Roota Galaxy S3 - Vad händer med BankID?

Permalänk
Medlem

Roota Galaxy S3 - Vad händer med BankID?

Hejhej, jag har under en kortare tid funderat på att roota min Samsung Galaxy S3, men jag undrar vad som kommer hända med te.x "Swebank appen" och "Mobilt BankID"?

Ökar risken att jag blir "hackad" o någon stjäl mina pengar? Vad händer ifall jag vill ta bort rooten?

Jag har ju fabriksåterställt mobilen innan, och då var jag tvungen att gå till banken och få hjälp att ladda ned apparna igen.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du tror ska hända?
Jag har mobilt ID och root. Inga problem appen tar jag hem från play.

Varför behövde du gå till Banken för att få apparna?

Tar du bort root så.. tar du bort root. Inget konstigt där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ökar och ökar, inte direkt. Kör du någon hemmasnickrad app som du inte vet vad det är och ger det root access, ja kanske. Men varför man skulle göra det är ju dock beyond me

Och varför dra ner till banken för att fixa bankid?

Har du inte internetbanken?

Jag byter rom som godis, och fixar nytt bankid typ varannan vecka, har nog ett par hundra mobila bankID spärrade detta året.
Bara gå in på internetbanken och spärra gamla -> fixa nytt, tar typ 5 min.
Skulle aldrig ha en Android som inte var rootad, största anledningen jag föredrar Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ökar och ökar, inte direkt. Kör du någon hemmasnickrad app som du inte vet vad det är och ger det root access, ja kanske. Men varför man skulle göra det är ju dock beyond me

Och varför dra ner till banken för att fixa bankid?

Har du inte internetbanken?

Jag byter rom som godis, och fixar nytt bankid typ varannan vecka, har nog ett par hundra mobila bankID spärrade detta året.
Bara gå in på internetbanken och spärra gamla -> fixa nytt, tar typ 5 min.
Skulle aldrig ha en Android som inte var rootad, största anledningen jag föredrar Android

Ehm, kan du förklara lite mer utvecklad vad du gjorde med BankID´et och det där? ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chroma:

Hejhej, jag har under en kortare tid funderat på att roota min Samsung Galaxy S3, men jag undrar vad som kommer hända med te.x "Swebank appen" och "Mobilt BankID"?

Ökar risken att jag blir "hackad" o någon stjäl mina pengar? Vad händer ifall jag vill ta bort rooten?

Jag har ju fabriksåterställt mobilen innan, och då var jag tvungen att gå till banken och få hjälp att ladda ned apparna igen.

Tacksam för svar!

Jag tror det inte är någon chans att någon skulle kunna får tag i dina pengar på de sättet men för runt ett år sedan så kollade jag runt i mapparna som apparna sparar sina inställningar i och hittade att GTA San Andreas sparade dina inloggningsuppgifter i klartext och då satte jag genast igång med en app som skulle snappa upp uppgifterna och sedan maila dom till mig och för att detta skulle gå så behövde telefonen vara rootad.

Så om du rootar telefonen så rekommenderar jag att du litar på apparna som du använder. Jag kontaktade Rockstar om detta men dom verkar inte ta det på allvar så säkerhetsrisken finns säkert kvar.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Om du inte ens kan lägga in Bankid själv är du säker på att du fixar att roota då? Det står på internetbanken exakt hur du ska göra för att lägga in Bankid.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chroma:

Ehm, kan du förklara lite mer utvecklad vad du gjorde med BankID´et och det där? ..

Du loggar in på internetbanken, där kan du fixa nya mobila bankid och spärra dem också om du vill det.

Skrivet av Gimberg:

Jag tror det inte är någon chans att någon skulle kunna får tag i dina pengar på de sättet men för runt ett år sedan så kollade jag runt i mapparna som apparna sparar sina inställningar i och hittade att GTA San Andreas sparade dina inloggnings uppgifter i klartext och då satte jag genast igång med en app som skulle snappa upp uppgifterna och sedan maila dom till mig och för att detta skulle gå så behövde man ha root.

Så om du rootar telefonen så rekommenderar jag att du litar på apparna som du använder. Jag kontaktade Rockstar om detta men dom verkar inte ta det på allvar så säkerhetsrisken finns säkert kvar.

Det är dock lite skillnad på en spelinloggning och en bank, visserligen är det dåligt om spelet har osäkra rutiner men det är ju inte i närheten av lika allvarligt som om banken har svåra säkerhetshål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är dock lite skillnad på en spelinloggning och en bank, visserligen är det dåligt om spelet har osäkra rutiner men det är ju inte i närheten av lika allvarligt som om banken har svåra säkerhetshål.

Självklart är det mycket mildare och har inte påstått något annat men nuförtiden så använder folk samma lösen till allt så det ökar ju värdet på lösenordet. Sen tycker jag det är väldigt läskigt att en så stort utvecklare/utgivare inte har förstått bättre.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.