Boxee Box - Vad nästa generation ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Boxee Box - Vad nästa generation ?

Vad är nästa generations boxee box ?

Jag kör med denna som primär mediaspelare, då jag gillar att ha en diskret liten box som bara är en browser egentligen, spelar upp alla filformat utan att hicka och har en radiostyrd fjärrkontroll.

Vill INTE ha en windows/pc baserad enhet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

wd tv borde väl ha en ny version uppe?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad är nästa generations boxee box ?

Jag kör med denna som primär mediaspelare, då jag gillar att ha en diskret liten box som bara är en browser egentligen, spelar upp alla filformat utan att hicka och har en radiostyrd fjärrkontroll.

Vill INTE ha en windows/pc baserad enhet.

Tyvärr verkar det inte som att det kommer ngn ersättare, iaf inte från D-Link med Boxee.

Personligen tycker jag WD TV suger :0)

Hade varit trevligt om nån kommer med en färdig produkt (typ boxeebox) med Kodi installerat.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

http://openelec.tv/openelec-box

Dock lär den inte hantera 23.976Hz helt jätteperfekt, men denna maskin är helt klart ett alternativ bland alla andra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backspace:

http://openelec.tv/openelec-box

Dock lär den inte hantera 23.976Hz helt jätteperfekt, men denna maskin är helt klart ett alternativ bland alla andra.

Får kika närmare på den..

Jag har funderat på det med, klarar boxee idag 23,976hz perfekt ?
Jag menar boxee är ju trots allt gammal, men sväljer allt den matas med fortfarande (vilket är ganska imponerande med tanke på hårdvaran)

Jag använder inte media-browsern som sagt, utan bara vanlig filhanterare och kör allt över nätverket från min NAS.
Men jag har märkt att vissa titlar orkar den inte med, och det är inte en begränsing i själva boxen, snarare i dess 10/100 mbit nätverkskort... Varför kunde de inte bara sätta in ett 1gbit nic från början? Även om den inte hade kunnat utnyttja 1000mbit på pricken, så hade iaf skillnaden mellan 10mb/sek och 15-20mb/sek gjort en avgörande skillnad i vissa filmer som har en hög bitrate...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

en rasberry pi 2 klarar ju 24P utan större problem, hur den klarar högre bitrate filmer har jag tyvärr ingen anning om så där ska jag inte spekulera men 720P tuggar den utan problem som jag kör.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av crash:

en rasberry pi 2 klarar ju 24P utan större problem, hur den klarar högre bitrate filmer har jag tyvärr ingen anning om så där ska jag inte spekulera men 720P tuggar den utan problem som jag kör.

720p är dock relativt ointressant... det äter ju boxee boxen som frukostflingor.

Vet inte, men det känns som att boxee'n är starkare out-of-the-box än vad en rasberry är?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

http://openelec.tv/openelec-box

Dock lär den inte hantera 23.976Hz helt jätteperfekt, men denna maskin är helt klart ett alternativ bland alla andra.

En vanlig Wetek Play: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=213747 med en rätt klen AMLogic SoC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

720p är dock relativt ointressant... det äter ju boxee boxen som frukostflingor.

Vet inte, men det känns som att boxee'n är starkare out-of-the-box än vad en rasberry är?

Tom mina gamla Pi B klarar 1080p utan problem, har kört 80 mbps-filen från http://jell.yfish.us/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Minix boxarna, dessa verkar rätt trevliga den senaste generationen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Popcorns vten http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993443
Heller popcorns openhour chameleon http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2833673

Vten hade en ganska bra firmware från start vilket aldrig hänt med popcorn (heller andra mediaspelare) tidigare och dom har förbättrat den med tiden.
Den stora nackdelen nu är att ATMOS inte funkar men det är på gång.

popcorns openhour chameleon hade däremot stora problem med FW i början jag har ej kollat hur långt dom har kommit i fixandet så kan ej säga var dom står nu så kolla runt INNAN köp.
Vad jag vet är att det tagit dom 1-2 år för att få tidigare mediaspelare som C-200/C-300/C-400 att bli bra och till den tiden är det ett bra tag kvar.

