Någon som köpt Win8 av Heinz9

Permalänk
Medlem

Har bara skummat igenom tråden..
Såg att folk påpekat att man kan bland annat köpa licenser billigt på andra ställen.

Själv köpte jag en 8.1 Pro licens på Aliexpress för 5$
aktiveringen fungerade och jag har även uppgraderat till Win 10 utan problem.

får se hur länge det håller.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Har bara skummat igenom tråden..
Såg att folk påpekat att man kan bland annat köpa licenser billigt på andra ställen.

Själv köpte jag en 8.1 Pro licens på Aliexpress för 5$
aktiveringen fungerade och jag har även uppgraderat till Win 10 utan problem.

får se hur länge det håller.

Har du uppgraderat, så är de safe då man får en äkta key pga. Det.

Uppdaterad: detta var felaktigt. Hade tydligen kommit "lite" mer info om detta sedan jag läset upp mig om de.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@Dragone:
Din "safe" windows 10 kommer att blockeras, även "aktiverade" piratkopior har en generisk pirat nyckel så att säga, Microsoft vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Dragone:
Din "safe" windows 10 kommer att blockeras, även "aktiverade" piratkopior har en generisk pirat nyckel så att säga, Microsoft vet.

Min key är safe då de är en retail dock

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Verkar som att Heinz har dåligt om pengar nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att Heinz har dåligt om pengar nu..

mmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att Heinz har dåligt om pengar nu..

Fredagen närmar sig, fickorna måste fyllas för en livlig helg

Permalänk
Avstängd

Men nu, om man tolkar annonsen, har han fått tag på riktiga licenser. Innan skrev han om köpta på Blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Men nu, om man tolkar annonsen, har han fått tag på riktiga licenser. Innan skrev han om köpta på Blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du annonsen? Det står att de är köpta på blocket, inga kvitton och inga kartonger medföljer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Har du uppgraderat, så är de safe då man får en äkta key pga. Det.

Uppdaterad: detta var felaktigt. Hade tydligen kommit "lite" mer info om detta sedan jag läset upp mig om de.

Man får windows gratis i ett år oberoende om du har en legit key eller inte.

Skrivet av kskolle:

Men nu, om man tolkar annonsen, har han fått tag på riktiga licenser. Innan skrev han om köpta på Blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Och där före hade han fått dem på Rea från NetOnNet. Inget kvitto självfallet och bara nyckeln (Redan där låter det skumt). Det står dessutom att han fått dem på blocket i annonsen.

Skrivet av Petterk:

Läste du annonsen? Det står att de är köpta på blocket, inga kvitton och inga kartonger medföljer.

Tidigare var det NetOnNet. Hans historia ändras ganska frekvent kan jag ju säga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

nu fyller han på kassan igen

Jag undrar hur många man kan lura på en och samma marknad med samma annons med tanke på att kommentarerna är avstängda, några gissningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

nu fyller han på kassan igen

Jag undrar hur många man kan lura på en och samma marknad med samma annons med tanke på att kommentarerna är avstängda, några gissningar?

För många...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MacAllan:
Om du vill köpa Windows måste du lägga ut hela slanten som resten av oss.
999:- för 8.1 http://www.inet.se/produkt/9170299/windows-8-1-e-licens
2239:- för 8.1 pro http://www.inet.se/produkt/9170300/windows-8-1-pro-e-licens

Finns för några hundralappar dyrare på Microsoft store med
1099:- http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...
2499:- http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/list/Windows-...

Det finns inga genvägar överhuvudtaget, det finns inga fantastiska deals. I sällsynta fall säljs begagnade retail exemplar på marknaden. Det heinz har sålt är bevisligen (verifierat av en köpare) en nyckel som inte kan vara annat än en stulen MAK licens. Sannolikheten att dem andra nycklarna är äkta retail nycklar är således nonexistent.

Nycklarna från dessa "gråzon" företag och cirklar blir blockerade av Microsoft inom dagar eller veckor, i sällsynta fall kan dem hålla i något år om man har Windows Update avstängt, men vad är poängen med att lägga pengar på en nyckel om den inte kan användas utan att bli blockerad?

Stämmer inte riktigt, då jag behövde en trejde licens nu inför uppgraderingen och jag hade ingen lust att pröjsa ytterligare 2k för en licens så testade jag att köpa från kinguin.net.

Har jämfört resultaten som Windows spottar ur sig med mina andra retail pro nycklar och det ser likadant ut. Dvs ingen MAK eller liknande. Det var också den första jag uppgraderade till Windows 10, och då verifieringsservern var överbelastad i början så ringde jag faktiskt microsoft support och frågade om det var något problem med nyckeln. De verifierade att nyckeln var en helt vanlig win 8.1 pro retail, en stund senare verifierades även Win10.

