3:e gången grabben ska få speldator. Nu jäklar!

Permalänk
Medlem

4k gaming med maxad grafik är ingen fröjd att spela på precis..
Köp en stor 1080p (144hz) skärm istället och spelen kommer flyta extremt bra med 980TI

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
99:e percentilen

1440p @ 144 Hz är totalt överlägset för gaming jämfört med 4K (@ 60 Hz; högre finns inte) i min mening. Med två 980 Ti kan han då dessutom spela med höga inställningar inklusive underbara MSAA. Det blir helt enkelt en betydligt bättre spelupplevelse än du någonsin kan få med 4K i dagsläget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@tku01:

Skrivet av tku01:

MK MSI Z77A-G43 Z77
SSD 120GB A-Data SATA 2.5", MLC, 510-Series
Team Elite* 8GB (2x4GB) 1600MHz CL11
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
GK PCIe EVGA GF GTX 680 2GB
Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU USB 3.0
Antec VP650PMW 650W
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
HD500GB WD SATA-600 16MB,Caviar blue,7200RPM

Är du helt säker på att moderkortet är ett MSI-Z77A-G43?

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

Jag har frågat vilka spel han spelar. Har inte fått svar än. Edit: Jo, han skriver skumma saker som CS: Go, Ark survival evolved GTA V, Battlefield, Starcraft, h1z1 m.m.

Låter väl som det får vänta med 4k-gaming tills komponenterna finns.
Han gillar ju film också så frågan är väl om han ska ha en 4k-tv på rummet för film och en 1440p-monitor för spel.

Just nu lutar det åt:
Minst 1 stycken GTX 980ti. 7000 kr
Större nätagg. 1000 kr
En I7 5820k (funkar på hans moderkort?). 4000 kr
En 1440-skärm 4000 kr
En 4k-tv 6000 kr

Summa 22 000.
Men då är skärmarna med som inte var med i ursprungsbudgeten.

Låter väl som en OK början?

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

@tku01:

Är du helt säker på att moderkortet är ett MSI-Z77A-G43?

Verkar så. På min gamla beställning står det så här:
MSI Z77A-G43 ATX 982 kr 1 st 982 kr
A-DATA SSD 510-series 120GB 899 kr 1 st 899 kr
Team Elite 8GB (2x4096MB) CL11 1600MHz 329 kr 1 st 329 kr
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) 1 990 kr 1 st 1 990 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tku01:

Jag har frågat vilka spel han spelar. Har inte fått svar än. Edit: Jo, han skriver skumma saker som CS: Go, Ark survival evolved GTA V, Battlefield, Starcraft, h1z1 m.m.

Han gillar ju film också så frågan är väl om han ska ha en 4k-tv på rummet för film och en 1440p-monitor för spel.

Just nu lutar det åt:
Större nätagg. 1000 kr
En 1440-skärm 4000 kr
En 4k-tv 6000 kr

Summa 22 000.

Du måste även ha:
X99-moderkort ca 2000 kr och uppåt
DDR4-minnen helst 4x4GB ca 1500-2000 kr
Kylare 500-1000 kr

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tku01:

Verkar så. På min gamla beställning står det så här:
MSI Z77A-G43 ATX 982 kr 1 st 982 kr
A-DATA SSD 510-series 120GB 899 kr 1 st 899 kr
Team Elite 8GB (2x4096MB) CL11 1600MHz 329 kr 1 st 329 kr
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) 1 990 kr 1 st 1 990 kr

Det moderkortet stödjer inte SLI, dvs du kan bara ha ett (Nvidia)-grafikkort.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Du måste även ha:
X99-moderkort ca 2000 kr och uppåt
DDR4-minnen helst 4x4GB ca 1500-2000 kr
Kylare 500-1000 kr

Ok, då får nog 4k-tvn vänta lite.
Detta ska gå in i Fractal-chassit sen förr?

Brukar inte kylare följa med?!

/T

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tku01:

Ok, då får nog 4k-tvn vänta lite.
Detta ska gå in i Fractal-chassit sen förr?

Brukar inte kylare följa med?!

/T

Kylare följer inte med 6600K, 6700K och alla 2011/2011-3.
Stockkylaren till typ 4790K är ändå för klen för överklockning.
På grund av 5820k:s låga frekvenser vill man verkligen överklocka.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ja, verkar vara väldigt delat med åsikterna. Samma sak på overclockers.
Någon tysk sida hade testat 3.0 16x/16x vs 8x/8x vs 16x/8x med 780 Ti SLI. De två senare hade exakt samma resultat medan 16x/16x var ca 9% bättre. Tyvärr inget 2.0-test.

Kan vara värt att nämna att jag gick från PCI-E 2.0 8x/8x till PCI-E 3.0 16x/8x.
Min teori är att boosten är pga högre bandbredd.
PCI-E 2.0 ger 500MB/s per lane vilket ger 4GB/s vid 8x
PCI-E 3.0 ger 984.6MB/s per lane vilket ger ~7.8GB/s vid 8x och ~15.75GB/s vid x16
980 och 780ti har en minnesbandbredd på 8GB/s

Borde inte göra så stor skillnad men det är en teori.

Skrivet av Sveklockarn:

4K-gaming ligger långt in i framtiden. Den absoluta majoriteten av dataspelare kommer inte ha tillräcklig datorhårdvara för det förrän om tre till fyra generationer grafikkort framåt d.v.s. om fem-sex år tidigast. Däremot är begreppet "4K-gaming" en stark hype för att sälja hårdvara som i något som helst scenario kan visa rörligt 4K-material.

Måste säga emot dig där, jag spelar moderna spel (GTA V och Dragon Age Inquisition för det mesta) och klarar av båda vid höga inställningar runt 55-60fps.

4k-gaming går att göra idag, det blir bara väldigt dyrt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

5930k behövs endast till 3-4 grafikkort. Annars räcker nog vanliga i7:or och 5820k.
I 4k är det dessutom grafikkorten som flaskar med en Intel CPU.

Om huvudsaken är spelprestanda så är vettigaste valet dubbla 980 Ti + nätaggregat.
Om redigering och sånt är viktigt är det väl nästan en komplett dator som behövs, förslagsvis 5820k och 980 Ti som bas.

Annars som många sagt tidigare kanske en 1440p 144 Hz-skärm är roligare att spela på. Då är det fortfarande grafikkorten som flaskar en överklockad Intel CPU.

Skrivet av iCannot:

Varför just 5930k som är 2000 kr dyrare än 5820k? TS lär väl inte vilja köra 3-Way SLI...

Edit: @ArcticFire hann före

5820k har ju bara 28 lanes, man får ju köra 16+8 då? Men det kanske räcker iof, som någon sa tidigare så tappade man bara några procent med 980ti sli.

Men som sagt, beror ju lite på vad han spelar. På så vis kan ju även det vara nice att vänta och köpa skylake senare, om nu ryktena om drivrutiner som ska få flera kärnor att arbeta som en stämmer.

Men i spel som tex just CSGO, mmo's eller RTS med mycket gubbar, saker där det är mycket sprites att rita ut tex, där kan en CPU göra enorm skillnad i FPS.
Det finns massiv med trådar om detta för tex CSGO.
Hela problemet där ligger i source motorn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Måste säga emot dig där, jag spelar moderna spel (GTA V och Dragon Age Inquisition för det mesta) och klarar av båda vid höga inställningar runt 55-60fps.

4k-gaming går att göra idag, det blir bara väldigt dyrt.

Låter mer som att det är en milsvid skillnad i vad du och jag uppfattar som höga kvalitetsinställningar i GTA V, respektive vilken lägsta FPS som är acceptabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

5820k har ju bara 28 lanes, man får ju köra 16+8 då? Men det kanske räcker iof, som någon sa tidigare så tappade man bara några procent med 980ti sli.

Men som sagt, beror ju lite på vad han spelar. På så vis kan ju även det vara nice att vänta och köpa skylake senare, om nu ryktena om drivrutiner som ska få flera kärnor att arbeta som en stämmer.

Men i spel som tex just CSGO, mmo's eller RTS med mycket gubbar, saker där det är mycket sprites att rita ut tex, där kan en CPU göra enorm skillnad i FPS.
Det finns massiv med trådar om detta för tex CSGO.
Hela problemet där ligger i source motorn.

De vill ha starka kärnor, de behöver inte många kärnor.
CS:GO verkar ju gå att spela i 300+ med vilken Intel CPU som helst och ett medelklasskort som 380/960.
MMO's som t.ex. WOW brukar tråda dåligt. WOW använder 2 eller 3 trådar tror jag det var.
RTS verkar fungera bra på vanliga i7:or.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man vill maxa nästa års spel i 4K/60fps så duger inte 980 TI SLI. Bättre att vänta på nästa generations kort om det är det man är ute efter. (Witcher 3 som är från i år fick 41.7 fps i ett sådant test).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Låter mer som att det är en milsvid skillnad i vad du och jag uppfattar som höga kvalitetsinställningar i GTA V, respektive vilken lägsta FPS som är acceptabel.

verkar så

Vad JAG har upplevt:
det mesta på ultra och väldigt få dips under 50. Vid såpass hög upplösning gör MSAA mindre skillnad så det kan man skippa.

Ska slänga igång en benchmark såfort GTA V är installerat

Edit:
Och här är resultaten.

GTA V 4k allt utom MSAA på max
Avarage – 60fps
Min – 32fps
Max – 149fps

GTA V 4k custom msaa OFF
FXAA ON Population density/variety distance scaling MAX
Texture VERY HIGH Shader HIGH Shadow HIGH Reflection VERY HIGH
Reflection MSAA OFF Water HIGH Particles HIGH grass HIGH
soft shadows SOFT post fx VERY HIGH in-depth DoF ON
anistropic X16 Ambient occlusion HIGH Tessallation HIGH
long shadows OFF high res shadows OFF high detail streaming OFF
frame scaling OFF
Average – 86fps
Min – 55fps
Max – 151fps

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av tku01:

Just nu lutar det åt:
Större nätagg. 1000 kr
En 1440-skärm 4000 kr
En 4k-tv 6000 kr

Summa 22 000.

Nät agg rekommenderar jag dessa http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m detta som finns i Sverige med bra kvalité

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

4k och gaming går inte riktigt ihop. Ett tips är att kolla på 1440p skärmar istället, det fungerar ypperligt med 980 ti.

Pff går alldeles utmärkt att lira 4k med maxade inställningar om man har en burk för det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Pff går alldeles utmärkt att lira 4k med maxade inställningar om man har en burk för det.

Allt är relativt. Somliga anser att allt över 25 FPS är fullt spelbart, andra anser att allt under 300 FPS är bortkastad tid. Själv är jag av åsikten att det GÅR, men vittsen är liten. Det finns en gräns när högre upplösning och större skärm blir ett problem i stället för en fördel och spelen är helt enkelt inte anpassade för 4K tillvaro än. Gui'n som är nästintill osynliga, referenspunkter som måste moddas för att synas på skärmen osv, det är helt enkelt inte en tillvaro för "alla" spelare i dagsläget... Men även där är vi ju olika. Jag skulle inte kunna sitta bara en halvmeter från en 42" 4K skärm, jag hade blivit dum i huvudet på allt det som hamnar i perferiseendet, andra vill ha det precis så...

Kort och gott. Tycker du att du kan spela i 4K upplösning på en viss burk. Grattis. Räkna inte med att alla andra håller med dig om att det är spelbart. På precis samma sätt som 1024x1280 och skyhöga FPS inte anses "spelbart" av många, fast av andra anledningar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nu har vi dock en budget och relatera till, självfallet kan 2x 980ti driva 4k.
Men budgeten i detta fall är ej över 20k, då hamnar vi på ett 980ti, då blir det lite svårare och du får tumma lite på grafikinställningarna samt vara redo för fps dippar.

Permalänk
Medlem

Nästan förvånad att ingen här vill att du adopterar dem... inte många söner som får 4k gameing maskin av föräldrarna

Håller dock med att det är för tidigt för bra 4k gameing. 1440p i högre fps blir bättre känsla. Det är både brist på grafikkort som verkligen kan ge bra prestanda i 4k (single kort iaf), och SLI är inte felfritt i alla titlar. Samt att att kablar och överföring till bildskärmar är svåra att dra upp till bra frekvenser med 4k, så det kan dröja länge innan man får bra spelkänsla på 4k.

Imho är 4k lika överskattat som 3D skärmar...
VR är bättre tänkt än 3D, och 1440p @ 120hz+ med tex G-sync är bättre än 4k. (Detta är min åsikt dock)

@MaxieTheHatter jahapp, och hur hade du tänkt få dessa 80Hz+ snitt till din skärm? Eller mindre de 150 "peak"?
Du lär märka ev dippar som 30fps, snabbt, men allt över 60 är ändå bortkastat då du inte kan se dem...
Men gillar du det så kör på... vi behöver beta testare

Permalänk
Medlem

390x är ganska trevlig...

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Låser FPS till 60.
Testade naturligtvis utan en fps cap, Vsync eller annan lösning, annars hade det ju varit ett meningslöst test eller hur?

Men ja, enbart för gaming är det kanske inte så stor poäng med 4k det kan jag hålla med om.
Jag köpte dock inte en 4k skärm för att enbart spela på, de har andra användsningsområden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Allt är relativt. Somliga anser att allt över 25 FPS är fullt spelbart, andra anser att allt under 300 FPS är bortkastad tid. Själv är jag av åsikten att det GÅR, men vittsen är liten. Det finns en gräns när högre upplösning och större skärm blir ett problem i stället för en fördel och spelen är helt enkelt inte anpassade för 4K tillvaro än. Gui'n som är nästintill osynliga, referenspunkter som måste moddas för att synas på skärmen osv, det är helt enkelt inte en tillvaro för "alla" spelare i dagsläget... Men även där är vi ju olika. Jag skulle inte kunna sitta bara en halvmeter från en 42" 4K skärm, jag hade blivit dum i huvudet på allt det som hamnar i perferiseendet, andra vill ha det precis så...

