Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hur skapar jag en ISO-fil utan att behöva betala?

Permalänk
Medlem

Hur skapar jag en ISO-fil utan att behöva betala?

Hejsan, är i behov av att göra en ISO fil som ligger på lite under 1 gb, jag har testat Daemon tools och Poweriso och båda två kräver en licens för att skapa en ISO fil (I det sistnämnda fallet p.g.a. filens storlek). Vad finns det för gratis program, utan limit av storlek på filen, för att göra detta?

Anledningen till att jag inte betalar är att detta är ett enstaka fall, jag behöver endast en fil och därav känns det inte rättfärdigat att betala en relativt stor summa pengar för ett program jag bara använder en eller två gånger

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Ta och testa imgburn

Permalänk
Medlem

@Fetkoala

Har du prövat Winiso & Magiciso?

Permalänk

Hej ja behöver också hjälp med liknande sak.

Har en HP laptop och behöver hjälp från någon som också använder HP. Har CD-key på moderkortet men själva win8 har raderats när jag var tvungen att formatera om datorn. Tyvärr glömde jag spara win8 på usb när jag köpte den. Så nu är jag tvungen att köpa helt ny win8 fil från HP.

Är de någon av er som har HP win8 fil liggandes på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Hej ja behöver också hjälp med liknande sak.

Har en HP laptop och behöver hjälp från någon som också använder HP. Har CD-key på moderkortet men själva win8 har raderats när jag var tvungen att formatera om datorn. Tyvärr glömde jag spara win8 på usb när jag köpte den. Så nu är jag tvungen att köpa helt ny win8 fil från HP.

Är de någon av er som har HP win8 fil liggandes på datorn?

Måste det verkligen vara en HP ISO ? jag tvivlar.
Testa med http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...
Och se hur det går.
Som vanligt så skall du skippa att skriva in CD key under installationen, windows hämtar info direkt från datorn när det skall aktiveras.

Har själv gjort rena installationer på många märkesdatorer utan att stöta på problem.
Det enda som kan ta lite tid är ju att hitta drivrutiner till allt.

OT, sorry TS.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt mig av WinISO vid skapande av ISO-filer, och det har fungerat väldigt, väldigt bra. Free WinISO Maker erbjuder gratis skapande av ISO-filer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Måste det verkligen vara en HP ISO ? jag tvivlar.
Testa med http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...
Och se hur det går.
Som vanligt så skall du skippa att skriva in CD key under installationen, windows hämtar info direkt från datorn när det skall aktiveras.

Har själv gjort rena installationer på många märkesdatorer utan att stöta på problem.
Det enda som kan ta lite tid är ju att hitta drivrutiner till allt.

OT, sorry TS.

Hej ja gjorde som du sa. Gick in på den länken och installerade filen på en 8gb Transcend usb-sticka. Men den vägrar läsa innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Hej ja gjorde som du sa. Gick in på den länken och installerade filen på en 8gb Transcend usb-sticka. Men den vägrar läsa innehållet.

Säker på att allt är som det skall för att boota på USB ?
Annars testa med en annan sticka.
Och att göra stickan på en annan dator.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Säker på att allt är som det skall för att boota på USB ?
Annars testa med en annan sticka.
Och att göra stickan på en annan dator.

Ja vet ej om stickan är Bootbar. Den är helt ny och aldrig använts tidigare. Borde jag göra någon inställning först på stickan? Isf hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Ja vet ej om stickan är Bootbar. Den är helt ny och aldrig använts tidigare. Borde jag göra någon inställning först på stickan? Isf hur

MS programmet formatterar den ju och borde även fixa så att allt är OK i övrigt.
Men vissa stickor strular helt enkelt när man vill boota från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Ja vet ej om stickan är Bootbar. Den är helt ny och aldrig använts tidigare. Borde jag göra någon inställning först på stickan? Isf hur

Och du har lagt in USB i bootordningen i BIOS?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Och du har lagt in USB i bootordningen i BIOS?

Vet inte riktigt hur du menar. Hur skulle jag göra det?

Det som jag gjort hitintills är att använda en annan dator. Installerat filen på USB. Sen tagit USB:n satt den på den datorn som ska fixas. Inte gjort mer än så.

Permalänk
Medlem

@Laptop2013:

Om jag inte minns fel så kan man trycka på funktionstangenten F9 på en HP dator när datorn startar och då kommer det upp en start meny där man kan välja boota USB minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Vet inte riktigt hur du menar. Hur skulle jag göra det?

Det som jag gjort hitintills är att använda en annan dator. Installerat filen på USB. Sen tagit USB:n satt den på den datorn som ska fixas. Inte gjort mer än så.

Du måste på något sätt tala om för datorn att den skall boota på USB.
Oftast så hamrar man på F8 för att få upp en bootmeny.
Annars kan du garanterat ändra boot ordningen i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du måste på något sätt tala om för datorn att den skall boota på USB.
Oftast så hamrar man på F8 för att få upp en bootmeny.
Annars kan du garanterat ändra boot ordningen i BIOS.

Har hamrat på alla F knappar. Inget funkar. I vilken ordning ska BIOS vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Har hamrat på alla F knappar. Inget funkar. I vilken ordning ska BIOS vara?

Delete kan det också vara. Brukar stå något i stil med "press XXX to enter setup"

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Hejsan, är i behov av att göra en ISO fil som ligger på lite under 1 gb, jag har testat Daemon tools och Poweriso och båda två kräver en licens för att skapa en ISO fil (I det sistnämnda fallet p.g.a. filens storlek). Vad finns det för gratis program, utan limit av storlek på filen, för att göra detta?

Anledningen till att jag inte betalar är att detta är ett enstaka fall, jag behöver endast en fil och därav känns det inte rättfärdigat att betala en relativt stor summa pengar för ett program jag bara använder en eller två gånger

Mitt favvo program till den typen av grejjer är "cd burner XP" kan göra massa med det programmet och det är rätt simpelt.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

Det går med största sannorlikhet att installera från vilken Windows8 ISO som helst!
Jag pajade min Samsung-laptop och kunde då installera om Win7 från en ISO jag laddade ner och sen bara skriva in CD-nyckeln som stod tryckt på etiketten under datorn. Behövde alltså inte skaffa nåt nytt från Samsung som Samsung-supporten förslog ($$$)
Se bara till att välja rätt version, dvs Pro eller icke Pro eller vad dom nu heter...