Asus ROG Swift PG279Q först till 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Snyggt, då kanske det blir mer värt att investera i en 144hz-skärm då om det blir liiiite prisdumpning. Vågar nästan lova att jag inte ser märkbar skillnad på 144 och 165.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker absolut du ska satsa på en 144hz, att slänga ut 8k+ på en skärm känns galet om man inte har hårdvara att driva det på höga inställningar. Är själv lite sugen, mem behöver uppgradera grafikkort först

Att du skulle se skillnad på 144hz och 165 har jag svårt att tro. Jag valde själv att köra på en 120hz Benq över min 'gamla' 144hz asus då färgåtergivningen var bättre (enligt mig). Spelar rätt mycket CS:go på över medel nivå och är rätt kräsen

Permalänk
Medlem

Dem överklockade G-sync modulerna fallerade som flugor och överhettade ju? Med artefakter och sådant, ska Asus köra samma visa igen?

Permalänk
Medlem

Undrar om dom släpper samma specifikationer på en 24" skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju bara skit och dessutom ser onaturligt ut på dem.

Nu kan du inte vara seriös, OLED tar ju bort Backlight + Diffusor vilket ger äkta bild som det ska vara.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av str8forthakill:

Dem överklockade G-sync modulerna fallerade som flugor och överhettade ju? Med artefakter och sådant, ska Asus köra samma visa igen?

Vadå på vanliga Swift?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hnnnnnng, hade lite hoppas på 4K men detta är ju skoj likaså.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Varför bara 27" ge mig en 40 " i 21.9 eller 3 st 16.10 skärmar fast med G-sync & hög hz

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Jag måste säga att jag märker stor skillnad även i spel från 60 till 144 hz. Särskilt snabba spel som tex CSGO, men även andra spel, där blir det lite samma sak som du även märker på skrivbordet. Musen flyter på så mycket bättre. Du får inte den här hackiga svansen på samma sätt, det blir så mycket mjukare. Måste upplevas
Vad gäller 120 och 144 så märker jag personligen ingen skillnad. Kör oftast på 120 Hz för att kunna köra med ULMB. Som jag inbillar mig hjälper lite, men är nog inte på den nivån att det egentligen gör nån skillnad för mig med ULMB eller inte.
Men 120Hz+, helt klart!

Nä lite så ja tänker med.
60->120Hz där har vi hoppet och det vi märker. 120->144 känns mer som försäljningsknep.

Skrivet av str8forthakill:

Dem överklockade G-sync modulerna fallerade som flugor och överhettade ju? Med artefakter och sådant, ska Asus köra samma visa igen?

Ja har hört talas om denna diskussion, frågan är bara vet man att detta verkligen är problemet eller är det bara något vissa antar?

Permalänk
99:e percentilen

ska det se ut! Kan inte vänta på att få testa om jag känner skillnaden mellan 120 och/eller 144 Hz och 165 Hz.

Och fortsätt gärna pressa gränserna. Betalar gärna för 200+ Hz!

Skrivet av Rajat:

Det är ju bara skit och dessutom ser onaturligt ut på dem.

Hoppas du inte beskyller OLED för vad som är PenTiles fel, bara för att de ofta kommer tillsammans.

Skrivet av Wully:

Folk verkar missa att det är allt helt rätt med denna skärm förutom priset.

IPS
165hz
27"
2560x1440

Saknas bara att priset är mindre än 8000

Är inget som helst fel med att ta 8 000 kr för en sådan ultimat gaming- OCH allt annat-skärm. 10 000:- hade varit OK av just de anledningar du listar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

60->120Hz där har vi hoppet och det vi märker. 120->144 känns mer som försäljningsknep.

Eller bara en teknisk utveckling?

För så vitt jag kommer ihåg så fanns det endast 120Hz-skärmar att tillgå för 3 år sedan när jag köpte min BenQ XL2420T och den köpte jag för 3000kr vill jag minnas medan man idag kan hitta massvis med 144Hz-skärmar i spannet 2000-3000kr och inga 120Hz-skärmar kan hittas på marknaden längre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Helllodar:

Nu kan du inte vara seriös, OLED tar ju bort Backlight + Diffusor vilket ger äkta bild som det ska vara.
http://www.o-lite.com/i/technology3.gif

Fast det där är väl inte vad man menar när man säger OLED? Din bild visar väl en OLED-bakbelyst LCD, medan "äkta OLED" innebär att varje pixel är sin egen organiska lysdiod och att det inte finns någon LCD (Liquid Crystal Display) med i bilden (lol) överhuvudtaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av str8forthakill:

Har 3 SWIFT inga problem.

1 fick jag skicka in på RMA fick ny på 3 dagar.

Så för mig lugnt tycker den är grym.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kurvad 21:9, 3440x1440 då tack.. med ip och g-sync från 30-165 hz då tack...

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Hoppas du inte beskyller OLED för vad som är PenTiles fel, bara för att de ofta kommer tillsammans.

Det har ingenting med PenTile att göra, har du sett på en OLD TV? Det ser bara onaturligt ut, färgerna är så skarpa att det får allt att se onaturligt och animerat ut.

Skrivet av Helllodar:

Nu kan du inte vara seriös, OLED tar ju bort Backlight + Diffusor vilket ger äkta bild som det ska vara.
http://www.o-lite.com/i/technology3.gif

Det ger absolut ingen "äkta bild" som den ska vara, den som påstått det ljuger eller är blind.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast det där är väl inte vad man menar när man säger OLED? Din bild visar väl en OLED-bakbelyst LCD, medan "äkta OLED" innebär att varje pixel är sin egen organiska lysdiod och att det inte finns någon LCD (Liquid Crystal Display) med i bilden (lol) överhuvudtaget.

Mjo, där har du korrekt, bilden kommer ifrån ett test där dom jämförde LED vs OLED bakom samma LCD.

Resultaten för er som undrar

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det har ingenting med PenTile att göra, har du sett på en OLD TV? Det ser bara onaturligt ut, färgerna är så skarpa att det får allt att se onaturligt och animerat ut.

Det kallas saturation, alla TV:n på demonstrationer har "oversaturation", Samsung har en inställning som heter "dynamisk" = galet brightness & saturation på LCD TV:n.

Sätt på "Film" mode eller kalibrera själv om oversaturation stör dig.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Det kallas saturation, alla TV:n på demonstrationer har "oversaturation", Samsung har en inställning som heter "dynamisk" som ger galet brightness & saturation på LCD TV:n.

Sätt på "Film" mode eller kalibrera själv om oversaturation stör dig.

Jag har pillat på inställningar och kollat runt på olika, det är fortfarande onaturligt och för skarpt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nyheter om denna otroligt efterlängtade skärm!
Men, det första frågetecknet som dyker upp i mitt huvud... 165Hz och bara 4ms responstid?? Jämför man första swiften med acer predator ger ju predator mer eftersläp, trots samma uppdateringsfrekvens. Det beror väl på responstiden då. Om nu Asus skjuter upp frekvensen till 165Hz, bör det inte bli ÄNNU mer eftersläp än Acer predator? Eller känns det inte lite konstigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

2560x1440 pixlar i 200 Hz kräver en pixelklocka på över 850 MHz och en god bit över gränsen för DP 1.2 och därmed sannolikt de idag befintliga grafikkorten.

2560x1440 pixlar i 165 Hz kräver en pixelklocka på ganska precis 700 MHz. Med lite marginal inom spec för DP 1.2 och troligtvis inom praktisk gräns för de flesta moderna grafikkorten vilka också är kapabla att rendera hyfsat nya eller lättdrivna spel i 2560x1440 och 165 fps.

Det kan också vara den praktiska gränsen för tillgängliga kretsuppsättningar till skärmen.

Så 165 Hz är gissningsvis en gräns som rymmer vad etablerad standard, grafikkort, skärmkretsuppsättningar och själva LCD-panelen orkar med i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Undrar varför de valde ett så konstigt ojämnt nummer som 165. 60, 120 och 144 känns mycket mer logiska, men jag antar att det har ingen betydelse.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

WOOT!! Hertzrace!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@tvelander:
Så 25% av skärmarna av den modellen du har haft har varit defekta. Pålitligt!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av str8forthakill:

@tvelander:
Så 25% av skärmarna av den modellen du har haft har varit defekta. Pålitligt!