Så nog går det att slippa undan de stora summorna. Synd bara att jag tidigare har lagt ut nästan 5k för två licenser.

Undra när MS ska börja med riktiga familjelicenser... :/ Det blir svindyrt när man är ett antal i familjen.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade-swe:

Stämmer inte riktigt, då jag behövde en trejde licens nu inför uppgraderingen och jag hade ingen lust att pröjsa ytterligare 2k för en licens så testade jag att köpa från kinguin.net.

Har jämfört resultaten som Windows spottar ur sig med mina andra retail pro nycklar och det ser likadant ut. Dvs ingen MAK eller liknande. Det var också den första jag uppgraderade till Windows 10, och då verifieringsservern var överbelastad i början så ringde jag faktiskt microsoft support och frågade om det var något problem med nyckeln. De verifierade att nyckeln var en helt vanlig win 8.1 pro retail, en stund senare verifierades även Win10.

Så nog går det att slippa undan de stora summorna. Synd bara att jag tidigare har lagt ut nästan 5k för två licenser.

Undra när MS ska börja med riktiga familjelicenser... :/ Det blir svindyrt när man är ett antal i familjen.

Minns att det fanns familjelicenser under XP tiden då man kunde installera samma licens på max 5 datorer eller något sådant samtidigt. Försvann väl med Vista om jag inte missminner mig. Idag finns väl företagslicenser?

Skrivet av anon40704:

nu fyller han på kassan igen

Jag undrar hur många man kan lura på en och samma marknad med samma annons med tanke på att kommentarerna är avstängda, några gissningar?

Även om det så är en person så är det ändå en för mycket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Fade-swe:
Saken är den att om några veckor startar du upp datorn och får en popup om att Windows behöver aktiveras, försöker du aktivera online får du ett meddelande om att Din produktnyckel har blockerats av Microsoft. http://i.imgur.com/jC3V0Pu.png

Har man tur fungerar det för alltid, i nästan alla fall håller nycklarna i dagar upp till ett par månader. Med uppgradering till Windows 10 så kan det eventuellt hålla för evigt, vi får helt enkelt se vad som händer med det :).

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Mycket möjligt, men tror inte det då det är en vanlig retail nyckel enlingt MS själva. Värt att chansa ändå, tycker inte det är ett rimligt pris att betala 7500kr för att använda windows på 3 datorer. Redan lagt ut nästan 5000kr för 2 datorer.

Har sett typ 2-3 som haft problem med sina efter några månader. Tycker det skulle vart betydligt mer "Don't buy!!!" trådar (visst finns det ett par, men väldigt få tycker jag) om det händer för merparten av de som köper.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade-swe:
Även dem generiska nycklarna till Windows 10 som man delar med andra användare av samma version av Windows visar sig som Retail, MSDN nycklar med.

Permalänk
Medlem

Dreamsparknycklar ser ut som retail som sagt, de kan däremot ändå återkallas/låsas. De som säljer stulna nycklar brukar då ge folk en ny nyckel. När det gäller uppgradering till W10 så är allt som behövs en aktiverad Windows-kopia att uppgradera ifrån. Nyckeln eller licenstyp är oviktigt.

Permalänk
Medlem

Själv kom jag undan med 200kr för en Windows 7 Retail Home premium N licens. Köpte den av en kille på FB för drygt 2 månader sedan. Uppgraderade till Windows 10 utan problem också. Men. Den som lever får se. Min nyckel kanske håller resten av datorns tid :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du något som helst bevis för det du påstår här?

Då menar jag inte uppgifter som annan person postat, för det är långt ifrån bevis.
För det andra så har iaf jag förstått det som att det inte är samma licens han säljer om och om igen utan många olika.

MacAllan, vad behövs för "bevis"? Självklart är det piratkopierad programvara som erbjuds (dvs brott mot SC:s regler för marknaden). En OEM eller OEI-licens av Windows kostar 1100-1200kr, inget annat, vill du ha en retail-licens får du lägga på 1000kr. Jätteenkelt att förstå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Själv kom jag undan med 200kr för en Windows 7 Retail Home premium N licens. Köpte den av en kille på FB för drygt 2 månader sedan. Uppgraderade till Windows 10 utan problem också. Men. Den som lever får se. Min nyckel kanske håller resten av datorns tid :3

Eftersom du har uppgraderat så använder du inte din gamla nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej, trådstartaren här..
Någon som köpt en sån här nyckel?
http://www.kinguin.se/product/112944/windows-8-professional-r...
..eller från sajten öht?

