Permalänk
Medlem

980 eller 980 Ti

Hej, för några dagar sedan dog mitt 780 kort och efter att Inet tittat på det har jag nu fått ett tillgodokvitto på runt 3000 kr, min fråga är som titeln lyder. Vore det bättre att spendera dom extra tusenlapparna på att skaffa Ti modellen eller inte. Kommer köra mycket Star citizen på så hög inställning som jag kan och planerar att skaffa en 3440X1440 skärm. Tack på förhand /Choco

Permalänk

@Choco:

Är absolut inte så bra på sånt här egentligen, men det måste väl vara svårt att förutspå när det gäller ett osläppt spel? Ökad grafikminne (och naturligtvis råstyrka) kan väl aldrig skada dock!

Jag skulle (som lekman) satsat på Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choco:

Hej, för några dagar sedan dog mitt 780 kort och efter att Inet tittat på det har jag nu fått ett tillgodokvitto på runt 3000 kr, min fråga är som titeln lyder. Vore det bättre att spendera dom extra tusenlapparna på att skaffa Ti modellen eller inte. Kommer köra mycket Star citizen på så hög inställning som jag kan och planerar att skaffa en 3440X1440 skärm. Tack på förhand /Choco

Skall du köra i den upplösningen känns ju Ti som ett självklart val. Star Citizen lär ju kräva sin maskin för att flyta på, speciellt om man vill ha någorlunda höga inställningar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

@Choco: kan ju tillägga att ett 980 Ti inte hanterar moderna spel i höga inställningar och 60 fps ifall du ska spela i 4k. Star citizen i 4k är nog att glömma tills nästa generation av grafikkort kommer ut.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag du ska köra på 980 Ti. Speciellt om du själv känner att du har råd.
http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...
Den har bra pris

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choco:

När mitt 780 dog så fick jag ett 970 i utbyte, fick inte du det valet?

Som de andra säger här så blir spel svårdrivna med dagen grafikkort, om du inte kör SLI/CF.
Ingen tanke på att kolla efter en 1440p skärm och ha ett 980 Ti till den?

Visa signatur

| FD North | ROG Strix B650E-F | 7800X3D | Dark Rock 4 | G.Skill 32GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | SN850X 4TB | LG 34GN850 | EPOS H3 PRO |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

GTX 980 ti klarar på det mest grafik krävande spel runt 60-70 fps på 2560*1440p. Det kommer ju inte bli bättre med tiden direkt.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Choco:

För 3440 är det aldrig fel med 50% mer minne, och den extra prestandan är inte heller fel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lol_man53:

@Choco: kan ju tillägga att ett 980 Ti inte hanterar moderna spel i höga inställningar och 60 fps ifall du ska spela i 4k. Star citizen i 4k är nog att glömma tills nästa generation av grafikkort kommer ut.

Stämmer bra det. Witcher 3 med hairworks på en 60hz skärm @ 1920x1080 ser inte direkt smidigt ut, gud förbjude att man då också har en bättre skärm. Men kör man med bara ett GPU så är 980Ti absolut det bättre alternativet om vi talar om det strikt gröna laget. Titan X är bara förbaskat ovärt priset.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, Tror jag väljer att köpa ett 980 och sedan när Star citizen är släppt (och antagligen next gen korten kommit) att jag köper två värsting kort å kör dom i sli då