Asus ROG Swift PG279Q först till 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är 165 Hz bättre än 144 Hz?
Och är 144 Hz bättre än 120 Hz?

Vart går gränsen där det inte längre blir bättre?
Hur mycket kan människan uppfatta?

Snabbare är bättre. Det är ju inte bara vad du kan uppfatta utan kan även hjälpa till med öka rörelseskärpa. FirstPersonShooter's på en 60Hz LCD-skärm är ju ingen höjdare direkt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se vad "maximum" ligger på. Med 60Hz får man äcklig tearing i CS m.fl. när man vänder sig snabbt. Hur hög hz behövs det för optimalt flyt med snabba vändningar?

Man borde göra ett demo som maxar en 120 och 144 och nu 165 Hz skärm och se om det märks nån skillnad. Kanske räcker 85-90Hz t.om?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju bara skit och dessutom ser onaturligt ut på dem.

Vad ser onaturligt ut på OLED menar du?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

4k OLED 1000hz kom igen!!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av krilleeee:

dom nämnde iaf Swift PG348q som likt acers x34 kommer har 100hz(medgsync)troligen för oss som letar efter 21:9 skärmar!

Vid 36:47 för er som är intresserade!

Jag är väldigt intresserad utav x34'n också, men eftersom jag lirar shooters mest så har jag svårt att släppa 144hz. Det är nog den största anledningen till att jag troligtvis kommer köpa PG279Q. Jag vill också testa på 165hz, eller 200hz som Acer ska lansera.

Är skärmen 165hz out of the box eller måste man överklocka den? Man får reda på mer om produkter som man har hört om idag än det som Asus presenterade på Computex. Varför ska det ta sådan tid att informera fans, varför ens presentera en produkt som inte är färdigställd?

Gamers som spelar shooters kommer söka sig till höga refresh rates, där av kommer PG279Q vara i focus. x34 vill jag ha till single player spel och media framförallt. Visst man kan skala ner om man behöver det, men det är fortfarande bara 100hz. Vilket räcker för dem flesta. antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Lite som SSD, när du väl testat går du aldrig tillbaka

Jag får abstinens och blir riktigt irriterad när jag sätter mig vid en dator som inte har SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vore intressant att se vad "maximum" ligger på. Med 60Hz får man äcklig tearing i CS m.fl. när man vänder sig snabbt. Hur hög hz behövs det för optimalt flyt med snabba vändningar?

Man borde göra ett demo som maxar en 120 och 144 och nu 165 Hz skärm och se om det märks nån skillnad. Kanske räcker 85-90Hz t.om?

Tearing lär ju bli svårare att upptäcka ju högre upp i frekvensen man kommer. Förutom det, så hjälper det med rörelseskärpa som jag skrev i ett tidigare inlägg. Men det är givetvis svårt att säga vad gränsen går där vi inte längre kan se någon skillnad, men jag tror vi är ett bra bit ifrån att ha nåt den ännu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Så vad ska man med en 165 hz skärm till egentligen? Är det en på miljonen som ser/känner skillnad på 144 hz @ 144 fps och 165 hz $ 165 fps så är det väl bra.

Nåja, det är väl bra att det går framåt men de ju inte förvänta sig att sälja många 165 hz skärmar.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det komma upp i intressanta siffror! Att gå ifrån 120 till 144 verkar inte vara någon större förbättring. 45 Hz extra låter dock inte dumt (plus diverse tekniker för att sänka latenserna ännu mer).

8000 kr är inte riktigt vad jag är beredd att betala för en skärm dock.

Permalänk
Medlem

Jag är såld. En av mina koreaskärmar får ryka, en sådan ska jag ha.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju bara skit och dessutom ser onaturligt ut på dem.

så va det förr i tiden, nu ser oled riktigt bra ut!
(om det är en bra panel ofc)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Eller bara en teknisk utveckling?

För så vitt jag kommer ihåg så fanns det endast 120Hz-skärmar att tillgå för 3 år sedan när jag köpte min BenQ XL2420T och den köpte jag för 3000kr vill jag minnas medan man idag kan hitta massvis med 144Hz-skärmar i spannet 2000-3000kr och inga 120Hz-skärmar kan hittas på marknaden längre.

antar att han menar att om du går från en bra 120hz:are behöver du inte köpa en lika bra skärm med 144hz då typ 99% av alla inte ser skillnad
men kan ha fel

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Om du har sett på en OLED i butik så är det inte representativt för tekniken per se. Alla TV-apparater, inklusive LCD, har helt förvridna inställningar i butik för att Svenne Kokosnöt ska tro att de är bra.

De enda OLED jag har provat är Samsung-mobiler, som är helt förstörda av PenTile, förutom S6, som har så hög upplösning att PenTile inte märks, och S2 som inte har PenTile.

Som jag skrev tidigare, jag har pillat på inställningarna och du som bara pillat på en mobil som förstört det med PenTile kan ju knappast tala om för mig hur jag upplever hur onaturligt det är.
OLED enligt mig är bara en dyr hype som inte levererar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Som sagt: Aldrig mer.

Du kan inte vara seriös eller kör med crucial V 32GB som jag gjorde i så fall Går inte köra HDD igen efter man provat.

Skrivet av Rajat:

Som jag skrev tidigare, jag har pillat på inställningarna och du som bara pillat på en mobil som förstört det med PenTile kan ju knappast tala om för mig hur jag upplever hur onaturligt det är.
OLED enligt mig är bara en dyr hype som inte levererar.

PenTile enligt mig ser okej ut (ser inga pixlar, om jag inte lägger en vattendroppe på skärmen då).

Sett oled från LG. Tror du upplever det som jag gjorde mellan DVD och blu-ray. Helt plötsligt såg filmen skarp och onaturligt ut (tills man dels vande sig och förstod att detta faktiskt är närmare verkligheten än DVD någonsin sett ut).

Prova blu-ray och DVD bredvid varandra. DVD kan jag inte titta på längre, för suddigt för mig (HD filmer har verkligen förstört, så det knappt går att se äldre filmer i DVD kvalité eller sämre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du kan inte vara seriös eller kör med crucial V 32GB som jag gjorde i så fall Går inte köra HDD igen efter man provat.

Har testat SSD från Corsair, Samsung och OCZ under flera års tid nu, prestandavinsten är inte i närheten av värt det man förlorar i lagringskapacitet. Har redan slängt ut SSD-enheten ur min laptop till förmån för en betydligt större SSHD och kunde inte vara mer nöjd.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

LGs oled tvs kör med vit bakgrundsbelysning och ett färgfilter ovanför.
Skickades från m.sweclockers.com

Låter jättekonstigt!
Du blandar inte ihop begreppen nu?

Varför köra över sex miljoner svindyra vita OLED för att sedan sätta färgfilter över när det går att köra ca två miljoner röda, två miljoner gröna och två miljoner blåa oled...

Enda anledningen jag kommer på är att färgerna på dom röda, gröna och blåa oled inte är tillräckligt bra så man får bättre resultat med vita oled och sedan färgfilter över.
Vita oled (och vanlig led för den delen med) har ju tre oled i sig, en röd, en grön och en blå som lyser samtidigt. Detta ger vitt ljus.

Fortfarande är det inte någon LCD-panel över OLED:erna i vilket fall.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju bara skit och dessutom ser onaturligt ut på dem.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har testat SSD från Corsair, Samsung och OCZ under flera års tid nu, prestandavinsten är inte i närheten av värt det man förlorar i lagringskapacitet. Har redan slängt ut SSD-enheten ur min laptop till förmån för en betydligt större SSHD och kunde inte vara mer nöjd.

Va? Du måste ha fel på din burk. SSD ger enormt mycket, kan ju starta två program samtidigt utan att behöva vänta i fler minuter. Vist är SSHD okej, men inte i närheten av en SSD. Det bara smäller till när man startar något, inte som HDD som bara tuggar (kör HDD för övrigt som lagring).

Ja oi laptop kan jag förstå om man får välja mellan lagring och snabbhet (men skulle inte lagra några TB på en laptop personligen).

Skrivet av Knashatt:

Låter jättekonstigt!
Du blandar inte ihop begreppen nu?

Varför köra över sex miljoner svindyra vita OLED för att sedan sätta färgfilter över när det går att köra ca två miljoner röda, två miljoner gröna och två miljoner blåa oled...

Enda anledningen jag kommer på är att färgerna på dom röda, gröna och blåa oled inte är tillräckligt bra så man får bättre resultat med vita oled och sedan färgfilter över.
Vita oled (och vanlig led för den delen med) har ju tre oled i sig, en röd, en grön och en blå som lyser samtidigt. Detta ger vitt ljus.

Fortfarande är det inte någon LCD-panel över OLED:erna i vilket fall.

Samsung provade RGB, sluta med att dom la ner oled tillverkningen för TV apparater, hade yield på 50% endast.

LG har lyckas få upp yield genom just bara köra vita, vad jag vet så håller blå endast 30k timmar och vita i 55k timmar, så det är ett stort problem att färgerna inte håller ungefär lika länge. Kommer inte ihåg för grön och röd, men var längre än blåa som håller kortast tid.

Sen tappar tyvärr dioderna styrka över tid, oavsett färg och inbränning har varit ett problem (inte hört om dom nyaste dock).

Färgfilter ska inte påverka oleds egenskaper enligt en skärmkunnig i forumet. Är ju bättre det än att köra på något som inte fungerar bra i praktiken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

4ms responstid gör ju att de extra hertzen känns totalt meningslösa. ni kan säkert göra matten själva men man tjänar ju betydligt mera på 1ms responstid än 25 extra hertz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Du kan inte vara seriös eller kör med crucial V 32GB som jag gjorde i så fall Går inte köra HDD igen efter man provat.

PenTile enligt mig ser okej ut (ser inga pixlar, om jag inte lägger en vattendroppe på skärmen då).

Sett oled från LG. Tror du upplever det som jag gjorde mellan DVD och blu-ray. Helt plötsligt såg filmen skarp och onaturligt ut (tills man dels vande sig och förstod att detta faktiskt är närmare verkligheten än DVD någonsin sett ut).

Prova blu-ray och DVD bredvid varandra. DVD kan jag inte titta på längre, för suddigt för mig (HD filmer har verkligen förstört, så det knappt går att se äldre filmer i DVD kvalité eller sämre).

Skillnaden mellan DVD och Blu-Ray är inget jag stör mig på, det jag stör mig på är de alldeles för skarpa färgerna på OLED som gör att det ser onaturligt ut, jämför verkligheten med hur det ser ut på OLED, verkligheten har inte så skarpa färger så att allt ser snudd på animerat ut.
Kan tilläggas att det var LG's OLED jag kollade på med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Undrar varför de valde ett så konstigt ojämnt nummer som 165. 60, 120 och 144 känns mycket mer logiska, men jag antar att det har ingen betydelse.

Det är 3/8 förbättring mot 120Hz, en rätt vettig siffra att sikta på.

Skrivet av TheSlicker:

Jag har gissat att det är för att 72*2=144, minns att många äldre skärmar jag använt i ungdomen kunnat ställas in till just 72Hz max av nån anledning.

Skrivet av Cocosoft:

Hur kommer siffran 165 fram?

Har inte 144hz med 1440px i höjd att göra?

För att 144Hz var 20% förbättring mot 120Hz, runda siffror är lätta mål att sätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har testat SSD från Corsair, Samsung och OCZ under flera års tid nu, prestandavinsten är inte i närheten av värt det man förlorar i lagringskapacitet. Har redan slängt ut SSD-enheten ur min laptop till förmån för en betydligt större SSHD och kunde inte vara mer nöjd.

SSHD är en bra kompromiss men i en laptop kan du ju ha väldigt stor nytta utav SSDernas stöttålighet. Du kanske råkar dra ner din laptop i backen från bordet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Skillnaden mellan DVD och Blu-Ray är inget jag stör mig på, det jag stör mig på är de alldeles för skarpa färgerna på OLED som gör att det ser onaturligt ut, jämför verkligheten med hur det ser ut på OLED, verkligheten har inte så skarpa färger så att allt ser snudd på animerat ut.
Kan tilläggas att det var LG's OLED jag kollade på med.

Jag förstår inte riktigt vad för problem du beskriver. En oled behöver varken vara skarpare eller ha mer mättade färger än någon annan bildteknik. Är ju en inställningsfråga, kan även vara demot som rulla som var problemet också. Fördelen med oled är dess kontrast och svärta. Kolla recensioner på LGs high end oleds så beskrivs bilden som den bästa någonsin i en konsumentprodukt (vilket jag håller med om efter att sett deras 4k oled modeller)

