Permalänk
Medlem

Problem med dator efter städning

Halloj!
Jag städade min dator igår, vilket verkligen behövdes. När jag städade använde jag dammsugare med ytterst låg sugstyrka. Jag råkade snudda en komponent (ingen aning om vilken) och satte mig sedan redo för att spela. När jag hade spelat skulle jag redigera en film, och jag startade Sony Vegas Pro 12. Redigeringsprogrammet öppnade ett befintligt projekt, men frös vid laddning av projektet. Jag öppnade aktivitetshanteraren och försökte stänga ner Vegas, men det gick inte och till Slut slutade aktivitetshanteraren att svara. Jag väntade på att den skulle svara ett bra tag, men inget hände så jag bröt strömmen. När jag sedan startade upp datorn tog det 10 minuter för datorn att bara komma till inloggningsfasen, och när jag loggat in syntes inga ikoner eller aktivitetsfältet, bara min bakgrundsbild. Jag startade om datorn flera gånger och till Slut fick jag igång den på "rätt" sätt. När jag startade om den igen fanns inte ikonerna kvar eller aktivitetsfältet. Ungefär var 5:e gång startar datorn normalt, men det tar 5 minuter att komma till inloggningsfasen, när det i vanliga fall brukar ta 15 sekunder... Detta har troligtvis något med städningen att göra. Finns det något jag kan göra, eller är det lika bra att skaffa ny dator?
/Rambow

Prestanda:

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i5 4440i
Processorkylare: vet ej
Moderkort: vet ej
Minne: 1 TB
Grafikkort: NVIDIA GTX 650
Hårddisk: vet ej
Nätaggregat: vet ej
Datorn köptes den 30:e april 2014

Jag hade inte lagt in tekniska specifikationer
Permalänk
Avstängd

Det behöver inte vara så att du har kommit åt något utan bara sugen från en dammsugare inne i datorn kan bygga upp statisk elektricitet så högt att komponenter går sönder. Det finns en anledning till att man använder tryckluft på burk för att rensa datorers innanmäte liksom.

Tyvärr är det också problem som är rätt jobbiga att felsöka och även om du lyckas få den att fungera nu så kan fler saker ha hänt som inte visar sig på ett tag. Det känns som det kan vara moderkortet men det är bara en misstanke utifrån din beskrivning. Har du möjlighet kan du ju testa att byta en komponent i taget tills dess att allt fungerar men det är ju inget direkt roligt arbete.

Permalänk
Medlem

Usch, varje gång man läser städning, dator och dammsugare i samma text... Nåväl, det hjälper inte dig.
Vilken del av booten är det som tar 5 minuter? Går det fortfarande fort förbi POST osv, men tar lång tid vid uppstart av Windows eller vad är det som gäller?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Usch, varje gång man läser städning, dator och dammsugare i samma text... Nåväl, det hjälper inte dig.
Vilken del av booten är det som tar 5 minuter? Går det fortfarande fort förbi POST osv, men tar lång tid vid uppstart av Windows eller vad är det som gäller?

Det går fort när Windows väl drar igång, men det som tar lång tid för datorn är att komma in i själva Windowsuppstarten. Jag har inte provat att öppna BIOS, så jag vet ej om det fungerar

Man lär sig efter hand!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambow:

Det går fort när Windows väl drar igång, men det som tar lång tid för datorn är att komma in i själva Windowsuppstarten. Jag har inte provat att öppna BIOS, så jag vet ej om det fungerar

Man lär sig efter hand!

Testa att gå in i BIOS, se om det laggar in dit också eller om allt fungerar som vanligt.
Jag hade kontrollerat så att alla sladdar sitter i ordentligt efter städandet. Plocka ur alla komponenter och sätt tillbaka dom igen innan ev. tanke på köp av nya komponenter, har du någon bekant som är bekväm med detta så ta gärna hjälp av honom/henne.

Eftersom datorn faktiskt kommer in i Windows så känns det inte alltför hopplöst, fungerar den som den ska sedan när du väl är inne i Windows? Köra spel, olika program eller vad man nu kan tänkas använda sin dator till?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Testa att gå in i BIOS, se om det laggar in dit också eller om allt fungerar som vanligt.
Jag hade kontrollerat så att alla sladdar sitter i ordentligt efter städandet. Plocka ur alla komponenter och sätt tillbaka dom igen innan ev. tanke på köp av nya komponenter, har du någon bekant som är bekväm med detta så ta gärna hjälp av honom/henne.

Eftersom datorn faktiskt kommer in i Windows så känns det inte alltför hopplöst, fungerar den som den ska sedan när du väl är inne i Windows? Köra spel, olika program eller vad man nu kan tänkas använda sin dator till?

Ungefär var 5:e gång jag startar upp kommer jag in på Windows och spela gta, redigera eller vad som helst, så det är väl snarare ett problem som stör än förstör