Permalänk

Aktiv bas eller passiv

Tjenare!

tänkte bygga mig en bas för hemma bruk MEN.. jag vet inte riktigt om jag ska ha en aktiv bas eller en passiv bas?
vill spela kunna spela all musik, gärna lite djupare bas o tung om man kan säga så, bor i källarvåning med betongväggar om de hjälper

några frågor som skulle vilja har svar på

• vad är fördelarna/negartiva med aktiv och passiv?

• Länka gärna någon bra bas med rimligt pris!

• Vad är lättast, Bygga bas? eller högtalare?

tack i förhand:-)

Permalänk
Medlem

Aktiv så har basen inbyggd förstärkare.
Passiv så får du driva basen med en extern förstärkare.

Har du inte extern förstärkare för att driva bas så måste du ändå köpa både förstärkare och element.

Vad har du för budget ungefär?

En "bas" är ju en typ av högtalare, så det är ju samma sak att bygga typ.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag har kört aktiv bas nu så har ingen förstärkare så smartaste är väl köra på aktivbas!

budgeten ligger väl på 3k~ kanske vet inte riktigt vad pengen landar på om man vill ha en bas som ska funka bra!

okej, en kille skrev att jag borde bygga en bas/aktiv bas innan jag ger mig på fronthögtalare vet inte riktigt vad jag ska bygga @Rydisen:

Permalänk
Medlem

@maxxen353: Har du högtalare? (Som är bra/hyffsade)
Tråkigt att ha kasst ljud men bra bas. Kanske inte lika tråkigt att sakna lite i botten men ha bra ljud i övrigt.

Ifall du inte innehar någon av komponenterna skulle jag rekommendera att bygga en passiv basmodul och driva den med ett externt PA-steg. Är både lättare att bygga och du kan uppgradera en av komponenterna sedan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Min kompis har en 18' bas med en intern förstärkare på 500W RMS och när dom har kört på max har takplattor åkt av huset.

Om jag var du skulle jag köpt en sån här:http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=12528

Permalänk

mina högtalare är hyffsade, klart man vill ha bättre ( de vill man ju alltid) @Rydisen:
bild på högtalarna: https://gyazo.com/c2d1850aaa3bfd1e212dda8f4981068c
kanske inte så bra men uppgraderar efter hand

Permalänk

jag har hört att billebro ska vara rena skräpet, så vågar inte riktigt lita på den sidan :/ @anon160117:

Permalänk
Medlem

Kvalitet och kvantitet bör du ha i åtanke när du väljer, 18" känns mer som ett pa system.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Aktivt ska väl vara lättast att hålla på med

Permalänk

ja tänkte jag med, då slipper jag krabba med förstärkare!@simon9811:

Permalänk

Om han ska bygga själv behöver han ju oavsett köpa:

Baselement
Förstärkare
Material

Skillnaden blir ju bara om han köper t.ex. ett pa-steg eller om han köper en förstärkarmodul som det brukar kallas, för inbyggnad i själva lådan.

Det kan ju dock ha sina för och nackdelar beroende på vad man väljer.

Inbyggd förstärkarmodul, eller aktiv bas:
Har förmodligen inställningar för delningsfilter på själva förstärkaren.
Det blir en klump mindre i stereohyllan.

Separat slutsteg, eller passiv bas:
Mer skalbart. Bygger du en bas till går det att koppla in på samma steg.
Blir basen inte bra går det ändå att använda steget till något annat.
PA-steg är ganska prisvärda nu för tiden. Mycket effekt till låga priser.
Finns vissa med inbyggd dsp.

Tänk på att du måste kunna dela signalen. Har du en receiver med lfe-utgång klarar den med största sannolikhet att dela signalen till basen.
Har du inte det måste du kunna göra det. Där kan det inbyggda steget vara bättre och enklare.
Dock skulle jag i så fall ändå rekommendera ett inuke steg från Behringer. Har inbyggd dsp (ska heta t.ex. inuke 3000dsp i så fall), och efter att man slagits lite med den så blir det ganska lättförståeligt.

Alltså, om du ska bygga själv bör du börja fundera på vad du har för krav och budget.
Vad är viktigast, spela högt eller djupt? Oavsett pris så blir det alltid en kompromiss av något slag.

Undersök gärna lite vad det är du lyssnar/tittar på. Hur djupa frekvenser är det, och hur högt måste det vara? Ska det vara THX-standard, eller går det bra att spela lite lägre?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

jag lyssnar på allt från house till hardstyle jag vet faktiskt inte mycket om frekvenser så kan inte svara på de.. men vill ha en bra bas jag kan ha för ett vettigt pris som kan blir riktigt tryck i lådan!@bjorn_m_eriksson:

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

jag har hört att billebro ska vara rena skräpet, så vågar inte riktigt lita på den sidan :/ @anon160117:

Det är sådant som hänger kvar sedan Billebro var en ungt företag. Idag har dom toppengrejjor.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Aktiv drift ger framförallt oftast ett billigare filter för spolar som är bra vid låga delningsfrekvenser är väldigt dyra, men det kräver ju fler slutstegskanaler, allt hänger egentligen på hur man vill att systemet som helhet ska se ut när det är klart, man kan tex köpa nån äldre hembioreceiver som man köra som ett slutsteg i stället, då har man tillgång till kanske 6 slutstegskanaler och kan köra 2 x 3vägs aktiv delning om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

de vara ett bra alternativ! då kan jag koppla in 5.1 ljud? med center och rears? @mrqaffe:
du menar att jag bygger en passivbas och har hembioreceiver som förstärkare?

Permalänk
Medlem

Om du känner dig säker som byggare hade jag satsat på 2st tappade horn!
Hög känslighet och kan spela Riktigt högt, långt högre än dom flesta Köpesubar.
På pappret går dom inte så djupt men med väggstöd kan man lägga till 5-6hz neråt.

Du hittar allt du behöver veta om element val o ritningar här.
http://www.martinsson.cc/blog/static.php?page=static140228-17...

Tham 10HT

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=09&y=11

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Jag har aldrig byggt något innan men denna verkar vara riktigt intressant,
vad gav du för hela lådan och basen?
är de bara bas man behöver då?
vad ger din förstärkare ut för att kunna driva en sån?:) @smygolf:

Permalänk
Medlem

Det är inte mina grejer utan Martinssons egna
Han brukar sällan välja dyra element, du ser vilka han har simulerat med sen får du googla på vad dom kostar. Men har du inte byggt så ska du nog inte ge dig på dom för det är SUPERVIKTIGT att alla vinklar följs.

Som redan nämnts fungerar PA steg ypperligt.

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Tar man sin tid så lär man ju klara de bygga ihop en sån och har tålamod, men tänkte också på vad som händer om man inte har exakta måtten? eller om man tar en annan bas?@smygolf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

Tar man sin tid så lär man ju klara de bygga ihop en sån och har tålamod, men tänkte också på vad som händer om man inte har exakta måtten? eller om man tar en annan bas?@smygolf:

Ett horn designas efter dom parametrar ett element har och många element har snarlika parametrar. Vissa element passar däremot inte alls till horn.
Kollar du på sidan så finns där en massa simuleringar med samma horn men olika element.
Ex: http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM12

Ett bashorn är som en lång tratt som man veckar ihop och får du vinklarna fel då är det inte längre en tratt som vidgas jämt och fint.
Kontentan bliver med stor säkerhet konstig frekvensgång som kommer höras ganska tydligt. Frågan är såklart var smärtgränsen går i felbyggnad....

Visa signatur

Duger det??

Permalänk

kanske mer avancerat än jag trodde! Kanske borde börja med en vanligt bas ändå, men sen skulle de vara kul o se om man lyckades med att bygga en sån låda! blir de väldigt djup bas på en sån? @smygolf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

kanske mer avancerat än jag trodde! Kanske borde börja med en vanligt bas ändå, men sen skulle de vara kul o se om man lyckades med att bygga en sån låda! blir de väldigt djup bas på en sån? @smygolf:

Tham modeller går inte så där jättedjupt vilket många ggr inte alls är fel (med tanke på grannar bla) Ett tappat horn har ett begränsat omfång, ett horn som inte går så djupt klarar oftast att gå upp mot 100hz, ett horn med lägre avstämning får delar redan vid 50-80hz.

Givetvis kan du få ett tappat horn att gå ner under 20hz. Det fina med Tappade horn är att dom har hög känslighet och ett 20hz horn kan prestera 110-120db vid 20hz och det är i frifältsmätning.
Ställ in det hornet i ett rum och du kan producera otroliga db vid så låga Hz att grannarna i ett par kvarter bort kommer klaga på illamående. Men det blir ingen liten låda men det goa med TH är att dom kan göras plattare än andra bashorn.

http://www.danleysoundlabs.com/products/subwoofers/specialty-...

Här har du "uppfinnaren" av tappade horn
http://www.danleysoundlabs.com/

Deras Synergi horn är något jag själv är nyfis på men dom är langt svårare att bygga

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det är sådant som hänger kvar sedan Billebro var en ungt företag. Idag har dom toppengrejjor.
/Lifooz

Billebro säljer fortfarande överprissatt skräp med skrattretande ( läs falsk ) reklam så värst mkt har nog inte ändrats sedan företaget var ungt......

Permalänk

Blev man ju inte lite sugen på bygga en sån eller investera en sån! men tyvärr bor man i lägenhet vid källarvåning, så blir nog ingen bra ide men funderar helt klart på THAM10 för verkar vara något som hade passat bra, räcker väl nog med bara en? sen hittar jag inte den basen till THAM10! @smygolf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

Billebro säljer fortfarande överprissatt skräp med skrattretande ( läs falsk ) reklam så värst mkt har nog inte ändrats sedan företaget var ungt......

Det dom säljer av kända märken hållar marknadspriser sen finns det alla obskyra märken man hittar noll info om på nätet.
Konstigt nog så är det just dom som är byggda på samma fabrik som XxX och tål xxxxxxxxx antal watt osv osv.
Är man 14 så kan jag förstå att man faller för det.

*Inget ont om någon medlem på Sweclock*

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

Blev man ju inte lite sugen på bygga en sån eller investera en sån! men tyvärr bor man i lägenhet vid källarvåning, så blir nog ingen bra ide men funderar helt klart på THAM10 för verkar vara något som hade passat bra, räcker väl nog med bara en? sen hittar jag inte den basen till THAM10! @smygolf:

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM10
Scrolla ner till mitten ungefär, precis ovanför byggbilderna. så hittar du simuleringar med olika element.
RCF L10-750YK
Beyma 10LW30N
Beyma 10G40 and
osv osv....

Om du inte har jätte höga krav på att spela högt så räcker det med en, beror lite på hur stort rummet är också.
Under 25kvm borde fungera bra.

*edit*
Har har designat flera Tham10, hembiovarianten går ner mot 30hz har jag för mig.
Varför inte maila o snacka med han

Tham10HT - 20hz horn men med lägre känslighet
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=09&y=11&entry=entry...

Tham10 - normala Tham designen
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM10

Tham10HTL - nog den du ska satsa på - Elementet är ett B&C 10NW64
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=TPAM10HTL---lik....

Visa signatur

Duger det??

Permalänk

RCF L10-750YK
Beyma 10LW30N
Beyma 10G40 är de element som han har test bygga den lådan på då, om jag har fattat de rätt?

30kvm är rummet/ettan så blir väl 25 kvm rum ytan betongväggar i källarvåning om de gör nån skillnad.
Har inte fattat riktigt vad de är för speciellt med "tapped horn"? @smygolf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

RCF L10-750YK
Beyma 10LW30N
Beyma 10G40 är de element som han har test bygga den lådan på då, om jag har fattat de rätt?

30kvm är rummet/ettan så blir väl 25 kvm rum ytan betongväggar i källarvåning om de gör nån skillnad.

Jag gav dig fel länk, se mitt förra inlägg för jag har editerat det på slutet
Det är simuleringar av olika passande element gjorda i HornResp han visar. Ställ in en bas i 2 olika rum och det kommer låta helt annorlunda pga rummets egenskaper därför simulerar man för att få fram den rätta veckningen för en viss känslighet och basåtergivning.
Jag är inte helt hundra på vilka element han har testat irl men det är ganska många.

Tapped Horn är en gammal lösning som aldrig fick fäste, egentligen är det en mix av horlösningar om jag föstår det hela rätt.
Mer info, http://volvotreter.de/th.htm
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/212470-what-tapped-...

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxen353:

RCF L10-750YK
Beyma 10LW30N

Tapped horn ger väldigt bra verkningsgrad inom ett relativt smalt frekvensområde. Du kan alltså spela fruktansvärt starkt inom det frekvensområde som lådan är designad för. Det är även en väldigt kompakt horndesign. Bygger du ett rakt bashorn så är det inget som får plats i ett 25kvm rum men med tapped horn designen kan man bygga relativt små bashorn och ändå få bra verkningsgrad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du en aktiv bas idag kan det fungera med att ta förstärkaren från den om du bygger egen låda eller köper en passiv.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |