Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Och ändå är ju i princip allt i Windows 8/8.1 med i WIndows 10, verkar inte som folk testade 8 ens utan det var konsensus på forumen hur dåligt det var.

Märks ju på frågorna att många kommer direkt från Windows 7 och aldrig ens sett modern förut, frågor om vart inställningar finns, högerklick på starknappen, iso mount, pin kod och andra saker som funnits i snart tre år i windows.

Det enda som skiljer mot Windows 8/8.1 är ju att charmsbar försvunnit och att starskärmen och modern appar inte längre är i fullskärm. Då blev allt skitbra.

Samma egentligen med Vista, de snyggade till UI:n och tillverkarna fixade bättre drivisar och sedan kallades detta windows 7 och vart deras mest populära system någonsin.

Det är det här jag inte förstår heller, win10 är ju identiskt med win 8.x om något är det ju ännu mer "modern, då t ex det klassiska Windows update interfacet saknas helt, jag har inget problem med det dock, tyckte 8 var bra men tycker det är konstigt att många helt verkar vänt on trots att det igentligen är samma os

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Själv använder jag 8.1. Fungerar hur bra som helst. Har testat 10:an, ALDRIG att jag uppdaterar.

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

...trots att det igentligen är samma os

Skickades från m.sweclockers.com

Om alla som påstått detta om Windows har rätt så är Windows 10 "samma OS" som Win 3.1 på DOS.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att uppdateringen ska rullas ut till mig. Verkar som att "alla" andra redan fått ta del av den. Antar att den ska dyka upp i windows update!?

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Det är det här jag inte förstår heller, win10 är ju identiskt med win 8.x om något är det ju ännu mer "modern, då t ex det klassiska Windows update interfacet saknas helt, jag har inget problem med det dock, tyckte 8 var bra men tycker det är konstigt att många helt verkar vänt on trots att det igentligen är samma os

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte riktigt samma, är som en förbättrad version av 8:an. som när vista och sen win 7 kom (win 7 var bättre polerat).

Jag tycker ändå win 10 inte är bra än, för platt för min smak.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Om alla som påstått detta om Windows har rätt så är Windows 10 "samma OS" som Win 3.1 på DOS.

Precis så. Nuff said

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lumpa:

Sitter och väntar på att uppdateringen ska rullas ut till mig. Verkar som att "alla" andra redan fått ta del av den. Antar att den ska dyka upp i windows update!?

Jag körde media creation tool för att starta uppgraderingen då jag inte ville vänta och det fungerade 100% felfritt för mig.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Största nyheten är väl att 0.7% fortfarande använder Vista..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Fram tills att DirectX 12-spel kommer ser jag ingen som helst anledning att uppgradera från 8.1. Personligen tycker jag att 8.1 verkar bättre på alla sätt förutom just DX12.

Varför tycker du att w8.1 verkar bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Inte för dess värde i nyheten, utan för värdet som faktisk statistik.
det är inte nödvändigt, men skulle ha varit trevligt för att se JÄMNFÖRELSEN.
Men du är rätt i sak, det är min åsikt att det skulle vara trevligt/bra att ha med. nyheten har inte mycket att vinna på det.

Jag förstår vad du menar!

Men statistiken på olika O S kommer typ en gång om året här.
Även statistiken på webbläsare dyker upp här nån gång om året.

Och visst är det trevligt att se jämförelsen då.

Både i staplar och tårtbitar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av laxan96:

Har du avinstallerat alla dina gamla drivrutiner helt via kontrollpanelen och enhetshanteraren?
Sedan skall både AMD och Nvidia ha kompatibla drivets. Dock så har jag hört att du får en nyare version via Windows update än via deras hemsida, jätte skumt.

Lyckas inte installera den i Windows Update. Får error 0x800f0203. Jag får väl vänta tills AMD uppdaterar Catalyst istället. Hoppas bara inte det dröjer ett halvår

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Sitter på W7 fortfarande, tänkte däremot uppgradera när jag är ledig i åtminstone 2 dagar så att man har tiden på sig att konfigurera allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Största nyheten är väl att 0.7% fortfarande använder Vista..

Haha, stämmer bra! ;D

Permalänk
Medlem

är en av få som fortfarande har w8 (inte 8.1).
velar fram och tillbaka mellan att uppgradera till 10 eller inte.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Mozziee:

Största nyheten är väl att 0.7% fortfarande använder Vista..

Mest otroligt tycker jag är att några fortfarande sitter på 8 när 8.1 var en gratis uppdatering.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Sitter och väntar på att uppdateringen ska rullas ut till mig. Verkar som att "alla" andra redan fått ta del av den. Antar att den ska dyka upp i windows update!?

