Göra HDD standardplats att spara filer på, istället för SSD

Permalänk
Medlem

Göra HDD standardplats att spara filer på, istället för SSD

Tjena!

Jag har just fått min SSD att fungera och har nu kommit till nästa problem vilket jag sökt runt i en timme efter men inte riktigt hittat svar på, så jag slår upp en ny tråd igen.

Valde såklart att ha mitt Windows 10 på min SSD. Den fick automatiskt namnet C: och datorn verkar automatiskt satt denna som standardställe att spara filer på. Jag vill ju egentligen att all "skit" ska sparas på min HDD som fick namnet E:, men jag hittar inte hur man gör detta. Lyckades i alla fall med mapparna "Dokument", "Musik" osv att gå in på Egenskaper > Flytta > E:(HDD), men skulle vilja att allt i framtiden hamnar direkt på HDD så kan jag välja själv vad jag vill flytta över till SSD. Hur gör jag detta?

Eftersom att Windows är på SSD, måste även vissa tillhörande mappar/filer vara på samma disk eller? Försökte dra över alla mappar utom Windows, men då strejkade den lite.

Tack för ett tålmodig och hjälpsamt forum!

Permalänk
Medlem

Här är en guide:
http://www.tenforums.com/tutorials/1964-users-folder-move-loc...

Om du däremot menar att flytta på exempelvis mapparna du ser under snabbåtkomst, typ "skrivbord" och "nedladdat", "dokument" och dom där... så är det väl kanske simplare att styra om dom till en annan plats. Högerklicka, välj egenskaper, välj vart dom ska ligga... fliken plats.

Du kan givetvis städa och flytta allt så det blir "cleant", men du kommer nog att få dras med att du har till synes två platser. Det är inga riktiga mappar dom där utan query-folders (eller om herrn så önskar, virituella mappar med vissa sökvägar... det går exempelvis att slå ihop flera mappar att motsvara en query-folder - men det är nog lite mer tekniskt och för avancerade användare )

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Wait what. Du försökte flytta alla kataloger från roten på C: (förutom Windows) till E:? Du menar Program Files, ProgramData, Users osv. Du kan inte bara flytta runt massa systemkataloger, då kommer allt att haverera med säkerhet

Låt Windows och alla dess kataloger ligga kvar. De ligger alldeles utmärkt där de ligger (och så klart vill du ha de på SSD för att snabba upp datorn). Genvägarna till Desktop, My Documents, Downloads osv. kan du peka om till E: enligt Gurk's beskrivning om du behagar ha filer på en slö HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnawk:

Tjena!

Jag har just fått min SSD att fungera och har nu kommit till nästa problem vilket jag sökt runt i en timme efter men inte riktigt hittat svar på, så jag slår upp en ny tråd igen.

Valde såklart att ha mitt Windows 10 på min SSD. Den fick automatiskt namnet C: och datorn verkar automatiskt satt denna som standardställe att spara filer på. Jag vill ju egentligen att all "skit" ska sparas på min HDD som fick namnet E:, men jag hittar inte hur man gör detta. Lyckades i alla fall med mapparna "Dokument", "Musik" osv att gå in på Egenskaper > Flytta > E:(HDD), men skulle vilja att allt i framtiden hamnar direkt på HDD så kan jag välja själv vad jag vill flytta över till SSD. Hur gör jag detta?

Eftersom att Windows är på SSD, måste även vissa tillhörande mappar/filer vara på samma disk eller? Försökte dra över alla mappar utom Windows, men då strejkade den lite.

Tack för ett tålmodig och hjälpsamt forum!

Vad är det du inte vill ha på din C:? Kan du precisera lite?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det du inte vill ha på din C:? Kan du precisera lite?

Okej nu är jag tillbaka. Jag laddade t.ex. ner Avast och drivrutiner till Realtek. Dessa hamnade automatiskt på min C: (SSD) fast jag vill ha sådant på E: (HDD). När jag drar över mapparna manuellt till SSD så finns de fortfarande kvar på HDD och kan ej tas bort. Lite frusterad över detta då det tordes vara relativt enkelt.

Tacksam för vidare hjälp

Permalänk
Medlem

Mitt i länken finns ett sysprepskript som uppnår ungefär vad du verkar vilja fast mot d:.
Det är dock för windows 7 men kan ge lite indikationer till hur man gör.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/6643-63-windows-boot-driv...

Permalänk
Skrivet av Gnawk:

Okej nu är jag tillbaka. Jag laddade t.ex. ner Avast och drivrutiner till Realtek. Dessa hamnade automatiskt på min C: (SSD) fast jag vill ha sådant på E: (HDD). När jag drar över mapparna manuellt till SSD så finns de fortfarande kvar på HDD och kan ej tas bort. Lite frusterad över detta då det tordes vara relativt enkelt.

Tacksam för vidare hjälp

Som jag förstår det så handlar det om när du ladda hem installations filerna så vill du att dom ska hamna på en annan hårddisk.
Chrome > Beskrivning
FireFox > Beskrivning
IE 11 > Beskrivning
Edge "Engelska och överkurs för nybörjare" > Beskrivning

Om du vill flytta Hämtade filer, musik osv till annan hårddisk
För Windows 7 till Windows 8/10 > Beskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Mitt i länken finns ett sysprepskript som uppnår ungefär vad du verkar vilja fast mot d:.
Det är dock för windows 7 men kan ge lite indikationer till hur man gör.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/6643-63-windows-boot-driv...

Skrivet av Discobear:

Som jag förstår det så handlar det om när du ladda hem installations filerna så vill du att dom ska hamna på en annan hårddisk.
Chrome > Beskrivning
FireFox > Beskrivning
IE 11 > Beskrivning
Edge "Engelska och överkurs för nybörjare" > Beskrivning

Om du vill flytta Hämtade filer, musik osv till annan hårddisk
För Windows 7 till Windows 8/10 > Beskrivning

Har ändrat i Chrome så att de sparas på rätt ställe, men ändå kommer t.ex. Avast som jag laddade ner, på SSDn i under Program.

Jag gjorde just följande:
1/ Open the Registry Editor by selecting Start > Run > Regedit.
2/ Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion.
3/ In the right pane, double-click ProgramFilesDir and change the path in the String Editor to the drive and folder you want (i.e. H:\Program Files). You must also modify the entry for ProgramFilesPath. If your path is H:\ like mine is, the path would be H:\Program Files
4/ Exit the Registry Editor and restart your computer. My understanding is that some programs still require installation in the C:\Program Files folder, but I haven't found any yet.

Permalänk

Okej jag själv har inte ändrat program files för jag ändrat sådant när man installerar själva programmet eller spelet.
"Man väljer avancerat under installationen då får man en del alternativ vad som ska installeras och var det ska sparas".
Jag såg detta just ang avast delen: Generally, you can install Avast on a different drive. Parts will still be stored in ProgramData, but a significant part should be where you choose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Har ändrat i Chrome så att de sparas på rätt ställe, men ändå kommer t.ex. Avast som jag laddade ner, på SSDn i under Program.

Jag gjorde just följande:
1/ Open the Registry Editor by selecting Start > Run > Regedit.
2/ Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion.
3/ In the right pane, double-click ProgramFilesDir and change the path in the String Editor to the drive and folder you want (i.e. H:\Program Files). You must also modify the entry for ProgramFilesPath. If your path is H:\ like mine is, the path would be H:\Program Files
4/ Exit the Registry Editor and restart your computer. My understanding is that some programs still require installation in the C:\Program Files folder, but I haven't found any yet.

Du har köpt en snabb SSD. Varför vill du inte använda den?

Varför hålla på och flytta småprgram som Avast till HDD? Köp en större SSD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discobear:

Okej jag själv har inte ändrat program files för jag ändrat sådant när man installerar själva programmet eller spelet.
"Man väljer avancerat under installationen då får man en del alternativ vad som ska installeras och var det ska sparas".
Jag såg detta just ang avast delen: Generally, you can install Avast on a different drive. Parts will still be stored in ProgramData, but a significant part should be where you choose.

Skrivet av niclasc:

Du har köpt en snabb SSD. Varför vill du inte använda den?

Varför hålla på och flytta småprgram som Avast till HDD? Köp en större SSD istället

Fair point, niclasc.

Ändrade tillbaka regedit-grejen för att undvika strul. Förstod nu att det oftast finns "Avancerad installation" där man får välja installationsplats, ifall den inte kommer upp automatiskt.

Permalänk
Medlem

Du kan flytta katalogen Users (alla personliga filer) till en annan enhet under installationen, men att flytta övrigt typ Program Files till en annan enhet finns det varken officiellt stöd för eller är att rekommendera.

Citat:

Microsoft does not recommend relocating, moving ProgramData, Program Files, Program Files (x86) and Windows folders. Too much is depending on information and data stored on these folders. However, there's simply nothing preventing us to move the Users folder and everything it contains, including the Temp and AppData folders.

Det finns en del diskutrymme att spara på sin systemdisk genom att flytta Users. Följande guide förklarar hur man flyttar sin Users-katalog med hjälp av sysprep under installationen:
http://www.tenforums.com/tutorials/1964-users-folder-move-loc...