ICA gav mig någon annans post (typ)

Permalänk

ICA gav mig någon annans post (typ)

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Nån får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är olagligt att ta andras post.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrikification:

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Menar du att du ska sno någon annans grejer..?????

Självklart ska du lämna tillbaka det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fredrikification:

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Tror nog du är skyldig att lämna tillbaka.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Visade du leg så har de logg på detta, och kan då kräva att du betalar paketet om du inte återlämnar det.
Dessutom kommer Webbhallen få lida för detta tyvärr, inte dom som gjort fel (ICA). Om du skulle komma undan

Och du är självklart enligt lag skyldig att återlämna paketet.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som just Postnord-biträde hos ICA och ditt personnummer sparas i ett år för just sådana här tillfällen. Du har ju inte betalat varan och kommer krävas på ersättning eller varan tillbaka från Postnord. Du kommer ju inte kunna gömma dig så lika bra att du bara går tillbaka till ombudet med paketet alternativt ringer Postnord.

Permalänk
Medlem

Ah, om man får något levererat fel som inte ger fördel mot vad man beställt, då ska man ha kompensation med guld och diamanter och företaget ska dö! Om man råkar få något som är bättre än vad man beställt, då är det nästan självklart att man ska behålla det.

Det är klart du ska lämna tillbaks paketet, att folk ens behöver tänka eller posta en tråd i ämnet är bisarrt.

Permalänk
Medlem

Skamligt att du överhuvud taget kommer hit för att försöka få stöld av någon annans grejer rättfärdigat. Läskigt vilken dålig moralisk kompass vissa har.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Permalänk
Skrivet av keyser:

Ah, om man får något levererat fel som inte ger fördel mot vad man beställt, då ska man ha kompensation med guld och diamanter och företaget ska dö! Om man råkar få något som är bättre än vad man beställt, då är det nästan självklart att man ska behålla det.

Det är klart du ska lämna tillbaks paketet, att folk ens behöver tänka eller posta en tråd i ämnet är bisarrt.

Fast det här handlar om helt olika saker. Företaget har inte levererat fel. Företaget har levererat en korrekt leverans till en helt annan Fredrik, som trådskaparen överväger att stjäla.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

4 kap 8 § brottsbalken. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Permalänk

Visade aldrig leg. Tekniskt sätt har jag väl inte snott någonting, fick ju det utdelat på postombud? ^^
Jag som hade tänkt åka till bahamas nu...
Men vill ju självklart inte begå något brott

Permalänk
Medlem

anta att du hade fått en sämre grej än vad du har beställt och betala för, hade du behållt det ändå?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det inte olagligt att ens öppna det.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

lämna tillbacka eller kommer farbror blå o knackar på dörren din.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

4 kap 8 § brottsbalken. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Du menar alltså att TS har begått ett brott när han tog emot paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

4 kap 8 § brottsbalken. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Skulle inte förvåna mig ett jävla skvatt om han faktiskt får 2 år om det nu skulle gå så långt.

OP: Bara lämna tillbaka paketet så löser sig allt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast det här handlar om helt olika saker. Företaget har inte levererat fel. Företaget har levererat en korrekt leverans till en helt annan Fredrik, som trådskaparen överväger att stjäla.

Jepp, jag kan läsa. Men det är alltid samma visa. Om man råkar komma över något som är bättre än vad man beställt så är det alltid ett alternativ att behålla det, oavsett vad som gått fel. Den andra killen blir säkert superglad om han får TS paket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du menar alltså att TS har begått ett brott när han tog emot paketet?

När han öppnade ett paket som inte var adresserat till honom, ja.
Att ICA lämnade ut fel paket har ingen betydelse.

Permalänk
Skrivet av Fredrikification:

Hej, var nyligen iväg till ICA för att hämta mina hörlurar jag köpt på webhallen för 189kr. Jag uppger mitt namn och koden jag fick i sms från PostNord. Butiksbiträdet kommer tillbaka och säger det inte fanns något paket, jag visar upp sms:et för henne där det står att den ska ha varit där sen en dag innan. Hon kommer sedan tillbaka med ett paket från webhallen, scannar det och grubblar en stund, sen får hon hjälp av två andra biträden och de diskuterar ett tag. Till slut ger de mig paketet och jag går hem och ser att det står någon annans namn på paketet dock hade denne också Fredrik i sitt namn, men fatta jag rätt så kom det upp mitt namn på datorn när de scannade paketet på ica.
Jag öppnar paketet och ser något helt annat än vad jag beställt, värde av 900kr.

Min fråga är ifall jag är skyldig att lämna tillbaks paketet? Kan väl inte vara mitt fel?
Tack för svar

Uppenbart förstår du att det är fel att behålla paketet eftersom du frågar, tyvärr kommer du inte få något medhåll om att det är ok ändå.

Permalänk

Personalen visste att det stod någon annans på paketet men det verkade som det var registrerat som mitt på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Visade inte aldrig leg. Tekniskt sätt har jag väl inte snott någonting, fick ju det utdelat på postombud? ^^
Jag som hade tänkt åka till bahamas nu...
Men vill ju självklart inte begå något brott

vad är det för dåligt ombud ni har dom är skyldiga att ta leg när man hämtar ut paket så är det över allt på ica eller andra ställen måste man visa leg/körkort mm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

När han öppnade ett paket som inte var adresserat till honom, ja.
Att ICA lämnade ut fel paket har ingen betydelse.

Okej, då hoppas jag att TS döms för det brott han har begått!

Permalänk
Medlem

Att du ens ställer frågan är häpnadsväckande!
Det är för fan inte ditt paket bara för att någon annan har gjort fel!
Känd svensk chokladdryck!!!

Permalänk
Skrivet av keyser:

Jepp, jag kan läsa. Men det är alltid samma visa. Om man råkar komma över något som är bättre än vad man beställt så är det alltid ett alternativ att behålla det, oavsett vad som gått fel. Den andra killen blir säkert superglad om han får TS paket istället.

Ja, och det är rätt oansvarigt beteende. Självklart är det ok att försöka kräva nån slags kompensation. Men isåfall av Ica, eftersom det är dom som ställt till extra arbete för TS, efter att man lämnat tillbaka den felaktiga leveransen.

Inte av en annan Fredrik, som faktiskt blir den som åker på den drygaste smällen, när han ska försöka bevisa för andra instanser att det är någon annan som stulit hans brev. (jag antar att det rör sig om brev, då det inte verkar ha krävts vare sig underskrift eller leg)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikification:

Personalen visste att det stod någon annans på paketet men det verkade som det var registrerat som mitt på datorn

Hur vet dom ditt namn om du inte visade leg?

Så om dem då vet att det inte står ditt namn på paketet varför väljer dem då att ge bort det? Uselt av ombudet...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Känd svensk chokladdryck!!!

Oboy, gratis grejer?!

Permalänk
Medlem

Jag fattade det hela som att du skulle hämta ut DITT paket? Varför är det olagligt att ta paketet som är DITT?
Om du nu fått ett SMS som inte alls är ditt, men stack iväg och hämtade ut det ändå så är det givetvis fel att ta ut det. Förvånad att postombudet gav dig paketet om du inte har BÅDAS leg?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Fullt medveten att det vore omoraliskt att behålla det oavsett vad någon skulle säga, men snubben som egentligen skulle ha paketet lär väl få ersättning av webhallen/ica för paketet han inte fick

Permalänk
Medlem

@Fredrikification: Ring till den Fredrik vars namn står på paketet. Kolla numret på Eniro, eller leta upp honom på Facebook, alla finns ju där. Han kanske har fått ditt paket?