Här har du en till som väntar! Vet att det går att köra igenom iso men väntar till Microsoft skickar ut uppdateringen, är ju möjligt att dom hittat något som inte funkar så bra med Win 10 än.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Japp, det kom upp i inställnings-delen av installation, om man vill välja att ha det igång. Jag stängde av allt sådant där skit som har att dela information och grejs. Kanske var bakom en avancerad knapp, minns inte, har blivit automatik att klicka på de nu.

Tack för konfirmationen!

Aftonbladets rubriker skrämmer upp folk lite för mycket ibland tror jag hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Här har du en till som väntar! Vet att det går att köra igenom iso men väntar till Microsoft skickar ut uppdateringen, är ju möjligt att dom hittat något som inte funkar så bra med Win 10 än.

Har du kollat i uppdaterins historiken så att windows inte har försökt att uppdatera till Windows 10. Själv hade jag 5 st failed to update. Fick köra med iso verktyget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta hur Win 7 är så poppis, övergav det när 8an kom. Sitter jag på en burk me Win 7 känner man hur jäkla gammalt det är alltså.

Win 10 kör på alla maskiner nu!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Lyckas inte installera den i Windows Update. Får error 0x800f0203. Jag får väl vänta tills AMD uppdaterar Catalyst istället. Hoppas bara inte det dröjer ett halvår

AMD:S drivrutin får du hämta från deras hemsida. Gäller enbart Nvidia det med WinUpdate.
Ursäkta felskrivningen
Glöm inte ta bort den gamla drivrutinen från kontrollpanelen och enhetshanteraren. Hoppas det lsöer sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Största nyheten är väl att 0.7% fortfarande använder Vista..

en stor anledning till att det finns folk som kör vista ännu är för att det finns många laptops som endast har stöd för vista till följd av att det inte finns något drivrutinsstöd alls för andra operativsystem och ofta så lägger tillverkarna medvetet in egna firmwares där man bara bytt namnet och vips så funkar inte tillverkarens drivrutiner..

exempelvis så brukar sony laptop "SONY EDITION" tillagt i produkternas namn

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Stationära och bärbara är givna 10:or för mig men vet inte riktigt hur jag ska göra med plattan, trivs oerhört bra med 8.1 där.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Man får också tänka på att många Win 7 användare är företags datorer som har tvång på tidigare versioner av Windows

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Inaktiv

Glöm ej bocka bort deras spion policy. Fy fan vad vidrigt att de ska spionera på allt och allting man gör. De kommer säkert sälja informationen till 3 part mm. Tänk även alla projekt och fina uppfinningar som kommer att bli stulna.

http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg

perfekt kollage.

Permalänk

Hur tjänar microsoft pengar på att så många skaffar windows 10? dom flesta sitter ju säkert på en legit win 7 elr 8.1 nyckel :O???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på Windows 8.1 ännu.

Ända anledningen att jag väntar är för att alla drivrutiner och program ska anpassas till Windows 10 och att dom värsta buggarna ska vara lösta.

Då hinner man också läsa på vad andra tycker och vad som ska stängas av, verkar mycket som är på med default.

"Får man en ny Retail nyckel eller omvandlas min nuvarande till Windows 10 Pro Retail ??"

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

w7:
Genomtänkt, Bra utfört, Bekant och inga övertramp eller bloatware som inte gick att ta bort.

w8:
Katastrof att tvinga på folk metro, som ingen utan PAD ville ha, inga fördelar över w7 annars.

w10:
Stora övertramp i privatliv, Bloatware i massor (svårt att ta bort)
Förutom DX12 och en talande "(spion?) assistent" så är det inga fördelar över varken w7 eller w8.

I Windows 10 så godkänner du Microsoft att kontrollera din "privata mappar" och dela detta med 3e part om det bryter mot vissa regler. Det farliga med detta är ju bara att dom inte säger vilka, Copyright Organisationer, Staten ja vem vet.

Kalla mig naiv men jag tror Farbror blå mm kommer få mycket enklare att jaga t.ex. Filmrippare och andra "IT brotslingar".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Har du kollat i uppdaterins historiken så att windows inte har försökt att uppdatera till Windows 10. Själv hade jag 5 st failed to update. Fick köra med iso verktyget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, finns ingenting angående Windows 10 där.
Såhär ser det ut när man klickar på Windows loggan i högra hörnet:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande kvar på Windows 8.1 i hopp om att nvidia ska lösa problemet med Sony Vegas. I dagsläget går programmet inte att öppna ens! Hoppas hoppas på en update snart! Me want W10.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Kan inte fatta hur Win 7 är så poppis, övergav det när 8an kom. Sitter jag på en burk me Win 7 känner man hur jäkla gammalt det är alltså.

Håller med, riktigt förvånande.