Postnord långsamma?

Permalänk

Leveransen beror ju på vart det skickas ifrån, om det är PostNord själva eller något enskilt åkeri som kör åt dom som hämtar alla paket hos enskilda företag.

Har själv jobbat på PostNord i fjärrtrafik (från den stora terminalen i Örebro till utdelningsort) och kört distribution (Utkörning) till kunder och det är väldigt olika beroende på vart man bor i Sverige, vilket det inte ska vara.

För drygt en månad sedan beställde jag en tv Lördagen, den skickades på Måndag och var inte framme förrän fredag då den "försvann" i ca. 3 dagar utan någon som helst förklaring.
Det kom fram senare att de hade "glömt" min 60" TV och att den inte hade kommit med transporten för att det var fullpackat på bil + släp då det externa åkeriet inte hade bilar nog att frakta det vidare.

Att paket försvinner i Posten händer inte ofta, det finns fall där de har misstänkt människor för stöld samt ertappat de personerna på var gärning och som slutsats har fått lämnat företaget och blivit dömda, men i övriga fall så kan jag inte svara på hur det bara kan försvinna, alt att de glöms någonstans och kommer fram senare som vissa verkar ha problem med.

När vi däremot pratar om brev i mindre format så har det för mig gått mycket smärtfritt genom åren, tror bara det är ett brev från Fyndiq.se som har försvunnit och kom aldrig fram, men annars är jag supernöjd med PostNord, beställer inte från ex. DHL eller Schenker då jag har mycket dåliga erfarenheter från dom.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Posten/Postnord blivit totalt värdelösa.

Skickat runt 25 paket under 3 månader nu.
Leveranstid allt från 1 dag till 2 månader.

Nu ligger deras "skicka lätt" funktion nere igen, inne på dag 3.
För någon vecka sen, drog dom pengar 6 ggr för EN fraktlapp.

Sidan är megaslö titt som tätt, skicka lätt funktionen krånglar i tid och otid.

Köparen fick sitt paket till ombudet, tog 4 dagar för posten att skicka mail trots att butiken scannat in och jag fått mail att det kommit till ombudet (Kollade adressen att den var ätt osv).

Många som har fått vänta på paket länge läser jag.
Börjat gå över mer och mer till schenker.

Så jag har inget förtroende att deras service tar 1-2 dagar med spårbarfrakt.

Jag vet inte vad det är för tomtar de anställt på it-avdelningen som programmerat deras "skicka lätt" tjänst, även jag skickat en hel del med Schenker och det fungerar bra, dock är nog leveranstiden längre i genomsnitt.

Bor i Stockholm och ändå kan de ta en vecka innan paketen kommer fram, kanske är det så att de skiter i privatpersoners paket så de får stå kvar på terminalen tills det finns plats på lastbilen. Jag skickar paket året runt så går inte att skylla enbart på sommarvikarier.

Tycker det varit smidigt att sälja iväg en del gamla datorprylar och sånt som man inte använder längre, men nu känns det inte värt längre med allt strul. Jag gillar inte att slänga fungerande saker på tippen men det är snart enda alternativet, använder Tradera mestadels och deras auktionsavgifter är dessutom väldigt höga, så ibland blir det ren förlustaffär om man inte får så många bud.

Permalänk

@mrkhaglund:

Var likadant för mig, fick reda på det sen att dom glömt scanna det när det kom in och därför är det försvunnet. Ring till dom grina lite o säg att du vill starta en utredning på det så sätter dom fart

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem

@Maryliato: Har du fått paketet?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@Maryliato: Har du fått paketet?

Yes paketet kom fram efter ett par dagar

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett packet som skickades 14/7, registrera ett ärende den 23/7 och idag den 11/8 så vet Postnord inte var packet är eller när de kan börja leta efter det. Postnord är stora distributörer desto större skäl till att ha ett fungerade logistiksystem. Verkar inte klara omställningen som ett distrbutionsföretag förväntas ha. I mitt tycket är DHL, UPS, Schenker långt förre i sina hanteringar.

Permalänk

Postnord!

Beställde flystol på 30kg från MM internet shop och leverans från MM internet lager och leveransen ca 2 veckor och sedan fick jag se att dom skulle leverera ut till kund! innan kl 16 samma dag senare och på kvällen så ändrar dom status till att den stod i lager igen. I Härryda så antingen så glömde någon den där. och där stod den nästan 8 dagar..

