Permalänk

upload problem

Hej på er
Sitter på Bahnhof 100/100 lina och när jag tankar en torrents så kommer upload inte upp i mer än typ 10-15 kbit medans jag tankar men så fort torrenten är färdig så lägger upload av helt.. Porten är öppen och jag har testat stänga av win brandväggen osv...ändå börjar den inte att uploada..

Kör med win 8.1 och utorrent ( samma sak med bittorrent) och en dlink router DIR-636L för tillfället, inga andra program på datorn förutom då win brandväggen

Tips på lösningar?

Permalänk
Medlem

Kanske dumt men har du kontrollerat dina inställningar i självaste torrent programmet?

Permalänk
Medlem

Uploaden beror ju på vem/hur många som laddar ner just från dig vilket i sin tur beror på hur många andra som seedar också. Frågan är alltså hur många seeders i förhållande till leechers det finns för just den aktuella torrenten innan man fungera på nåt fel vid upload på i dator.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Har valt en torrent med höga antal seeders och leachers som test @synapz:

Permalänk

Jag har kollat lite men jag har inte direkt koll på "rätt" inställningar
@Zann:

Permalänk
Medlem

De har rätt självklara namn som "Stop seeding when finished" eller "Max. speed upload".

Tror inte det är Bahnhof som som gör att du inte kan ladda upp. Kan hända att Bahnhof har kortvariga problem förrigår hade jag t.ex. 1mbps ner och 368 upp på min 100/100 lina. Men det är förmodligen torrent programmet som är fel inställt alternativt att du har en brandvägg / router som blockerar alla utgående paket som råkar träffa torrent paketen. Där borde det dock finnas en statistik som visar hur ofta ett utgående paket blockeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggren4:

Hej på er
Sitter på Bahnhof 100/100 lina och när jag tankar en torrents så kommer upload inte upp i mer än typ 10-15 kbit medans jag tankar men så fort torrenten är färdig så lägger upload av helt.. Porten är öppen och jag har testat stänga av win brandväggen osv...ändå börjar den inte att uploada..

Kör med win 8.1 och utorrent ( samma sak med bittorrent) och en dlink router DIR-636L för tillfället, inga andra program på datorn förutom då win brandväggen

Tips på lösningar?

Är du säker på att det är något fel då?
Bara för att det finns många seeders och många leechers betyder inte det per automatik att dom tankar från dig. Det är som att pröva med en linux distro. Brukar finns gott om seeders och relativt många leechers men ändå får jag sällan någon att seeda till.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Enda sättet att veta säkert är att ladda upp nåt själv och låta några man känner ladda ner. Normalt är alla klienter inställda på max uppladdningshastighet om man inte själva har ställt in nåt annat eller använder nån "upload limiter" som vissa genom åren har gjort.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Jag har testat med 3 olika sorters routers så jag tror inte det är det felet.. hittar heller inga inställningar som du skrev som är fel. Testade även utan router och win brandvägg avstängd

Skrivet av Zann:

De har rätt självklara namn som "Stop seeding when finished" eller "Max. speed upload".

Tror inte det är Bahnhof som som gör att du inte kan ladda upp. Kan hända att Bahnhof har kortvariga problem förrigår hade jag t.ex. 1mbps ner och 368 upp på min 100/100 lina. Men det är förmodligen torrent programmet som är fel inställt alternativt att du har en brandvägg / router som blockerar alla utgående paket som råkar träffa torrent paketen. Där borde det dock finnas en statistik som visar hur ofta ett utgående paket blockeras

Permalänk

@berggren4: Nån som vet var jag hittar guiden för optimala inställningar i utorrent.. kan inte hitta den längre

Permalänk

NÄ men jag antar att något är fel eftersom jag aldrig får nån upload knappt och upload stängs av exakt samtidigt som torrenten är nedladdad @Elghinnarisa:

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig, om det inte är datorn, är att du sitter i ett nät där Bahnhof kör sin CGN-NAT där du inte får en publik ip adress, du måste begära om en sådan på deras hemsida i sådant fall eller kanske ringa till deras support.

Permalänk

Problemet verkar ligga på privata trackers.. Testade på en publik och inga problem där..

Skrivet av VexedRelic:

Det enda jag kan tänka mig, om det inte är datorn, är att du sitter i ett nät där Bahnhof kör sin CGN-NAT där du inte får en publik ip adress, du måste begära om en sådan på deras hemsida i sådant fall eller kanske ringa till deras support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om porten är öppen och korrekt kan det ändå spöka om Bahnhof kör med sin CGN-NAT???@berggren4:

Permalänk

Verkar vara nåt som inte funkar på privata trackers enbart.. för kör jag Nat/brandväggstest på vuze så laddar den upp den testfilen

Permalänk

Ingen här som kör Bahnhof? ni borde ju ha samma problem i så fall?

Permalänk

Bahnhof har inga generella problem med uploads via torrent. För att ladda upp så måste någon vilja tanka ned från dig. Pröva med en helt nyupplagd torrent och se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av maltenizer:

Bahnhof har inga generella problem med uploads via torrent. För att ladda upp så måste någon vilja tanka ned från dig. Pröva med en helt nyupplagd torrent och se vad som händer.

ska hänga på sidan och kika .. så tar jag första bästa;)