Vet att det är en månad sen du skrev detta men tänkte att jag svarar ifall någon annan undrar också. Har handlat på kinguin/g2play ett flertal gånger och alltid fått fungerande nycklar. Dock bara spel skall tilläggas men tror inte det är någon skillnad för Win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom du har uppgraderat så använder du inte din gamla nyckel.

Men vad händer om min W7 nyckel blir indragen då?

Jag tvivlar på att mitt W10 kommer stanna äkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Men vad händer om min W7 nyckel blir indragen då?

Jag tvivlar på att mitt W10 kommer stanna äkta.

Din gamla nyckel har inget med din W10-aktivering att göra.

Permalänk
Avstängd

Har inte kollat denna tråd på ett tag, men..

Skrivet av Petterk:

Det har med upphovsrätt att göra, säljaren lovar en nyttjanderätt till mjukvara och ger köparen en olovlig kod. Det innebär ett intrång i upphovsrätten. God tro gäller inte här och gäller inte om man vet att det inte är äkta vara hur som helst. Elektroniska varor och licensnycklar faller knappast inom lagen om godtrosförvärv av lösöre. Det räknas som tjänster. Hade han köpt lådor på blocket med programvara hade han väl försökt sälja lådorna. Han har säkert MSDN/Dreamspark-nycklar också, och de fungerar som retail, dvs du kan dra ner ISO med dessa.

Nej, det har inget med upphovsrätt att göra. Att låta andra ladda ner eller på annat vis distribuera Windows installationsfiler hade kunnat vara ett upphovsrättsbrott men det är inte vad det är frågan om här utan någon form av bedrägeri eller egenmäktigt förfarande eller kanske häleri beroende på hur han har fått tag i nycklarna.

Skrivet av Petterk:

Din gamla nyckel har inget med din W10-aktivering att göra.

Jo, det har den absolut, eller inte nyckeln i sig kanske men licensen som nyckeln gäller för. Licensen kan bli avaktiverad precis som den hade kunnat bli i tidigare versioner och MS har full koll på vilken licens varje W10-uppgradering installeras på. Skulle den licensen bli ogiltig om du var kvar på 7/8 någon gång, säg om MS skulle avaktivera ett stort sjok ogiltiga licenser av någon anledning, så hade din licens avaktiverats även om du hade uppgraderat. Bara för att man lyckas uppgradera så får man inte en ny licens liksom.

Skrivet av Tumnus:

Man får windows gratis i ett år oberoende om du har en legit key eller inte.

Nej så är det inte. Man får Windows-uppgraderingen gratis om man har ett aktiverat Windows, av de senaste versionerna, det första året. Har du en licens som är tveksam men som valideras som giltig så kommer du att få uppgraderingen men det är inte säkert att den aktiveras när den är klar eller att den stannar aktiverad även om den blir det. Har man en giltig licens så gäller uppgraderingen "för evigt" på den maskinen, eller om det är en retail-licens du uppgraderat även på andra maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det har den absolut, eller inte nyckeln i sig kanske men licensen som nyckeln gäller för. Licensen kan bli avaktiverad precis som den hade kunnat bli i tidigare versioner och MS har full koll på vilken licens varje W10-uppgradering installeras på. Skulle den licensen bli ogiltig om du var kvar på 7/8 någon gång, säg om MS skulle avaktivera ett stort sjok ogiltiga licenser av någon anledning, så hade din licens avaktiverats även om du hade uppgraderat. Bara för att man lyckas uppgradera så får man inte en ny licens liksom.
Nej så är det inte. Man får Windows-uppgraderingen gratis om man har ett aktiverat Windows, av de senaste versionerna, det första året. Har du en licens som är tveksam men som valideras som giltig så kommer du att få uppgraderingen men det är inte säkert att den aktiveras när den är klar eller att den stannar aktiverad även om den blir det. Har man en giltig licens så gäller uppgraderingen "för evigt" på den maskinen, eller om det är en retail-licens du uppgraderat även på andra maskiner.

Det är upphovsrätten som det görs intrång i när du försöker gå runt den och kör eller säljer vad Microsoft betraktar som olicensierat eller falskt. Utan upphovsrätten hade inte Microsoft kunna gå efter folk som säljer förfalskade produkter eller som kör fel typ av licens som inte gäller för dem. Sen kan kunden känna sig bedragen, men du kan inte anmäla säljaren i Östasien för bedrägeri och anmäler du en svensk säljare kommer anmälan bara läggas ner. Även om en anmälan går vidare så får du ingen ersättning. Det bedrägeriet är mot kunden i teorin inte mot Microsoft. Kunden vet gissningsvis vad det rör sig om däremot. Du skulle kunna driva ett småmål (tvistemål) själv mot en svensk försäljare, men då måste det finnas några pengar att hämta och det kostar 600kr i avgift hos domstolen.