Chameleon har en ARM och ARM´s media uppspelning har en bit kvar till topp nivå när det handlar om codecstöd/bildkvalitet.
Vten har ett sigma chip, sigma är dom som har den bästa bildkvaliten inom mediaspelar världen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av grizzly666:

Popcorns vten http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2993443
Heller popcorns openhour chameleon http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2833673

Vten hade en ganska bra firmware från start vilket aldrig hänt med popcorn (heller andra mediaspelare) tidigare och dom har förbättrat den med tiden.
Den stora nackdelen nu är att ATMOS inte funkar men det är på gång.

popcorns openhour chameleon hade däremot stora problem med FW i början jag har ej kollat hur långt dom har kommit i fixandet så kan ej säga var dom står nu så kolla runt INNAN köp.
Vad jag vet är att det tagit dom 1-2 år för att få tidigare mediaspelare som C-200/C-300/C-400 att bli bra och till den tiden är det ett bra tag kvar.

Chameleon har en ARM och ARM´s media uppspelning har en bit kvar till topp nivå när det handlar om codecstöd/bildkvalitet.
Vten har ett sigma chip, sigma är dom som har den bästa bildkvaliten inom mediaspelar världen.

Riktigt intressant.

Jag hade en Popcorn Hour A100 (hette de väl?) alltså den första revisionen utav PCH.
Bytte efter några år till Boxee Box som sagt, och direkt bytte jag även ner mig i kvalitet då... bildkvalitet.

Det var något med PCH'n som gjorde bilden extra skarp och detaljrik.. eller så bara tyckte jag det.

VTEN är mer eller mindre precis vad jag är ute efter med.
En kompakt och helt fläktlös mediespelare som (förhoppningsvis) "bara funkar"

Får suga på denna karamellen!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det som stör mest när man går från en C-200 till Vten är att C-200 hade RF remote!
Dvs man kunde rikta den var som helst och det funkade men med Vtens IR remote så behöver man rikta den mot spelaren.
Detta var enda anledningen till att jag handlade en harmony smart som då har RF til hubb och sen hubben skickar ut IR.

En annan smått irriterande sak är att fjärren dom skickar med inte är den gammla vanliga popcorn fjärren (även dom popcorn som hade RF var likadant utformade som dom vanliga IR fjärrarna) och det är enligt mig en tillbakagång till en sämre/äldre teknik.
Det saknas tex nummerknapparna vilket för mig som ibland använder dessa för att hoppa till 10,20,30,etc/% leder till irritation och ett par till knappar saknas.
Det lustiga är att Vten HAR stöd för dessa saknade knappar och använder man en gammal popcorn ir fjärr heller en harmony med tex A110 koder så funkar det som vanligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av grizzly666:

Det som stör mest när man går från en C-200 till Vten är att C-200 hade RF remote!
Dvs man kunde rikta den var som helst och det funkade men med Vtens IR remote så behöver man rikta den mot spelaren.
Detta var enda anledningen till att jag handlade en harmony smart som då har RF til hubb och sen hubben skickar ut IR.

En annan smått irriterande sak är att fjärren dom skickar med inte är den gammla vanliga popcorn fjärren (även dom popcorn som hade RF var likadant utformade som dom vanliga IR fjärrarna) och det är enligt mig en tillbakagång till en sämre/äldre teknik.
Det saknas tex nummerknapparna vilket för mig som ibland använder dessa för att hoppa till 10,20,30,etc/% leder till irritation och ett par till knappar saknas.
Det lustiga är att Vten HAR stöd för dessa saknade knappar och använder man en gammal popcorn ir fjärr heller en harmony med tex A110 koder så funkar det som vanligt.

Mycket bra info här.
Jag utgick från att VTEN hade RF, eftersom att modellen innan hade det?

Men om jag förstår rätt nu, så äger du en VTEN-spelar?

Jag har en Harmony One kontroll, vet inte om den har RF...
Med annars har jag har IR-förlängare, så det funkar iofs att ställa den i tvbänken och klistra fast ett IR-öga för att lösa det hela.

Men ok, du säger att VTEN ändå har stöd för knapparna som fanns på äldre kontrollerna, och dessutom är fullt kompatibel med sådana med.. det är ju lite lustigt?
Å andra sidan gör det saken enkel att programmera mot en tredjeparts fjärr som Harmony, för att få samma funktion i en betydligt bättre kontroll.

Har VTEN stöd för Plex eller annan "cover-flow" tjänst ?
Har insett att det blivit viktigare och viktigare för mig..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Harmony One kör med IR. Jag vet, jag har en själv som jag fortfarande inte konfigurerat sen jag köpte den 2008 eller 2009... =(

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Livsnjutare 😎

@backspace: Haha, det går nog i generna för Harmony One då kanske ? Jag har haft min ouppackad i ett år

Har visserligen en Harmony 525 som jag tänkte byta mot One -modellen, men måste ju konfigga... Och som människan är utav naturen... Ja du fattar nog resten

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@backspace: Haha, det går nog i generna för Harmony One då kanske ? Jag har haft min ouppackad i ett år

Har visserligen en Harmony 525 som jag tänkte byta mot One -modellen, men måste ju konfigga... Och som människan är utav naturen... Ja du fattar nog resten

Har också en Harmony 525, har sett i programmet att det finns en funktion för att föra över alla inställningar till en annan Harmony-kontroll. Kanske vore nåt för att slippa konfigurera?