Grymt jobbat!

Undvik Posten Nord!

Har en annan beställning och gjorde köp från Tyskland och tog billigaste paket och Tyska posten har levererat till Svenska posten.. Där sedan är den borta!

Ringde Posten Nord. och klagade och försökte göra en förlust anmälan men P N tog inte ens emot den!

Så beställer ni paket se till att betala för kolli nummer så ni är säkra på att ni får era paket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackguard:

Postnord!

Beställde flystol på 30kg från MM internet shop och leverans från MM internet lager och leveransen ca 2 veckor och sedan fick jag se att dom skulle leverera ut till kund! innan kl 16 samma dag senare och på kvällen så ändrar dom status till att den stod i lager igen. I Härryda så antingen så glömde någon den där. och där stod den nästan 8 dagar..

Fattar inte alls vad du menar? Skulle det ta två veckor att få stolen enligt MM och sedan när du beställt skulle du få den samma dag eller vadå? Du hör ju isåfall själv att det inte går ihop. Det där låter snarare som det är affären du handlat på som gjort bort sig och inte PostNord.

Sedan så är det ganska dum-snålt att köpa grejer utan att få kollinr, men det beror ju på värdet på det man beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackguard:

Postnord!

Beställde flystol på 30kg från MM internet shop och leverans från MM internet lager och leveransen ca 2 veckor och sedan fick jag se att dom skulle leverera ut till kund! innan kl 16 samma dag senare och på kvällen så ändrar dom status till att den stod i lager igen. I Härryda så antingen så glömde någon den där. och där stod den nästan 8 dagar..

Grymt jobbat!

Undvik Posten Nord!

Har en annan beställning och gjorde köp från Tyskland och tog billigaste paket och Tyska posten har levererat till Svenska posten.. Där sedan är den borta!

Ringde Posten Nord. och klagade och försökte göra en förlust anmälan men P N tog inte ens emot den!

Så beställer ni paket se till att betala för kolli nummer så ni är säkra på att ni får era paket!

Fattar inte heller vad du menar, dåligt formulerat? Låter snarare som MM:s fel och inte Postnord.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Blackguard:

Postnord!

Beställde flystol på 30kg från MM internet shop och leverans från MM internet lager och leveransen ca 2 veckor och sedan fick jag se att dom skulle leverera ut till kund! innan kl 16 samma dag senare och på kvällen så ändrar dom status till att den stod i lager igen. I Härryda så antingen så glömde någon den där. och där stod den nästan 8 dagar..

Grymt jobbat!

Undvik Posten Nord!

Har en annan beställning och gjorde köp från Tyskland och tog billigaste paket och Tyska posten har levererat till Svenska posten.. Där sedan är den borta!

Ringde Posten Nord. och klagade och försökte göra en förlust anmälan men P N tog inte ens emot den!

Så beställer ni paket se till att betala för kolli nummer så ni är säkra på att ni får era paket!

Ta ett djupt andetag, läs igenom det du skrivit och förtydliga för just nu fattar jag inget. Det är något om en stol och ett lager och en leverans...

Vad gäller förlustanmälan så är en bra fråga hur länge det är sedan det kom till Sverige, och vilken typ av paket det är. De kanske inte ville ta emot anmälan för att det fortfarande är inom reglerna för leveranstid för den typen av paket...?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

När jag beställde en DXRacer från MaxFPS så skickade dom den med hempaket, inget jag själv önskat då det brukar krångla. Men antar att den var för tung. Är bara hemma på kvällen så ringde postnords företagscenter här i staden samma dag som dom fick paketet. Förklarade som det var och den snälla tjejen gick och hämtade det hos lantbrevbäraren så jag kunde komma in till dom och hämta det direkt där.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

När jag beställde en DXRacer från MaxFPS så skickade dom den med hempaket, inget jag själv önskat då det brukar krångla. Men antar att den var för tung. Är bara hemma på kvällen så ringde postnords företagscenter här i staden samma dag som dom fick paketet. Förklarade som det var och den snälla tjejen gick och hämtade det hos lantbrevbäraren så jag kunde komma in till dom och hämta det direkt där.

