Hur kan ljudet bara försvinna efter att ha fungerat i Windows 10?

Permalänk

Hur kan ljudet bara försvinna efter att ha fungerat i Windows 10?

Har gjort felsök, men datorn hittar inga fel. Hänvisar istället till att ljudkortet kanske behövs uppdateras. Men hur gör jag lättast detta? Jag blir så irriterad eftersom det fungerat tidigare i Windows 10. Irriterad är jag också för att jag inte hittar vad mitt ljudkort heter i Windows 10. Där man reglerar ljudet står det i alla fall VIA hd Audio. Men jag vet som sagt vad inte hur man lämpligast gör för att uppgradera det ljudkort som där hör till? Är därför tacksam om någon här kunde hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

@Periskop62: Du kan ju prova http://drivergeniusprofessional.com/ om du inte vet vad du har för hårdvara, och se om den hittar några drivrutiner, gratisversionen listar drivrutiner med laddar inte ner det får du isf göra själv

Permalänk
Medlem

Har du kollat i enhetshanteraren, skriv enhet i sök nere till vänster på skrivbordet så kommer enhetshanteraren upp som sökresultat.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Har du kollat i enhetshanteraren, skriv enhet i sök nere till vänster på skrivbordet så kommer enhetshanteraren upp som sökresultat.

Jag har gjort som du sa, men får beskedet att datorn redan har de bästa tillgängliga drivrutinerna? Vad kan jag göra mer?

Permalänk
Medlem

Använder du rätt utgång i ljudinställningarna. Vad är det som ska ge ljud, förstärkare eller skrivbordshögtalare?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Jag har gjort som du sa, men får beskedet att datorn redan har de bästa tillgängliga drivrutinerna? Vad kan jag göra mer?

Du kan göra som lappen81 skriver i inlägget högre upp i tråden eller så kan du kolla om det finns några nya drivrutiner på tillverkarens sida för moderkortet om det är ett inbyggt ljudkort på moderkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag har fått det att fungera igen, men är inte riktigt säker på vad jag gjorde som fick det till att fungera igen. Men troligtvis så skedde det en uppdatering då jag gick igenom allt som hade med ljud att göra på enhetshanteraren. När jag väl förstod mig på den i Windows 10 så var den lätt att förstå och göra uppdateringar igenom.