Spelar det någon roll? jag fick ny på 3 DAGAR.
Köpte 1x moderkort va defekt, 100 % failrate KÖP ALDRIG DET MODERKORT IGEN.

Din logik?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Det ger absolut ingen "äkta bild" som den ska vara, den som påstått det ljuger eller är blind.

Precis som varenda TV i butiker då menar du?

Om du inte gillar bilden på din OLED-TV så är det förmodligen mer troligt att det är produkten som felet ligger i, snarare än OLED-tekniken i sig. "Den här gröna tröjan gick sönder efter 2 veckor, gröna kläder är skit!"

Skrivet av Rajat:

Jag har pillat på inställningar och kollat runt på olika, det är fortfarande onaturligt och för skarpt.

"Onaturligt" är en alldeles för vag beskrivning för att kunna ge några konkreta råd på, men om bilden är för skarp så skulle jag rekommendera att dra "Skärpa"-reglaget till 0, där den bör vara oavsett.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

8000:- är ett bra pris för en sån där monsterskärm. Låter nästan för billigt för att vara en superskärm från Asus.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

2560x1440 pixlar i 200 Hz kräver en pixelklocka på över 850 MHz och en god bit över gränsen för DP 1.2 och därmed sannolikt de idag befintliga grafikkorten.

2560x1440 pixlar i 165 Hz kräver en pixelklocka på ganska precis 700 MHz. Med lite marginal inom spec för DP 1.2 och troligtvis inom praktisk gräns för de flesta moderna grafikkorten vilka också är kapabla att rendera hyfsat nya eller lättdrivna spel i 2560x1440 och 165 fps.

Det kan också vara den praktiska gränsen för tillgängliga kretsuppsättningar till skärmen.

Så 165 Hz är gissningsvis en gräns som rymmer vad etablerad standard, grafikkort, skärmkretsuppsättningar och själva LCD-panelen orkar med i dagsläget.

Acer ska lansera en skärm som är på 144hz som standard, men kan överklockas till 200hz (2,560x1,080). Vad har du för tankar kring detta, Thomas? Vill ha kött på benen innan jag köper någon utav dem nya skärmarna. Skulle gärna vilja köpa både en curved skärm och en vanlig 27", men då måste jag skicka iväg sambon så jag inte får stryk.

Länk till Acers IFA konferens. https://www.youtube.com/watch?v=v483dBwE2ps

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

VESA fäste allt löst?

I för sig, men vet inte, litar inte på dem där så mkt Sen känns de fel att skärmen sitter på väggen.. Känns för tomt på skrivbordet då

Permalänk
Medlem

Jag körde ju fan typ 240Hz på min skärm i cs1.6 för typ 10 år sedan (visserligen 640x480), först till 165Hz, pfft... Vill ha OLED btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

@Dimestam
AOC är på g med 30-160hz för Freesync också:
https://pcmonitors.info/aoc/aoc-g2460pf-and-g2770pf-freesync-...

Går rykten om att Acer Predator Z35 går att klocka upp till 200hz manuellt också. Vi får väl se

Där kom den Synd att det släppts än g-sync skärmar.

Skrivet av Rajat:

Det har ingenting med PenTile att göra, har du sett på en OLD TV? Det ser bara onaturligt ut, färgerna är så skarpa att det får allt att se onaturligt och animerat ut.

Det ger absolut ingen "äkta bild" som den ska vara, den som påstått det ljuger eller är blind.

Då har du dragit skärpan för långt Oled ser faktiskt grymt bra ut. Inget onaturliga färger, kan ju vara att du är van vid en sämre skärm.

Vet när jag såg blu-ray för första gången, såg det skarpt och onaturligt ut (nu ser ju filmerna riktigt bra ut, när man vant sig vid verkligare färger). DVD kan jag inte titta på knappt (ser suddigt ut).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar