Minimal trädator
Hej
Tänkte lägga ut ett litet galleri på min nya Lan-burk. Hela tanken med datorn började när jag i våras uppgraderade min server lite med ett nytt moderkort, nätagg och processor samt nytt chassi. Detta gav mig lite överblivna delar och tanken på en liten smidig dator för Lan föddes.
Det gamla chassit (Fractal Design Array R2) med tillhörande komponenter byggdes ihop till en fungerande dator men jag insåg snabbt att det kunde göras mindre, det hade bl.a. hela stora hdd buren som bara var i vägen och kunde plockas bort. Jag började således leta efter ett mindre chassi som kunde fungera och efter lite letande hittade jag Cooler Master Elite 110. Ett näst intill perfekt Lan-chassi, litet, bra kylning, bra plats för grafikkort. Tanken uppkom även att jag kunde bygga ett eget chassi, i exakt rätt storlek. Jag tycker om att bygga i trä och bygger en del möbler och annat så detta skulle kunna vara ett roligt projekt. Efter en hel del velande fram och tillbaka, med tanke på att Elite 110 är billigt och jag hade fått en komplett dator på ca 2 timmar om jag bara köpte det så blev vändpunkten till slut en kompis som uttryckte det "Skulle säga att det hänger helt på vad du är ute efter.. Om det är en dator och inte ett byggprojekt skulle jag definitivt köpa ett elite"
Kort sagt insåg jag då att det skulle bli många gånger roligare och snyggare att bygga ett eget chassi än att köpa ett färdigt, oavsett smidigheten med det sistnämnda.
Komponenter som jag hade över sedan innan:
CPU: Intel i3 2120
Chassi: Fractal Design Array R2
Moderkort: Asus P8H77 M-itx
Nätagg: Fractal Design 300w
Minne: 2 x 4 gig Corsair
Chassifläkt: Noctua 92mm
OP: Windows 10 TP / Linux Mint Cinnamon
Komponenter som inhandlades:
GPU: ASUS GTX 750
Bygget började med att jag monterade alla komponenterna i mitt Array och ritade på bottenplattan hur liten den kunde vara för att allt skulle få plats. Det blev ett innermått på 200 x 200 mm. Ett snabbmått på grafikkortet visade att det behövdes ca 130 mm i höjd.
Med dessa mått som utgångspunkt gjordes en brutal slakt av Arrayen, bottenplattan och bakstycket sågades bort från resten av chassit, dessa behövdes för fortsatt byggande. Virke hade jag liggandes i form av Alm som jag hade fått ett par år tidigare och som legat på tork sedan dess. Bestämt sedan början om hur chassit skulle utformas var:
1) Inga synliga skruvar för att hålla ihop det
2) Inga synliga ändträytor
3) inga fläkthål i chassit
Bygget började med tillsågning av de delar jag behövde av alm. För att kunna lösa min önskan om skruvlöshet bestämde jag mig tidigt för att jag skulle limma ihop chassit. Då behövde jag ett löstagbart lock för att kunna installera alla delar och för att komma in i datorn vid behov. Alla delar sågades ut av samma bit och hyvlades ner till en tjocklek av 15mm. Hål för nätagget och delar av baksidan av mitt gamla Array sågades ur och jag testade att tejpa ihop alla delar för att se så det passade. Efter lite mindre modifieringar limmade jag sedan ihop chassit med botten och bakstycke på plats då dessa inte går att montera efteråt.
Lösningen med insug och utblås av luft valdes för att slippa ha ett stort hål i fronten för en fläkt. Jag sågade ur en bit av bottenplattan och monterade en skiljevägg mellan detta och moderkortet. Detta gjorde att jag kunde dra in luft genom botten och slippa luftintag. Utblåset består av nätagget samt den springa som finns runt hela locket. Locket gjordes därför ett par millimeter mindre på alla sidor än chassit. Jag hade från början planerat att använda en 120mm fläkt för att få ett bra luftflöde in i burken men insåg att det inte fick plats mellan moderkortet/grafikkortet och locket så en 92mm fläkt fick bli lösningen.
Nästa huvudbry var hur jag skulle fästa locket utan att skruva. Det slutade med att jag fäste magneter på både locket och chassit för att hålla fast det tillräckligt men samtidigt kunna öppna när jag vill.
Startknappen är den gamla från mitt Array, mekanismen till knappen har fästs så att den sticker ut någon halvmillimeter utanför chassit när knappen är monterad, precis tillräckligt för att kunna trycka in den.
Chassit är oljat med träolja 3 gånger på utsidan och en gång på insidan. Som ni ser fick jag ge upp min dröm om en skruvlös dator då nätagget behövde en bra fästpunkt, det får jag leva med. I övrigt saknas det ett monterat grafikkort på bilderna då det är på utlåning till min kompis vars kort just gått sönder. Kommer kräva tillbaka det till nästa LAN senast.
Det kommer en uppdatering med grafikkortet i och på plats på LAN innom en snar framtid.
Mvh Rikard