Känner igen det där, förutom den delen att dom löser det åt dig. Mina paket brukar mest flyga runt mellan ombud, central å budet, och man är som arbetare inte hemma heller. Fan vissa paket har varit på vift närmare veckan på detta sätt. Varför skickar dom paket som dom vet är för stora eller för tunga till ombudet ? Så jävla störande. Sen är deras central så jävla långt borta här i göteborg att det skulle ta en hel dag att hämta det själv.

Permalänk
Medlem

I mitten av Juli lyckades Postnord hålla mitt paket från Netonnet i Jönköping i över en vecka - även att jag ringde dem två gånger själv, och att Netonnet gjorde det samma och att det var en expressleverans som skulle komma dagen efter min beställning.

Nu idag var det dags igen, fick en pappersavi om att mitt paket skulle finnas att hämta ut idag kl. 16:00 på ICA - Tog mig dit, och det fanns givetvis inget paket - och när jag spårar det så är senast kända ort Malmö (c:a 3.5-4 timmars bilresa söderut).

Detta hände mig aldrig när det fortfarande hette Posten.... Hädanefter handlar jag enbart från butiker som erbjuder DHL eller UPS, där har jag aldrig haft problem i mina 27 år på denna jord.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk

Gjorde beställning från MM internet butik och dom skulle skicka det till sin egen butik i Bäckebol för slippa frakt och att få kolla på produkten innan!

MM posta den snabbt men PostNord tog lång tid att leverera paketet och jag fick kolli nummer så kan hålla koll på vart paketet befinner sig och den fastnade i Härryda så antingen så glömde dom bort paketet för den stod den nästan 8 dagar. Innan kom till Gbg!

Permalänk
Avstängd

Ja, post nord är skräp och långsamma utav bara h-vete. Det är inte ovanligt att det tar deras chaufförer flera timmar att köra 10mil, eller att knyta skorna. Undvik till varje pris.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Det är inte ovanligt att det tar deras chaufförer flera timmar att köra 10mil

Brukar du följa efter deras bilar och föra anteckningar eller tar du hjälp av satelliter för att kartlägga deras transporter? Att en resa på tio mil skulle ta åtminstone två timmar, när den med all säkerhet inkluderar lastning och lossning på två (startpunkt samt slutpunkt) eller fler ställen låter inte det minsta orimligt. Alternativet vore förare som tvingas köra långt över gällande hastighetsbegränsningar och därmed utsätta sig själv och andra för fara. Jag kan lova dig att en lastbil i diket inte levererar ditt paket snabbare än vad som sker idag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på 2 paket som skickades förra veckan.
Såg några som fått trasiga vaderade kuvert och en ursäkt lapp från postnord.

Sen har ni ju detta me, räkningar som kommer försent, tidningar som buntas ihop och läggs i en låda...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21121780.ab

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Väntar fortfarande på 2 paket som skickades förra veckan.
Såg några som fått trasiga vaderade kuvert och en ursäkt lapp från postnord.

Sen har ni ju detta me, räkningar som kommer försent, tidningar som buntas ihop och läggs i en låda...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21121780.ab

Dom gånger jag använt posten här fungerar det bra. Men bedrövligt om dom inte kan lämna brev längre (tur man har E-faktura nu mer )

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fick mina två paket idag, tog bara 8 dagar.
Inte illa inte illa.

hade gärna velat ha fler e-fakturor, men icke, en del företag "orkar" inte skaffa då, som en sa "måste göra om lite i systemen..blabla."

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

@Maryliato:
Beklagar det som skett, posten är verkligen urdåliga på att leverera i tid. DHL gör ett betydligt bättre jobb. Även jag väntar på en dator från INET, hoppas den kommer fram i tid.

Rent juridiskt kan man heller inte göra så mycket då man gått med på postens avtalsvillkor...

Under sommaren är de extra dåliga har jag märkt av...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cim-Inc:

Nu idag var det dags igen, fick en pappersavi om att mitt paket skulle finnas att hämta ut idag kl. 16:00 på ICA - Tog mig dit, och det fanns givetvis inget paket - och när jag spårar det så är senast kända ort Malmö (c:a 3.5-4 timmars bilresa söderut).

Detta hände mig aldrig när det fortfarande hette Posten.... Hädanefter handlar jag enbart från butiker som erbjuder DHL eller UPS, där har jag aldrig haft problem i mina 27 år på denna jord.