Och på topic så har jag också en Boxee Box och har funderat på vilka alternativ som finns framöver, så följer tråden med intresse. Installerade åtminstone Boxee+ på den för några månader sen, det gav lite första hjälpen kändes det som.

Permalänk
Medlem

Jepp har en vten som är den ordinarie spelaren jag använder nu.
Har även en c-200 och en htpc med 2500k och ett 960 som mest går som emulator maskin och dom 2-3 filer som vten ej lyckats spela upp under ca 8mån.

Plex ska fungera men är inget jag har använt heller ens provat då jag absolut hatar "cower flow"/videowall/etc vilket enbart gör att skiten känns segt och med betydligt sämre överblick.

Sökte lite snabbt och detta var vad jag hittade http://networkedmediatank.com/forumdisplay.php?fid=121
http://networkedmediatank.com/showthread.php?tid=70262
Sen sak det tydligen gå att köra plex direkt på hårdvaran men om det funkar överhuvudtaget på vten vet jag ej.
http://networkedmediatank.com/showthread.php?tid=65643

Nmt är förövrigt ett rätt bra forum där en hel del är aktiva och ger svar snabbt.

Kör du på openhour istället (den med ARM istället för sigma) så kan du lägga in tex kodi/openelec på mineskort och köra det direkt.
Dvs som du kan på vilken ARM maskin som helst nackdelen är sämre bildkvalitet och almänt sämre överlag detta för ARM mediaspelning inte är helt ikapp sigma ännu, pluset är priset.
Plus att dom i början hade enormt många buggar och många av dom var allvarliga men som sagt i tidigare post så vet jag inte alls hur bra dom lyckas fixat dom.
Så OM du är intresserad så kolla igenom/fråga http://forum.openhourlab.com/ INNAN köp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av M-1:

Har också en Harmony 525, har sett i programmet att det finns en funktion för att föra över alla inställningar till en annan Harmony-kontroll. Kanske vore nåt för att slippa konfigurera?

Och på topic så har jag också en Boxee Box och har funderat på vilka alternativ som finns framöver, så följer tråden med intresse. Installerade åtminstone Boxee+ på den för några månader sen, det gav lite första hjälpen kändes det som.

Samma här Boxee Hacks / Boxee+ på min med.
Den fungerar bra till nästan allt, det är bara svårt att hitta saker när arkiven blivit stora..

Samt att vissa tyngre encodes på 20gb+ över nätverket kan den tycka är lite jobbigt i vissa scener där bitrate'n sticker över dess inbyggda lan (?).. om det är det de beror på?

Annars diggar jag fortfarande Boxee Box som den bästa spelarn på marknaden hittills.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Död i teorin betyder inte död i praktiken.

Många, inkl. mig själv och ytterligare någon i bara denna tråd använder ju spelaren som primär enhet fortfarande.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Död i teorin betyder inte död i praktiken.

Många, inkl. mig själv och ytterligare någon i bara denna tråd använder ju spelaren som primär enhet fortfarande.

Nä det vet jag, jag är själv en av dem. Kör Boxee Hack och KODI. Ville mest bara dela med av information kring enheten : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bluppblupp:

Nä det vet jag, jag är själv en av dem. Kör Boxee Hack och KODI. Ville mest bara dela med av information kring enheten : )

Aha

Kör du KODI på Boxee Box'en eller en PC vid sidan av?
Rent prestandamässigt släpar ju boxee box (inte så konstigt kanske, då specsen var relativt dåliga redan då den kom, med Atom-processorn och det där) men videoavkodningen sköts riktigt bra, även idag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Aha

Kör du KODI på Boxee Box'en eller en PC vid sidan av?
Rent prestandamässigt släpar ju boxee box (inte så konstigt kanske, då specsen var relativt dåliga redan då den kom, med Atom-processorn och det där) men videoavkodningen sköts riktigt bra, även idag.

Kör Kodi på boxeen på ett Usb minne. Det är lite halvsegt och jag börjar bli sugen på att uppgradera, men den spelar ju upp allting som den ska var ett tag sen jag körde vanliga Boxee, men är det också lite segt eller?

