. IT/Data support tekniker ligger mellan 24000 - 32000 i månaden.

Permalänk
Medlem

Jag har fått upplevelsen att man kan, med lite tur, få jobb direkt efter gymansiet om man har tagit CCNA. Så om du kan ta det med skolan eller läsa kurs/plugga själv så kanske, men annars blir det att plugga vidare. El vet jag inget om.