Kan mycket väl vara så att PostNord faktiskt levererat paketet till ombudet, men att ombudet inte ankomstregistrerat det. Då majoriteten av ombuden är mindre butiker, eller ex bensinstationer så har de inte alltid personal nog att ta hand om alla paket samma dag de kommer in, och då blir de stående någon dag extra. Eller så har ett paket råkat komma in på hyllan, fastän det inte är ankomstregistrerat.

Och DHL och UPS är inte på långa vägar bättre än PostNord, DHL Express (Inte DHL) / UPS är bra på en sak, att leverera Express försändelser till/från utlandet på under 1 dygn från "dörr till dörr", till ombud så är DHL betydligt sämre än PostNord.

Skrivet av Syhndel:

Ja, post nord är skräp och långsamma utav bara h-vete. Det är inte ovanligt att det tar deras chaufförer flera timmar att köra 10mil, eller att knyta skorna. Undvik till varje pris.

Inte en chans, majoriteten av alla paket/försändelser levereras inom sin tidsram, har nog aldrig haft ett paket, eller en försändelse som tagit längre tid än det varit sagt, paket, varubrev etc går alltid på 1 dygn (över natten) från att det skickats.

Och att det tar "flera timmar att köra 10 mil" är helt förklarligt, om distributionsbilen har flera stopp på vägen med lossning/leverans av paket/brev.

Skrivet av bestonbf:

@Maryliato:
Beklagar det som skett, posten är verkligen urdåliga på att leverera i tid. DHL gör ett betydligt bättre jobb. Även jag väntar på en dator från INET, hoppas den kommer fram i tid.

Rent juridiskt kan man heller inte göra så mycket då man gått med på postens avtalsvillkor...

Under sommaren är de extra dåliga har jag märkt av...

PostNord är de som är absolut bäst på att leverera paket, i de fallen paket "blir försenade" så är det oftast att paketet inte lämnats till PostNord i tid, eller på grund av yttre omständigheter som inte PostNord kunnat råda över.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Bor i Köping och hit brukar det vara en sjujäkla fart på paketen, är väl under hot av en drogkartell eller något så det går uta bara fan eller någonting. Aldrig väntat mer än en dag från och med paketet är skickat från butiken.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Bor i Köping och hit brukar det vara en sjujäkla fart på paketen, är väl under hot av en drogkartell eller något så det går uta bara fan eller någonting. Aldrig väntat mer än en dag från och med paketet är skickat från butiken.

Jag har heller inte behövt vänta länge när det gäller inom Sverige. Tar max 1 dag för mig att få paketet. Bor i Stockholmsområdet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Kan mycket väl vara så att PostNord faktiskt levererat paketet till ombudet, men att ombudet inte ankomstregistrerat det. Då majoriteten av ombuden är mindre butiker, eller ex bensinstationer så har de inte alltid personal nog att ta hand om alla paket samma dag de kommer in, och då blir de stående någon dag extra. Eller så har ett paket råkat komma in på hyllan, fastän det inte är ankomstregistrerat.

Och DHL och UPS är inte på långa vägar bättre än PostNord, DHL Express (Inte DHL) / UPS är bra på en sak, att leverera Express försändelser till/från utlandet på under 1 dygn från "dörr till dörr", till ombud så är DHL betydligt sämre än PostNord.

Inte en chans, majoriteten av alla paket/försändelser levereras inom sin tidsram, har nog aldrig haft ett paket, eller en försändelse som tagit längre tid än det varit sagt, paket, varubrev etc går alltid på 1 dygn (över natten) från att det skickats.

Och att det tar "flera timmar att köra 10 mil" är helt förklarligt, om distributionsbilen har flera stopp på vägen med lossning/leverans av paket/brev.
PostNord är de som är absolut bäst på att leverera paket, i de fallen paket "blir försenade" så är det oftast att paketet inte lämnats till PostNord i tid, eller på grund av yttre omständigheter som inte PostNord kunnat råda över.

Din skönmålning stämmer dåligt med verkligheten där jag bor.

DHL levererar minst lika snabbt, eller snabbare till det lokala ombudet än till postens utlämningställe 50m bort, eller via lantbrevbäringen. Alltså är DHL likvärdigt eller bättre till privatpersoner där jag bor, varje gång.

PostNord har senaste året gått ner sig ordentligt. Jag tar ett dagsfärskt exempel:

Beställde 2 kollin från Tyskland förra veckan och följde paketen via de olika omlastningarna. I förrgår eftermiddag överlämnades det slutligen till lantbrevbäringen för leverans under gårdagen (torsdag). Jag stannar hemma för att ta emot paketet och står ute vid vägen med arbetshandskarna på (tunga saker och vill vara hjälpsam).
Postbilen håller på att köra på mig när personen bara försöker köra förbi. Jag lyckas stanna den och frågar var paketen är. Svar: "De fick inte plats i bilen och du är inte ensam om att inte få paketen idag". Efter 15 minuters diskussion (detaljer onödiga, men vänlig ton hela tiden) får jag personen att förstå det orimliga att bara strunta i det, helt utan att meddela sig, så deras telefonen åker fram när bilen rullar iväg.
1,5 timme senare ringer lokala postchefen och vi börjar diskutera. Det slutar med att han erbjuder sig att köra förbi med paketen när han kör från jobbet vid 16-tiden, något som också sker.

Det är givetvis väldigt bra att man har en oljad käft och att chefen förstår vitsen med kundservice och nöjda kunder , men att det hände från början är inte bra, alls. Det är inte heller första gången, fler paket har missat sin leveranstid, men då hade jag inte tid att gräva i orsakerna. Detta tillsammans med brev som läggs i fel brevlåda och tjänster man beställer som aldrig utförs utan måste reklameras innan det händer något gör att PostNord inte längre är pålitligheten själv som gamla Posten var. För mig alltså, i min region. Jag kan bara hoppas att detta samtal med ansvarig person leder till förbättringar.

Det är inte alltför längesedan jag fortfarande var rätt så nöjd med PostNord och skrev om det, men senaste året har varit en ända lång utförslöpa i kvalitet och nu har jag tröttnat.

Undvik att generalisera för mycket även om det är frestande. PostNord blir inte bästa företaget för privatpersoner bara för att du påstår det.

Edit: Jag vill också säga att den som körde postbilen var mycket trevlig och glad, så ingen skugga över denne. Det måste vara något allvarligt fel i organisationen som ligger bakom. Personalen roterar hela tiden så att det skulle vara någon enskild som är orsaken finner jag osannolikt.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Din skönmålning stämmer dåligt med verkligheten där jag bor.

DHL levererar minst lika snabbt, eller snabbare till det lokala ombudet än till postens utlämningställe 50m bort, eller via lantbrevbäringen. Alltså är DHL likvärdigt eller bättre till privatpersoner där jag bor, varje gång.

PostNord har senaste året gått ner sig ordentligt. Jag tar ett dagsfärskt exempel:

Beställde 2 kollin från Tyskland förra veckan och följde paketen via de olika omlastningarna. I förrgår eftermiddag överlämnades det slutligen till lantbrevbäringen för leverans under gårdagen (torsdag). Jag stannar hemma för att ta emot paketet och står ute vid vägen med arbetshandskarna på (tunga saker och vill vara hjälpsam).
Postbilen håller på att köra på mig när personen bara försöker köra förbi. Jag lyckas stanna den och frågar var paketen är. Svar: "De fick inte plats i bilen och du är inte ensam om att inte få paketen idag". Efter 15 minuters diskussion (detaljer onödiga, men vänlig ton hela tiden) får jag personen att förstå det orimliga att bara strunta i det, helt utan att meddela sig, så deras telefonen åker fram när bilen rullar iväg.
1,5 timme senare ringer lokala postchefen och vi börjar diskutera. Det slutar med att han erbjuder sig att köra förbi med paketen när han kör från jobbet vid 16-tiden, något som också sker.

Undvik att generalisera för mycket även om det är frestande. PostNord blir inte bästa företaget för privatpersoner bara för att du påstår det.

Visst, deras hanterande beror väl på vart man bor, och lantbrevbäring brukar vara extra krångligt.

Sen kan du inte skylla på den som kör distributionsbilen om inte alla paket fått plats på den körningen, om det varit extra mycket paket, eller extra stora paket just den dagen, det är ju inte chaufförens fel att det är mycket försändelser / större paket vissa dagar.

Sen så får man ju komma ihåg att de som jobbar på PostNord bara är människor de med, lika som på DHL, Schenker, UPS eller vilket annat företag som helst, och då kan servicen skilja då det kan hända att fel person är på fel plats (inte lämplig för det yrket).

Men ser man till leveranstider så brukar PostNord vara snabbast, jämför ex PostNord (ombud till ombud) där det normalt tar 1 dygn om paketet lämnats in före stopptiden, mot Schenker där det tar 3-7 dagar eller mer, lika så DHL är inte heller de snabbaste för paket, dock snabbare än Schenker oftast.

Lika så är det på paket från företag till ombud, där ligger PostNord normalt på 1 dygn, medans Schenker, DHL ligger på 2 dygn eller mer (beroende på ort), då PostNord har daglig utkörning till ombud, mot ex Schenker som i vissa fdall bara lämnar (och hämtar) paket hos ombud 1 gång/vecka, det är ju därför Schenker är billigare, just för att de är segare i de flesta fallen då de har betydligt färre körningar till ombuden än ex PostNord.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Beställde prylar via ebay och de skickades med Parcel force (royal mail). För det första fick jag inte ordning på deras paketsökning, men det hjälpte säljaren mig med. Sedan fick jag en idé idag om att jag kanske kunde söka i Sverige. Hittade mitt paket på posten. Mycket tveksamt om de ringt på då det var personer hemma i huset. Inga lappar i brevlådan om paketet heller. Får helt enkelt åka ner med kolli# och leg till Ica

2015-08-25 14:06 ICA Kvantum Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2015-08-24 20:35 Försändelsen transporteras
2015-08-24 15:22 Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen
2015-08-24 09:55 Lastad på bil, utkörning påbörjad

Permalänk
Medlem

@jocke92: säker på att det ens ingick utkörning?

Permalänk
Skrivet av Syhndel:

Ja, post nord är skräp och långsamma utav bara h-vete. Det är inte ovanligt att det tar deras chaufförer flera timmar att köra 10mil, eller att knyta skorna. Undvik till varje pris.

Vet du om att chauffören har fler paket att leverera än ditt va?
De flesta fraktföretag med "småbilar" (Allt som inte är stora lastbilar) gör, i genomsnitt, en leverans var femte minut hela dagen med undantag av en stunds lunchrast.

Mvh Budbilschaufför sedan 17 år

Lade till Smiley.
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

@jocke92: säker på att det ens ingick utkörning?

Ingen aning, jag väntade mig en lapp i brevlådan. Men när jag ser historiken på paketet känns det som de försökte med en utkörning. Tidigare erfarenhet av postens utkörningar är dock inget bra, de typ busringde på dörren men hann vi ropa innan han hoppade in i bilen.

Kunde hämta paketet på ica utan problem. Men undrar vad som hänt om jag inte fått idén att söka på posten. Från tisdag->fredag borde jag fått lapp i brevlådan

Permalänk
Medlem

Stjärnorna på PostNord har gjort det igen.
Jag har fått ett paket felaktigt levererat till mig (företaget som skickade paketet f*kade upp fullständigt).

I fredags för nu snart 7 dagar sedan så ringde detta företag till PostNord och förklarade att paketet inte ska levereras till mig, utan att dom ska ha det i retur.

Under hela veckan har jag fått email, telefonsamtal, sms och nu senast en pappersavi om att jag ska hämta paktet eller boka utkörning.

Jag har ringt tomtarna 4 ggr under veckan, mån-tors.
Måndag till onsdag lät det "inga problem, det ska gå tillbaka, ignorera alla sms det måste vara -nått automatiskt som har buggat-".

Idag tar det 25 minuter i telefon med operatören, och det visar sig såklart att dom har lagt in "ändringsordern" helt fel i systemet (hur fan man nu ens kan tillåtas göra det?), och paketet har mycket riktigt bara stått still och väntat på att bli utkört.

Visst, världen går inte under, men det är så otroligt dåligt.
Det tar alltså 4 samtal innan man får prata med någon som antingen är kompetent nog, eller orkar bry sig, att kontrollera detta ärende bra nog.

Hade det varit mitt företag hade 3 st medarbetare fått en uppsägning i påskpresent, samt att folk som ansvarar för rutiner och IT-system hade fått sig en rejäl linus-torvalds-like rage!