Grafikminnesanvänding SLi i Windows 10

Permalänk

Grafikminnesanvänding SLi i Windows 10

Har märkt att i Windows 10 så överskrids grafikminnesanvändning /GPU i SLi.
Har läst att DX 12 ska ändra på hur minnet används vid SLi med DX 12, men nu har jag och en vän märkt samma sak i DX 11. Det var han som först påtalade detta för mig så jag har idag slängt in mitt gamla 690 för att testa. I GTA V så får jag att det används 3 GB/GPU fast det bara ska vara 2 GB/GPU. Har även testat i Far Cry 4 och där drar grafikminnesanvändningen /GPU iväg ytterligare.
Kan @JonasT och @emilakered kolla på detta och reda ut om reglerna för grafikminnesanvändning vid SLi har ändrats. Är så fallet är det ett stort steg framåt för SLi lösningar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag har 2x980 och får samma sak i BF4. VRAM-användning går stadigt upp till 6,5GB och sedan kraschar spelet. Det enda andra spelet jag provade innan jag gick tillbaka till windows 8.1 var Civ 5, men det gick att spela. Dock så tittade jag inte på minnesanvändningen i Civ 5.

EDIT: jag kör 3440x1440 fullscreen i BF4 och 1920x1200 windowed (tror jag) i Civ 5.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Hmm.. detta ska jag genast kolla hemma.
Körde BF4 för ngn dag sedan (första gången sen Win10) och för första gången någonsin frös spelet om jag körde högre än medium settings (2560*1440)
Glömde dock ha igång GPU-Z under tiden.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hänt samma sak för mig. MSI afterburner visade att jag använde 11GB. Inga buggar eller krashar. Men konstigt var det. Då spelade jag cs också ^^

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

För mig tar inte minnet slut eller orsakar krascher. Verkar som artikeln jag läste om DX 12 att det ska göras om så att minnet i SLi inte ska speglas utan dubbleras. Förut har det varit att har du haft två 2 GB kort i SLi så har grafikminnet alltid varit 2 GB och inte 4 GB.
Fast nu verkar det som det är så i spel som inte har DX 12 om man kör Windows 10.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av F.Fairlane:

För mig tar inte minnet slut eller orsakar krascher. Verkar som artikeln jag läste om DX 12 att det ska göras om så att minnet i SLi inte ska speglas utan dubbleras. Förut har det varit att har du haft två 2 GB kort i SLi så har grafikminnet alltid varit 2 GB och inte 4 GB.
Fast nu verkar det som det är så i spel som inte har DX 12 om man kör Windows 10.

Du har betydligt mycket mer plats i "videominnet" än vad du har i VRAM eftersom videominnet är en kombination av VRAM och RAM. Går man över detta så pagar man ut videominne till RAM vilket inte alls är bra (läs: FPS-drops).

Yet another Win10 bug.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Som jag förstått det så måste ett spel vara specialskrivet för DX 12 för att kunna nyttja varje gpu:s minnesbank separat, och i praktiken är det mer eller mindre omöjligt att fullständigt separera minnet på det viset, så en dubblering är en utopi.

Så vitt jag vet är det fullständigt omöjligt när det gäller spel skrivna för äldre DX-versioner.

Däremot har jag märkt att GTA V rapporterar VRAM-nyttjandet udda, även i Windows 7. De verkar summera den minnesanvändning som rapporteras från varje enskild gpu utan att ta hänsyn till om man kör SLI eller inte, vilket förstås är missvisande.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Som jag förstått det så måste ett spel vara specialskrivet för DX 12 för att kunna nyttja varje gpu:s minnesbank separat, och i praktiken är det mer eller mindre omöjligt att fullständigt separera minnet på det viset, så en dubblering är en utopi.

Så vitt jag vet är det fullständigt omöjligt när det gäller spel skrivna för äldre DX-versioner.

Däremot har jag märkt att GTA V rapporterar VRAM-nyttjandet udda, även i Windows 7. De verkar summera den minnesanvändning som rapporteras från varje enskild gpu utan att ta hänsyn till om man kör SLI eller inte, vilket förstås är missvisande.

Inte bara GTA V som rapporterar fel i Windows 10. Samma fenomen i flera spel med olika program för att mäta minnesanvändning dyl. Nu har jag inte testat GTA V i Windows 7 men i Far Cry 4 och där visar det korrekt i 7:an men inte i 10:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Fluf har nämnt att det är osäkert på prestandavinsterna med "dubbleringen" av VRAM vid SLI då minnesbandbredden inte kan bibehållas. Trots allt har varje kort fortfarande bara t ex 4GB och allt över det måste skyfflas mellan korten vilket slöar ner allt en hel del. Minns inte exakt men något sådant var det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9