Nej, det räcker med att du uppgraderar från en aktiverad kopia. Det går fint att uppgradera från KMS, piratkopierat och så vidare, bara det är aktiverat. Då aktiveras också W10, även utan att du tidigare haft någon nyckel. KMS-nycklar är ju generiska. Din gamla nyckel sparas inte på maskinen lokalt och att de spärrar den gamla nyckeln betyder inte per automatik att de spärrar uppgraderingen, men de kan givetvis utveckla ett system och förfarande som möjliggör det. Det är väl inget vi sett ännu däremot.

Du får ingen nyckel att installera på någon annan maskin utan om du ska flytta till en annan maskin får du installera din gamla licens och uppgradera från den, vilket inte går efter 29 juli 2016. Det går ju dock att aktivera W10 med KMS-emulator också. Microsoft verkar inte bry sig om aktiveringscrackarna, det är inte längre som när folk körde WGA-crackar.

W10 har bara support i 10 år (varav 5 år mainstream) och de friskriver sig från att du kommer kunna installera uppdateringar med att olika enheter och komponenter har olika livslängd.

Permalänk
Avstängd

Samma med Office nyklar. Köpte en 2013 på Blocket för 200 kr men sedan uppdaterat OS till W10 går den inte aktivera längre. Smällar man får ta när man köper ful-licenser billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Fade-swe:
Även dem generiska nycklarna till Windows 10 som man delar med andra användare av samma version av Windows visar sig som Retail, MSDN nycklar med.

Ok så de visar sig som retail i ALLA olika verifieringsverktyg som finns tillgängliga, inklusive Microsofts supports egna där de kolla upp nycklar vid supportärenden osv? Intressant, har du någon källa på det? Isf är det bara att vänta och se.

Hur som haver, hade det varit så att flertalet blev av med sin nyckel som du säger så hade det varit större skriverier på nätet om det. Det går inte att bortse ifrån. Självklart kan det hända och är en risk man tar, men en risk du kan ta 10ggr till priset av en vanlig.

Hade som sagt helst sett att de hade någon typ av familjelicensiering, men icke...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är upphovsrätten som det görs intrång i när du försöker gå runt den och kör eller säljer vad Microsoft betraktar som olicensierat eller falskt. Utan upphovsrätten hade inte Microsoft kunna gå efter folk som säljer förfalskade produkter eller som kör fel typ av licens som inte gäller för dem.

Nej, upphovsrätten har inget med det att göra. Upphovsrätten innebär att man inte får kopiera andras "verk" och distribuera vidare. Vad menar du att personen kopierar i detta fall? Inte Windows för det får man ladda ner från MS, nyckeln är inte upphovsrättsskyddad heller då den dels inte uppnår verkshöjd och dels inte nödvändigtvis tillhör någon annan.

Citat:

Sen kan kunden känna sig bedragen, men du kan inte anmäla säljaren i Östasien för bedrägeri och anmäler du en svensk säljare kommer anmälan bara läggas ner. Även om en anmälan går vidare så får du ingen ersättning. Det bedrägeriet är mot kunden i teorin inte mot Microsoft. Kunden vet gissningsvis vad det rör sig om däremot. Du skulle kunna driva ett småmål (tvistemål) själv mot en svensk försäljare, men då måste det finnas några pengar att hämta och det kostar 600kr i avgift hos domstolen.

Jo, bedrägeriet begås mot köparen och inte MS. Däremot bryter han ju licensvillkoren genom att sälja dessa licenser som han inte har rätt till och är licenserna stulna så är det häleri. Och jag håller med om att det inte är så stor poäng för en enskild köpare att anmäla, men MS hade kunnat stämma honom eller marknadsplatsen som han säljer sina licenser på hade kunnat anmäla honom för exempelvis vilseledande marknadsföring eller så.

Citat:

Nej, det räcker med att du uppgraderar från en aktiverad kopia. Det går fint att uppgradera från KMS, piratkopierat och så vidare, bara det är aktiverat. Då aktiveras också W10, även utan att du tidigare haft någon nyckel. KMS-nycklar är ju generiska. Din gamla nyckel sparas inte på maskinen lokalt och att de spärrar den gamla nyckeln betyder inte per automatik att de spärrar uppgraderingen, men de kan givetvis utveckla ett system och förfarande som möjliggör det. Det är väl inget vi sett ännu däremot.

Jo, det går vanligtvis att uppgradera så länge Windows valideras men risken blir inte mindre att en oärlig nyckel hittas och därmed att licensen blir avaktiverad om du uppgraderar än om du stannar kvar på tidigare version. Att nyckeln som alla får vid uppgradering är samma har inget med saken att göra för MS identifierar varje installation på annat sätt en med nyckeln.

Citat:

Du får ingen nyckel att installera på någon annan maskin utan om du ska flytta till en annan maskin får du installera din gamla licens och uppgradera från den, vilket inte går efter 29 juli 2016.

Precis. Dock har de förbundit sig till att det ska vara möjligt att flytta sin uppgraderade retail-licens så de måste lösa det innan det datumet.

Citat:

Det går ju dock att aktivera W10 med KMS-emulator också. Microsoft verkar inte bry sig om aktiveringscrackarna, det är inte längre som när folk körde WGA-crackar.

Att det fungerar nu är ingen garanti för att det kommer att fungera i framtiden. MS avaktiverar inte licenser så fort de märker att något är skumt utan i sjok då och då.

Citat:

W10 har bara support i 10 år (varav 5 år mainstream) och de friskriver sig från att du kommer kunna installera uppdateringar med att olika enheter och komponenter har olika livslängd.

Dagens Windows 10 har bara support i ett visst antal år men varje större uppgradering eller uppdatering av W10 kommer att flytta det datumet framåt. Det är det som är nytt med tians uppgraderingsmodell. Förr eller senare kommer sannolikt hårdvarukraven att gå upp och det kan förstås göra att vissa maskiner inte kan uppdateras vidare, men det är knappast något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Dock har de förbundit sig till att det ska vara möjligt att flytta sin uppgraderade retail-licens så de måste lösa det innan det datumet.

Att det fungerar nu är ingen garanti för att det kommer att fungera i framtiden. MS avaktiverar inte licenser så fort de märker att något är skumt utan i sjok då och då.
Dagens Windows 10 har bara support i ett visst antal år men varje större uppgradering eller uppdatering av W10 kommer att flytta det datumet framåt. Det är det som är nytt med tians uppgraderingsmodell. Förr eller senare kommer sannolikt hårdvarukraven att gå upp och det kan förstås göra att vissa maskiner inte kan uppdateras vidare, men det är knappast något nytt.

Finns inget som säger att Windows 10 kommer flytta fram supporttiden. Microsoft har inte dementerat sina egna och mediers rapportering av uppgifterna. Säger sig självt att du knappast vill installera från en 10 år gammal ISO 2025 för den delen, de kommer behöva särskilja det från äldre media med tiden därför finns det ingen vits att kalla det Windows 10 i 25 år heller om du måste skriva massor bokstäver och siffror efter namnet.

Nej de har inte förbundit sig till detta och du kan glömma att Microsoft kommer ge dig en nyckel som fungerar till Windows 10, sen även om de skulle få för sig att lösa det så skulle du behöva installera ditt gamla operativsystem först och uppgradera från det. Mest troligen.

En rätt att nyttja en programvara är just vad upphovsrätten möjliggör, och det finns ingen chans att de skulle hantera det som något annat än upphovsrättsintrång. Olovliga licenser är ett upphovsrättsintrång. Det är ingen stulen egendom det handlar om. Häleri och lag om godtrosförvärv av lösöre har ingenting med tjänster (som datorprogram) och upphovsrätt att göra. Den enda gången det skulle kunna handla om några andra brott är om du begår datorintrång hos Microsoft. Samt möjligen om du skulle få för dig att stjäla programvarukartonger. Häleri gäller stulen egendom, och en sifferrad är ingen egendom. De säljer en olovlig nyttjanderätt och det utgör intrånget från säljarens sida. Utan nyckeln så skulle det ju inte ske något intrång. Det gäller utan att behöva distribuera några programfiler, överlåtelse (olovlig) sker ju ändå genom försäljningen. Hade det fungerat på något annat sätt hade t.ex. inte trial och shareware haft något skydd mot att folk säljer olovliga nycklar eller mot crackar. Det handlar inte bara om exemplarframställning. Det finns rättsfall i Europa rörande försäljning av nycklar och således rättsfall applicerbara på EUs upphovsrättsdirektiv. Det finns heller inte någon särskild lagstiftning rörande förfalskning, utan det rör sig om upphovsrättsintrång. När man förfalskar fysiska varor rör det sig ofta om varumärkesintrång, intrång i mönsterskydd och liknande också. Bedrägerier är givetvis mot de som blir lurade.