Fråga, vad tror ni är bäst? Radeon R9 390 vs GTX 970 (SLI med ett GTX 470)

Permalänk
Medlem

Fråga, vad tror ni är bäst? Radeon R9 390 vs GTX 970 (SLI med ett GTX 470)

Kanske en lite märklig frågeställning, läste den stora tråden här på forumet om grafikkorten (spec mellan just dessa 2 korten) och mångt och mycket kom de fram till att R9 presterar bättre och lite bättre framtidssäkring än 970 dock kanske lite mer "instabila" drivrutiner i början gentemot Nvidia. (Rätta mig om jag har fel med det var ungefär så jag kände när jag läste det)

Nu till min ställning, jag står i valet och kvalet om ett nytt kort till datorn och får inget vettig svar ("än" får jag tilläga) på köpråds delen så därav att jag vänder mig till dena sektionen.

Jag har ett gammalt GTX 470 liggande som man skulle kunna sätta in i SLI med ett nytt GTW 970. Men tror vi att detta skulle bli bättre eller sämre än att nytt R9?? Både ligger mer eller mindre på samma pris så det är inte frågan.

Jag själv har alltid kört Nvidia och aldrig haft några större problem. Vart lite små buggar när man försökt köra surround med 3 skärmar (sen om detta beror på gamla och halv kassa skärmar eller om det beror på drivers kan jag inte säga...)

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/gigabyte-g...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Som sagt, 100kr billigare för 8gb istället 4gb ... dock kan man inte använda sig av Gtx 470 kortet

Tacksam för svar
Peace out
Vidstig

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra ett 970 tillsammans med ett 470...

Permalänk
Medlem

SLI funkar endast med kort där du har samma GPU på båda korten.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Amd har tidigare haft ganska sunkiga drivers men senaste versionen verkar fungera bättre med renderingstider osv.
Dock upplever jag själv nvidia som väldigt felfria.
Spelar nog ingen större roll vilket kort du väljer eg.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

390.
Ditt 470 kan du inte använda ändå. (Möjligen som Phys-X GPU men det är inte så stor mening.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstig:

Kanske en lite märklig frågeställning, läste den stora tråden här på forumet om grafikkorten (spec mellan just dessa 2 korten) och mångt och mycket kom de fram till att R9 presterar bättre och lite bättre framtidssäkring än 970 dock kanske lite mer "instabila" drivrutiner i början gentemot Nvidia. (Rätta mig om jag har fel med det var ungefär så jag kände när jag läste det)

Nu till min ställning, jag står i valet och kvalet om ett nytt kort till datorn och får inget vettig svar ("än" får jag tilläga) på köpråds delen så därav att jag vänder mig till dena sektionen.

Jag har ett gammalt GTX 470 liggande som man skulle kunna sätta in i SLI med ett nytt GTW 970. Men tror vi att detta skulle bli bättre eller sämre än att nytt R9?? Både ligger mer eller mindre på samma pris så det är inte frågan.

Jag själv har alltid kört Nvidia och aldrig haft några större problem. Vart lite små buggar när man försökt köra surround med 3 skärmar (sen om detta beror på gamla och halv kassa skärmar eller om det beror på drivers kan jag inte säga...)

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/gigabyte-g...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Som sagt, 100kr billigare för 8gb istället 4gb ... dock kan man inte använda sig av Gtx 470 kortet

Tacksam för svar
Peace out
Vidstig

Du kan bara SLIa identiska kort, dvs 970 med 970 och 980 med 980 osv.

Angående drivrutiner håller jag med om att AMD känns lite tråkiga jämfört med Nvidia, är inte alls lika förtroendegivande från AMDs sida i min mening. Men samtidigt har de aldrig krånglat nämnvärt, på samma nivå som Nvidia känns rättvist att säga. Så när det väl kommer till kritan är det nog väldigt likvärdigt egentligen.

I dagsläget hade jag kört på ett 390 om du inte har väldigt begränsat med kylning eller kraft att tillgå, är i min mening ett mer framtidssäkert kort trots den nu "gamla" arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Se där ja, man lär sig något nytt varje dag. Tackar för alla svar (plus att det gick väldigt fort =).
Det var väl lite som jag hade i bakhuvudet, att det kanske inte var någon mening att köra sli (plus att det inte ens går) men tanken var att kanske ha lite physx i det. Men som philipborg sa att det är nog ingen större mening med det.

Det blir nog ett 390 ändå, så får jag helt enkelt testa med amd kort för första gången och bilda mig en egen uppfattning.

Tack så mycket alla
Peace out
Vidstig

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar