Har min laptop blivit vattenskadad? och är det helt kört för den?

Permalänk
Inaktiv

Har min laptop blivit vattenskadad? och är det helt kört för den?

Hej.
Så idag när jag var påväg hem började det regna som bara den och det hade kommit in lite vatten i laptopen något jag märkte när jag kom hem och den slog av sig efter att den varit igång i 2-3 minuter.

Så jag testade att starta om den men inget fläkt ljud hördes och det ända man hörde var att med datorn klickade till och power knappen lyste upp i någon sekund och sedan slockna och börja om och det här gör den ända tills man håller in power knappen så den stängs av och man hör ett fläkt ljud precis när den stängs av.

Så det jag har gjort är att jag skruvat upp datorn och låter den stå på kant för att torka.
Finns det någon chans att datorn fortfarande lever och skulle jag isåfall kunna testa med en hårtork och torka datorn eller är det helt kört och bara köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Att tänka på när man får någon vattenskadad elektronik är att verkligen inte slå igång den!

Då minimeras risken att döda prylen. Det finns absolut chans - men krävs säkert lite tur. Låt den torka är nog bästa alternativet och hoppas på att det går bra om någon eller några dagar!

Min sambos tangentbord blev vattenskadat tidigare i somras - varpå hon försökte använda det men utan några tecken alls. Jag trodde det skulle vara kört men efter två dagar av torkning kopplades det in igen och fungerade!

Så ge inte upp - torka den och håll tummarna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Att tänka på när man får någon vattenskadad elektronik är att verkligen inte slå igång den!

Då minimeras risken att döda prylen. Det finns absolut chans - men krävs säkert lite tur. Låt den torka är nog bästa alternativet och hoppas på att det går bra om någon eller några dagar!

Min sambos tangentbord blev vattenskadat tidigare i somras - varpå hon försökte använda det men utan några tecken alls. Jag trodde det skulle vara kört men efter två dagar av torkning kopplades det in igen och fungerade!

Så ge inte upp - torka den och håll tummarna!

Ja det var lite dumt när jag tänker efter men det kändes bara så konstigt eftersom datorn låg i något slags inner fack i en ryggsäck så jag tänkte inte så mycket på det men men.
Är det bara att låta den ligga då eller har du något tips på hur man skulle kunna torka den på bästa möjliga sätt?

Permalänk

Tidigare lösning….

Tidigare lösning….
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1191442-spillde-vatten-...

1 tag ut batteriet
2 torka av så gott det går
3 eventuellt öppna upp datorn så den torkar lättare utan orsaka ESD problem
4 låt datorn torka mist 48h, om du har ett tork skåp 40 grader (inga kläder) eller ris metoden.

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HåkaN Teknik:

Tidigare lösning….
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1191442-spillde-vatten-...

1 tag ut batteriet
2 torka av så gott det går
3 eventuellt öppna upp datorn så den torkar lättare utan orsaka ESD problem
4 låt datorn torka mist 48h, om du har ett tork skåp 40 grader (inga kläder) eller ris metoden.

Lycka till!

om man inte har tork skåp hemma kan man då bara låta datorn stå i rumstemperatur och torka eller kan man använda en hår tork en kort stund eller fungerar det inte alls bra?
och det här med ris, är det bara att lägga undersidan av datorn i ris eller måste hela datorn täckas av ris och ska man göra det utan batteri och försöka öppna datorn så mycket som möjligt eller ska man låta datorn vara så ihopsatt som möjligt?

Permalänk

Använd inte hårtorken kan blåsa in vattnet mer.

Använd inte hårtorken kan blåsa in vattnet mer.
Att låta den torka i luft går bra det tar bara mer tid
Det går snabbare med värme den ska vara så låg att datorn inte kan skadas (40C)
Om det inte vore så lätt att få för hög temperatur så den vanliga ugnen som fungerar utmärkt men det är så lätt att dra upp temperaturen någon gång på 48h.
Har inte använt ris metoden skälv så googla om den passar dig!
Luft avfuktare är en annan väg.
Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

@HåkaN Teknik: tror du det skulle fungera att ställa den över ett element inställt på 40 grader i en kall källare?

Permalänk

Om källaren inte är fuktig ska de gå bra det går sabbare med värme 40 grader är ok!

Om källaren inte är fuktig ska de gå bra det går snabbare med värme 40 grader är ok!
Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Och nu efter några dagars torkande så fungerar den hur bra som helst.
Man tackar man tackar för all hjälp