Som en som jobbar med tv och tittar på ref monitorer hela dagarna så kan jag säga att själv tycker jag oled är det bästa som hänt sen det började komma bra plasmor för en herrans massa år sedan. Förutom saker som är mer eller mindre standard på en ok tv som full HD och kunna visa rec709 hyfsat korrekt så är hög kontrast det som gör absolut mest för en TV och hur "bra" bilden upplevs, och på den punkten är inget annat nära oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag förstår inte riktigt vad för problem du beskriver. En oled behöver varken vara skarpare eller ha mer mättade färger än någon annan bildteknik. Är ju en inställningsfråga, kan även vara demot som rulla som var problemet också. Fördelen med oled är dess kontrast och svärta. Kollar med recensioner på LGs high end oleds så beskrivs bilden som den bästa någonsin i en konsumentprodukt (vilket jag håller med om efter att sett deras 4k oled modeller)

Som en som jobbar med tv och tittar på ref monitorer hela dagarna så kan säga att själv tycker jag oled är det bästa som hänt sen det började komma bra plasmor för en herrans massa år sedan. Förutom saker som är mer eller mindre standard på en ok tv som full HD och kunna visa rec709 hyfsat korrekt så är hög kontrast det som gör absolut mest för en TV och hur "bra" bilden upplevs, och på den punkten är inget annat nära oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, och att High-End Oledskärmar används som referensskärmar för grading jobb i många studios runt om i världen säger det mesta! Finns säkert skit att köpa, men att tekniken som sådan duger utmärkt för referensnivå säger något om dess förmåga av att visa exakta färger och nyanser i de olika standarderna som finns och används. Jobbar själv med färgkritiska jobb till mina klienter dagarna i ända på en Eizo ColorEdge och hade gärna bytt upp mig (eller som sekundär absolut referens) till en FSI, Sony eller liknande Proskärm, synd de är så extremt dyra bara.

Fast i ärlighetens namn så behöver jag inte den noggrannheten en sådan Oled kan ge mig, är mer kritiskt när man gradear film etc. För tryck duger Eizo gott. Men hade varit kul att testa liknande med en riktigt bra 3D Lut box tillsammans med LightSpace CMS kalibreringsmjukvara etc.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Den var billigare än jag trodde. Dock tar jag nog Acer 21:9 3440x1440p g-sync men den är ju dock uppe i en helt annan prisklass (12500), vilket är mer än min dator kostade

Gratulerar att dra runt den skärmen med ditt gtx660ti:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag körde ju fan typ 240Hz på min skärm i cs1.6 för typ 10 år sedan (visserligen 640x480), först till 165Hz, pfft... Vill ha OLED btw.

Dock så har jag läst att oled inte klarar 240 mhz även om svars tiderna är på 0.01 ms så klarar dom inte av att verkligen uppdatera så ofta utan att livlängden förkortas till 10% så ungefär håller de i ett halvår då, är det någon som har mera info om oled och bilder per sekunder och vad dom klarar av just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

4ms responstid gör ju att de extra hertzen känns totalt meningslösa. ni kan säkert göra matten själva men man tjänar ju betydligt mera på 1ms responstid än 25 extra hertz.

Ja. Är det något plattskärmar är kassa på, så är det att arbeta bort blurret vid snabba panoreringar. Stör mig fortfarande enormt på det i snabba FPS spel. CTRen var knivskarp när man swishade fram och tillbaka mellan fragsen...nu går det knappt att se om det är fienden eller teamates utan att hålla musen still någon sekund.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har testat SSD från Corsair, Samsung och OCZ under flera års tid nu, prestandavinsten är inte i närheten av värt det man förlorar i lagringskapacitet. Har redan slängt ut SSD-enheten ur min laptop till förmån för en betydligt större SSHD och kunde inte vara mer nöjd.

Lagringskapacitet går lösa på andra sätt än att sega ner datorn fullständigt, med tanke på att en SSD typiskt är åtminstone 100 gånger snabbare än valfri mekanisk hårddisk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Lagringskapacitet går lösa på andra sätt än att sega ner datorn fullständigt, med tanke på att en SSD typiskt är åtminstone 100 gånger snabbare än valfri mekanisk hårddisk.

Exakt! Fixade min första SSD dator för cirka 2.5 år sedan. Skulle ALDRIG bygga en dator utan en SSD, det är katastrofalt att inte välja SSD år 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

4ms responstid gör ju att de extra hertzen känns totalt meningslösa. ni kan säkert göra matten själva men man tjänar ju betydligt mera på 1ms responstid än 25 extra hertz.

Uhmm matten är ganska enkel

det går 1000 millisekunders på en sekund
så kör man med 60Hz så har du samma bildruta I 1000/60=16ms
och kör man I 165Hz så blir det 1000/165= 6ms och det är fortfarande mer än 4ms