Ganska nice med Kodi tycker jag, med mer funktioner å så!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bluppblupp:

Kör Kodi på boxeen på ett Usb minne. Det är lite halvsegt och jag börjar bli sugen på att uppgradera, men den spelar ju upp allting som den ska var ett tag sen jag körde vanliga Boxee, men är det också lite segt eller?

Ganska nice med Kodi tycker jag, med mer funktioner å så!

Snajsigt!

Skall nog prova att göra detta med en gång, har ett flera mindre USB-minnen liggande och installationen verkar ju kalasenkel;
http://kodi.wiki/view/Boxee_Box

Kan man köra Plex -plugin'en från Kodi på Boxee Box tro?
Får testa om inte annat.

Vanliga Boxee är segt med coverflow eller annan grafisk stil, men i filhanteraren är den relativt rapp.
Boxee Hacks / Boxee+ gör förutom en del tweaks och funktionsutökningar även en lätt överklockning utav CPU'n (tror inte det är något mer) vilket gör att prestandan ökas något, men det det handlar i det stora hela mellan 5-10% och det enda man egentligen märker det på är att vissa menyer och annat går lite snabbare att bläddra i etc.

Fördelen jag ser med Boxee Hacks framför vanliga är att att kunna skräddarsy utseendet (ta bort saker man inte använder) samt att ha undertexter API'n till Undertexter.se och OpenSubtitltes (med flera) för att kunna ladda ner undertexter till film och serier direkt -on-the-fly- utan at behöver packa upp, ändra namn etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Snajsigt!

Skall nog prova att göra detta med en gång, har ett flera mindre USB-minnen liggande och installationen verkar ju kalasenkel;
http://kodi.wiki/view/Boxee_Box

Kan man köra Plex -plugin'en från Kodi på Boxee Box tro?
Får testa om inte annat.

Vanliga Boxee är segt med coverflow eller annan grafisk stil, men i filhanteraren är den relativt rapp.
Boxee Hacks / Boxee+ gör förutom en del tweaks och funktionsutökningar även en lätt överklockning utav CPU'n (tror inte det är något mer) vilket gör att prestandan ökas något, men det det handlar i det stora hela mellan 5-10% och det enda man egentligen märker det på är att vissa menyer och annat går lite snabbare att bläddra i etc.

Fördelen jag ser med Boxee Hacks framför vanliga är att att kunna skräddarsy utseendet (ta bort saker man inte använder) samt att ha undertexter API'n till Undertexter.se och OpenSubtitltes (med flera) för att kunna ladda ner undertexter till film och serier direkt -on-the-fly- utan at behöver packa upp, ändra namn etc.

Prova du, är superenkelt! Vet inte huruvida Plex funkar eller inte tyvärr. Tycker nog dock att det är lite för segt så är jäkligt sugen på en Nvidia Shield TV

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bluppblupp:

Prova du, är superenkelt! Vet inte huruvida Plex funkar eller inte tyvärr. Tycker nog dock att det är lite för segt så är jäkligt sugen på en Nvidia Shield TV

Jag kan ju då säga att jag INTE fick Kodi att fungera, trots att det skall vara superenkelt...

Jag har en Boxee Box med Boxee Hacks installerat - alltså root access, samt att jag tog ett formaterat USB-minne på 4GB, i FAT32, och tom döpte det till KODI...
Nä.

Dubbelkollade allt från instruktionerna, om att kodi-bin skulle ligga på USB-diskens root etc. etc.
Fungerade inte ändå.. gav upp det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Popcorn Hour var väl någon konkurent kolla om dom har någon ny version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag kan ju då säga att jag INTE fick Kodi att fungera, trots att det skall vara superenkelt...

Jag har en Boxee Box med Boxee Hacks installerat - alltså root access, samt att jag tog ett formaterat USB-minne på 4GB, i FAT32, och tom döpte det till KODI...
Nä.

Dubbelkollade allt från instruktionerna, om att kodi-bin skulle ligga på USB-diskens root etc. etc.
Fungerade inte ändå.. gav upp det.

Märkligt, jag har aldrig haft några problem. Men när du säger kodi-bin, vad menar du då? Du har väl packat upp filen och lagt allting i root på usb-minnet?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men, för att uppdatera tråden lite i vad som hänt;

Jag kommer ta en laptop från Dell (E6320) jag har liggande sedan tidigare, en i5'a med 4gb ram och Win7 på (kanske uppgraderar till Win 10, oklart..) på denna installerar jag Plex Home Theater.

Anledningen till att jag väljer PHT här framför Kodi, har främst att göra med att deras mediaidentifiering fungerar väldigt bra, enormt utbud av plattformsmöjligheter, team som jobbar heltid med produkten för support etc. - samt att jag aldrig blivit riktigt kompis med XBMC / Kodi när jag tidigare kört det.

Jag skulle helst ha en helt passivt kyld dator (alltså helt utan fläktar och roterande delar), och om detta faller väl ut - kommer jag nog bygga något liknande det framöver. Har redan gjort det en gång i tiden, men inte för HTPC -syfte, se tråden från radx om att bygga "Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben"

Då jag även har en MiniX Neo X8-H Plus liggande som varit testmaskin mot Boxee Box'en, kommer jag ta dess fjärrkontroll - MiniX Wireless Gyromouse (Neo M1) som även kommer med en liten USB-mottagare som är plug-n-play i Windows/Linux och Mac.
Det finns en ännu lite bättre kontroll som jag blev intresserad utav när jag kollade runt; MiniX Neo A2
Alltså ungefär samma som M1, men fördelarna med fler knappar, samt ett tangentbord på baksidan utav kontrollen... mycket likt Boxee's lösning. Det finns on-screen tangentbord i PHT, så egentligen behövs det inte... iaf inte i den appen.
Men om man tex. vill tabba ner PHT och hämta en undertext manuellt eller liknande, är det skönt att slippa mecka med andra lösa tangentbord eller liknande.... men det blir inget köp nu. Simple is Key! till att börja med

MiniX Neo M1 - Radio remote control with Gyro-mouse
Denna fjärrkontroll arbetar över radiolänk, vilket gör den till en perfekt ersättare till min omtyckta Boxee Box -fjärr.
Dessutom har den ett inbyggt litiumbatteri - och laddas enkelt via en microusb-kontakt i änden.

Skickar per default ut "högerklick" -signal - behöver ändras till Escape.

För att få denna fjärrkontroll, som skickar ut faktiska tangentbord och mus -signaler till datorn att fungera som jag vill, har jag behövt ändra på en utav knapparnas funktioner. Detta är gjort med AutoHotKey och ett superenkelt script innehållande en rad kod: "RButton::Esc".

Tanken är sedan;
* Datorn är alltid igång
* Vid uppstart loggas datorn automatiskt in, startar AutoHotkey -scriptet, och startar PHT.
* Datorn installerar säkerhetsuppdateringar per automatik varje natt 04:00
* Viloläge etc stängs av helt.
* Prestdananivåerna ställs till hög (laptop... de vill spara på batteri - kommer alltid ha min ansluten till väggen)

Till dem som undrar varför jag inte använder MiniX X8-H Plus enheten som ersättare till Plex, om jag ändå skall köra Plex Home Theater, vilket appen för Android i princip är... är svaret;
1. Jag personligen upplever X8'an som seg. Inte mycket, men tillräckligt för att störa mig på det. Dessutom går det inte på ett smidigt sätt att få den att endast köra Plex per automatik, utan det måste startas manuellt.
2. Jag ser 99% av all media med subtitles, detta är något som gör att transcode måste användas och "bränna in" texten i det som spelas upp. Transcoding må vara bra idag, men kvaliteten från källan, till det som visas är sämre - punkt.
3. Jag vill ha en fast placering utav mina subtitles, alltså inte att de läggs i underkant likt VLC gör, eller Plex Web - utan faktiskt längst ner i skärmkanten. (Något Kodi gör per default, och även Boxee Box - de bygger alla på XBMC i grunden) - i dagsläget klarar bara PHT detta utav alla Plex-klienter.
(Det har att göra med att webbläsare idag inte har stöd för att lägga .SRT -filer/dylikt som överliggande lager på strömmande media, vilket görs att en transcode är nödvändig, och en kvalitetsförsämring uppenbarar sig, trots högsta bitrate.)
4. Plex -klienten som används utav X8'an är en strippad variant utav PHT... Ganska mycket strippad om man gillar att sträddarsy saker som undertext/ljud kompensering etc. Även att bläddra efter subtitles vid sidan av är avslaget.

Det skall även noteras att för att kunna använda Plex Home Theater krävs Plex-Pass.
Detta är en tjänst som man antingen betalar per månad, år eller engångsavgift och sedan har möjlighet att använda Plex på vissa enheter, ge all media trailers, utökade funktioner bla bla.
Men det viktiga här är att det KRÄVS för PHT.
Plex har gjort en mycket bra produkt iom PHT, något de vill ha pröjs för om man vill använda den.
Detta är samma ide bakom att kunna använda Plex på enheter såsom Xbox One eller PS4 (även tidigare generationer)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •