AMD lanserar Radeon R9 Nano – fullfjädrade Fiji i miniformat

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt förvirrad över bilden på kylarens "baksida" (kopparn) innan jag insåg att de råkat ladda upp den bilden upp-och-ner.

(Kan bekräftas genom att kolla på skruvhålen - och utrymmet "nere" till höger är för 8-pins kontakten.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

har man det bästa kortet så ska man ta betalt där efter vilket är vad AMD gör, inget kort slår dem i mTX just nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Vad hade ni förväntat er? GPU:n är gigantisk.

Att jämföra med mITX-versionerna av 970 är ju helt naturligt eftersom att det tidigare var det snabbaste kortet i mITX-format.

Vanliga högpresterande kort får plats i många mITX chassin. Beror helt på vad du syftar på för chassi.

Ett 970 för 3300:- som är 172mm lång och bara 17mm längre än Nano.
De får nog plats i många liknande burkar skulle jag tro.

http://cdon.se/hemelektronik/inno3d/inno3d-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag undrar hur pass väl det överklockar.

Antagligen lika dåligt som den vanliga versionen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

men de är ju inte ens riktade om samma kunder

Skrivet av dannesthlm:

Jo det är dom. Datorintresserade med stora plånböcker.

Entusiaster med stora plånböcker och inga utrymmes krav
VS
Entusiaster med stora plånböcker och hårda utrymmes krav

...förstår inte vad du menar inte är skillnaden. Är som att säga att Formel 1 bilar och lyxiga super sport bilar är till samma målgrupp: Motorintresserade med mycket pengar. Bilarna har ju helt olika vägar de går att köra på.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag vet att Sweclockers är i princip Nvidiafanboyscentral men nu får ni fan försöka tänka lite. Om du kapar 980Ti till samma storlek kommer den producera hela 0 (NOLL) FPS så det är knappast liknande kort det handlar om. Nano har inga konkurrenter i den storleksklassen. Ingen kommer ens i närheten och du sitter och gnäller om kort som knappt får plats i mATX lådor.

Visst kan jag hålla med om att det är väl lite påhittigt att köra en underklockad modell med hyfsad prestanda till premiumpris, med förmånen att kortet är litet. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, det känns dock väldigt nischat.

Redan är det ju ganska nischat att vara datorintresserad och vilja lägga ner dessa pengar. Ska det dessutom handla om ett lågklockat kort i miniformat är det ju givet att det knappast kommer att boosta någon försäljning.

Dock är jag ingen Nvidia fanboy, sitte med 2x7970 (fabriksöverklockade), har i modern tid alltid haft AMD-grafikkort (samt en st 7870 GHz i TV-datorn).

Lite utanför ämnet tycker jag dock det är lite synd att AMD inte dumpat CPU'erna, efter fiaskot med bulldozer är det tydligt att AMD's resurser absolut inte räcker för att utveckla nya GPU'er och samtidigt arbeta med nästa generations CPU'er.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Jag vet att Sweclockers är i princip Nvidiafanboyscentral men nu får ni fan försöka tänka lite. Om du kapar 980Ti till samma storlek kommer den producera hela 0 (NOLL) FPS så det är knappast liknande kort det handlar om. Nano har inga konkurrenter i den storleksklassen. Ingen kommer ens i närheten och du sitter och gnäller om kort som knappt får plats i mATX lådor.

Precis.

Det är inte bara ett märke, ett pris och en FPS-graf som spelar roll när man köper grafikkort.
Akustik och storlek är två väldigt stora faktorer skulle jag säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

gillar att dom jämför det mot ett 970...... Prisklassen skiljer ju sig lite lixom

Ja exakt,ett 970 kostar hälften så mycket.
Ännu en flopp från AMD,med det priset.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fury X klockar inte dåligt pga av ström tillförsel.

Det är chippet i sig som är dåligt. (redan stock hög överklock)

Nano kan dra över 300W utan problem med upplåst Vcore.

Håller med helt och hållet. Antagligen är Nano vad AMD tänkte släppa från början, men konkurrensen var för hård och hype'n för hög, så man tog till alla knep man kunde för att öka klocken på FuryX med +~150MHz för att kunna konkurrera i prestanda mot nVidia. Det är, precis som du säger, därför som den klockar så dåligt - den är redan klockad från fabrik!

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad man kan göra, men som inte är rimligt i detta läge, är att designa om kretsen så fokus hamnar på saker som är relevant för dagens spel.

Efter att läst på en hel del om AMDs GCN & TeraScale samt Nvidias Fermi, Kepler & Maxwell får jag väldigt mycket känslan av att något väldigt likt DX12 måste ha varit planerat redan för Win8 släppet men av olika anledningar (antagligen brist på tid) blev det aldrig något. Anledningen till denna känsla är att både Fermi och GCN är en relativt dålig match för DX11 (och än sämre för tidigare DX-versioner), finns saker i dessa som i princip är hopplöst att utnyttja på något vettig sätt via DX11. En sådan sak som inte har någon större poäng i DX11 är ACE (Asynchronous Compute Engines) i GCN, den HW-baserade scheduler som Fermi hade var kanske inte helt meningslös, men i DX11 är det mer effektivt att sköta allt detta via drivers som Kepler/Maxwell gör.

Ingen av företagen valde att gå tillbaka till en VLIW arkitektur (TeraScale, Nvidia körde med det innan Fermi), men rent tekniskt passar VLIW just den modell DX11 (och tidigare) körde med rätt bra då dessa APIer ger möjlighet till stora optimeringar i drivers. Hela grundtanken med varför VLIW skulle vara en vettig idé bygger på att man flyttar en del logik (som typiskt är väldigt strömslukande) från HW till driver/kompilator. Nackdelen med VLIW är att tekniken är dålig på att hantera mer generella problem, är bara problem som är väldigt data-parallella och logik med extremt liten andel villkorade instruktioner som fungera bra. I grunden är 3D grafik exakt ett sådant problem, däremot är VLIW normalt sett inte alls vettig för mer generell GPGPU laster (som med facit i hand knappt används än idag så ett icke-problem). VLIW är också fel för DX12 då mycket här verkar handla om att i möjligaste mån få undan drivaren ur ekvationen.

Hade varit intressant att se perf/W på ett TeraScale baserat kort riktat mot DX11.x och tillverkat på en modern 28nm process. Med VLIW (som är en MIMD) hänger mycket på drivarna, men rent teoretiskt hade VLIW nog passat många av dagens spel bättre än de mer generella (programmeringsmässigt) SIMD baserade GPUerna vi har nu.

Nvidia hade nog med resurser för att skapa Kepler/Maxwell, att de är så pass mycket mer strömeffektiva än Fermi i DX11 beror bl.a. på att man helt sonika skrotade en del funktioner som inte gick att använda på något vettig sett, sett i backspegeln så var det nog rätt beslut med tanke på hur enormt bra Maxwell gått på marknaden jämfört mot AMDs samtida modeller. Ska bli väldigt intressant att se om Nvidias fokus på DX11 kommer straffa sig när DX12-titlar väl börjar hitta ut på marknaden, helt omöjligt att svara på idag men rent teoretiskt finns ju möjligheten att Kepler/Maxwell inte alls får någon boost av DX12 (de resultat som finns idag pekar på det men det är på ett OS som än har lite beta-stämpel, drivare som är omogna och på ett spel som är minst ett år från release).

Det sagt: håller med om att DX12/Vulkan ihop med nästa generation GPUer på 16nm kommer bli riktigt intressant att följa!

Finns ju inte mycket att gå på än tyvärr, bara små osäkra indikationer (som pekar på att GCN skalar bättre på DX12). Din teori är mycket intressant (och gör att de "små indikationerna" verkar snäppet mer troliga).

<off-topic>

Skrivet av BrottOchStraff:

... medan deras GPUer säljer som galss på en solig dag ...

Glass säljer bäst när det är 22 grader och molnigt.

</off-topic>

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Lite utanför ämnet tycker jag dock det är lite synd att AMD inte dumpat CPU'erna, efter fiaskot med bulldozer är det tydligt att AMD's resurser absolut inte räcker för att utveckla nya GPU'er och samtidigt arbeta med nästa generations CPU'er.

Skulle AMD sluta tillverka processorer så får vi nog en väldigt osäker datorbransch den närmaste tiden. Frågan är om Intel klarar sig från splittring och om de gör det, vad som händer med såväl priser som utveckling. Det går ju inte direkt påstå att det går fort framåt i dagsläget och sämre lär det bli utan konkurrenter.

Zen kommer nästa år och om de når upp till Ivy Bridge prestandamässigt har de produktmässigt återhämtat sig väl sett till vad Intel erbjuder och har förhoppningsvis en bra grund att bygga vidare på de närmaste åren.

Ingen större vits att utveckla nya grafikkort för 28nm när vi vet att 16nm inte är så långt bort. De mest optimistiska tror att vi kan ha 16nm-grafikkort om ungefär ett halvår redan. Bättre att lägga krutet på att designa kretsar för 16nm istället och köra hårt under nästa år istället. Utveckling tar tid, det tar år att gå från planeringsstadiet till lansering av så pass avancerade kretsar som används i moderna x86-processorer samt grafikkort. Speciellt om man arbetar fram helt nya arkitekturer.

Nästa år blir mycket intressantare i mitt tycke. Såvida man inte måste byta grafikkort nu så skulle jag personligen rekommendera alla som kan att invänta första 16nm-generationen istället, eller kanske den förmodligen mer mognade andra generationen istället. 28nm-korten kan troligen kännas rätt gamla så fort 16nm korten kommer. Så har iallafall jag själv känt varje gång en ny krympning gjorts och man känner att utvecklingen gått lite snabbare.

Permalänk
Medlem

att dom säger att den är 30% bättre än 970 i 4k och ibland ger 980 pisk säger inte sådär värst mycket.
du får 2st 970 för samma pris som nano kostar. du får 1500kr över med 980.
jag är mer intresserad hur den lägger sig jämte 980ti

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Lite synd eftersom att jag verkligen hade hoppats på amd nu. Vill inte kalla det flopp då dom har gjort bra kort men problem som höga pris, dåliga pumpar, dålig överklockning, var nog inte direkt vad amd som företag behövde.....

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Christley:

att dom säger att den är 30% bättre än 970 i 4k och ibland ger 980 pisk säger inte sådär värst mycket.
du får 2st 970 för samma pris som nano kostar. du får 1500kr över med 980.
jag är mer intresserad hur den lägger sig jämte 980ti

Polare köpt 3x 970 från netonnet när dom kosta 2500kr så.
Detta kort är om man måste ha mITX och prestanda annars fattar jag ingenting.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Precis.

Det är inte bara ett märke, ett pris och en FPS-graf som spelar roll när man köper grafikkort.
Akustik och storlek är två väldigt stora faktorer skulle jag säga.

Skrivet av Mange43:

Fast Nano är ju inte en prestandaprodukt, det är en livsstilsprodukt. Alla som jagar prestanda får mer för pengarna både med fury x och 980ti, detta är något annat. Det AMD försöker göra är att sparka liv i en, för gaming, outvecklad formfaktor. Och ärligt talat, ATX känns inte särskilt sexigt längre när många gamers måste inreda barnrum (det är bara att acceptera att de flesta av oss passerat 30 nu) i det tidigare spelrummet och när WAF (Wide acceptancy factor) får en allt större roll i inköpsbesluten.
Hade jag inte haft min man-cave och ett Hawaii-kort redan hade Nano kommit högt upp på min lista, om jag skulle bygga en smäcker lite burk som frugan kan tollerera under tv:n i vardagsrummet...

Permalänk
Medlem

Som andra redan nämnt är priset helt åt helvete. Men hade det varit lägre hade den troligtvis konkurerat för mycket med Fury X. Hur man än vrider och vänder på det så är hela AMDs nya serie helt obegriplig ur konkurrenssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ja teorin är god, men det känns lite som lite väl bra siffror ändå. Ser fram emot recensionerna!

Jag har alltid tyckt att prissättningen på toppmodellerna är naturlig och proportionell. En prestandaökning på 20% innebär ganska ofta skillnaden mellan spelbart och ospelbart i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Läste du texten?

Med andra ord är Fury X bara ~17% snabbare än Nano. Och drar ~57% mer. Jag gillar Nano. Lite högt pris bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av m3tr0:

Med andra ord är Fury X bara ~17% snabbare än Nano. Och drar ~57% mer. Jag gillar Nano. Lite högt pris bara.

Samma kort bara annat BIOS och 1 mindre 6 pin.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vet inte riktigt varför du tar upp faktumet att det inte är liknande kort. Problemet som ganska många här reagerat på är ju priset i relation till konkurrenten.
Det har ju precis konstaterats (av någon) att det finns en hel del mATX lådor där långa gpu:s får plats, vilket gör att storleken till stor del blir irrelevant. Jag fattar också att om man har en mATX låda så lär man uppskatta små gpustorlekar. Men till priset av 7k när det finns 980ti för mycket mindre och som presterar bättre i 1080p? Då ska man värdera storleken riktigt rejält i gpupriset. Är osäker på hur många konsumenter som faktiskt värderar storleken så pass infernaliskt. Jag har i alla fall ingen bild av att det kan vara så många. Vad vet jag...

EDIT: mITX kanske det heter btw :/ still learning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oloffn:

Vet inte riktigt varför du tar upp faktumet att det inte är liknande kort. Problemet som ganska många här reagerat på är ju priset i relation till konkurrenten.
Det har ju precis konstaterats (av någon) att det finns en hel del mATX lådor där långa gpu:s får plats, vilket gör att storleken till stor del blir irrelevant. Jag fattar också att om man har en mATX låda så lär man uppskatta små gpustorlekar. Men till priset av 7k när det finns 980ti för mycket mindre och som presterar bättre i 1080p? Då ska man värdera storleken riktigt rejält i gpupriset. Är osäker på hur många konsumenter som faktiskt värderar storleken så pass infernaliskt. Jag har i alla fall ingen bild av att det kan vara så många. Vad vet jag...

R9 Nanos huvudkonkurrent är GTX 970 ITX, vilket är Nvidia-sidans snabbaste ITX-kort. R9 Nano är inte lika relevant om man sitter med ett rymligare chassi där längre kort faktiskt får plats.

R9 Nano är SFF-marknadens svar på den vanliga marknadens Titan-kort, mer eller mindre. Det är det snabbaste kortet som går att få tag i på denna nisch-marknad.

Då jag själv byggt SFF-system tidigare så vet jag och andra som byggt riktigt tighta speldatorer hur pass uppskattade just kort som GTX 970 ITX och nu R9 Nano faktiskt är.

Nu är speldatorer såklart en nischmarknad av hela PC-marknaden och just SFF-marknaden, speciellt med fokus på spel, är också en nischad marknad i denna redan förhållandevis lilla marknad. Så länge det finns kunder som är villiga att betala så finns det en marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

R9 Nanos huvudkonkurrent är GTX 970 ITX, vilket är Nvidia-sidans snabbaste ITX-kort. R9 Nano är inte lika relevant om man sitter med ett rymligare chassi där längre kort faktiskt får plats.

R9 Nano är SFF-marknadens svar på den vanliga marknadens Titan-kort, mer eller mindre. Det är det snabbaste kortet som går att få tag i på denna nisch-marknad.

Då jag själv byggt SFF-system tidigare så vet jag och andra som byggt riktigt tighta speldatorer hur pass uppskattade just kort som GTX 970 ITX och nu R9 Nano faktiskt är.

Nu är speldatorer såklart en nischmarknad av hela PC-marknaden och just SFF-marknaden, speciellt med fokus på spel, är också en nischad marknad i denna redan förhållandevis lilla marknad. Så länge det finns kunder som är villiga att betala så finns det en marknad.

Jo precis. Jag kan verkligen tänka mig att man högt uppskattar små gpuer med minilådor. Jag menade mer retoriskt att hur stor del av konsumenterna befinner sig på dessa nischade produkter. Även lite hur många som värderar utrymmet mer än prestanda och pris. Klart det kommer skapas en marknad kring detta kort. Frågan var bara hur stor för att få bra försäljning. Jag vill ju bara som många andra att AMD ska komma på fötter så det blir ett slut på gpuer för 7-8k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Detta kort är om man måste ha mITX och prestanda annars fattar jag ingenting.

Men ett problem är väl chassi utbudet för tillfället. De flesta mitx chassin ute nu som har luftflöde nog för att köra ett 300-400w system stödjer även kort upp mot 27cm och då är frågan om det är värt med ett prispremium för att få ett så kort grafikkort. Är det nå mer än något enstaka lian li chassi som man måste ha ett mini kort i? Sen får man ju hoppas på att ju vanligare dessa korta kort blir desto fler chassin kommer det son är gjorda för dom. Men med tanke på att det lär bli problem med värmen med en sådan liten kylare i ett litet chassi så förstår jag inte varför man inte borde välja ett Fury X istället. Och marknaden för folk som har tänkt att bygga system där man bara får in ett 17cm känns väl relativt liten, så svårt att se detta som en storsäljare. Hur många byggen ser man med 970mini liksom och det kortet är inte ens speciellt dyrt.

@emilakered Kommer ni även testa detta kort i ett chassi som det är gjort för? Dvs ett litet mitx chassi, känns väldigt relevant för att se hur det påverkar ljudnivå och temperaturer och boost frekvenser när kortet sitter i ett system som det är tänkt för och inte ett stort luftigt atx system som ingen ändå kommer köpa kortet för.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Samma kort bara annat BIOS och 1 mindre 6 pin.

Annat kort med reducerad strömmatning. Vidare är GPUn hårt binnad så de bästa Fiji landar i Nano. Det är mer än bara bios och kylare som skiljer mellan Nano och X. Binningen förklarar varför prislappen är samma på de båda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

har man det bästa kortet så ska man ta betalt där efter vilket är vad AMD gör, inget kort slår dem i mTX just nu.

Nä, förstår du, det är bara Nvidia som får ta 25 000 kr för sitt Titan Z vid lansering, som var långsammare än 295X2 som kostade 13 000 kr.

Den floppen begravdes väldigt snabbt, frågan är om det fanns någon fanboy ÖHT som pungade ut med 25 papp.

Gör Nvidia samma sak så kommer dom undan med det, då är det premium, gör AMD det kallas det flopp, lustigt det där med äpplen och äpplen.

Surast måste det ändå vara för dom stackars satar som köpte ett Titan X, för att sedan se 980ti lanseras, "ouch", kan inte ens användas som beräkningskort då FP64 prestandan är sämre än ett gammalt Titan Black.

Men hey, du fick åtminstone 12GB minne.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ingen vidare prislapp, säkert ett bra kort annars.

Känns väldigt tveksamt med bara en 8-pin. Visst det täcker nog det grundläggande behovet, men det hade inte varit fel med en extra 6-pin om man vill överklocka. Kan ju vara rätt roligt att sätta på ett ordentligt vattenblock och mata på lite tänker jag (luftkylaren övertygar inte).

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Hjälpsam

Men kom igen nu!
Titta bara på kortet visst vill man ha ett sådant!
Att man kanske sedan ser lite kyligt på saken och låter bli är en annan sak, men visst kommer Nano att sälja, finns inget vettigt skäl att köpa en Ferrari heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Visst kan jag hålla med om att det är väl lite påhittigt att köra en underklockad modell med hyfsad prestanda till premiumpris, med förmånen att kortet är litet. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, det känns dock väldigt nischat.

Redan är det ju ganska nischat att vara datorintresserad och vilja lägga ner dessa pengar. Ska det dessutom handla om ett lågklockat kort i miniformat är det ju givet att det knappast kommer att boosta någon försäljning.

Dock är jag ingen Nvidia fanboy, sitte med 2x7970 (fabriksöverklockade), har i modern tid alltid haft AMD-grafikkort (samt en st 7870 GHz i TV-datorn).

Samtidigt sitter en hel massa folk här och gnäller om att det inte finns tillräckligt med MBOs och lådor för ITX... Ja det är speciellt kort men det finns en hel del folk som vill ha små lådor utan att de ska vara slöa som en överkörd katt. Med tanke på att AMD inte kan tillverka tillräckligt för att fylla efterfrågan är det ingen vidare problem om den passar få personer då de kan inte sälja så många hur som helst. Samtidigt visar det att AMD kan sina saker och förbereder saker för nästa generation kort.
Synd bara att alla jävla nvidiafanboys ska jämnt gnälla och kasta skit på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Synd bara att alla jävla nvidiafanboys ska jämnt gnälla och kasta skit på AMD.

Är ungefär som det brukar vara på detta forum, tänk om denna artikel och lansering hade varit ett Nvidia kort, vad annorlunda tonläget i diskussionen hade varit.

"Nvidia släpper världens snabbaste kort för mITX gaming!" prislappen på 6990 kr hade gladeligen betalats för att få ett toppkort i formfaktorn från det gröna laget.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gruarn:

Fast Nano är ju inte en prestandaprodukt, det är en livsstilsprodukt. Alla som jagar prestanda får mer för pengarna både med fury x och 980ti, detta är något annat. Det AMD försöker göra är att sparka liv i en, för gaming, outvecklad formfaktor. Och ärligt talat, ATX känns inte särskilt sexigt längre när många gamers måste inreda barnrum (det är bara att acceptera att de flesta av oss passerat 30 nu) i det tidigare spelrummet och när WAF (Wide acceptancy factor) får en allt större roll i inköpsbesluten.
Hade jag inte haft min man-cave och ett Hawaii-kort redan hade Nano kommit högt upp på min lista, om jag skulle bygga en smäcker lite burk som frugan kan tollerera under tv:n i vardagsrummet...

Förstår inte varför du citerade mig för det är ju exakt vad du säger som jag håller med om
Nvidia har ingenting att säga till om i den här formfaktorn förutom med GTX 960 och möjlitvis GTX 970 så AMD gör ju rätt i att utnyttja det övertaget med prislappen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