Kort och gott. Tycker du att du kan spela i 4K upplösning på en viss burk. Grattis. Räkna inte med att alla andra håller med dig om att det är spelbart. På precis samma sätt som 1024x1280 och skyhöga FPS inte anses "spelbart" av många, fast av andra anledningar...
B!

Okej vilket spel är guin osynlig på? Fram med exempel. Jag lirar allt möjligt och har inte stött på något problem med 4k i något spel. Kort och gott 4k är underbart men det är inte för fattiglappar

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Alling: Tycker att 4k maxad med msaa på en Philips 40tum slår 144hz 1440p alla dagar i veckan. Kristall klar bild <3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Känns den prisvärd?
Ok, om det bara är 15% mer än grabbens om man uppgradera hans gamla. Den kan vi ge bort till nån släkting.
Bara det är prisvärt.
SLI-möjligheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nästan förvånad att ingen här vill att du adopterar dem... inte många söner som får 4k gameing maskin av föräldrarna

Håller dock med att det är för tidigt för bra 4k gameing. 1440p i högre fps blir bättre känsla. Det är både brist på grafikkort som verkligen kan ge bra prestanda i 4k (single kort iaf), och SLI är inte felfritt i alla titlar. Samt att att kablar och överföring till bildskärmar är svåra att dra upp till bra frekvenser med 4k, så det kan dröja länge innan man får bra spelkänsla på 4k.

Imho är 4k lika överskattat som 3D skärmar...
VR är bättre tänkt än 3D, och 1440p @ 120hz+ med tex G-sync är bättre än 4k. (Detta är min åsikt dock)

@MaxieTheHatter jahapp, och hur hade du tänkt få dessa 80Hz+ snitt till din skärm? Eller mindre de 150 "peak"?
Du lär märka ev dippar som 30fps, snabbt, men allt över 60 är ändå bortkastat då du inte kan se dem...
Men gillar du det så kör på... vi behöver beta testare

Ah. Kompensation för att jag inte bor med honom
Nä, men han har en syster som shoppar för dubbla denna summan per år (edit: kanske inte riktigt dubbla) utan att han begär nåt speciellt.

Åh, vad många val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tku01:

Känns den prisvärd?
Ok, om det bara är 15% mer än grabbens om man uppgradera hans gamla. Den kan vi ge bort till nån släkting.
Bara det är prisvärt.
SLI-möjligheter?

Vid hög budget tjänar du alltid mest på att bygga den själv Även få den skräddarsydd

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

*uttömmande svar*

Tack för ditt svar! Problemet är som sagt att så snart FPSen sjunker under 60 FPS så drar vsync ner uppdateringsintervallet till 30 Hz vilket ger vad jag anser vara en horribel spelupplevelse. Tyvärr blir det extremt mycket tearing utan vsync, så det är inte ett alternativ för mig att köra utan. Det är ju bara att konstatera att även om GTA V flyter otroligt fint på ett 980 Ti merparten av tiden, som kommer ändå dessa dippar (om än väldigt korta).

Jag kommer lösa merparten av problemen med att skaffa en ASUS PG279Q (om den kommer ut någon j###a gång!) med Gsync, men ska man som sagt köra 4K med uppskruvade kvalitetsinställningar så kommer frameraten att bli lidande på dagens singelkort. I dagsläget kör jag 1920x1200, med allt utom gräset på max under de vanliga grafikinställningarna samt Extended Distance Scaling på max under avancerade grafikinställningar.

Jag har dock precis köpt mitt 980 Ti, så jag ska laborera lite och se vad som är optimalt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Låser FPS till 60.
Testade naturligtvis utan en fps cap, Vsync eller annan lösning, annars hade det ju varit ett meningslöst test eller hur?

Men ja, enbart för gaming är det kanske inte så stor poäng med 4k det kan jag hålla med om.
Jag köpte dock inte en 4k skärm för att enbart spela på, de har andra användsningsområden.

Antar att du jobbar med Hubble teleskopet och försöker studera stjärnor?

Nej, självklart är det goigt med 4k. Men för mig är inte tekniken "mogen" än.

@tku01 Jag känner igen det...
Förstod aldrig varför morsan insisterande på att köpa saker till mig ibland...
Visade sig att hon köpt en massa saker till syrran.

Med tanke på att hon inte lever idag, kan jag varmt säga, det är bättre att man får något mer personligt. Datorer är kul och så... men de ersätter inte en förälder, och jag hade hellre tagit 1 vecka (tom en enda dag) till med henne, frisk, än alla datorerna jag har bredvid mig.